لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ایا استرس باعث ریزش مو می شود؟

ایا استرس باعث ریزش مو می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

ایا استرس باعث ریزش مو می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اثر استرس بر ریزش مو مورد بررسی کامل قرار گرفته است. پاسخ به این سوال که آیا استرس باعث ریزش مو می شود یا نه، به نوع ریزش مو بستگی دارد. به طور کلی در همه موارد، ریزش مو ناشی از استرس نیست. ریزش مو از نظر بالینی به عنوان آلوپسی شناخته می شود. زنان و مردان ممکن است در طول زندگی خود دچار ریزش مو شوند. این ریزش مو می تواند ناشی از استرس باشد. در این مقاله  مواردی مانند چگونه استرس می تواند بر سلامت موها تأثیر بگذارد، و یا آیا تأثیرات آن دائمی است و چه کارهایی باید انجام داد تا به تشویق رشد مجدد مو کمک شود را مورد بررسی قرار می دهد.

انواع ریزش مو مربوط به استرس کدامند؟

همان طور که گفتیم همه ریزش موها ناشی از استرس نیستند. سه نوع ریزش مو وجود دارد که با سطح استرس بالا مرتبط هستند:

تلوژن افلوویوم

Telogen effluvium)TE) هنگامی اتفاق میفتد که تغییری در تعداد فولیکول های مو ایجاد شود. اگر این تغییر در مرحله رشد مو یا در حالت استراحت  رخ دهد، می تواند منجر به ریزش شود. این نازک شدن ممکن است در سراسر سر اتفاق نیفتد. این غالباً در تکه هایی خصوصاً به سمت مرکز پوست سر مشاهده می شود ،. افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم معمولاً تمام موهای سر خود را از دست نمی دهند.

در موارد شدیدتر، ممکن است موهای دیگر نقاط بدن هم کم پشت شوند. این نواحی شامل ابروها یا ناحیه تناسلی است.

تلوژن افلوویوم می تواند دومین نوع متداول ریزش مو باشد که توسط متخصصین پوست تشخیص داده می شود. در هر سنی ممکن است برای زنان و مردان رخ دهد.

ریزش موی ناشی از تلوژن افلوویوم کاملاً برگشت پذیر است. تلوژن افلوویوم به طور دائمی به فولیکول های مو آسیب نمی رساند.

تریکوتیلومانیا

ایا استرس باعث ریزش مو می شود؟ | پزشکت

تریکوتیلومانیا به عنوان اختلال کشیدن مو نیز شناخته می شود. این نیاز به بیرون کشیدن مو از پوست سر یا سایر قسمت های بدن فرد دارد. این یک اختلال کنترل تکانه محسوب می شود.

ممکن است متوجه شوید که کشیدن مو بدون تأمل زیاد اتفاق میفتد. در این شرایط کشیدن موها می تواند  عمدی  باشد و به عنوان وسیله ای برای تسکین استرس یا سایر احساسات منفی استفاده شود.

کشیدن مو از پوست سر، ابروها و مژه ها اغلب قابل توجه است. حتی ممکن است باعث استرس اضافی شود و چرخه اختلال را تداوم بخشد. تریکوتیلومانیا غالباً در کودکان بیشتر دیده می شوند  و می تواند یک عمر ادامه یابد. اگرچه مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد تریکوتیلومانیا می شود، اما تحقیقات نشان می دهد که ممکن است ژنتیکی باشد.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا (AA) یک بیماری خود ایمنی است. وقتی سیستم ایمنی بدن فرد به فولیکول های مو حمله می کند، ایجاد می شود. این ممکن است در اثر رخ دهد و منجر به ریزش مو شود.

شاید موها در نواحی گرد پوست سر، یا در کل پوست سر از بین بروند. در فرم شدیدتر آلوپسی آره آتا که به آلوپسی کلی (alopecia universalis) معروف است، مو در کل بدن از بین می رود.

ممکن است در طی یک دوره زمانی، موها دوباره رشد کرده و ریزش کنند. آلوپسی آره آتا می تواند زنان و مردان در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد و بیش از شش میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار داده است.

هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا شناخته نشده است، اگرچه برخی از داروهای تجویزی وجود دارد که ممکن است به کسانی که بیش از 50 درصد ریزش مو دارند کمک کند.

آیا ریزش مو مربوط به استرس دائمی است؟

ایا استرس باعث ریزش مو می شود؟ | پزشکت

اگر ریزش مو ناشی از استرس باشد، امکان رشد مو به مرور زمان وجود دارد. میزان رشد مجدد برای همه متفاوت خواهد بود. رشد موی انسان در یک چرخه چهار مرحله ای اتفاق میفتد.

متوسط سر انسان حدود 100000 فولیکول های مو دارد. در هر زمان مشخص، هر یک از فولیکول های مو در یک مرحله متفاوت از این چرخه قرار می گیرند:

  • فاز آناژن: این مرحله رشد مو است. دو تا هفت سال طول می کشد.
  • فاز کاتاژن: این یک فاز کوتاه و دو هفته ای است که با شروع کوچک شدن فولیکول مو اتفاق میفتد.
  • فاز تلوژن: این یک مرحله استراحت سه ماهه است.
  • فاز اگزوژن: این مرحله زمانی اتفاق میفتد که فولیکول مو را ریخته و رشد جدیدی را آغاز می کند.

اگر ریزش مو در اثر استرس ایجاد شده باشد، مدیریت استرس می تواند کلید بازگشت به میزان سالم رشد مو باشد.

راه های پیشگیری از ریزش مو کدامند؟

ایا استرس باعث ریزش مو می شود؟ | پزشکت

برخی راهکارها و روش ها وجود دارد که می توانید آنها را برای کاهش ریزش مو و تشویق رشد جدید انجام دهید، از جمله:

رژیم و تغذیه

رعایت یک رژیم غذایی متعادل و مغذی از غذاهای کامل برای سلامت بدن – و موها ضروری است. گرچه مهم است که همه ویتامین های ضروری را در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شود، اما برخی از آنها ممکن است برای رشد مو حیاتی باشند:

  • ویتامین C: این ویتامین برای ساخت کلاژن، بافت همبند پوست که در فولیکول های مو یافت می شود، ضروری است. غذاهای حاوی ویتامین C شامل مرکبات، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای و توت فرنگی است.
  • ویتامین B: این مجموعه از بسیاری از ویتامین ها باعث ایجاد متابولیسم سالم و همچنین سلامت پوست و مو می شود. ویتامین های گروه B را می توان در غذاهایی مانند سبزیجات برگ تیره، لوبیا، آجیل و آووکادو یافت.
  • ویتامین E: این ویتامین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند به سلامت پوست سر کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین E شامل دانه های آفتابگردان، اسفناج، روغن زیتون، کلم بروکلی و میگو است.

اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی در رژیم خود استفاده نمی کنید، با پزشک در مورد مکمل ها صحبت شود. آنها می توانند گزینه ها را بررسی کرده و بهترین دوز را برای فرد توصیه کنند. هرگز نباید مکمل های غذایی را بدون نظارت پزشک به برنامه روزانه اضافه کرد.

هیدراتاسیون مناسب نیز برای سلامت کلی ضروری است. هر سلول در بدن برای عملکرد صحیح خود به آب متکی است.

مردان باید روزانه 15/1 فنجان آب و زنان 11/1 فنجان در روز هدف داشته باشند. این مقدار می تواند از غذا، آب و سایر نوشیدنی ها تأمین شود. یک هدف منطقی نوشیدن 8 لیوان آب در روز است و اجازه دهید بقیه از رژیم غذایی و سایر نوشیدنی ها باشد.

مدیریت استرس

یادگیری نحوه کنترل موثر استرس، ممکن است به فرد در کاهش خطر ریزش بیشتر مو کمک کند. قبل از اینکه بدانید چه چیزی برای فرد مناسب است، مجبورید چندین روش مختلف کنترل استرس را امتحان کنید.

روش های متداول کاهش استرس
  • ورزش: ورزش یک روش عالی برای از بین بردن استرس است. سعی کنید روزانه یک پیاده روی سبک انجام داده، در کلاس رقص شرکت کند و یا کارهای حیاط را انجام دهد.
  • سرگرمی ها: مشغول شدن با کاری که از انجام آن لذت برده می شود می تواند راهی عالی برای مقابله با استرس باشد. انجام کارهای داوطلبانه، پیوستن به گروه تئاتر جامعه محلی، کاشت باغ یا شروع یک پروژه هنری را در نظر بگیرید.
  • نوشتن: سعی کنید هر روز چند دقیقه وقت گذاشته و در مورد احساسات، و چیزهایی که باعث استرس می شوند، را بنویسید. مرور موارد روزانه که استرس فرد را تحریک می کنند، ممکن است به فرد کمک کند راه های کنار آمدن با آن را کشف کند.
  • تنفس و مراقبه: مراقبه و تمرینات تنفسی روش های عالی برای اجازه دادن به فرد برای تمرکز بر لحظه فعلی هستند. همچنین ممکن است بخواهد تکنیک هایی را ترکیب کند که مراقبه و ورزش را مانند یوگا یا تای چی ترکیب کند.
درمان های موضعی

ایا استرس باعث ریزش مو می شود؟ | پزشکت

برخی کرم موضعی، روغن و سایر محصولات وجود دارد که ممکن است به ریزش مو کمک کند.

  • ماینوکسیدیل موضعی (روگاین): ماینوکسیدیل موضعی یک داروی بدون نسخه (OTC) است. به صورت کرم، اسپری یا کف موجود است. می توان آن را تا دو بار در روز روی پوست سر، ابروها یا ریش زد. ولی برای سایر قسمتهای بدن مناسب نیست. تنوعی وجود دارد که به طور خاص برای استفاده در مردان و زنان فرموله شده است. اگرچه نحوه کارکرد ماینوکسیدیل مشخص نیست، اما تصور می شود که مرحله رشد طولانی باشد. ممکن است برای همه مفید نباشد و دیدن نتایج شاید تا چهار ماه طول بکشد.
  • کورتیکواستروئیدهای موضعی: کورتیکواستروئیدها از داروهای بدون نسخه موضعی و کورتیکواستروئیدهای تجویزی، مانند پردنیزون هستند، که گاهی اوقات برای درمان آلوپسی آره آتا نیز مورد استفاده قرار می گیرند. آنها اغلب در کنار سایر گزینه های درمانی استفاده می شوند.
  • روغن کرچک: روغن کرچک یک روش درمانی محبوب برای رشد مجدد مو است. اگرچه شواهد حاکی از آن است که استفاده موضعی می تواند رشد مو را افزایش دهد، اما تحقیقات برای حمایت از این امر به این معنی محدود است.

سایر علت های ریزش مو کدامند؟

ممکن است ریزش مو مربوط به استرس نباشد. عوامل و شرایط بسیاری وجود دارد که ممکن است منجر به ریزش مو شوند.

علت های عمده دیگر ریزش مو، عبارتند از:

  • ژنتیک
  • افزایش سن
  • شیمی درمانی
  • بیماری یا جراحی اخیر
  • تغییرات هورمونی، مانند زایمان یا یائسگی
  • کمبود تغذیه ای، مانند کمبود پروتئین یا آهن کافی
  • داروهایی مانند برخی از داروهای رقیق کننده خون یا ضد افسردگی
حرف آخر

اگر ریزش مو مربوط به استرس باشد، فولیکول های مو به طور دائمی آسیب نمی بینند. کنترل استرس و مراقبت خوب از سلامتی می تواند منجر به بازگشت رشد مو شود. اگر اقدامات داروهای بدون نسخه OTC  جواب نداد  یا نتیجه ای نداشت  به پزشک مراجعه شود. آنها می توانند به علت ریزش مو کمک کنند و در مراحل بعدی به فرد مشاوره می دهند. در صورت امکان رشد مجدد، آنها می توانند در تعیین بهترین برنامه درمانی برای علائم به شما کمک کنند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/stress/stress-hair-loss#see-your-doctor

[advisers limit=3 online =true skill=”11 21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز