لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم بارداری دوم

بارداری دوم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


صرف نظر از اینکه اولین بارداری شما باشد یا دومین، احتمال بروز علائم معمولا در هر بارداری رایج است. اما در بارداری دوم ممکن است برخی از علائم قبل از قاعدگی رخ بدهند و همین موضوع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث احساس عصبانیت و اضطراب در شما شود. پس بهتر است علائم بارداری دوم و تفاوت آنها با بارداری اول بشناسید و راهکارهای مقابله با این علائم را یاد بگیرید. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت علائم بارداری دوم را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالعه بیشتر: علائم اولیه بارداری 

علائم بارداری دوم چه تفاوتی با علائم بارداری اول دارد؟

علائم بارداری دوم ممکن است با علائم بارداری اول در موارد زیر با هم فرق داشته باشند:

برآمدگی زودتر شکم:

در بارداری دوم، ماهیچه‌های شکم نسبت به بارداری اول ضعیف‌تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این ماهیچه ها چون قبلا یک بار کشیده شده اند، در برابر کشش بار دوم مقاومت کمتری دارند و احتمالاً به محض شروع رشد کودک، بزرگتر شده و زودتر خودشان را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

تغییرات سینه:

تغییر در سینه ها در دوران بارداری رایج است، اما سینه ها ممکن است در بارداری دوم حساس تر و دردناک تر شوند. ممکن است در هنگام شیردهی حساس‌تر شوند و نوک سینه‌ها نیز ممکن است بیشتر آسیب ببینند. حتی در بارداری دوم ناحیه رنگدانه دار اطراف نوک پستان که آرئول نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تیره تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

حرکات اولیه جنین:

در بارداری دوم، ممکن است لگدها و حرکات کودک را زودتر احساس کنید. علاوه بر آن عضلات رحم ممکن است در بارداری دوم استحکام خودشان را از دست بدهند. حتی این احتمال وجود دارد که به درستی از جنین نگهداری نکنند و جنین در قسمت پایین شکم قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر: علائم بارداری جنین دختر 

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان و زایمان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

بارداری || پزشکت

انقباضات براکستون هیکس در بارداری دوم متفاوت است:

در بارداری دوم زودتر از بارداری اول ممکن است احساس انقباض کنید. این انقباضات کاذب یکی از عکس العمل های بدن در برابر آمادگی برای زایمان است. همچنین ممکن است انقباضات بعد از زایمان را تجربه کنید.

زایمان کوتاه تر:

از آنجایی که بدن شما قبلاً یک بار روند زایمان را طی کرده است، ممکن است در بارداری دوم اتساع و نازک شدن دهانه رحم به مدت زمان کمتری نیاز داشته باشد. زایمان اول به طور متوسط ​​هشت ساعت طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد، در حالی که زایمان بعد از بارداری دوم به طور متوسط ​​پنج ساعت طول خواهد کشید.

خستگی:

ممکن است در بارداری دوم یا بعدی بیشتر از بارداری اول احساس خستگی کنید.

دردهای بعد از زایمان:

ممکن است دردها و انقباضات شدید پس از زایمان داشته باشید، که روشی است که بدن برای کوچک کردن رحم به حالت قبل از بارداری خود دارد. از آنجایی که رحم در بارداری دوم بزرگتر است، احتمال بروز درد های بیشتر بعد از بارداری دوم وجود دارد.

کمر درد:

احتمال بروز کمردرد در بارداری های بعدی افزایش یابد. این درد ممکن است به دلیل جابجایی مرکز ثقل برای قرار دادن رحم در حال رشد ایجاد شود. درد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شدید باشد زیرا برآمدگی شکمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بارداری دوم زودتر ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

مطالعه بیشتر: درمان کمردرد در بارداری 

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

تهوع در بارداری || پزشکت

علائم بارداری دوم مانند بارداری اول بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

برخی از علائم معمول بارداری که در اولین بارداری خود متوجه شدید ممکن است در بارداری دوم عود کنند. آنها عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • نفخ و یبوست
  • نوسانات خلقی
  • گرفتگی بینی
  • تهوع صبحگاهی
  • هوس ها و بیزاری های غذایی

برخی از علائم دیگر نیز ممکن است برای بار دوم تکرار شوند.

مطالعه بیشتر: کاهش نفخ در بارداری

  • آیا این بار عوارض بارداری شما دوباره ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

عوارضی که در بارداری قبلی داشتید احتمالاً در بارداری های بعدی هم رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. عوارضی مانند فشار خون بالا ، زایمان زودرس، دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا افسردگی پس از زایمان نیز ممکن است در بارداری بعدی، به ویژه در مورد چند قلویی رخ دهد. با این حال، هیچ مدرک قطعی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. اگر بار دوم از هر گونه عارضه احتمالی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسید، با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید و ببینید آیا راهکارهایی برای پیشگیری از آنها وجود دارد یا خیر؟

  • آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در بارداری دوم زودتر آزمایش بدهید؟

حتی ممکن است برای تایید بارداری دوم خود نیازی به آزمایش بارداری نداشته باشید، زیرا احتمالاً علائم زودتر از بارداری اول ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و شما متوجه بروز آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید. با این حال، بهتر است تا یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی صبر کنید تا نتیجه آزمایش بارداری دقیق و معنادار را دریافت کنید.

  • آیا زایمان بچه دوم راحت تر است؟

زایمان دوم معمولا راحت تر و سریع تر است. از آنجایی که ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌ها قبلاً تحت کشش قرار گرفته‌اند، حرکت نوزاد از طریق کانال زایمان در زایمان متوالی آسان‌تر می‌شود و همچنین رحم در طول زایمان با شدت بیشتری منقبض می‌شود. معمولا فشار کمتر از یک ساعت طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد.

بارداری دوم بعد از سزارین

بارداری دوم بعد از زایمان سزارین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به خستگی بیش از حد در شما شود. بنابراین توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود حداقل شش ماه برای بارداری دوم بعد از اولین سزارین صبر کنید. انتظار 18 ماهه بین زایمان و لقاح ممکن است زمان کافی برای بهبودی کامل بدن، به خصوص جای زخم سزارین روی رحم و جبران مواد مغذی از دست رفته را بدهد. اما مدت زمان کوتاهتر ممکن است منجر به افزایش خطر عوارضی مانند زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد یا پارگی رحم شود.

کنار آمدن با فرزند بزرگتر در بارداری دوم

ایده های زیادی برای مدیریت بارداری در حین مراقبت از کودک دیگر وجود دارد. بهتر است همزمان با صحبت کردن با فرزند بزرگ تر خود، او را برای پذیرش این شرایط آماده کنید:

  • کودک خود را تشویق کنید تا برآمدگی شکم شما را لمس کند یا برای کودک آواز بخواند.
  • آنها را به معاینات قبل از تولد ببرید و اجازه دهید گاهی اوقات به ضربان قلب جنین نیز گوش دهند.
  • مکرراً در مورد کودک صحبت کنید، اما مراقب باشید که زیاده روی نکنید که مبادا حسادت کنند.
  • آنها را در خرید برای نوزاد مشارکت دهید. بگذارید چیزهای ساده تری مانند لباس و اسباب بازی برای کودک انتخاب کنند.
  • در حالی که کودک بزرگتر را در مورد نوزاد حساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، مطمئن شوید که مدتی را با او سپری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. با آنها به کتابخانه یا پارک بروید یا در هنگام خواب چند داستان بخوانید.
  • به آنها مسئولیت بدهید و در مورد کارهایی که باید هنگام ورود نوزاد انجام دهند به آنها بگویید. نحوه تسلی دادن نوزاد هنگام گریه کردن، کمک به تعویض پوشک، توجه کردن و موارد دیگر را توضیح دهید.
  • به کودک خود بگویید که او یک برادر/خواهر بزرگتر خواهد بود و نقش و اهمیت آنها را در خانواده توضیح دهید.
  • مهم است که خواهر و برادر بزرگتر احساس کند که شما آنها را هم دوست دارید و درگیر مسائل مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند آمدن نوزاد جدید هستند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

شیردهی || پزشکت

آیا در دوران بارداری باید شیردهی را قطع کرد؟

هیچ دلیلی برای قطع شیردهی در دوران بارداری وجود ندارد. بدن شما قادر است شیر ​​مادر به اندازه کافی برای نوزاد تولید کند. با این حال، سینه ها و نوک سینه ها ممکن است برای مدتی حساس شوند. بر اساس بررسی سیستماتیک برخی مطالعات، شیردهی به احتمال زیاد بر بارداری و وزن هنگام تولد تأثیری ندارد.

همچنین سینه‌ها شروع به تولید آغوز می‌کنند (شیر غلیظی که در اواخر بارداری تولید می‌شود) و ممکن است کودک نوپا شما طعم شیر را دوست نداشته باشد. در این زمان، ممکن است متوجه کاهش شیر خود شوید.

چرا بهبودی پس از زایمان در طول بارداری دوم فرق دارد؟

بدون شک در بارداری دوم خود تا حدودی منتظر بروز برخی اتفاقات و تغییرات هستید. اتفاقاتی که در اولین زایمان شما رخ داده است ممکن است با زایمان دوم رخ ندهد. حتی در بارداری دوم زایمان نیز سریعتر پیشرفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا بدن طبیعی شما پس از زایمان به حالت اولیه خودش برگردد. به طور کلی، ممکن است برای بار دوم همه چیز راحت‌تر پیش برود، زیرا شما از نحوه برخورد و مقابله با تغییرات خود آگاه هستید.

چگونه برای نوزاد بعدی خود آماده شویم؟

برخی راهکارها وجوددارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای آمادگی بیشتر در بارداری دوم خود آنها را در نظربگیرید:

  • یکی از اعضای خانواده یا پرستار کودک را برای مراقبت از فرزند بزرگتر خود انتخاب کنید.
  • همه چیز (مانند لباس های کهنه) را برای ورود نوزاد جنین آماده کنید.
  • لوازم خانگی و شخصی را ذخیره کنید.
  • پستانک و شیشه شیر را استریل کنید.

سوالات متداول

آیا نشت شیر ​​نشانه اولیه بارداری دوم است؟

شیر مادر ممکن است در اوایل بارداری دوم نشت کند. اگر در حال شیردهی به فرزند اول خود هستید احتمال نشت شیر در شما بیشتر هم خواهد بود.

در بارداری دوم چقدر باید وزن اضافه کنم؟

با توجه به موسسه پزشکی ایالات متحده (IOM)، زنان با وزن متوسط ​​قبل از بارداری باید حدود 11.5 تا 16 کیلوگرم در طول بارداری اضافه کنند. افزایش وزن در بارداری دوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بیشتر از بارداری اول باشد.

آیا پیش بینی زایمان برای بار دوم راحت تر است؟

هیچ تایید علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای آن وجود ندارد. با این حال، از آنجایی که قبلاً زایمان کرده اید، ممکن است بتوانید سیگنال ها و علائم خود را زودتر از قبل تشخیص دهید.

هر بارداری ویژگی های خاص خودش را دارد. با این حال، بارداری دوم با برآمدگی بزرگتر شکم، سینه های دردناک، افزایش خستگی، زایمان کوتاه تر و غیره همراه است. همچنین برخی از علائم و عوارض بارداری اول مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در بارداری دوم دوباره ظاهر شوند. آشنایی با این تجربیات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما کمک کند که این بار بهتر با آن کنار بیایید. در مجموع، بارداری دوم کاملاً با بارداری اول فرق نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و اگر هر گونه نگرانی دارید، با پزشک زنان خود مشورت کنید تا از هرگونه پیامد نامطلوب بارداری جلوگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز