لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فواید عسل برای پوست

فواید عسل برای پوست | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فواید عسل برای پوست، از کسی پنهان نیست و همه ما می دانیم عسل فواید زیادی برای پوست و مو دارد. عسل دارای خواص متنوعی از جمله ضد باکتری، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. عسل مایعی چسبناک و شیرین است. نه تنها به دلیل طعم آن محبوب است بلکه به دلیل خواص درمانی مفید بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید عسل برای پوست و مو

علاوه بر این، عسل به دلیل داشتن فروکتوز، کالری زیادی دارد. همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B، آهن، مس، کلسیم و روی است که تأثیرات مثبتی بر سلامت کلی شما دارند.

جدا از این مزایا، عسل همچنین می تواند یک مکمل بسیار خوب برای برنامه مراقبت از مو و پوست شما باشد. با استفاده منظم، می تواند سلامت پوست شما را بهبود و درخشش طبیعی به آن ببخشد.

همچنین، می توان از عسل به همراه سایر مواد طبیعی موجود در آشپزخانه برای رفع مشکلات مختلف پوست و مو استفاده کرد.

در صورت حساسیت به عسل یا گرده از مصرف عسل خودداری کنید. همیشه قبل از استفاده از هرگونه ماسک یا مخلوط روی صورت خود، یک تست پچ انجام دهید. خصوصاً اگر پوست حساسی دارید.

فواید عسل روی پوست

فواید عسل برای پوست | پزشکت

عسل یک دارو پوستی محبوب است زیرا طیف وسیعی از فواید را برای پوست شما فراهم می کند.

مرطوب سازی عمیق پوست

عسل می تواند به مرطوب سازی عمیق پوست کمک کند. از عسل به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی اغلب به عنوان پایه ای برای محصولات مختلف پوست استفاده می شود. ترکیب آنزیمی عسل آن را قادر می سازد تا به عمق پوست نفوذ کند، به شرایط، تغذیه و نرم شدن پوست از درون کمک می کند.

علاوه بر این، عسل یک ماده مرطوب کننده طبیعی است، به این معنی که به جذب رطوبت از محیط کمک می کند. در نتیجه، استفاده منظم از عسل، به صورت خام یا به عنوان ماسک صورت، می تواند پوست شما را شاداب، نرم، و مرطوب نگه دارد.

عسل خام را روی پوست خشک خود بمالید و بعد از 15-20 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

1 قاشق غذاخوری عسل، 1 برش آووکادو و 1-2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را مخلوط کنید. با استفاده از این مخلوط پوست خود را با حرکات دورانی به آرامی ماساژ دهید.

پیشگیری از آکنه و جوش صورت

خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده عسل تا حد زیادی در درمان و پیشگیری از آکنه و عفونت های مرتبط با آن نقش دارد. استفاده از عسل روی آکنه می تواند تورم و قرمزی را کاهش دهد.

علاوه بر این، عسل به شما کمک می کند تا بقایای سلول های جمع شده و آلودگی منافذ پوست شما پاک شود. بنابراین در وهله اول از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می کند. این اثر با خواص کنترل کننده روغن عسل نیز افزایش می یابد.

علاوه بر این، عسل ممکن است باعث بهبود و ترمیم پوست شود. حتی به درمان آکنه و جوش های موجود کمک می کند. همچنین برای مدیریت بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس و اگزما مفید است.

عسل خام را روی ضایعات آکنه به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید. برای جوش های پوستی، لایه نازکی از عسل را روی سر و صورت و گردن خود بمالید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

برای جلوگیری از خشکی پوست، عسل را به مدت 30 دقیقه روی پوست مستعد آکنه قرار دهید.

لایه برداری و پاک سازی ملایم

فواید عسل برای پوست | پزشکت

عسل به عنوان یک ماده پاک کننده و لایه بردار عالی عمل می کند. عسل خام می تواند با گذشت زمان متبلور شود، گرانول های ریزی ایجاد کند که می تواند برای لایه برداری پوست استفاده شود. این گرانول ها با گرما و آب تجزیه می شوند، بنابراین به عنوان یک اسکراب و پاک کننده ملایم برای پوست عمل می کنند.

علاوه بر این، خواص ضد باکتری عسل آن را به یک ماده پاک کننده عالی و مناسب برای استفاده روزانه تبدیل می کند. در حقیقت، عسل همچنین می تواند به عنوان یک پاک کننده آرایش طبیعی در هنگام مخلوط شدن با روغن نارگیل عمل کند.

مقداری عسل را بین کف دست یا انگشتان خود بمالید تا گرم شود و با حرکات دورانی آن را روی پوست خود بمالید. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند و سپس با ماساژ پوست خود با یک حوله مرطوب آن را از بین ببرید.

برای استفاده از عسل به عنوان پاک کننده آرایش، کافی است روغن نارگیل و کمی پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید. با استفاده از این مخلوط صورت خود را ماساژ دهید و سپس آن را پاک کنید. این خمیر به آرامی آرایش شما را از بین می برد و همزمان پوست شما را مرطوب می کند.

درمان آفتاب سوختگی

خواص ضد التهابی عسل، آن را به گزینه درمانی قوی برای بهبود پوست آفتاب سوختگی تبدیل می کند. اثر آبرسانی آن می تواند به تسکین پوست آسیب دیده و کمک به درمان کمک کند.

عسل را با نسبت 1: 2 با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. این ترکیب را به پوست آفتاب خورده خود بمالید. بعد از 15-20 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

یکی از فواید عسل برای پوست عامل ضد پیری بودن پوست است.

عسل، به عنوان یک مرطوب کننده موثر، پوست را آبرسانی و نرم می کند، در نتیجه باعث کاهش خطوط و چین و چروک می شود. این اثر همچنین با خواص مغذی و تسکین دهنده عسل برای پوست فراهم می شود.

علاوه بر این، محتوای آنتی اکسیدانی عسل از پیری زود رس پوست جلوگیری می کند و پوست را تازه و جوان نشان می دهد. استفاده از عسل برای ماساژ پوست می تواند گردش خون را تقویت کرده و تولید کلاژن و الاستین را برای سفت شدن پوست تحریک کند.

1 قاشق غذاخوری عسل را با 1 قاشق غذاخوری ماست، پاپایا یا شیر کامل مخلوط کنید. این ماسک عسل ضد پیری را به صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. صورت خود را بعد از نیم ساعت با آب گرم بشویید و خشک کنید.

درمان خشکی لب

عسل می تواند به مرطوب سازی لب های خشک کمک کند. اشعه ماورا بنفش خورشید نه تنها برای پوست صورت شما مضر است بلکه بر روی لب های شما نیز تأثیر می گذارد. استفاده مکرر از رژ لب می تواند باعث خشکی لب و کمبود آب بدن شود.

عسل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، آنزیم و مواد مغذی است که می تواند لب های شما را تغذیه و مرطوب کند و به درمان خشکی لب کمک کند.

لب های خود را لایه برداری کنید و قبل از خواب عسل خالص بر روی آنها بمالید و اجازه دهید عسل یک شب توسط پوست شما جذب شود.

روشن شدن رنگ پوست

فواید عسل برای پوست | پزشکت

عسل می تواند در از بین رفتن زخم ها، لکه ها و تسکین خارش پوست کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی آن همچنین به کاهش آسیب پوست و برنزه شدن ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند، در نتیجه باعث یکدست شدن رنگ پوست و پوست نرم می شود.

علاوه بر این، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن به مبارزه با میکروب های مضر و کاهش تورم و حفظ یکپارچگی پوست کمک می کند. این خواص همچنین درخشش طبیعی پوست و برخی از اثرات روشن کنندگی پوست را ایجاد می کنند.

1 قاشق چایخوری عسل را با آب یک گوجه فرنگی مخلوط کنید. از این ترکیب برای 5 دقیقه صورت خود را ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه صورت خود را با آب شیر بشویید. این روش درمانی را هفته ای دو بار تکرار کنید.

درمان کوتیکول پوست

عسل به تغذیه و تقویت کوتیکول کمک می کند. خواص مغذی عسل می تواند کوتیکول شما را تقویت و به سلامت ناخن کمک کند. طبیعت مرطوب کننده عسل همچنین در بهبود کوتیکول و بستر ناخن موثر است.

1 قاشق چایخوری عسل، روغن نارگیل و سرکه سیب را مخلوط کنید. از این محلول برای ماساژ کوتیکول های خود استفاده کنید. بعد از 10 دقیقه بشویید.

بهبودی سوختگی ها و زخم ها

عسل ممکن است التهاب پوست را کاهش دهد و در نتیجه باعث بهبودی پوست شود. خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کننده عسل ممکن است به ترمیم پوست و ترمیم سوختگی و زخم کمک کند.

عسل همچنین حاوی عوامل ضد باکتری است که از عفونت های بعدی جلوگیری می کند که می تواند روند ترمیم و بهبود پوست را به تأخیر بیندازد.

لایه نازکی از عسل را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و روی آن را با روکش گاز بپوشانید. همچنین می توانید از پانسمان زخم های بسته بندی شده حاوی عسل استفاده کنید. به طور متناوب، عسل را با روغن چریش یا روغن درخت چای مخلوط کنید. این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

فواید عسل روی مو

فواید عسل برای پوست | پزشکت

عسل یک عامل بسیار موثر است که می تواند سلامت مو را به روش های دیگری از یک مورد بهبود بخشد.

حالت دهنده مو

عسل به عنوان یک نرم کننده مو عالی کار می کند. موهای شما به منظور جلوگیری از خشکی و بسیاری از مشکلات دیگر مو، به حالت منظم نیاز دارد. عسل، به عنوان یک ماده مرطوب کننده طبیعی، نرم کننده موثری است زیرا موها را صاف و نرم می کند.

استفاده از عسل برای حالت دادن به موهای شما همچنین می تواند سلامت آن را بهبود ببخشد و موهای شما را براق و پرپشت نشان دهد.

عسل خام را با آب رقیق کنید و این ترکیب را روی موهای مرطوب و شامپو زده بمالید. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند و آن را با آب گرم بشویید.

با مخلوط کردن ½ فنجان عسل، دو موز رسیده له شده و ¼ فنجان روغن زیتون، ماسک موز عسلی تهیه کنید. ترکیب را مخلوط کرده و به شکل خمیر درآورید و آن را به عنوان ماسک روی موهای خود بمالید. پس از 20-25 دقیقه موهای خود را با آب ولرم بشویید.

1 قاشق چایخوری عسل را با 2 قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از خواب به انتهای موهای خود بمالید. صبح موهای خود را بشویید.

بهبود رشد مو

عسل می تواند به تقویت رشد مو کمک کند. موهای شما در معرض عوامل مختلفی قرار می گیرند که می تواند به آنها آسیب برساند، و اغلب منجر به مشکلات ریزش مو می شود. با این حال، با مراقبت مناسب از مو می توان از این مشکل مو جلوگیری کرد و آن را مدیریت کرد.

استفاده از عسل برای خاصیت ترمیم و تغذیه ای آن نیز می تواند یکی از راه حل های تقسیم انتها باشد. عسل به عنوان یک ماده مرطوب کننده، به اتصال رطوبت به ساقه مو کمک می کند، باعث کاهش وز و شکاف و انتهای شکاف می شود.

ماساژ دادن موهایتان با ماسک های عسلی همچنین می تواند گردش خون را تقویت کند، که باعث تقویت فولیکول های مو و در نتیجه رشد مو می شود.

1 قاشق چایخوری عسل را در نرم کننده معمولی خود مخلوط کنید و از آن برای جلوگیری از شکاف و وز شدن موها و تقویت رشد مو استفاده کنید.

موهای خود را با مخلوط عسل و روغن زیتون گرم ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه شامپو بزنید. این روش را 2-3 بار در هفته تکرار کنید تا رشد مو افزایش یابد و از خشکی آن جلوگیری شود.

1 فنجان عسل را با 2 تخم مرغ مخلوط کنید و این مخلوط را از طول موهای خود استفاده کنید. بعد از 20 دقیقه موهایتان را با استفاده از آب معمولی بشویید و موهای خود را مثل همیشه شامپو بزنید.

پاکسازی پوست سر

عسل می تواند به تمیز کردن و جلوگیری از تجمع پوست سر کمک کند. عسل یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتری طبیعی است که به شما کمک می کند مشکلات پوست سر مانند عفونت، پسوریازیس، شوره سر و خارش را از بین ببرید. ممکن است از عسل برای پاک سازی پوست سر شما از آلودگی و سلول های مرده استفاده شود و بنابراین از تجمع پوست سر جلوگیری می کند.

عسل و آب را به نسبت 9: 1 مخلوط و از این مخلوط برای ماساژ پوست سر خود استفاده کنید. بعد از 3-4 ساعت موهای خود را بشویید. این روش درمانی را هفتگی برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

اقدامات احتیاطی در استفاده از عسل برای پوست

فواید عسل برای پوست

اگرچه استفاده از عسل به طور کلی بی خطر است و فواید مختلفی برای پوست و مو شما ایجاد می کند، اما لازم است هنگام استفاده از آن بر روی پوست و مو اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • عسل خام و ارگانیک را انتخاب کنید زیرا مملو از آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتری است.
  • پس از استفاده از درمان، عسل را به درستی بشویید یا پاک کنید زیرا عسل باقی مانده می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به جوش های پوستی شود.
  • اگر به گرده گل یا زنبورها حساسیت دارید از استفاده از عسل خودداری کنید. همیشه قبل از استفاده از عسل یک تست پچ انجام دهید. خصوصاً اگر از وجود چنین حساسیتی مطمئن نیستید یا پوست حساسی دارید. همچنین می توانید برای آزمایش آلرژی با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید پوست شما چگونه به عسل واکنش نشان می دهد.
سخن آخر

از عسل به عنوان یک ماده مرطوب کننده طبیعی بسیار استفاده می شود. عسل علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی و مغذی بودن، حاوی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد باکتری است که برای پوست و مو شما مفید است.

استفاده از عسل می تواند به بهبود سلامت پوست کمک کرده و آن را لطیف، صاف و جوان جلوه دهد. به همین ترتیب، موهای شما می توانند از نظر رشد و قدرت مو از عسل بهره مند شوند. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید این شربت طلایی را به رژیم مراقبت از پوست و مو خود اضافه کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز