لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه فرزندم را زودتر به بلوغ برسانم؟

چگونه فرزندم را زودتر به بلوغ برسانم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

روش های زودتر به بلوغ رسیدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

روش های زودتر به بلوغ رسیدن برای برخی از دختران و پسرانی که از بلوغ تاخیری رنج می برند، می تواند کاربردی باشد. معمولاً دختران در سن نه یا ده سالگی وارد بلوغ می شوند در حالی که پسران در 11 یا 12 سالگی به آن می رسند. تغییرات بدنی در پسران نیز اتفاق میفتد. بعضی از کودکان بلوغ را سریعتر پشت سر می گذارند اما برای برخی ممکن است به تأخیر بیفتد. اگر کودک شما در این سن خودش به بلوغ نرسد، ممکن است احساس بی دست و پا و کنار گذاشته شود. با این حال، تاخیر در بلوغ، کاملا امری طبیعی است.

تأخیر  در بلوغ امری طبیعی است و نیازی به هیچ درمانی ندارد مگر اینکه تأخیر ناشی از بیماری باشد. تاخیر در بلوغ می تواند ارثی باشد و به شروع بلوغ در مادر بستگی دارد و یا به دلیل کمبود تغذیه ای باشد. این فرایندی است که به طور طبیعی اتفاق میفتد و نباید به سرعت برای درمان آن از  دارو استفاده شود. اما برخی راهکارها برای رسیدن به بلوغ زودتر وجود دارد، از جمله:

حفظ وزن مناسب

 BMI نرمال مستلزم متناسب بودن قد و وزن کودک شما است. اگر کودک شما کم وزن است، می تواند منجر به تاخیر در بلوغ شود. سوءتغذیه همچنین می تواند باعث تاخیر در بلوغ شود. در واقع، بررسی ها نشان می دهد افرادی که سالم یا حتی چاق هستند ممکن است زودتر به بلوغ برسند. با این حال، چاقی یا اضافه وزن با عوارض جانبی همراه است. بنابراین برای سریعتر رسیدن به سن بلوغ، کودک شما باید وزن بدن سالم را حفظ کند و بدن خود را در فرم مناسب نگه دارد.

ورزش و شرکت در فعالیت های ورزشی ، یکی از روش های زودتر به بلوغ رسیدن

چگونه فرزندم را زودتر به بلوغ برسانم؟ | پزشکت

ورزش نقش بسیار مهمی در رشد جسمی و روانی کودک دارد. بلوغ دیررس ممکن است کودکان را از شرکت فعال در ورزش منصرف کند. اما اگر فرزند شما می خواهد به بلوغ برسد، به او بگویید که یکی از بهترین راه ها برای داشتن سلامتی و تناسب اندام داشتن زندگی جسمی فعال است. فرزند خود را تشویق کنید که بدون هیچ گونه نگرانی در ورزش شرکت کند. هرچه فعالیت آنها بیشتر باشد، اندام آنها متناسبتر شده و زودتر می توانند به بلوغ برسند.

لذت بردن از دوران کودکی

تأخیر در بلوغ در برخی از کودکان طبیعی است. کارهای زیادی نمی توانید انجام دهید و ناامید شدن کمکی نخواهد کرد. در حقیقت، نگرانی ناشی از تاخیر در بلوغ فقط بر سلامتی او تأثیر می گذارد، که منجر به از دست دادن اشتها و تأخیر بیشتر در رسیدن به مرحله بعدی می شود. بنابراین سعی کنید روی جنبه مثبت تمرکز کنید. او بقیه عمر خود را برای بزرگسالی سپری خواهد کرد، اما با رسیدن به بلوغ، کودکی او برای همیشه از دست می رود.

مصرف مواد مغذی ضروری

چگونه فرزندم را زودتر به بلوغ برسانم؟ | پزشکت

یکی از مهمترین عواملی که می تواند رشد بلوغ در کودکان را تحت تأثیر قرار دهد، تغذیه است. کمبود تغذیه یا سوءتغذیه از رشد بدن در شرایطی که کودک به سن بلوغ می رسد جلوگیری می کند. کودکان کم وزن معمولاً بلوغ تاخیری دارند همچنین بلوغ منجر به رشد بدن می شود و نیازهای تغذیه ای بچه های در حال رشد را افزایش می دهد. اگر فرزندان شما هر روز غذای سالم و مقوی می خورند تا میزان ویتامین ها و مواد معدنی توصیه شده روزانه خود را برآورده کنند، می توانند در زمان مناسب بلوغ را تجربه کنند.

همچنین، خوردن غذاهای مقوی به کودک شما کمک می کند تا با تغییرات هورمونی کنار بیاید. زیرا بلوغ مرحله ای است که بدن نوجوان شما برای تحول جنسی آماده می شود.

برای اینکه کودک شما همزمان با دوستانش به بلوغ برسد، باید غذای سالم و مقوی بخورد. به او پروتئین و چربی های سالم بدهید. اجازه دهید بیش از حد چیزی مصرف نكند. رژیم غذایی متعادل داشته باشید. به او سبزیجات، گوشت بدون چربی، میوه، لبنیات و حبوبات بدهید.

برخی از مواد مغذی حیاتی مورد نیاز نوجوان شما برای ضربه سریع تر به بلوغ، عبارتند از:

کلسیم

کلسیم یک ماده مغذی ضروری است که برای رشد مناسب لازم است و استخوان های محکم تری در کودکان ایجاد می کند. ویتامین D به همان اندازه مهم است. دختران جوان در دوران بلوغ فاقد کلسیم و ویتامین D هستند. همچنین، برای غلبه بر مشکلات کمبود کلسیم مانند پوکی استخوان در آینده، آنها باید غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنند. لیست غذایی باید شامل محصولات لبنی شامل کشک یا شیر کم چرب، ماست، پنیر، کره و سبزیجات برگ سبز باشد.

آهن

چگونه فرزندم را زودتر به بلوغ برسانم؟ | پزشکت

کودکان برای رشد سالم بدن باید دوز توصیه شده آهن (11 میلی گرم در روز برای بزرگسالان) دریافت کنند. آهن برای دختران در دوران بلوغ نیز حیاتی است. دختران نوجوان شروع چرخه قاعدگی را در دوران بلوغ تجربه می کنند. برای جایگزینی خون از دست رفته در طی دوره ها، مصرف غذاهای غنی از آهن مهم می شود. اگر کودک رنگ پریدگی دارد آزمایش هموگلوبین انجام دهید.

غذای حاوی مقادیر بالای آهن شامل غلات کامل، ماهی، لوبیا و گوشت قرمز است. آهن موجود در این مواد غذایی مغذی به رشد سریع نوجوان شما کمک می کند. دختران باید از خوردن غذاهای پرکالری در دوران بلوغ خودداری کنند. زیرا باعث چاقی آنها و افزایش چربی های ناسالم در بدن می شود.

پروتئین

پروتئین یک ماده مغذی حیاتی است که به رشد بدن نوجوان کمک می کند. کمبود پروتئین در بدن همچنین از تجمع عضلات  و از رشد کودکان جلوگیری می کند. در دوران بلوغ، پروتئین به ساخت عضلات بدن، بافت ها کمک می کند. حتی بدن را برای فعالیت های روزمره مانند ورزش و سایر فعالیت های فوق برنامه درسی فعال و متناسب می کند. بهترین منابع پروتئین ماهی، گوشت، لبنیات و محصولات مرغ است.

چربی ها

دختران و پسران جوان باید مقدار مناسب چربی را در رژیم غذایی خود حفظ کنند. غذاهای حاوی مقدار مناسب چربی به روند رشد کمک می کنند و انرژی بهینه را به بدن می رسانند. چربی های اشباع نشده که به طور طبیعی در منابع غذایی مختلف مانند ماهی قزل آلا، آجیل و روغن زیتون وجود دارد، غذاهای عالی برای مصرف در دوران بلوغ هستند.

هورمون های بلوغ باعث رسوب چربی در نواحی مختلف بدن نوجوان شما مانند پستان، لگن و ران می شوند. افزایش وزن سالم امری طبیعی در دوران بلوغ است و توصیه می شود از هرگونه روش ناسالم کاهش وزن خودداری کنید. در عین حال، نوجوان شما باید از غذاهای مقوی استفاده کند تا از مصرف بیش از حد کالری جلوگیری کند.

فلز روی

روی یک ماده مغذی ضروری در سنتز هورمون رشد نقش اساسی دارد و با هورمونهای دیگری مانند تستوسترون، انسولین، تیروئید و ویتامین D3 که رشد استخوان را تقویت می کنند، ارتباط برقرار می کند. غذاهایی که نوجوان شما برای افزایش روی در بدن خود باید مصرف کند شامل اسفناج، گوشت گاو، صدف، دانه کدو تنبل، دانه های کتان (به ویژه برای دختران)، تخمه هندوانه، لوبیای کلیه و میگو است.

هورمون درمانی

مغز چندین هورمون ترشح می کند که منجر به عملکرد صحیح بدن می شود. هنگامی که کودکان به سن بلوغ می رسند، هورمون گنادوتروپین یا GnRH ترشح می شود. این وضعیت، تغییرات بسیاری از نظر جسمی و عاطفی را ایجاد می کند. در بعضی موارد، بدن این هورمون های بلوغ را تولید نمی کند. در چنین شرایطی، ممکن است درمان برای بازگرداندن تعادل هورمون ها در بدن توصیه شود.

متخصص غدد ممکن است تزریق تستوسترون برای شروع بلوغ در پسران را توصیه کند. با این حال، این فقط باید پس از بررسی های مناسب و معاینه بدنی پسر انجام شود. در مورد دختران، سونوگرافی لگن برای بررسی رحم، تخمدان و غیره، و مطالعات هورمونی باید به دقت انجام شود. برای شروع هورمونی درمانی عجله نداشته باشید.

صبر و شکیبایی

هیچ ترسی در تأخیر در بلوغ وجود ندارد. مگر در مواردی که بیماری پاتولوژیک وجود داشته باشد، بهتر است منتظر شروع بلوغ طبیعی فرزند خود باشید. تنها راه مقابله با این مسئله پذیرش واقعیت و تمرکز بر حفظ سلامتی مطلوب برای رسیدن به بلوغ است. صبر داشته باشید و اجازه دهید بدن با سرعت خودش رشد کند. بیشتر نوجوانان ممکن است از بلوغ دیررس خود نگران باشند. زیرا همه دوستانشان علائم بلوغ را شروع می کنند. هنگامی که کودک بیش از 18 تا 20 ماه پس از رسیدن به سن تعیین شده، به بلوغ نرسد، نیاز به مراجعه به متخصص غدد غدد کودک دارد.

خواب کافی و مناسب، یکی از روش های زودتر به بلوغ رسیدن

چگونه فرزندم را زودتر به بلوغ برسانم؟ | پزشکت

اگر کودک شما در خواب شبانه مشکل دارد، این می تواند دلیل تاخیر در بلوغ باشد. علاوه بر تغذیه، بدن کودک شما به رشد کافی نیز نیاز دارد. یک راه طبیعی برای افزایش ترشح هورمون رشد و رسیدن سریع به بلوغ خوابیدن است. تحقیقات ثابت کرده است که خواب مناسب باعث افزایش ترشح هورمون های رشد در بزرگسالان جوان می شود.

بلوغ می تواند یک زمان هیجان انگیز و چالش برانگیز باشد. بلوغ از جهات مختلفی بین پسران و دختران متفاوت است. دختران بلوغ را حدود 1 تا 2 سال زودتر از پسران شروع می کنند و عموماً سریعتر تمام می شود. بلوغ یک دختر می تواند از سن 9 تا 14 سالگی باشد، در حالی که دوره پسران از 10 تا 17 سالگی ادامه دارد.

اگرچه ممکن است برای رسیدن زودرس به بلوغ مراجعه به  هورمون درمانی یا سایر داروها وسوسه انگیز باشد، اما ایده خوبی نیست و توسط متخصصان توصیه نمی شود. صبر داشته باشید و روند طبیعی همانطور که باید اتفاق میفتد. تا آن زمان، کودکی خوشی داشته باشید!

منبع:

 https://www.momjunction.com/articles/how-to-hit-puberty-faster-and-how-do-you-know_00381903/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام پدر و مادرم بلند هستند ولی من کوچکم یعنی قد من ۱۳۲و تازه رفتم ۱۴یعنی ۳۷روز میشه و وزنم ۲۷ و کم خواب و کم اشتهام و لوزه دارم
    چرا من قدم نمکشه بالا یا وزنم لطفاً کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز