لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین می توان به بی خوابی و اضطراب اشاره کرد. قهوه و چای از نوشیدنی های فوق العاده مفید هستند. بیشتر انواع آنها حاوی کافئین است. کافئین ماده ای است که احتمال دارد روحیه، متابولیسم و ​​عملکرد ذهنی و جسمی را تقویت کند.

مصرف آن در مقادیر کم تا متوسط ​​برای اکثر افراد مفید است. با این حال، دوزهای بالای کافئین می تواند عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناکی داشته باشد.

بررسی ها همچنین نشان داده که ژن های افراد تأثیر زیادی در تحمل بدن نسبت به کافئین دارند. برخی می توانند بدون تجربه اثرات منفی، کافئین بیشتری نسبت به دیگران مصرف کنند. علاوه بر این، افرادی که به کافئین عادت ندارند احتمال دارد پس از مصرف دوز متوسط، علائمی را تجربه کنند.

اضطراب و عوارض مصرف زیاد کافئین

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین | پزشکت

کافئین، برای افزایش هوشیاری مفید شناخته شده است. این ماده با جلوگیری از اثرات آدنوزین، عمل می کند. آدنوزین، ماده شیمیایی مغز است که باعث احساس خستگی می شود. در عین حال، باعث ترشح آدرنالین، هورمون “جنگ یا پرواز” می شود که با افزایش انرژی همراه است.

در دوزهای بالاتر، این اثرات احتمال دارد مشخص تر شده و منجر به اضطراب و علائم عصبی شود. در حقیقت، اختلال اضطرابی ناشی از کافئین یکی از چهار سندرم مربوط به کافئین است.

 مصرف روزانه 1000 میلی گرم یا بیشتر باعث ایجاد عصبی، لرزش و علائم مشابه در بیشتر افراد می شود. در حالی که حتی مصرف متوسط ​​احتمال دارد منجر به اثرات مشابه در افراد حساس به کافئین شود. بعلاوه، نشان داده شده که دوزهای متوسط ​​باعث تنفس سریع و افزایش استرس در هنگام مصرف می شود.

یک بررسی در 25 مرد سالم نشان داد که کسانی که تقریباً 300 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، استرس را بیش از دو برابر کسانی که دارونما مصرف کرده اند، تجربه می کنند.

اگر متوجه شدید که غالباً عصبی هستید، بهتر است نگاهی به مصرف کافئین خود بیندازید و آن را کاهش دهید.

بی خوابی و عوارض مصرف زیاد کافئین

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین | پزشکت

توانایی کافئین در کمک به مردم در بیدار ماندن یکی از با ارزش ترین ویژگی های آن است. از طرف دیگر، کافئین زیاد می تواند خواب کافی را دچار مشکل کند. مصرف بیشتر کافئین باعث افزایش مدت زمان خوابیدن می شود. همچنین احتمال دارد باعث کاهش کل زمان خواب، بخصوص در افراد سالمند شود.

در مقابل، به نظر می رسد مقدار کم یا متوسط ​​کافئین در افرادی که “خواب خوب” یا حتی افرادی که خود بی خوابی دارند، تأثیر زیادی بر خواب ندارد. اگر میزان کافئین دریافتی خود را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که کافئین زیاد در خواب تداخل ایجاد می کند.

قهوه و چای غنی ترین منابع کافئین هستند. اما در نوشابه، کاکائو، نوشیدنی های انرژی زا و انواع مختلفی از داروها نیز یافت می شود. به عنوان مثال، یک کالری انرژی احتمال دارد حاوی 350 میلی گرم کافئین باشد. در حالی که برخی از نوشیدنی های انرژی زا به اندازه 500 میلی گرم در هر قوطی تأمین می کنند.

نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که:

میزان کافئین مصرفی بدون تأثیر بر خواب به ژنتیک و سایر عوامل بستگی دارد. علاوه بر این، کافئین مصرف شده در اواخر روز می تواند در خواب اختلال ایجاد کند. زیرا اثرات آن ممکن است چندین ساعت طول بکشد.

کافئین به طور متوسط ​​5 ساعت در سیستم بدن باقی می ماند. بسته به فرد احتمال دارد بازه زمانی از 5 ساعت تا 9 ساعت متغیر باشد.

یک بررسی چگونگی تأثیر زمان مصرف کافئین بر خواب را نشان داد. محققان به 12 بزرگسال سالم 400 میلی گرم کافئین شش ساعت قبل از خواب، سه ساعت قبل از خواب یا بلافاصله قبل از خواب دادند. زمان خواب رفتن در هر سه گروه و هم بیدار ماندن در شب بطور قابل توجهی افزایش یافت. این نتایج حاکی از آن است که توجه به میزان کافئین برای بهینه سازی خواب مهم است.

به طور کلی، کافئین می تواند کمک کند در طول روز بیدار باشید. اما احتمال دارد برکیفیت و کمیت خواب تأثیر منفی بگذارد. مصرف کافئین خود را بعد از ظهر قطع کنید تا از مشکلات خواب جلوگیری کنید.

مسائل گوارشی و عوارض مصرف زیاد کافئین

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین | پزشکت

بسیاری از افراد دریافتند که یک فنجان قهوه صبحگاهی به حرکت روده آنها کمک می کند. اثر ملین قهوه به ترشح گاسترین، هورمونی که معده تولید می کند و فعالیت در روده بزرگ را تسریع می کند، نسبت داده شده است. علاوه بر این، نشان داده شده که قهوه بدون کافئین پاسخی مشابه دارد.

با این حال، به نظر می رسد خود کافئین نیز با افزایش حالت peristalsis، انقباضاتی که غذا را از طریق دستگاه گوارش حرکت می دهد، حرکات روده را تحریک می کند.

با توجه به این تأثیر، جای تعجب نیست که دوزهای زیاد کافئین در برخی افراد منجر به شل شدن مدفوع یا حتی اسهال شود. اگرچه سال ها اعتقاد بر این بود که قهوه باعث زخم معده می شود، اما یک بررسی گسترده روی بیش از 8000 نفر هیچ ارتباطی بین این دو نشان نداد.

از طرف دیگر، برخی بررسی ها نشان می دهد که نوشیدنی های کافئین دار احتمال دارد بیماری ریفلاکس معده (مری) را در برخی افراد بدتر کند. این شرایط خصوصاً در مورد قهوه صادق است.

از آنجا که قهوه می تواند تأثیرات عمده ای بر عملکرد هضم غذا بگذارد، در صورت بروز هر مشکلی می توانید مقدار نوشیدنی خود را کاهش دهید یا بیشتر چای مصرف کنید.

 تجزیه عضله و عوارض مصرف زیاد کافئین

رابدومیولیز یک بیماری بسیار جدی است که در آن رشته های عضلانی آسیب دیده وارد جریان خون می شوند و منجر به نارسایی کلیه و سایر مشکلات می شوند. علل شایع رابدومیولیز شامل ضربه، عفونت سوء مصرف مواد مخدر، کشیدگی عضلات و گزش مارهای سمی یا حشرات است.

علاوه بر این، چندین گزارش در مورد رابدومیولیز مربوط به مصرف بیش از حد کافئین گزارش شده است، اگرچه این نسبتاً نادر است.

در یک بررسی، یک زن پس از نوشیدن 32 اونس قهوه (1 لیتر) حاوی تقریبا 565 میلی گرم کافئین، دچار حالت تهوع، استفراغ تیره رنگ شد. خوشبختانه، او پس از درمان با دارو و مایعات بهبود یافت.

نکته مهم این است که مصرف مقدار زیاد کافئین در مدت زمان کوتاه، خصوصاً برای کسی که به آن عادت ندارد یا به اثرات آن بسیار حساس هستند احتمال دارد عوارض زیاد داشته باشد.

به منظور کاهش خطر رابدومیولیز، بهتر است مصرف خود را به حدود 250 میلی گرم کافئین در روز محدود کنید، مگر اینکه عادت به مصرف بیشتر داشته باشید.

 اعتیاد و عوارض مصرف زیاد کافئین

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین | پزشکت

با وجود تمام خواص کافئین برای سلامتی، اما احتمال دارد مصرف آن به شکل عادت درآید. یک بررسی دقیق نشان می دهد که اگرچه کافئین باعث ایجاد برخی مواد شیمیایی مغزی به طور مشابه کوکائین و آمفتامین می شود، اما به همان روشی که این داروها ایجاد می کند باعث اعتیاد کلاسیک نمی شود. با این حال، احتمال دارد در دوزهای بالا به وابستگی روانی یا جسمی منجر شود.

در یک بررسی، 16 نفری که به طور معمول کافئین زیاد، متوسط ​​یا کم مصرف می کردند، پس از آنکه یک شب بدون کافئین بودند، در یک تست کلمه شرکت کردند. فقط مصرف کنندگان زیاد کافئین، تعصبی نسبت به کلمات مربوط با کافئین نشان دادند و هوس شدید کافئین داشتند.

علاوه بر این، به نظر می رسد که فراوانی مصرف کافئین در وابستگی آن نقش دارد. در بررسی دیگر، 213 مصرف کننده کافئین پس از 16 ساعت بدون استفاده آن، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. مصرف کنندگان روزانه نسبت به کاربران غیر روزانه در سردرد، خستگی و سایر علائم ترک، افزایش بیشتری داشتند.

حتی اگر به نظر نمی رسد که این ترکیب باعث اعتیاد واقعی شود، اما اگر به طور منظم مقدار زیادی قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، احتمال اینکه به اثرات آن وابسته باشید بسیار زیاد است.

فشار خون بالا و عوارض مصرف زیاد کافئین

به طور کلی، به نظر نمی رسد که کافئین خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی را در بیشتر افراد افزایش می دهد. با این حال، در چندین بررسی نشان داده شده که فشار خون را افزایش می دهد. زیرا این اثر تحریک کننده بر سیستم عصبی دارد.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته مغزی است. زیرا احتمال دارد با گذشت زمان به عروق آسیب برساند و جریان خون به قلب و مغز را کم کند.

خوشبختانه اثر کافئین بر فشار خون موقتی است. همچنین، به نظر می رسد قوی ترین تأثیر را روی افرادی که عادت به مصرف آن ندارند، داشته باشد.

همچنین نشان داده شده که مصرف زیاد کافئین باعث افزایش فشار خون در هنگام ورزش در افراد سالم و همچنین در افراد با فشار خون خفیف، شده است.

بنابراین توجه به مقدار و زمان مصرف کافئین از اهمیت زیادی برخوردار است. خصوصاً اگر از قبل فشار خون بالا دارید.

 ضربان قلب سریع و عوارض مصرف زیاد کافئین

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین | پزشکت

اثرات محرک مصرف زیاد کافئین احتمال دارد باعث ضربان قلب شود. همچنین می تواند منجر به تغییر ریتم ضربان قلب، به نام فیبریلاسیون دهلیزی شود. این شرایط در جوانانی که نوشیدنی های انرژی زا حاوی دوزهای زیاد کافئین مصرف کرده اند گزارش شده است.

در یک بررسی موردی، خانمی که در یک اقدام به خودکشی مقدار زیادی پودر کافئین و قرص مصرف کرد، ضربان قلب بسیار سریع، نارسایی کلیه و سایر مشکلات جدی سلامتی را تجربه کرد.

با این حال، به نظر نمی رسد که این اثر در همه رخ دهد. در واقع، حتی برخی از افراد مبتلا به مشکلات قلبی احتمال دارد قادر به تحمل مقادیر زیادی کافئین بدون هیچگونه اثر سوء باشند.

در یک بررسی کنترل شده، هنگامی که 51 بیمار نارسایی قلبی به مدت 5 ساعت 100 میلی گرم کافئین در ساعت مصرف کردند، ضربان قلب و ریتم آنها در حد طبیعی باقی ماند.

صرف نظر از نتایج بررسی مختلط، اگر پس از استفاده نوشیدنی های کافئین دار متوجه تغییر در ضربان قلب یا ریتم خود شدید، میزان مصرف خود را کاهش دهید. دوزهای زیاد کافئین احتمال دارد ضربان قلب یا ریتم را در برخی افراد افزایش دهد.

به نظر می رسد این تأثیرات از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. اگر آنها را احساس می کنید ،مصرف خود را کاهش دهید.

 خستگی و عوارض مصرف زیاد کافئین

قهوه، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار برای تقویت سطح انرژی شناخته شده اند. با این حال، آنها می توانند با ایجاد خستگی پس از خروج کافئین از سیستم، نتیجه عکس داشته باشند.

بررسی 41 تحقیق نشان داد که اگرچه نوشیدنی های انرژی زا با کافئین باعث افزایش هوشیاری و بهبود خلق و خوی برای چندین ساعت می شود، شرکت کنندگان در روزبعد از آن اغلب خسته تر از حد معمول بودند.

مطمئناً، اگر همچنان در طول روز مقدار زیادی کافئین بنوشید، می توانید از اثر بازگشت استفاده نکنید. از طرف دیگر، این احتمال دارد بر توانایی در خواب تأثیر بگذارد.

برای به حداکثر رساندن فواید کافئین در انرژی و جلوگیری از خستگی برگشتی، آن را در دوزهای متوسط ​​و نه زیاد مصرف کنید.

 تکرر ادرار و عوارض مصرف زیاد کافئین

شایع ترین عوارض مصرف زیاد کافئین | پزشکت

افزایش ادرار یک عارضه جانبی رایج در مصرف زیاد کافئین است که به دلیل اثرات تحریک کننده این ترکیب روی مثانه است. احتمال دارد متوجه شده باشید که وقتی بیش از حد معمول قهوه یا چای می نوشید، باید مرتباً ادرار کنید.

بیشتر بررسی ها تأثیرات زیاد این ترکیب بر دفعات ادرار، روی افراد مسن و کسانی که مثانه بیش از حد فعال یا بی اختیاری دارند را نشان داد.

در یک بررسی، 12 فرد میانسال با مثانه های بیش فعال که روزانه 2 میلی گرم کافئین در هر پوند (4.5 میلی گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن مصرف می کردند، افزایش قابل توجهی در تکرر ادرار و فوریت آنها داشتند. برای شخصی با وزن 150 پوند (68 کیلوگرم)، این مقدار تقریباً 300 میلی گرم کافئین در روز است.

علاوه بر این، مصرف زیاد احتمال دارد بروز بی اختیاری را در افراد دارای مثانه سالم افزایش دهد. در یک بررسی بزرگ تأثیرات مصرف زیاد کافئین بر بی اختیاری در بیش از 65000 زن بدون بی اختیاری آزمایش شد.

در افرادی که بیش از 450 میلی گرم در روز کافئین مصرف می کنند، خطر بی اختیاری در مقایسه با کسانی که کمتر از 150 میلی گرم در روز مصرف می کنند به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

اگر مقدار زیادی نوشیدنی حاوی کافئین استفاده و احساس می کنید ادرار بیش از حد معمول افزایش پیدا کرده، بهتر است مصرف خود را کاهش دهید تا ببینید علائم بهبود می یابد یا خیر.

مصرف زیاد کافئین با افزایش تکرر ادرار و فوریت ارتباط دارد. کاهش مصرف آن احتمال دارد است این علائم را بهبود بخشد.

حرف آخر

در واقع به نظر می رسد مصرف کافئین از کم تا متوسط، مزایای چشمگیری در سلامتی بسیاری از افراد ایجاد می کند.

از طرف دیگر، دوزهای بسیار زیاد احتمال دارد منجر به عوارضی می شود که در زندگی روزمره تداخل ایجاد می کند. حتی می تواند باعث مشکلات جدی در سلامتی شود. اگرچه پاسخ ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اثرات مصرف زیاد نشان می دهد که عوارض بسیاری دارد.

برای دریافت مزایای کافئین بدون تأثیرات نامطلوب، ارزیابی از میزان خواب، سطح انرژی و سایر عواملی که احتمال دارد تحت تأثیر قرار گیرند را انجام دهید و در صورت لزوم میزان مصرف خود را کاهش دهید.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-side-effects#TOC_TITLE_HDR_11

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

5

مقالات مرتبط

5 دیدگاه

  1. ممنون مطلب خوب و جامعی بود
    در من قهوه مشکلی برای رفلاکس ایجاد نمیکنه ولی کافیه لب به چای بزنم ! شبش خواب نخواهم داشت !
    پیروز باشید

  2. سلام بنده دیروز
    حدود ساعت ۷ صبح یک فنجان و حدود ساعت ۱۱ نیز یک فنجان دیگر قهوه میل کردم
    و یک دفعه به طور ناگهانی ضربان قلبم شدت پیدا کرد و سردرد و گیجی به سراغم اومد
    حتی طوری شده بود که من نوشته های روی دیوار رو که قبلاً به راحتی می‌دیدم تار میدیدم.

  3. ببخشید من کنکوری هستم و روزی یه قرص ۲۰۰ میلی گرم کافیین میخورم میخواستم بدونم اگر روزی ۲ تا قرص بخورم خطری نداره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز