لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

درد دندان مصنوعی و 8 راهکار درمانی آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد دندان مصنوعی، یکی از چالش های بعد از گذاشتن دندان های مصنوعی است. برای 8 راهکارهای درمانی این درد، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید. پروتزها یا دندان های مصنوعی، وسایل متحرکی هستند که پس از از دست دادن دندان به کمک شما می آیند. از دست دادن دندان یکی از مشکلاتی است که با بیماری های پریودنتال همراه است. بیماری های پریودنتال یکی از دلایل بسیار شایع از دست دادن دندان هستند. افزایش سن اغلب با از دست دادن دندان همراه است زیرا یک عامل خطر برای بیماری های پریودنتال است.

دندان مصنوعی مناسب به بهبود توانایی های گفتار و خوردن کمک می کند. حتی از افتادگی صورت شما در طول زمان جلوگیری می کند. همه این عوامل تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس شما دارند. با این حال، پروتزهای مصنوعی همچنین می توانند درد قابل توجهی را در لثه های شما ایجاد کنند. حتی در چند هفته اول قرار دادن شما را ناراحت کنند. اگر در حال حاضر از دندان مصنوعی به دلیل تغییرات ساختاری در لثه و استخوان‌های خود استفاده می‌کنید یا اگر دندان مصنوعی به درستی جا نمی‌شود، ممکن است با مشکلات و درد دندان مصنوعی نیز موجهه شوید.

علل درد دندان مصنوعی

درد دندان مصنوعی ممکن است نتیجه عوامل مختلفی باشد، از جمله:

  • پروتزهای کثیف مملو از میکروب هایی مانند باکتری و قارچ
  • دندان مصنوعی نامناسب می تواند به بافت های زیرین لثه آسیب برساند و باعث درد در لثه شود.
  • ابتلا به بیماری هایی مانند کم خونی، دیابت، نفریت و کمبود ویتامین C نیز می تواند باعث ایجاد درد در دهان هنگام استفاده از دندان مصنوعی شود.
  • استوماتیت دندان مصنوعی یک واکنش دندان مصنوعی است که به دلیل استفاده 24 ساعته از دندان مصنوعی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و باعث قرمزی لثه به دلیل عدم استراحت بافت و رشد قارچ می شود.
  • لکه های دردناک ناشی از خارهای استخوانی. این لکه ها پس از کشیدن دندان یا برآمدگی های استخوانی تیز می توانند باعث درد دندان مصنوعی شوند. این موارد بیشتر در بیمارانی دیده می شود که چندین دندان خودشان را کشیده اند و پروتز کامل دریافت می کنند. بنابراین، اغلب اوقات، کشیدن کامل دندان ممکن است به روشی به نام آلوئوپلاستی (روشی برای صاف کردن هرگونه برآمدگی یا لبه‌های تیز استخوان فک) نیاز داشته باشد که همراه با کشیدن دندان قبل از قرار دادن دندان مصنوعی انجام می‌شود.
  • ساییدگی و پارگی مکانیکی. مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، نشان داد که عوامل متعددی با درد مخاطی در بیماران دارای پروتزهای متحرک دندانی جزئی مرتبط است. قرار دادن دندان مصنوعی یکی از عواملی بود که در 42.8 درصد از افراد به تسکین درد کمک کرد.

علائم مشکلات دندان مصنوعی

درد دندان مصنوعی و 8 راهکار درمانی آن | پزشکت

هنگام استفاده از دندان مصنوعی برای اولین بار، ممکن است علائم خاصی بروز کند، از جمله:

  • درد
  • تورم در لثه
  • خشکی دهان
  • مشکل در جویدن
  • اختلال در بیان گفتار
  • مشکل احتمالی در بلع
  • تکه های سفید مخمر در دهان
  • زخم های قرمز روی لثه زیر دندان مصنوعی
  • جدا شدن دندان مصنوعی هنگام نوشیدن با نی
  • به نظر می رسد لثه ها روی دندان مصنوعی رشد می کنند.

درمان استاندارد برای درد دندان مصنوعی

به طور منظم با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بتوانید از بروز هرگونه مشکلی در آینده پیشگیری شود. دندانپزشک شما سعی می کند علت دقیق درد دندان مصنوعی را تشخیص دهد. اگر علت نامناسب بودن پروتز باشد، پروتز را در صورت لزوم با روکش کردن یا تغییر پایه آن تنظیم می کند.

پزشک شما ممکن است یک چسب تجویز کند تا دندان مصنوعی نامناسب شما در جای خودش باقی بماند. همچنین می توانید از داروهای بدون نسخه برای تسکین موقت درد استفاده کنید. مراجعه به دندانپزشک برای پیشگیری از عفونت های شدید در حفره دهان ضروری است.

نکته: چسب‌های دندان مصنوعی به سختی از حفره دهان و دندان‌های مصنوعی تمیز می‌شوند. هنگامی که آنها برای مدت طولانی باقی می مانند، عفونت های قارچی را در خود جای می دهند که می توانند باعث ایجاد استوماتیت دندان مصنوعی در داخل دهان شود.

چگونه با درد دندان مصنوعی مقابله کنیم؟

درد دندان مصنوعی و 8 راهکار درمانی آن | پزشکت

التهاب و درد ناشی از دندان مصنوعی معیوب و نامناسب را می توان با استفاده از درمان های خانگی زیر تسکین داد. با این حال، برای از بین بردن علت اصلی درد ناشی از دندان مصنوعی نامناسب، ضروری است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دهان خود را با آب نمک بشویید.

نمک، تسکین دهنده فوق العاده برای استفاده کنندگان از پروتز در طول مرحله تنظیم می باشد. حتی به کاهش تورم و درد لثه کمک می کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2016، شستشوی دهان با محلول کلرید سدیم به دلیل قابلیت ترمیم زخم، لثه های سالم را تقویت می کند. این دارو رشد باکتری ها را در دهان مهار می کند و خطر زخم های دهان یا خشکی دهان را کاهش می دهد. دو مشکل رایجی که استفاده کنندگان از دندان مصنوعی با آن مواجه هستند.

دندان مصنوعی خود را بردارید و به آرامی لثه های خود را با نمک به مدت چند ثانیه بمالید. آن را با آب گرم بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. از طرف دیگر، ½ تا 1 قاشق چایخوری نمک را به 1 لیوان آب ولرم اضافه کنید و از محلول برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را سه تا پنج بار در روز انجام دهید تا تورم کاهش یابد.

یک دهان شویه حاوی میخک تهیه کنید.

میخک یک درمان عالی دیگر برای استفاده کنندگان از دندان مصنوعی است که از درد لثه رنج می برند. اوژنول و استیل اوژنول دو ترکیب اصلی در میخک هستند که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد هستند. بنابراین، به عنوان یک مسکن عمل می کند و همچنین به ضد عفونی کردن دهان شما کمک می کند. چند میخک را آسیاب کنید تا نصف قاشق چایخوری از پودر حاصل شود. چند قطره روغن زیتون را در میخک آسیاب شده مخلوط کنید .مخلوط را در اطراف لثه های دردناک خود بمالید.5 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا بتوانید دندان مصنوعی خود را بدون ناراحتی بپوشید.

از چای کیسه ای سیاه استفاده کنید.

برای کاهش موفقیت آمیز درد لثه ناشی از دندان مصنوعی، از چای کیسه ای سیاه استفاده کنید .چای سیاه سرشار از اسید تانیک است، یک ماده قابض که به کاهش حفره های دندانی و عفونت های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی در دهان کمک می کند. همچنین می تواند به پیشگیری از سرطان دهان (لکوپلاکی دهان) کمک کند. تحقیقات نشان داده است که چای سیاه برای سلامت کلی دهان مفید است.

یک چای کیسه ای سیاه را به مدت 5 دقیقه در 1 فنجان آب داغ قرار دهید. چای کیسه ای را بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود. آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده لثه نگه دارید. دهان خود را با آب ولرم بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز به مدت چند روز انجام دهید. قبل و در طول این درمان به جز آب چیزی نخورید و ننوشید.

خمیر زردچوبه بمالید.

برای کاهش درد لثه می توانید از زردچوبه به دلیل خاصیت تسکین درد آن استفاده کنید. ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد درد و ضد عفونی کننده است و بنابراین نقش بالقوه ای در عمل دندانپزشکی دارد. حتی می تواند از رشد باکتری های مضر در دهان جلوگیری کند. خمیری از ¼ قاشق چایخوری پودر زردچوبه و چند قطره آب درست کنید.خمیر را روی لثه های دردناک بمالید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند و سپس چند دقیقه به آرامی لثه ها را ماساژ دهید. دهان خود را با آب ولرم کاملا بشویید. از این درمان خانگی دو بار در روز به مدت حداقل یک هفته استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا امتحان کنید.

یکی دیگر از داروهای موثر برای خلاص شدن از درد دندان مصنوعی آلوئه ورا است . این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند رشد باکتری های مضر در دهان را محدود کند، لثه های ملتهب را تسکین دهد و درد لثه را کاهش دهد. آلوئه ورا حتی از خشکی دهان در بیماران دارای دندان مصنوعی نیز جلوگیری می کند.

یک برگ آلوئه ورا را با چاقو باز کنید و ژل آن را بگیرید. ژل را مخلوط کنید. با استفاده از یک توپ پنبه ای، ژل را مستقیماً روی لثه های دردناک بمالید. قبل از شستشوی دهان با آب خنک، 10 دقیقه صبر کنید. به مدت 1 ساعت از خوردن چیزی خودداری کنید. این درمان را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا درد از بین برود. اگر علائم خشکی دهان دارید، روزانه ¼ فنجان آب آلوئه ورا بنوشید. برای تهیه آب میوه، 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با 1 فنجان آب یا آب مرکبات مانند آب پرتقال مخلوط کنید.

لثه های خود را ماساژ دهید.

برای کاهش تورم لثه، ماساژ ملایم لثه کمک زیادی می کند. ماساژ گردش خون را تقویت می کند که تورم و درد را کاهش می دهد. برای ماساژ لثه می توانید از روغن زیتون استفاده کنید که خاصیت ضد التهابی دارد. مشخص شده است که ماساژ روغن زیتون می تواند به حفظ و بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند. مقداری روغن زیتون را مستقیماً روی لثه های خود بمالید. با انگشت اشاره لثه های خود را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. 5 دقیقه دیگر صبر کنید و سپس دهان خود را با آب ولرم بشویید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید تا زمانی که دردتان تسکین یابد.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

برای جلوگیری از باقی ماندن باکتری ها بر روی دندان مصنوعی، باید آنها را مرتب تمیز کنید. مراقبت مناسب به تمیزی، عاری از لکه و بهترین ظاهر آنها کمک می کند. حتی اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، برای جلوگیری از درد و تورم لثه ها باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. همچنین رعایت بهداشت دهان بوی بد دهان را کاهش می دهد. از یک مسواک نرم برای تمیز کردن دندان مصنوعی، زبان، لثه و سقف دهان خود دو بار در روز استفاده کنید.

غذاهای راحت بخورید.

بلافاصله پس از استفاده از دندان مصنوعی، باید مراقب غذاهایی که می خورید باشید. تا زمانی که به وسایل موجود در دهان خود عادت نکنید، باید به غذاهای راحت و آسان پایبند باشید. این به دهان شما زمان کافی می دهد تا با دندان مصنوعی تازه نصب شده سازگار شود.

از سوی دیگر، جویدن غذاهای سفت در ابتدای استفاده از دندان مصنوعی می تواند باعث ایجاد لکه های دردناک در زیر دندان مصنوعی شود و ممکن است دچار درد شوید. به همین دلیل مصرف خورش، ماکارونی، سوپ سبزیجات، سس سیب، پودینگ و ماست که نیاز به جویدن کمتری دارند، توصیه می شود. برای چند روز از غذاهای جویدنی و سفت دوری کنید.

در کنار غذاهای راحت، برای افزایش تولید بزاق، باید دهان خود را مرطوب نگه دارید. تحریک صحیح بزاق می تواند به کاهش اصطکاک دندان مصنوعی و جلوگیری از تحریک لثه کمک کند.

آب خنک بنوشید، اما از آب خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کنید. همچنین می توانید مایعات غیر ادرار آور مصرف کنید تا جریان سالم بزاق را افزایش دهید. حتی می توانید برای افزایش جریان بزاق، قرص پاستیل را بمکید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.2 / 5. تعداد رای ها: 9

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

7

مقالات مرتبط

7 دیدگاه

  1. سلام. من دندانهای عقبمو دندون مصنوعی گذاشتم فقط میتونم با طرف راستم بخورم قبلا خوب بود ولی الان که چند ماهی میشه دنون گذاشتم طرف چپم فک بالا و پایین درد میکنه نمیتونم غذا بخورم راستش میترسم برم دندونپزشکیم

    1. باید بری عزیز مننم مشکل دارم.ولی با نرفتن به لثه و بافت های لثه آسیب میزنی،حتما پیگیری کن ..

  2. لطفا جواب بدین،
    سلام،دکتر برای من دندان پروتژ گذاشته اوایل که از پشت روی هم نمیخابید.تقریبی درستش کرد.والان لثه های من از چند جا زخم شده ،پایین لثه هام نیست حدود یک سانت از بالای لثه به پایینع که زخم شده وسفیدی هم زده باید چیکار کنم علتش چیه؟

  3. سلام، بنده دندان مصنوعی تکه ای گذاشتم با گیره فلزی ولی هنگام صحبت و خنده خیلی ظاهری زننده داره گیره ها قشنگ پیدا هستن آیا راهی هست بصورت پوشش باشه؟
    سپاس

  4. سلام بنده دو سالی است که یک دست کامل دندان مصنوعی فک بالا و پایین گذاشته ام ولی بعد گذشت این مدت حالا لثه فک پایین درد و سوزش دارد یه مدت که ورم کرده بود که خوب شد ولی الان با درد و سوزش مواجه شده ام و نمیتوانم درست و حسابی غذا را بجوم در صورتی که بعد از هر خورد و خوراکی دندانهایم را می شویم بفرمایید بنده باید چکار کنم که لثه ام خوب شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز