لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

انتشار سرطان به غدد لنفاوی

انتشار سرطان به غدد لنفاوی

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی از انواع سرطان می توانند با رشد به سایر نواحی بدن سرایت کنند. از طرفی هم، سرطان می تواند از طریق سیستم لنفاوی فرد به غدد لنفاوی سرایت کند. انتشار سرطان به قسمت جدیدی از بدن متاستاز نامیده می شود. سلول های سرطانی می توانند از طریق سیستم لنفاوی خود به سایر قسمت های بدن متاستاز شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد معنای انتشار سرطان به غدد لنفاوی و درمان آنها، ادامه مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

وقتی سرطان به غدد لنفاوی انتشار می یابد چه اتفاقی می افتد؟

سیستم لنفاوی یک فرد بخشی از سیستم ایمنی بدن است. سیستم لنفاوی مجموعه ای از گره ها و عروق متصل است. رگ های لنفاوی، ماده ای به نام مایع لنفاوی را به اطراف بدن فرد منتقل می کنند. مایع لنفاوی، حاوی گلبول های سفید خون است که به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

گره های لنفاوی، ساختارهای کوچکی هستند که مواد خارجی مانند سلول های سرطانی یا عفونت ها را از مایع لنفاوی جدا و فیلتر می کنند. غدد لنفاوی همچنین حاوی گلبول های سفید هستند که به موجودات مهاجم در مایع لنفاوی حمله می کنند.

هنگامی که سلول های سرطانی در غدد لنفاوی فرد ظاهر می شوند، به این معنی است که سلول ها از تومور اصلی جدا شده و از طریق عروق لنفاوی به سمت یک گره لنفاوی حرکت کرده اند.

وجود سلول های سرطانی در داخل یک غدد لنفاوی نشان می دهد که سرطان در حال انتشار و سرایت به سایر قسمت های بدن است. سلول های سرطانی که در داخل غدد لنفاوی زنده می مانند ممکن است به سایر قسمت های بدن حرکت کنند.

مطالعه بیشتر: بوی سرطان چیست؟

آزمایش ژنتیک برای سرطان چیست؟ || پزشکت

چه زمانی سرطان به غدد لنفاوی انتشار می یابد؟

سرعت انتشار سرطان به غدد لنفاوی فرد به نوع سرطان بستگی دارد. برخی از سرطان ها می توانند سریعتر به غدد لنفاوی انتشار یابند. سایر سرطان ها دیر رشد می کنند و ممکن است با سرعت کمتری انتشار پیدا کنند. حتی برخی از سرطان ها احتمال دارد تنها در موارد نادر به غدد لنفاوی سرایت کنند. تحقیقات نشان می دهد که استئوسارکوم، نوعی سرطان استخوان، تنها به غدد لنفاوی سرایت می کند.

سرطان می‌تواند افراد را به روش‌های مختلفی تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین پیش‌بینی چگونگی انتشار آن دشوار است.

هنگامی که یک پزشک درباره سرطان یک فرد با آنها صحبت می کند، ممکن است به مرحله ای که در آن قرار دارد اشاره کند. مراحل مختلف سرطان نشان می دهد که سرطان تا چه حدی در بدن انتشار پیدا کرده و به سایر قسمت متاستاز شده است.

مطالعه بیشتر: التهاب غدد لنفاوی

موسسه ملی سرطان مراحل سرطان را به صورت زیر بیان می کند:

مرحله 0: مرحله 0 سرطان که به آن کارسینوم درجا (CIS) نیز گفته می شود، زمانی است که سلول های غیرطبیعی وجود دارند، اما انتشار نیافته اند.

مرحله 1، 2 و 3: مراحل 1 تا 3 نشان دهنده وجود سرطان است. هر چه مرحله بالاتر باشد، سرطان بزرگتر شده و به سایر قسمت های بدن بیشتر انتشار پیدا کرده است.

مرحله 4: مرحله 4 سرطان زمانی است که سرطان به مناطقی دور از محل تومور اصلی، انتشار یافته است.

متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز مرحله 3 را به چند دسته تقسیم می کنند، از جمله 3a، b، و c. مرحله انتشار سرطان به غدد لنفاوی متفاوت است. به گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، سرطان ممکن است در مرحله 3 به غدد لنفاوی انتشار پیدا کند.

مرحله بندی نیز ممکن است بسته به نوع سرطان متفاوت باشد. متخصصان مراقبت های بهداشتی لوسمی ها و لنفوم ها را متفاوت دسته بندی می کنند.

یکی دیگر از روش‌های درجه‌بندی میزان پیشرفت سرطان در افراد، سیستم مرحله‌بندی TNM است. در سیستم TNM، هر حرف به ویژگی متفاوتی از سرطان اشاره دارد:

  • T به اندازه تومور اصلی اشاره دارد.
  • N به مقدار غدد لنفاوی مجاور که دارای سلول های سرطانی هستند اشاره دارد.
  • M به این اشاره دارد که آیا سرطان متاستاز داده است یا خیر

هنگامی که یک پزشک از سیستم TNM استفاده می کند، بعد از هر حرف یک عدد قرار می دهد. این عدد اطلاعاتی در مورد سرطان فرد ارائه می دهد.

شماره در کنار N
معنی
ایکس
این بدان معنی است که سرطان در غدد لنفاوی مجاور قابل اندازه گیری نیست.
0
این بدان معنی است که هیچ سرطانی در غدد لنفاوی مجاور وجود ندارد.
1، 2، یا 3
این اعداد N به محل و مقدار غدد لنفاوی حاوی سرطان اشاره دارد. با افزایش تعداد بعد از N، تعداد غدد لنفاوی تحت تأثیر افزایش می یابد.

انتشار سرطان به غدد لنفاوی

پیش آگهی انتشار سرطان به غدد لنفاوی

وجود سلول های سرطانی در غدد لنفاوی، ممکن است نشان دهنده انتشار سرطان به این قسمت های بدن باشد. در این شرایط بیمار نیاز به انجام آزمایش دارد تا مشخص شود که سرطان واقعا انتشار پیدا کرده است یا نه؟

به طور کلی، پیش آگهی سرطانی که به غدد لنفاوی انتشار یافته است می تواند به نوع سرطان بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، انجمن سرطان آمریکا (ACS) نرخ بقای 5 ساله را پس از پیشرفت منطقه ای سرطان، از جمله انتشار به غدد لنفاوی مجاور، به صورت زیر تعریف می کند:

  • 86% برای سرطان سینه
  • 35% برای سرطان ریه سلول غیر کوچک
  • 16% برای سرطان ریه سلول کوچک
  • 66% برای ملانوما

نرخ بقای نسبی تا حدودی مشخص می کند که  یک فرد مبتلا به یک بیماری خاص چه مدت پس از دریافت تشخیص در مقایسه با افراد بدون این بیماری چقدر زنده خواهد ماند.

به عنوان مثال، اگر میزان بقای نسبی 5 ساله 70 درصد باشد، به این معنی است که احتمال زنده ماندن 5 سال در فرد مبتلا به این عارضه 70 درصد است. بررسی ها نشان می دهد نرخ بقای 5 ساله برای سرطان کولورکتال بین 70 تا 80 درصد است. با این حال، اگر سرطان به غدد لنفاوی انتشار یابد، این میزان به 30-60٪ کاهش می یابد.

نرخ بقا به نسبت افرادی اشاره دارد که پس از دریافت یک تشخیص خاص برای مدت طولانی هنوز زنده هستند. به عنوان مثال، نرخ بقای 5 ساله 50٪ به این معنی است که 50٪ یا نیمی از افراد 5 سال پس از دریافت تشخیص هنوز زنده هستند.

لازم به یادآوری است که این ارقام تخمینی هستند. یک فرد می تواند با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد اینکه وضعیت او چگونه بر او تأثیر می گذارد، مشورت کند. تشخیص و درمان زودهنگام سرطان می تواند شانس زنده ماندن یک فرد را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: سرطان گره های لنفاوی

سرطان انتشار یافته به غدد لنفاوی چگونه درمان می شود؟

برای درمان سرطانی که به غدد لنفاوی انتشار یافته است، درمان‌های مختلفی وجود دارد. یکی از گزینه های درمان، جراحی برای برداشتن سرطان اولیه و غدد لنفاوی آسیب دیده است. سایر درمان ها برای سرطانی که به غدد لنفاوی انتشار یافته است، عبارتند از:

  • شیمی درمانی، که از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.
  • ایمونوتراپی، که سیستم ایمنی فرد را برای مبارزه با سلول های سرطانی تقویت می کند.
  • درمان هدفمند، که از داروها برای شناسایی و حمله به سلول های سرطانی خاص استفاده می کند.
  • پرتودرمانی که از ذرات یا امواج پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

علائم انتشار سرطان به غدد لنفاوی

غدد لنفاوی یک فرد به طور کلی کوچک هستند و پیدا کردن آنها دشوار است. با این حال، زمانی که سرطان فرد به غدد لنفاوی انتشار می یابد، ممکن است بزرگ و متورم شوند.

انتشار سلول های سرطانی به غدد لنفاوی همیشه با بروز علائم همراه نیست. علاوه بر این، ممکن است فرد متوجه غدد لنفاوی متورم شده در عمق بدنش نشود. اگر سرطان فرد از غدد لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن انتشار یابد، احتمال دارد علائمی را بروز دهد. علائم سرطان متاستاتیک عبارتند از:

  • درد
  • تنگی نفس
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن انرژی
  • کاهش وزن غیر منتظره

مطالعه بیشتر: التهاب گره لنفاوی پس سری

انتشار سرطان به غدد لنفاوی2

با برداشتن غدد لنفاوی چه اتفاقی می افتد؟

اگر غدد لنفاوی حاوی سلول‌های سرطانی باشند، ممکن است جراح تصمیم بگیرد آنها را از بدن خارج کند. با این حال، برداشتن غدد لنفاوی می تواند باعث بروز عوارض دیگری شود. به طور مثال به محض برداشتن غدد لنفاوی، مایع لنفاوی در آن ناحیه دیگر نمی تواند تخلیه شود.

این وضعیت می تواند باعث تجمع مایع لنفاوی در عروق لنفاوی شود که به آن ادم لنفاوی می گویند. لنف ادم می تواند باعث تورم و درد در ناحیه آسیب دیده و مشکلات مادام العمر تبدیل شود.

اگر فردی سرطان داشته باشد، پزشک ممکن است از غدد لنفاوی نزدیک محل اولیه بیوپسی کند. این بیوپسی به پزشک نشان می دهد که آیا سلول های سرطانی در غدد لنفاوی فرد وجود دارد یا خیر.

در صورت تشخیص سلول های سرطانی در این ناحیه، پزشک ممکن است از دسته‌ بندی زیر استفاده کنند :

میکروسکوپی یا حداقلی: این بدان معنی است که تنها چند سلول سرطانی در غدد لنفاوی یافت شد.

درشت، قابل توجه یا ماکروسکوپیک: این نشان می دهد که مقدار زیادی سلول سرطانی در غدد لنفاوی وجود دارد.

اکستنشن خارج کپسولی: اکستنشن خارج کپسول به این معنی است که سلول های سرطانی در خارج از دیواره غدد لنفاوی پخش می شوند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

اگر فردی متوجه انتشار سرطان به غدد لنفاوی خود شد، باید فوراً با پزشک صحبت کند. علاوه بر این، اگر فرد مبتلا به سرطان متوجه علائم جدید غیرعادی شود، باید با پزشک تماس بگیرد. هر چه فرد درمان خود را زودتر شروع کند، شانس زنده ماندن او بیشتر است.

سخن آخر

سرطان می تواند از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن فرد سرایت کند. بیوپسی از غدد لنفاوی فرد می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا سرطان در حال انتشار است یا خیر.

شانس انتشار سرطان یک فرد به غدد لنفاوی می تواند به نوع آن بستگی داشته باشد. اگر فردی متوجه علائم انتشار سرطان خود شد، باید فوراً با پزشک تماس بگیرد. دریافت سریع درمان می تواند احتمال انتشار بیشتر سرطان در فرد را کاهش دهد.

اگرچه برداشتن غدد لنفاوی حاوی سلول‌های سرطانی می‌تواند مفید باشد، اما می‌تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز