لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای لرزش دست

درمان خانگی برای لرزش دست | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی برای لرزش دست

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لرزش دست، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در دوران بزرگسالی تاثیر زیادی بر روی افراد می گذارد. لرزش اساسی تا حدودی جنبه ارثی دارد. بر همین اساس، خیلی افراد به دنبال راهکارها و درمان خانگی برای لرزش دست خود هستند. ما در این مقاله سعی کردیم این راهکارها را مورد بررسی قرار دهیم.

علل لرزش دست

درمان خانگی برای لرزش دست | پزشکت

شایع ترین علت لرزش دست ها شرایطی به نام لرزش اساسی است که به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی مغز مخچه رخ می دهد.

سایر علل شایع لرزش دست ها، عبارتند از:

  • شرایط پزشکی مانند تیروئید بیش فعال، اختلالات مخچه و بیماری هانتینگتون.
  • عوارض جانبی دارو. به طور خاص، برخی از داروهای آسم، برخی از داروهای ضد افسردگی، لیتیوم و برخی از داروهای آرام بخش می توانند در صورت قطع ناگهانی مصرف آنها، لرز ایجاد کنند.
  • مصرف بیش از حد کافئین که می تواند بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد.
  • قند خون پایین که باعث لرزش می شود زیرا اعصاب و ماهیچه ها با کاهش انرژی روبرو می شوند. قند خون پایین، همچنین می تواند بعد از ورزش بیش از حد ایجاد شود.
  • ترک ناگهانی الکل یا مواد دیگری که بدن شما به آن وابسته شده است.
  • کمبودهای غذایی خاص
  • استرس، اضطراب و عصبی بودن که باعث می شود یک قسمت از دست شما لرزش پیدا کند.

گرچه لرزش دست، یک مشکل جدی و خطرناکی نیست، اما می توانند کارهای روزمره را دشوار کنند. جدی گرفتن این مشکل بسیار مهم است، زیرا می تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه برای برخی شرایط عصبی و ناهنجاری باشد. قبل از امتحان کردن گزینه درمانی، تعیین علت لرزش دست بسیار مهم است. اگر مشکل به دلیل شرایط پزشکی اساسی باشد، درمان آن بیماری ممکن است لرزش را کاهش یا از بین ببرد. برخی از تغییرات ساده در شیوه زندگی و داروهای خانگی نیز می توانند به بهبود علائم شما کمک کنند.

 استرس خود را مدیریت کنید.

استرس یکی از اصلی ترین یا عامل مؤثر در لرزش دست ها است. در حقیقت، استرس، اضطراب و عصبی بودن می تواند اپیزودهای دست لرزان را به وجود آورد. از این رو، باید سعی کنید تا حد امکان آرامش داشته باشید و استرس و تنش را در زندگی خود کاهش دهید. برای کاهش استرس، مراقبه یکی از بهترین گزینه هایی است که باید امتحان کنید. مراقبه باعث شفافیت ذهن شما می شود و اعصاب را آرام می کند. تنفس عمیق یکی دیگر از روش های خوب برای مقابله با استرس است. تنها 10 دقیقه تنفس عمیق از طریق دیافراگم شما می تواند به تقویت سیستم عصبی کمک کند و باعث آرامش شود.

چای بابونه بنوشید یا از روغن بابونه استفاده کنید.

درمان خانگی برای لرزش دست | پزشکت

بابونه گیاهی است که خاصیت تسکین دهنده و آرام بخش دارد. بابونه می تواند به آرامش سیستم عصبی و همچنین از بین بردن استرس و اضطراب کمک کند. همچنین یک گیاه ضد اسپاسم موثر است که به آرامش اسپاسم عضلات کمک می کند که باعث لرز دست می شود.

  • روزانه 2 تا 3 فنجان چای بابونه میل کنید. برای تهیه چای، یک کیسه چای بابونه یا 1 قاشق غذاخوری گل بابونه را به مدت 5 تا 10 دقیقه در یک فنجان آب داغ بریزید. چای را صاف کرده و بنوشید در حالی که هنوز گرم است.
  • همچنین می توانید چند قطره روغن بابونه را به آب حمام خود اضافه کنید تا اعصاب شما آرام شود.

توجه: افرادی که داروهای دیابتی مصرف می کنند باید به مقداری کمتر و تحت نظر پزشک بابونه مصرف کنند.

تمرینات دست را انجام دهید.

تمرینات دست می تواند دستان شما را تقویت کرده و از شدت لرزش دست جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد.

  1. یک توپ استرس را در کف دست خود قرار دهید.
  2. آن را تا حد امکان محکم فشار دهید.
  3. این موقعیت را برای حدود 5 ثانیه حفظ کنید، سپس به آرامی استراحت کنید.
  4. 10 بار تکرار کنید.
  5. این تمرین را هر روز چند بار انجام دهید.

همراه با تمرینات دستی، یوگا را در زندگی خود بگنجانید. یوگا در کاهش استرس موثر است و به شما در بهتر خوابیدن کمک می کند. استرس و خواب ضعیف دو عاملی هستند که می توانند باعث لرزش دست ها شوند. روزانه بین 10 تا 15 دقیقه برای انجام یوگا وقت بگذارید تا متوجه تفاوت در سلامتی خود شوید.

 اسطوخودوس را امتحان کنید.

اسطوخودوس یک داروی طبیعی موثر برای مدیریت لرزش دست ها است. این گیاه برای سیستم عصبی بسیار مفید است که در درمان این مشکل نقش اساسی دارد.

علاوه بر این، اسطوخودوس به افراد کمک می کند تا اضطراب و استرس را برطرف کنند که معمولاً این مشکل را ایجاد می کند. بوی تسکین دهنده آن می تواند سطح اسید گاما آمینوبوتیریک GABA مغز را که یک انتقال دهنده عصبی است را تقویت کند. اثر آرامش بخش اسطوخودوس می تواند روحیه شما را بالا ببرد.

  • برای استراحت ماهیچه های پرتنش خود می توانید اسانس اسطوخودوس را به بالش یا آب حمام اضافه کنید.
  • همچنین می توانید روزانه چند فنجان چای اسطوخودوس را برای درمان بهتر بنوشید. برای تهیه چای، 3 قاشق غذا خوری گل تازه اسطوخودوس یا 1 قاشق غذاخوری اسطوخودوس خشک را به 2 فنجان آب گرم اضافه کنید و بگذارید حدود 5 دقیقه آن را خنک کند.
چای یا عصاره والرین مصرف کنید.

Valerian سال هاست که برای آرامش عضلات و کاهش تنش استفاده می شود که این برای درمان لرزش دست بسیار مهم است. بعلاوه، اثر آرام بخش آن در تسکین استرس و تقویت خواب، دو عامل مهم که می تواند این مشکل آزار دهنده را ایجاد کند، بسیار موثر است.

  • روزانه 1 قاشق چایخوری عصاره مایع والرین را برای کنترل لرزش دست خود مصرف کنید.
  • گزینه دیگر، نوشیدن چای والرین چند بار در هفته است. چای را با قرار دادن 1 قاشق چایخوری ریشه والرسین خشک در یک فنجان آب گرم به مدت 10 دقیقه آماده کنید. چای را صاف کرده و بنوشید.

زنان باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف این گیاه در دوران بارداری، شیردهی ممکن است منجر به بروز عوارض شود. حتی مصرف آن همزمان با داروهای تسکین دهنده مواد مخدر یا داروهای خواب می تواند تداخل دارویی ایجاد کند.

یک مکمل ویتامین B مصرف کنید.

درمان خانگی برای لرزش دست | پزشکت

برای درمان لرزش دست، استفاده از یک مکمل ویتامین B ضروری است. انواع مختلفی از ویتامین های B وجود دارد که به حفظ اعصاب سالم و عضلات قوی کمک می کند. به عنوان مثال، مصرف ویتامین های B12، B1 و B6 برای حفظ اعصاب سالم و محافظت از آنها در برابر صدمات ضروری هستند. کمبود این ویتامین ها ممکن است منجر به عدم هماهنگی و تعادل بین اندام های مختلف شود که به نوبه خود ممکن است باعث ایجاد لرز دست ها گردد. همچنین می تواند باعث ضعف عضلات هم شود.

  • برای اطمینان از دریافت دوز صحیح بدن از تمام این ویتامین های B، یک مکمل پیچیده B با کیفیت خوب مصرف کنید. همیشه قبل از شروع رژیم مکمل با پزشک خود مشورت کنید.
  • همچنین، غذاهای سرشار از ویتامین B مانند غلات کامل، زرده تخم مرغ، نخود فرنگی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، محصولات لبنی (شیر ارگانیک و پنیر) و مرغ را مصرف کنید. در عین حال، از غذاهای فرآوری شده دوری کنید زیرا آنها از نظر ارزش غذایی بسیار کم یا تقریباً کم هستند.
یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بخورید.

اسیدهای چرب امگا 3 برای سیستم عصبی بسیار مفید هستند. این اسیدهای چرب یک پوشش محافظ را به میلین اعصاب می بخشند که برای حفظ سلامتی نورون ها و از بین بردن التهاب از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. حتی التهاب خفیف می تواند وضعیت افرادی را که از لرزش دست رنج می برند، بدتر کند.

  • روغن ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا مقدار مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کنید. همچنین، ماهیان با آب سرد مانند سالمون، ماهی تن و ساردین میل کنید.
  • افرادی که رژیم غذایی گیاهی را رعایت می کنند، می توانند اسیدهای چرب امگا 3 را از دانه کتان، روغن بذر کتان، دانه کدو تنبل و گردو دریافت کنند. از آنجا که کاهش سطح کلسیم می تواند باعث ضعف ماهیچه ها شود، حتما کلسیم و همچنین غذاهای سرشار از ویتامین D مصرف کنید.
غذاهای غنی از منیزیم بخورید.

الکترولیت ها مانند انتقال منیزیم به انتقال نیروی الکتریکی از اعصاب به عضلات کمک می کنند. از این رو، کمبود این ماده معدنی مهم، ممکن است منجر به اسپاسم عضلات شود که می تواند لرزش دست را در پی داشته باشد.

  • غذاهای سرشار از منیزیم مانند دانه کنجد، لوبیا، آجیل و دانه و سبزیجات برگ سبز را در رژیم خود بگنجانید.
  • مصرف مکمل منیزیم همچنین می تواند کمبود این ماده معدنی مهم را برطرف کند؛ اما بهتر است قبل از مصرف آن، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
از مصرف کافئین خودداری کنید.

اگر از لرزش دست رنج می برید، زمان آن رسیده است که میزان مصرف کافئین را به حداقل برسانید یا آن را به طور کامل از بین ببرید. مصرف زیاد کافئین می تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند و باعث لرزش دست می شود. در کنار دست های لرزان، مصرف زیاد کافئین نیز ممکن است منجر به سردرد، سرگیجه، اضطراب و تپش قلب جدی شود که می تواند انجام فعالیت های روزانه را به راحتی برای شما دشوار کند. نه فقط قهوه بلکه باید از تمام نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین نیز خودداری کنید.

سیگار و الکل را ترک کنید.

وقتی نوبت به تغییر در سبک زندگی می رسد که می تواند به کنترل لرزش دست ها کمک کند، ترک الکل و سیگار کشیدن بسیار مهم است. مصرف زیاد الکل تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی دارد. در حقیقت، می تواند سیستم عصبی را به شدت تضعیف کرده و باعث بروز قسمت های جدی دست لرزان و همچنین لرزش شود.

 اگر نمی توانید الکل را ترک کنید، به دنبال کمک حرفه ای باشید. با حمایت و راهنمایی مناسب از یک متخصص، صرفنظر از نوع مشروبات الکلی می توانید آن را ترک کنید. با این حال، در نظر داشته باشید که لرزش دست نیز یک علامت ترک الکل است؛ اما به محض اینکه بدن شما با تغییر جدید روبرو شود، لرزش دست از بین می رود. در کنار ترک الکل، باید سیگار را هم ترک کنید. نیکوتین بیش از حد در بدن می تواند باعث لرزش دست ها شود.

تغییر سبک زندگی برای درمان لرزش دست

درمان خانگی برای لرزش دست | پزشکت

  • از اشیاء سنگین تر استفاده کنید. جایگزین کردن اشیاء سبک یا ظریف با وسایل سنگین تر مانند استفاده از بشقاب های سنگین می تواند راهکار مناسبی برای درمان لرزش دست باشد. وزن اضافی و سنگینی اشیاء ممکن است کار با آنها را آسانتر کند.
  • از وسایل مخصوص طراحی شده برای بیماران با لرزش دست استفاده کنید. در صورت داشتن لرزش دست، گرفتن و کنترل قلم، مداد، ابزار باغ و وسایل آشپزخانه ممکن است مشکل باشد. شاید لازم باشد به دنبال وسایل پیشرفته تری باشید که برای بیماران مبتلا به لرزش طراحی شده است.
  • فیزیوتراپی می تواند ضمن تقویت هماهنگی و تعادل، کنترل، عملکرد و قدرت عضلات را بهبود بخشد. یک متخصص کاردرمانی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید فعالیت های روزمره خود را به راحتی انجام دهید.
  • در مورادی که لرزش دست در انجام برخی کارها اختلال ایجاد می کند، بهتر است از روش های الکترونیکی جایگزین شود، مثلا به جای کار با کارت های بانکی می توانید از بانکداری آنلاین استفاده کنید. یا از نرم افزارهای صوتی و روش های گفتاری در تلفن هوشمند خود کمک بگیرید.
  • اگر فکر می کنید مصرف برخی داروهای خاص منجر به لرزش دست های شما می شود، با پزشک خود در مورد تغییر دوز و یا نوع دارو کنید.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/hands-shake-can.html

https://www.healthline.com/health/treating-shaking-hands#talk-to-your-doctor

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

3

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

3 دیدگاه

  1. با سلام و تبریک عید نوروز
    من پسر ۱۸ ساله هستم و با برداشتن اشیاء مانند گوشی دستم شروع به لرزیدن میکند . این لرزش قابل درمان هست ؟

  2. خیلی خوب مطالب بسیار آموزنده هستند .داروهای موثر برای تقویت اعصاب هم معرفی کنید .در این سایت می تواند مفید باشد با تشکر

    1. سلام و سپاس
      چندین مقاله راجع به داروهای روانپزشکی منتشر شده است انشالله باز هم در این خصوص مقالاتی خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز