لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روغن دانه کتان و مزایای و عوارض آن

روغن دانه کتان و مزایای و عوارض آن | پزشکت

فهرست مطالب

روغن دانه کتان و مزایای و عوارض آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

روغن دانه کتان می تواند التهاب را کاهش داده و سلامت قلب و پوست را ارتقا دهد. این ماده غذایی از دانه های کتان آسیاب شده و فشرده تهیه می شود. این گیاه به دلیل مزایای سلامتی زیادی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از بیماری های قلبی و کاهش خطر سرطان شناخته شده است.

در این مقاله شواهدی برای این و سایر مزایای سلامتی احتمالی، همراه با عوارض جانبی که باید در هنگام افزودن روغن دانه کتان به رژیم غذایی خود رعایت کرد، مورد بحث قرار می گیرد.

روغن دانه کتان برای چه مواردی استفاده می شود؟

 این ماده غذایی حاوی بسیاری از ترکیبات فعال و مفید است، از جمله:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • مواد معدنی، از جمله کلسیم و منیزیم
  • فیبر برای جلوگیری از مشکلات گوارشی و یبوست
  • ترکیبات فنلی (لیگنان)، که ممکن است از سرطان جلوگیری کند.
  • پروتئین های سالم که ممکن است عوامل خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند.

در اینجا برخی از مزایای بالقوه این ماده غذایی برای سلامتی و شواهدی برای اثبات این ادعاها آورده شده است.

روغن دانه کتان التهاب را کاهش می دهد.

از آنجا که این ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است، ممکن است التهاب را کاهش دهد. یک مطالعه روی حیوانات که در سال 2013 منتشر شد، نشان داد که این ماده غذایی فواید چشمگیری برای کاهش التهاب دارد. با این حال، مطالعات روی انسان نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

یک تجزیه و تحلیل از چندین مطالعه انسانی نشان داد که این ماده غذایی حاوی ترکیباتی است که برای کاهش پروتئین واکنشی C (نشانگر التهاب) در برخی از شرکت کنندگان در مطالعه مفید است.

تجزیه و تحلیل نشان می دهد که این ماده غذایی ممکن است بر افراد مختلف تأثیر بگذارد و بنابراین، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات آن بر التهاب در جمعیت عمومی مورد نیاز است.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

 این ماده غذایی حاوی لینوربیتیدها است، ترکیباتی که به دلیل خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی آنها شناخته می شوند. این روغن همچنین منبع غنی از لیگنان رژیمی یا ترکیبات موجود در گیاهان است که خطر سرطان سینه را کاهش می دهد.

اسیدهای آلفا لینولنیک (ALA) موجود در این ماده غذایی نیز ممکن است رشد سلول های سرطانی را کند کرده و حتی آنها را از بین ببرد. در حالی که تحقیقات در مورد ALA و کاهش خطر سرطان امیدوار کننده است، مقدار مورد نیاز برای استفاده از آن برای درمان مفید بیش از حد است. مصرف بیش از حد این ماده غذایی خطر عوارض جانبی قابل توجهی را به همراه دارد.

سلامت قلب را افزایش می دهد.

روغن دانه کتان و مزایای و عوارض آن | پزشکت

مطالعات نشان داده است که مکمل این ماده غذایی می تواند سطح اسیدهای چرب امگا 3 در بدن را افزایش دهد، از جمله: ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA).

EPA و DHA ترکیبات ضروری برای ارتقاء سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی هستند. ALA در بدن به EPA و DHA تبدیل می شود، در حالی که این ماده غذایی به طور طبیعی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است.

سلامت روده را بهبود می بخشد.

 این ماده غذایی دارای خواص ملین است. در مطالعه ای روی 50 بیمار همودیالیزی، مصرف روزانه این ماده غذایی به رفع یبوست کمک کرد.

یک مطالعه کوچک در سال 2012 بر روی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داد که این ماده غذایی در کاهش علائم IBS، از جمله یبوست و اسهال مفید است.

روغن دانه کتان پوست را بهبود می بخشد. ALA یک آنتی اکسیدان قوی است. اغلب توسط تولید کنندگان لوازم آرایشی تبلیغ می شود و دارای خواص “ضد پیری” است. تحقیقات نشان می دهد این ماده غذایی کتان ممکن است به کاهش التهاب سلول های پوستی و بازسازی پوست کمک کند.

 به کاهش وزن کمک می کند. گزارش 2012 در مجله Appetite نشان می دهد که این ماده غذایی می توانند به سرکوب اشتها کمک کرده و باعث کاهش مصرف غذا و کاهش وزن شوند.

علائم یائسگی را کاهش می دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن دانه کتان به علائم یائسگی کمک می کند. یک مطالعه در سال 2015 بر روی 140 زن یائسه با استفاده از مکمل های روغن کتان، کاهش گرگرفتگی و افزایش کیفیت زندگی را نشان داد.

روغن دانه کتان دارای خواص ضد التهابی است. دانه های کتان و روغن دانه کتان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و علائم یائسگی و تقویت سلامت قلب، سلامت روده، سلامت پوست و کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته اند.

عوارض جانبی روغن بذر کتان

روغن دانه کتان و مزایای و عوارض آن

روغن دانه کتان در دوزهای مناسب و در کوتاه مدت معمولاً برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. دوزهای زیاد می تواند باعث اسهال و شل شدن مدفوع شود. واکنشهای آلرژیک نیز ممکن است.

مطالعه ای در سال 2010 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که ALA می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش داده یا رشد تومور را افزایش دهد. تحقیقات اضافی نشان می دهد ALA از غذاهای حیوانی که دارای چربی های اشباع بالا هستند ممکن است با سرطان پروستات مرتبط باشد.

اما ALA خود ممکن است مقصر نباشد. سایر مواد موجود در آن غذاها، مانند هورمون ها و آفت کش های موجود در گوشت، ممکن است باعث رشد تومور شوند. با این حال، بیشتر این تحقیقات حدسی است و تحقیقات دیگر نشان می دهد دانه کتان در واقع می تواند برای سلامت پروستات مردان مفید باشد. هر کسی که نگران تأثیر روغن کتان بر پروستات خود است. قبل از افزودن روغن دانه کتان به رژیم غذایی خود، باید با پزشک خود مشورت کند.

شواهد محدودی در مورد ایمنی روغن دانه کتان در صورت استفاده موضعی روی پوست یا مو وجود دارد. با این حال، یک مطالعه کوچک روی ژل موضعی روغن دانه کتان نشان داد که این سندرم برای سندرم تونل کارپ بی خطر و موثر است.

موارد منع مصرف روغن کتان

افرادی که نباید از روغن دانه کتان استفاده کنند عبارتند از:

  • زنان باردار: ممکن است اثرات نامطلوبی در بارداری داشته باشد، از جمله افزایش خطر زایمان زودرس.
  • مادران شیرده: اطلاعات قابل اطمینان کافی در مورد ایمنی روغن دانه کتان برای زنانی که شیر می دهند وجود ندارد.
  • راحی: روغن بذر کتان باید حداقل دو هفته قبل از عمل و در طول دوره نقاهت اولیه متوقف شود تا از خونریزی جلوگیری شود.
  • کودکان: شواهد کافی در مورد ایمنی روغن دانه کتان در هنگام مصرف توسط کودکان وجود ندارد، اگرچه به احتمال زیاد مصرف مقادیر کمی دانه کتان برای کودکان بی خطر است.
  • افراد مبتلا به اختلالات خونریزی: بحث هایی در مورد اینکه آیا روغن دانه کتان ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد وجود دارد. در صورت داشتن اختلال خونریزی، قبل از استفاده از روغن دانه کتان در غذا، به صورت مکمل یا به عنوان یک درمان موضعی با پزشک خود مشورت کنید.
  • افرادی که داروهای لخته کننده خون مصرف می کنند: مصرف روغن دانه کتان به همراه داروهایی که لخته شدن خون را کند می کند (مانند آسپرین، دیکلوفناک یا وارفارین) ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد.

از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا مکمل روغن دانه کتان برای شما مناسب است یا خیر.

دوز مصرف روغن بذر کتان

هیچ دستورالعمل دوز استاندارد برای روغن دانه کتان وجود ندارد. دوز توصیه شده بر اساس سازنده متفاوت است.

روغن دانه کتان به عنوان روغنی که در تهیه غذا و مکمل های ژل کاپ استفاده می شود، موجود است. در اینجا چند روش برای استفاده از آن آمده است:

  • به آب میوه یا اسموتی اضافه کنید.
  • برای درخشندگی و رشد روی موها بمالید.
  • به عنوان روغن سالاد یا در سس های سرد استفاده کنید.
  • در سیب زمینی سرخ کرده یا هنگام پخت استفاده نکنید. وقتی روغن در معرض حرارت قرار گیرد، می تواند مواد شیمیایی مضر ایجاد کند.
  • آن را به صورت موضعی بمالید یا به کرم پوست مورد علاقه خود اضافه کنید. تا رطوبت پوست افزایش یابد و سلامت پوست بهبود یابد.

نحوه مصرف روغن بذر کتان

روغن دانه کتان و مزایای و عوارض آن | پزشکت

بهتر است روغن دانه کتان را در قسمت یخچال فروشگاه غذای سالم یا قفسه های فروشگاه پیدا کنید. پس از باز شدن، تمام روغن دانه کتان باید در یخچال نگهداری شود. به دنبال روغن فشرده سرد بسته بندی شده در یک بطری مات باشید تا از آن در برابر نور محافظت شود. رنگ روغن باید شفاف یا زرد طلایی باشد. برخی از روغن ها، که به روغن های لیگنان بالا معروف هستند، حاوی ذرات دانه کتان آسیاب شده هستند. حتی ممکن است به نظر برسد خاک یا ریز در آن وجود دارد، که طبیعی است.

روغن تازه کتان دارای رایحه ای ملایم و مغذی است که یادآور دانه های آفتابگردان یا کنجد است و طعم ترد و ملایمی دارد. روغن کدر، بوی ماهی یا شبیه روغن سرخ شده، یا طعم تلخ یا سوخته دارد فاسد است و نباید استفاده شود. اگر متوجه شدید این محصول یا تاریخ انقضای آن گذشته است، آن را دور بیندازید.

سخن آخر

روغن بذر کتان که از دانه کتان آسیاب شده تهیه شده است، به طور گسترده ای به التهاب، یائسگی، کاهش وزن، سلامت روده، سلامت قلب و سلامت پوست کمک می کند. علم از این ادعاها حمایت می کند. اما دانه های کتان یک درمان معجزه آسا برای هر بیماری نیستند.

هنگامی که روغن دانه کتان در دوز مناسب مصرف شود. عوارض جانبی کمی دارد. اما تحقیقات محدودی در مورد ایمنی آن در صورت استفاده موضعی انجام می شود. روغن بذر کتان را می توانید به آب میوه، سالاد یا اسموتی اضافه کنید.

اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید، در آینده جراحی دارید. یا دچار اختلال خونریزی هستید،. قبل از استفاده از این مکمل باید با پزشک خود مشورت کنید.

روغن بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ترکیبات سالم است که دارای خواص مختلفی برای سلامتی است. با این حال، بیشتر تحقیقات در این زمینه بر روی مدلهای حیوانی بوده است. مطالعات روی انسانها محدود بوده است.

حتماً قبل از استفاده از روغن دانه کتان با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید. تا مطمئن شوید که برای شما مناسب است.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/flaxseed-oil-health-benefits-how-to-use-and-cautions-4178046

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز