لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض قرص لتروزول

لیتروزول || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

لتروزول (Femara) یک داروی برای درمان سرطان پستان در زنانی است که یائسه شده اند. این دارو برای درمان سرطان پستان که گیرنده هورمونی مثبت است (HR+) کاربرد دارد. این نوع سرطان پستان توسط هورمون ها از جمله استروژن تحریک می شود. Femara همچنین می تواند برای درمان انواع خاصی از سرطان پستان که وضعیت گیرنده هورمونی آنها مشخص نیست استفاده شود.

لتروزول برای زنان مبتلا به انواع خاصی از سرطان پستان زودرس یا پیشرفته تجویز می شود. در سرطان پستان اولیه، سرطان از پستان یا غدد لنفاوی زیر بغل پخش نشده است. اما با سرطان پستان پیشرفته، سرطان به نواحی یا غدد لنفاوی مجاور (به نام سرطان پستان پیشرفته موضعی)، یا به سایر نقاط بدن انتشار یافته است (به نام سرطان پستان متاستاتیک ).

Femara حاوی داروی لتروزول و یک هورمون درمانی برای سرطان پستان است. Femara به صورت قرص هایی است که از راه دهان مصرف می شود و در یک دوز 2.5 میلی گرمی در دسترس است. فمارا همچنین برای درمان ناباروری استفاده می شود .

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی سرطان پستان

گرگرفتگی|| پزشکت

شایع ترین عوارض لتروزول

مصرف این دارو می تواند عوارض خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست های زیر حاوی برخی از عوارض کلیدی است که ممکن است در حین مصرف Femara رخ دهد. این لیست ها همه عوارض جانبی احتمالی را شامل نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی لتروزول، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی خفیف

عوارض خفیف Femara که بیشتر شایع هستند، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف
  • گرگرفتگی
  • افزایش تعریق
  • درد مفاصل
  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد استخوان
  • ادم (تورم)، احتمالاً در مچ پا یا پاهای شما
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی
  • تغییرات در خلق و خوی شما

بیشتر این عوارض جانبی ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان

سایر عوارض جدی ناشی از مصرف Femara

عوارض جدی ناشی از Femara زیاد شایع نیستند، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از آنها عبارتند از:

کاهش تراکم مواد معدنی استخوان

فمارا ممکن است باعث کاهش تراکم معدنی استخوان در برخی افراد شود. Femara، که با کاهش سطح استروژن شما عمل می کند، برای زنانی که یائسه شده اند تجویز می شود.

استروژن به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک می کند. اما پس از یائسگی، سطح استروژن کاهش می یابد که می تواند استخوان های شما را ضعیف کند. و از آنجایی که Femara همچنین سطح استروژن شما را کاهش می دهد، دارو می تواند این وضعیت را تشدید کند. این امر خطر شکستگی استخوان را در طول درمان با فمارا افزایش می دهد.

اگر از Femara استفاده می کنید، پزشک ممکن است تراکم استخوان شما را اندازه گیری کرده تا میزان استحکام استخوان های شما را بررسی کنند. اگر استخوان‌های شما در طول درمان ضعیف شوند، پزشک برای تقویت استخوان‌های شما داروهایی را تجویز می کند.

واکنش آلرژیک

مانند بسیاری از داروها، برخی از افراد ممکن است پس از مصرف Femara دچار واکنش آلرژیک شوند. اما مشخص نیست که چند بار این اتفاق در افرادی که از لتروزول استفاده می کنند رخ می دهد. علائم یک واکنش آلرژیک خفیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش
  • بثورات پوستی
  • گرگرفتگی (گرمی و قرمزی در پوست شما)

واکنش آلرژیک شدیدتر نادر بوده اما ممکن است. علائم یک واکنش آلرژیک شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم زیر پوست، به طور معمول در پلک ها، لب ها، دست ها یا پاها
  • تورم زبان، دهان یا گلو
  • مشکل در تنفس

اگر واکنش آلرژیک شدید به Femara دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص انکولوژی و داروساز همین الان کلیک کنید.

خستگی و سرگیجه || پزشکت

خستگی یا سرگیجه

برای برخی افراد، لتروزول ممکن است باعث خستگی یا سرگیجه شود. اگر در حین مصرف Femara دچار خستگی یا سرگیجه شدید، از رانندگی و کار با سایر ماشین‌ها خودداری کنید. تا زمانی که نمی دانید که دارو بر شما تأثیر می گذارد یا نه، نباید رانندگی کنید یا با ماشین آلات کار کنید. و با پزشک خود در مورد راه هایی برای کمک به بهبود سطح انرژی خود در طول درمان مشورت کنید.

افزایش یا کاهش وزن

وزن بدن شما ممکن است در حین مصرف لتروزول تغییر کند. در طی مطالعات بالینی، افزایش وزن و کاهش وزن در افرادی که از Femara برای درمان سرطان پستان استفاده کردند، گزارش شد. هم درمان سرطان و خود سرطان اغلب می توانند باعث تغییر در اشتها و وزن بدن شوند. اگر سؤال یا نگرانی در مورد تغییرات وزن خود دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

استفاده خارج از برچسب Femara برای ناباروری

سازمان غذا و دارو (FDA) داروهای تجویزی مانند Femara را برای درمان برخی از بیماری ها تایید می کند. اما گاهی اوقات از Femara برای سایر شرایط خارج از برچسب استفاده می شود. استفاده خارج از برچسب زمانی است که دارویی که برای درمان یک بیماری تایید شده است برای درمان یک بیماری دیگر استفاده می شود.

از Femara خارج از برچسب برای درمان ناباروری که به دلیل مشکلات تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان ها) ایجاد شده استفده می شود. شایع ترین علت مشکلات تخمک گذاری که منجر به ناباروری می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. اما گاهی اوقات از Femara برای درمان ناباروری که علت مشخصی ندارد نیز استفاده می شود.

اثربخشی برای ناباروری

مصرف لتروزول می تواند به شما در باردار شدن در صورت تلاش برای باردار شدن (TTC) با داشتن رابطه جنسی یا استفاده از تلقیح داخل رحمی (IUI) کمک کند. اما میزان موفقیت واقعی Femara برای رسیدن به بارداری یا تولد زنده به عوامل بسیاری بستگی دارد. این شامل:

  • سن شما
  • علت ناباروری
  • سایر درمان های باروری

اگر بدن شما از قبل تخمک گذاری نکرده باشد، احتمال موفقیت شما با درمان ناباروری با Femara بیشتر است. دوز معمول Femara برای القای تخمک گذاری 2.5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز به مدت 5 روز است. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف دارو را در روز سوم یا پنجم سیکل قاعدگی شروع کنید. (روز 1 سیکل قاعدگی شما اولین روز پریود است.) اگر هنگام شروع Femara پریود نمی شوید، پزشک شما زمان شروع مصرف دارو را تعیین می کند.

گاهی اوقات پزشک ممکن است به شما توصیه کند که دوز بالاتری از Femara مانند 5 میلی گرم یا 7.5 میلی گرم در روز به مدت 5 روز مصرف کنید.

عوارض جانبی هنگام استفاده از Femara برای ناباروری

نمونه هایی از عوارض جانبی خفیف و جدی که ممکن است هنگام استفاده از Femara برای ناباروری رخ دهد، عبارتند از:

  • سرگیجه
  • خستگی
  • گرگرفتگی
  • حساسیت سینه
  • نوسانات خلقی
  • عرق شبانه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کیست های تخمدان
  • لکه بینی (خونریزی خفیف واژینال بین پریودها)

به ندرت، سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS)، که زمانی رخ می دهد که تخمک های بیش از حد معمول در تخمدان شما رشد کند.

نحوه مصرف Femara  برای ناباروری

شما معمولاً یک بار در روز به مدت 5 روز پس از شروع چرخه قاعدگی، Femara را به صورت خوراکی مصرف خواهید کرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که Femara را در روزهای 3 تا 7 سیکل یا روزهای 5 تا 9 سیکل مصرف کنید.

تخمک گذاری بین 5 تا 10 روز پس از مصرف آخرین قرص Femara رخ می دهد. پزشک شما معمولاً استفاده از آزمایش پیش بینی تخمک گذاری را توصیه می کند تا به شما کمک کند بدانید چه زمانی در حال تخمک گذاری هستید.

پزشک شما همچنین به شما توصیه می کند که در صورت تلاش برای بارداری طبیعی (TTC) چه زمانی باید رابطه جنسی را شروع کنید. یا اگر از IUI استفاده می‌کنید، پزشک به شما توصیه می‌کند که چه زمانی باید برای لقاح مصنوعی به کلینیک مراجعه کنید.

فمارا در مقابل کلومید

لتروزول حاوی داروی فعال لتروزول است، در حالی که Clomid حاوی داروی فعال کلومیفن است. تجویز کلومید متوقف شده است، اما نسخه های عمومی کلومیفن هنوز در دسترس هستند.

فمارا و کلومیفن هر دو برای القاء (باعث) تخمک گذاری در زنان که برای باردار شدن مشکل دارند استفاده می شوند. برای این زنان، ناباروری ممکن است ناشی از مشکلات مربوط به تخمک گذاری باشد، یا ممکن است علت واضحی نداشته باشد (به نام ناباروری غیرقابل توضیح).

برای این منظور از Femara خارج از برچسب استفاده می شود. (استفاده خارج از برچسب زمانی است که دارویی که برای یک بیماری تایید شده است برای درمان بیماری دیگر استفاده می شود.) با این حال، کلومیفن برای درمان ناباروری در زنان مورد تایید FDA است.

فمارا و کلومیفن به روش های متفاوتی در بدن شما برای تحریک تخمک گذاری عمل می کنند. اما هر دو دارو معمولاً به مدت 5 روز در شروع چرخه قاعدگی مصرف می شوند.

Femara برای ناباروری در مردان

لتروزول برای درمان ناباروری در مردان تایید نشده است. علاوه بر این، یک مطالعه کوچک نشان داد که Femara ممکن است در درمان ناباروری در مردانی که هم چاقی و هم سطح تستوسترون پایین دارند، موثر باشد. اگر علاقه مند به استفاده از Femara برای این منظور هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: علائم کاهش تستوسترون در مردان

فمارا برای PCOS

لتروزول برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تایید نشده است. اما گاهی اوقات دارو استخارج از برچسب استفاده می شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که باعث مشکلات هورمونی، پریودهای نامنظم یا پریود و ایجاد کیست در تخمدان ها می شود. اغلب اوقات افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مثل همیشه تخمک گذاری نمی کنند، بنابراین برای باردار شدن مشکل دارند.

فمارا برای آندومتریوز

Femara  برای درمان اندومتریوز تایید نشده است. اما گاهی اوقات این دارو بدون برچسب در افراد مبتلا به این بیماری استفاده می شود.

در آندومتریوز، بافتی شبیه به بافت پوششی رحم در سایر قسمت‌های بدن شما رشد می‌کند. این وضعیت می تواند بسیار دردناک شود و ممکن است در برخی افراد منجر به ناباروری شود .بررسی ها نشان می دهد Femara می تواند به مدیریت درد مربوط به اندومتریوز کمک کند. گاهی اوقات از Femara برای این منظور در زنان که با سایر درمان های اندومتریوز موفقیت آمیز نبوده اند، استفاده می شود. در این شرایط معمولاً در ترکیب با یک هورمون پروژسترون برای این استفاده استفاده می شود.

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

مصرف لتروزول در بارداری || پزشکت

مصرف لتروزول در دوران بارداری

Femara نباید در دوران بارداری مصرف شود. چون بررسی ها نشان می‌دهد که Femara ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در رشد جنین (همچنین نقص مادرزادی) و سقط جنین شود. همچنین، به خاطر داشته باشید که Femara برای درمان سرطان پستان در زنانی که هنوز یائسگی را سپری نکرده‌اند، تایید نشده است. اگر فکر می کنید باردار هستید یا علائم بارداری دارید، قبل از شروع مصرف Femara به پزشک خود اطلاع دهید.

هنگامی که Femara بدون برچسب برای درمان ناباروری استفاده می شود، این دارو خطر نقص مادرزادی یا سقط جنین را افزایش نمی دهد. این خطرات را تنها در صورتی دارد که در دوران بارداری مصرف شود. هنگامی که فمارا را برای القای (باعث) تخمک گذاری مصرف می کنید، دارو طی چند روز پس از قطع مصرف از بدن شما دفع می شود. این بدان معنی است که Femara دیگر در بدن شما در زمان تخمک گذاری یا بارداری وجود نخواهد داشت.

فمارا و شیردهی

مشخص نیست که آیا Femara به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. اما این دارو می تواند برای کودکی که از شیر مادر مصرف می کند مضر باشد. به همین دلیل، در حین مصرف فمارا، نباید شیر دهید. و باید حداقل تا 3 هفته پس از آخرین دوز دارو از شیردهی خودداری کنید.

دارو های جایگزین لتروزول کدامند؟

داروهای دیگری نیز در دسترس هستند که می توانند سرطان پستان را درمان کنند. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. اگر علاقه مند به یافتن جایگزینی برای Femara هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد داروهای دیگری که ممکن است برای شما خوب عمل کنند به شما بگویند.

لتروزول چه زمانی مصرف شود؟

برای درمان سرطان سینه، معمولاً یک بار در روز از Femara استفاده می کنید. اما اگر مشکلات کبدی دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که دارو را یک روز در میان مصرف کنید.

می توانید دوز خود را در هر زمانی از روز مصرف کنید. اما سعی کنید همیشه هر روز ساعت مشخصی داشته باشید. برای اطمینان از اینکه یک نوبت را فراموش نمی کنید، یک یادآوری را در تلفن خود تنظیم کنید. تایمر دارو نیز ممکن است مفید باشد. می توانید Femara را با یا بدون غذا مصرف کنید. اما قرص فمارا باید به طور کامل بلعیده شود. آنها را نباید خرد کنید یا بجوید.

فمارا و الکل

تداخل الکل با Femara مشخص نشده است. با این حال، اگر متوجه شدید که Femara به شما سردرد می دهد یا باعث سرگیجه، حالت تهوع یا خستگی شما می شود، نوشیدن الکل ممکن است این عوارض جانبی را بدتر کند.

هنگام مصرف Femara باید از نوشیدن مقادیر زیاد الکل خودداری کنید. زیرا نوشیدن مقدار زیادی الکل می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

فمارا با چه داروهایی تداخل دارد؟

Femara می تواند با برخی از داروهای دیگر و مکمل‌ها و همچنین برخی غذاها تداخل داشته باشد. تداخلات دارویی مختلف می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی از تداخلات می تواند در نحوه عملکرد دارو اختلال ایجاد کند. سایر تداخلات می توانند عوارض جانبی را افزایش دهند یا آنها را شدیدتر کنند.

در زیر لیستی از داروهایی وجود دارد که می توانند با Femara تداخل داشته باشند. این لیست ها شامل تمام داروهایی که ممکن است با Femara تداخل داشته باشند، نیست. قبل از مصرف Femara، با پزشک و داروساز خود صحبت کنید. در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید به آنها بگویید.

در حین مصرف Femara نباید از داروهای زیر استفاده کرد:

تاموکسیفن.

شما نباید Femara را با تاموکسیفن، که یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان پستان است، مصرف کنید. مصرف این داروها با هم می تواند Femara کمتر موثر باشد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و انکولوژی

حلقه واژن || پزشکت

داروهایی که حاوی استروژن هستند.

شما نباید هیچ دارویی حاوی استروژن را همراه با Femara مصرف کنید. مصرف Femara با این داروها می تواند Femara را کم اثر کند. نمونه هایی از داروهای حاوی استروژن عبارتند از:

  • هورمون درمانی (HRT)
  • محصولات استروژن واژینال، مانند کرم ها، قرص ها، شیاف ها و حلقه ها
  • برخی داروهای ضد بارداری مانند قرص ها، چسب ها و حلقه واژن
  • فمارا و گیاهان و مکمل ها

هیچ گیاه یا مکملی وجود ندارد که به طور خاص با Femara تداخل داشته باشد. با این حال، ممکن است برخی از استروژن‌های گیاهی (به نام فیتواستروژن ) باعث کاهش اثربخشی Femara شود. فیتواستروژن ها مکمل هایی هستند که از گیاهان تهیه می شوند. برخی از زنان از آنها برای کمک به مدیریت علائم یائسگی مانند گرگرفتگی استفاده می کنند. همیشه قبل از استفاده از هر گونه گیاه دارویی یا مکمل در حین مصرف Femara با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

اقدامات احتیاطی فمارا

قبل از مصرف Femara، با پزشک خود در مورد سابقه بیماری هایی که داشته اید صحبت کنید، از جمله:

آلرژی به Femara.

اگر در گذشته واکنش آلرژیک به لتروزول (داروی فعال موجود در Femara) یا هر یک از مواد غیرفعال Femara داشته اید، نباید از Femara استفاده کنید. اگر در مورد حساسیت دارویی خود مطمئن نیستید، با پزشک خود صحبت کنید.

مشکلات کبدی.

فمارا توسط کبد از بدن شما دفع می شود. اگر سیروز (اسکار کبد) یا مشکلات شدید کبدی دارید، ممکن است به دوز کمتری از Femara نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که Femara را یک روز در میان مصرف کنید، نه هر روز طبق معمول.

سطح کلسترول بالا.

لتروزول می تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد. به همین دلیل، هنگام مصرف دارو، آزمایش خون برای بررسی سطح کلسترول خود خواهید داشت. اگر کلسترول شما خیلی بالا رفت، ممکن است برای کاهش آن به دارو نیاز داشته باشید.

پوکی استخوان.

مصرف لتروزول می تواند استخوان های شما را ضعیف کند. این می تواند باعث پوکی استخوان جدید یا بدتر شود ( استخوان های ضعیف و نازک). همچنین می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. در حین مصرف Femara، پزشک ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان شما را اندازه گیری کند. اگر در حال حاضر به پوکی استخوان یا عوامل خطر ابتلا به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است به دارو برای کمک به محافظت از استخوان های خود در طول درمان با فمارا نیاز داشته باشید. این عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی پوکی استخوان، فعالیت بدنی محدود، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و دریافت نکردن کلسیم یا ویتامین D کافی است.

سوالات متداول

  • چقدر طول می کشد تا اثر کند؟

Femara به زودی پس از شروع مصرف آن اثر می کند. اما نمی توانید متوجه کارکرد آن در بدن خود شوید. پزشک شما ممکن است هر از چند گاهی آزمایشاتی را برای بررسی اینکه آیا دارو برای شما موثر است یا خیر تجویز کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است آزمایش های تصویربرداری را برای بررسی اینکه آیا تومورهای سرطانی شما در حال کوچک شدن هستند یا خیر، درخواست کنند.

  • آیا نیاز به استفاده طولانی مدت از این دارو دارم؟

لتروزول به عنوان یک درمان طولانی مدت برای سرطان پستان استفاده می شود. اگر شما و پزشکتان تشخیص دهید که Femara برای شما بی‌خطر و موثر است، احتمالاً آن را طولانی‌ مدت مصرف خواهید کرد.

  • آیا فمارا یک داروی شیمی درمانی است؟

نه، Femara یک داروی شیمی درمانی نیست. شیمی درمانی داروهای رایج مورد استفاده برای درمان سرطان را توصیف می کند. این داروها بر تمام سلول های بدن شما که به سرعت در حال تکثیر هستند (سلول های بیشتری می سازند) تأثیر می گذارد. سلول های سرطانی به سرعت تکثیر می شوند، اما برخی از سلول های سالم بدن شما نیز به سرعت تکثیر می شوند. این بدان معناست که شیمی درمانی می تواند هم سلول های سرطانی و هم سلول های سالم را تحت تاثیر قرار دهد. در عوض، Femara یک هورمون درمانی است. با کاهش سطح استروژن در بدن شما اثر می کند.

  • Femara چه مدت در سیستم شما باقی می ماند؟

پس از قطع مصرف دارو، Femara حدود 10 روز در بدن شما باقی می ماند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز