لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا ادرار من گرم است؟

چرا ادرار من داغ است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت ادرار گرم چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ادرار گرم می تواند نشان دهنده عفونت باشد. بر همین اساس در صورتی که احساس می کنید ادرار شما داغ و گرم تر ازحد طبیعی بهتر است به پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر علائم دیگری نیز تجربه می کنید.

به طور کلی ادرار مانند دمای بدن و معمولاً گرم است. با این حال، گرمای بیش از حد آن، ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد.

وقتی ادرار از مجاری ادرار عبور کرده و خارج شود، می توان گرمای آن را بر روی پوست بدن، دستگاه تناسلی، دست ها و یا پا ها نیز احساس کرد. در دمای سرد، فرد می تواند بخاری را که از ادرار خارج می شود را مشاهده کند. توجه به این نکته که ادرار گرم یا داغ كاملاً طبیعی است. مهم است. اگر بدن یا دست های فرد سرد باشد ممکن است ادرار او نسبت به پوست بدن گرم تر به نظر برسد. با این حال، اگر فرد متوجه شد که هنگام ادرار او هنگام خروج از مجرای ادرار گرمتر از حد معمول است، این می تواند به معنای وجود عفونت یا آسیب در بدن باشد. احساس گرما، سوزش یا درد زیاد هنگام خروج ادرار از مجرای ادرار، سوزش ادرار نام دارد.

علائم همراه با گرم بودن ادرار چیست؟

چرا ادرار من داغ است؟ | پزشکت

در هنگام دفع ادرار احساس گرما می تواند همراه با درد باشد و یا حتی درد و سوزش ناشی از آن ممکن است فرد از دفع ادرار خودداری کند. بر همین اساس بسیاری از کودکان خردسالی سوزش ادرار دارند، نمی خواهند ادرار کنند. بیشتر افرادی که هنگام دفع ادرار احساس گرما می کنند، شاید علائم دیگری را نیز داشته باشند، برخی از آنها عبارتند از:

  • تب
  • ادرار بدبو
  • ادرار تیره
  • ادرار ابری
  • تکرر ادرار
  • مشکل ادرار کردن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد در پشت یا شکم
  • ترشح از واژن یا آلت تناسلی مرد
  • التهاب در دستگاه تناسلی یا مجرای ادرار

علت داغ شدن ادرار چیست؟

چرا ادرار من داغ است؟ | پزشکت

بسیاری از شرایط زمینه ای وجود دارد که ممکن است باعث تغییر دمای ادرار یا احساس سوزش در هنگام ادرار شود.

اگر دمای داخلی بدن فرد افزایش یابد. به عنوان مثال، تب ناشی از عفونت یا ورزش و فعالیت شدید می تواند منجر به داغ شدن ادرار بیشتر از حد معمول شود. به طور کلی برخی از علت های گرم شدن یا سوزش در ادرار، عبارتند از:

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت دستگاه ادراری از جمله مهمترین عواملی هستند که منجر به احساس گرما یا سوزش در ادرار می شوند عفونت ادراری زمانی اتفاق میفتد که باکتریهای مضر مانند، باکتری اشریشیا کولای به دستگاه ادرار وارد شوند.

عفونت ادراری معمولاً مثانه را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • ادرار بدبو
  • خون در ادرار
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • سوزش و درد هنگام ادرار کردن
  • تمایل شدید به دفع ادرار حتی بلافاصله بعد از رفتن

در بیشتر موارد عفونت های ادراری، با آنتی بیوتیک درمان می شود. در صورت درمان به موقع، عفونت می تواند به کلیه ها یا سایر مناطق بدن انتشار یابد. عفونت ادراری هم بر زنان و هم مردان تاثیر می گذارد، اما در زنان نسبت به مردان شایع تر است.

یکی از راه های مقابله بدن با عفونت، گرم شدن است. به همین علت است که افراد در هنگام بیماری اغلب تب می کنند. وقتی دمای ادرار بالاتر از حد معمول باشد، این بدین معنی است که شاید فرد تب کند. تب می تواند به علت عفونت در هر نقطه از بدن باشد، بنابراین پیشگیری علائم و مراجعه به پزشک در صورت بهبودی مهم است.

جراحی های نزدیک به مجرای ادرار

ادرار اسیدی است. این بدان معناست که در صورت تماس ادرار با محل زخم و اسیب و یا حتی یک آسیب دیدگی جزئی، فرد ممکن است احساس داغی و سوزش کند. آسیب دیدگی مجرای ادرار یا اطراف آن می تواند باعث گرم شدن ادرار شود. افرادی که دستگاه تناسلی خود را می تراشند ممکن است بریدگی های جزئی در مجرای ادرار داشته باشند. آسیب های ناشی از تماس مقاربت جنسی، جوش های ریز، بریدگی ها و خراش ها می توانند احساس گرما در ادرار ایجاد کنند.

آسیب های کوچک معمولاً خود به خود برطرف می شوند؛ اما اگر در مجرای ادرار احساس درد شود، دمای بدن بالا رود و فرد احساس تب کند و یا آسیب جدی باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

عفونت های مقاربتی (STI)

عفونت های مقاربتی می توانند باعث بیماری های دستگاه ادراری شوند. آنها همچنین ممکن است به اندام تناسلی یا اطراف مجرای ادرار آسیب برسانند و باعث درد هنگام ادرار شوند.

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است به عفونت های مقاربتی مبتلا شود. برخی از عفونت های مقاربتی در طولانی مدت بدون علائم هستند، بنابراین این لزوما به این معنی نیست که فرد بیماری عفونت مقاربتی ندارد.

کلامیدیا یک نوع بیماری عفونت مقاربتی است که معمولاً هنگام ادرار باعث سوزش و درد می شود. همچنین می تواند علت اصلی ترشح از واژن یا آلت تناسلی مرد باشد. در مردان ممکن است باعث تورم یا آسیب بیضه ها نیز شود.

سیستیت بینابینی

التهاب مثانه بینابینی یک بیماری مزمن ضعیف شناخته شده است که باعث علائم عفونت مجاری ادراری می شود، حتی در مواردی که نشانه ای از بیماری عفونت مجاری ادراری وجود نداشته باشد. التهاب مثانه بینابینی در بین زنان نسبت به مردان شایع تر است. محققان به طور کامل علت آن را تشخیص نداده اند، اما یک علت آن می تواند آسیب به بافت مثانه باشد. افراد مبتلا به سیستیت بینابینی ممکن است هنگام دفع ادرار سوزش یا احساس غیر معمول دیگری مانند داغی زیاد ادرار را تجربه کنند.

شایع ترین علت ادرار داغ در زنان

چرا ادرار من داغ است؟ | پزشکت

برخی از عوامل خطر داغ شدن ادرار در زنان عبارتند از:

درد پس از زایمان. بعد از زایمان، بسیاری از خانم ها دچار عفونت در ناحیه بین واژن و مقعد می شوند که به پارگی های پرینه معروف هستند. عفونت می تواند در مجاری مجرای ادرار یا داخل واژن ایجاد شود. اگر ادرار با این آسیب ها تماس پیدا کند می تواند باعث سوزش در هفته های بعد از زایمان نیز شود.

عفونت در واژن زنان. عفونت واژن می تواند باعث تحریک بافت واژن و ولوو شود. وقتی این بافت تحریک شده با ادرار تماس پیدا کند، ممکن است بسوزد و احساس داغی را ایجاد کند. تشخیص عفونت واژن فقط بر اساس سوزش غیرممکن است، بنابراین هنگام سوزش ادرار باید به پزشک مراجعه شود. این وضعیت می تواند توسط عفونت هایی زیر بروز پیدا کند:

  • واژینیت
  • ولوودینیا
  • واژینوز باکتریال
  • عفونت مخمر واژن

تغییرات واژن بعد از یائسگی. بعد از یائسگی، بدن استروژن کمتری تولید می کند. این وضعیت می تواند منجر به تغییر بافت واژن، کوچک و ضعیف شدن واژن می شود. در این شرایط احتمال دارد واژن احساس خشکی کند و پوست و سایر بافت های اطراف آن حساس شوند. در این شرایط با تماس ادرار با واژن و یا مجرای ادراری می تواند منجر به ایجاد احساس داغ بودن ادرار شود.

شایع ترین علت ادرار داغ در مردان

هایپرپلازی خوش خیم پروستات | پزشکت

برخی از عوامل خاص درد التهاب مثانه بینابینی در مردان که باعث داغ شدن ادرار می شوند، عبارتند از:

پروستاتیت در مردان. پروستاتیت، تورم، درد و التهاب در پروستات است که اغلب به علت عفونت باکتریایی رخ می دهد. مردان مبتلا به پروستاتیت ممکن است هنگام ادرار درد یا سوزش را احساس و یا شاید تغییراتی در جریان ادرار را تجربه کنند. این افراد همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ یا درد در هنگام انزال داشته باشند. تشخیص علت پروستاتیت مهم است، بنابراین مردانی که مشکوک به مشکل پروستات هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

اپیدیدیمیت در مردان. اپیدیدیم یک لوله شامل اسپرم در بالای بیضه ها است. عفونت یا التهاب در این لوله می تواند باعث سوزش دردناک هنگام ادرار شود. مردان مبتلا به اپیدیدیمیت همچنین ممکن است تورم در اطراف بیضه ها، درد در آلت تناسلی یا بیضه ها و تب را تجربه کنند. این وضعیت دردناک معمولاً به علت عفونت باکتریایی یا جراحی ایجاد می شود و با آنتی بیوتیک ها و استراحت می تواند این وضعیت را درمان کند. ممکن است آنتی بیوتیک برای درمان بیماری هایی که باعث گرم شدن ادرار می شوند تجویز شود.

چه موقع برای داغی ادرار به پزشک مراجعه کنیم؟

چرا ادرار من داغ است؟ | پزشکت

اگر تنها علائم شما، احساس داغی و گرما در ادرار است و علائم دیگری ندارید، نیاز به دکتر مراجعه نیست؛ اما اگر علائم زیر را مشاهده کردین فوری به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار بدبو
  • تکرر ادرار
  • تب بسیار زیاد
  • استفراغ زیارد
  • ادرار دردناک
  • درد در پشت، زیرا این می تواند نشان دهنده عفونت کلیه باشد.

درمان داغ بودن ادرار به علت اصلی آن بستگی دارد؛ اما از آنجایی که احساس داغی ادرار، علت های زیادی دارد، تشخیص علت اصلی این وضعیت مهم است. پس در صورت بروز این علائم و قبل از درمان خانگی به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از موارد ادرار دردناک یا گرم به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود. نوشیدن آب فراوان همچنین می تواند به دفع باکتری ها از سیستم ادراری کمک کرده و ادرار را کمی اسیدی کند.

حرف آخر

ادرار به طور طبیعی گرم است، اما پس از خارج شدن از بدن به سرعت سرد می شود؛ اما برخی افراد ممکن است احساس کنند که ادرار آنها داغ است. بیشترین موارد گرم شدن ادرار به راحتی قابل درمان است و علائم معمولاً طی چند روز بهبود می یابد. با این حال، بعضی از این بیماری ها مانند پروستاتیت می تواند مشکل ساز باشد. ورم مثانه نیز یک سندرم درد مزمن است.

مراجعه به پزشک متخصص برای درمان اختلالات ادراری و کاهش شدت علائم و تصمیم گیری در مورد درمان مناسب بسیار مهم و ضروری است.

در بیشتر موارد اختلالات ادراری، هیچ مشکلی وجود ندارد. ولی وقتی در هنگام ادرار احساس داغی، سوزش و یا درد دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. بیشتر مشکلات ادراری راحت و آسان درمان می شوند، بنابراین نیازی به احساس اضطراب یا شرمندگی نیست. در بسیاری از موارد، تشخیص بیماری فقط به نمونه ادرار و بررسی سابقه پزشکی نیاز دارد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321654#causes-in-women

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز