لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بلوغ تاخیری در پسران

بلوغ تاخیری در پسران || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بلوغ تاخیری در پسران، به شرایطی گفته می شود که بلوغ آنها در سن 14 سالگی شروع نشده باشد. این در حالی است که پسران می توانند بلوغ را در طیف وسیعی از سنین شروع کنند، به طوری که  بلوغ در 95٪ از پسران از سنین 9 تا 14 سالگی شروع می شود. اولین علامت بلوغ در پسران، بزرگ شدن بیضه ها و به دنبال آن رشد آلت تناسلی و موهای ناحیه تناسلی است. بلوغ زمانی اتفاق می افتد که هیپوفیز شروع به ساخت بیشتر دو هورمون لوتئینه کننده (به نام LH) و هورمون محرک فولیکول (به نامFSH)، که باعث رشد بیضه ها و تولید هورمون مردانه تستوسترون می شود. جهش رشد معمولاً یک سال یا بیشتر پس از شروع بزرگ شدن اندام تناسلی، معمولاً در سن 15 سالگی شروع می شود.

چه چیزی باعث تاخیر در بلوغ در پسران می شود؟

پسران به طور کلی سالم هستند و اگر زمان کافی به آنها داده شود، در نهایت به بلوغ خواهند رسید. در حدود دو سوم موارد، از یک یا هر دو والدین به ارث می رسد. اگر مادر بعد از 14 سالگی پریودهای خود را شروع کرده باشد، ممکن است بلوغ را به تاخیر بیاندازد، و اگر پدر جهش رشد خود را دیر شروع کرده باشد (بعد از 16 سالگی) یا اگر پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان به رشد خود ادامه دهد، ممکن است بلوغ را به تاخیر بیاندازد. پسران مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری التهابی روده، بیماری سلول داسی شکل یا فیبروز کیستیک اغلب دیر بالغ می شوند.

تعداد کمتری از پسران مبتلا به بلوغ تاخیری دچار کمبود مادام العمر هورمون های بلوغ LH و FSH هستند، مشکلی که ما آن را کمبود گنادوتروپین ایزوله (IGD) می نامیم. این وضعیت معمولاً از بدو تولد وجود دارد و بسیاری از پسران مبتلا به IGD با آلت تناسلی کوچکتر از آنچه که باید باشد متولد می شوند.

سایر هورمون های هیپوفیز در این شرایط به طور طبیعی ساخته می شوند و معمولاً رشد طبیعی است. عدم شروع بلوغ در سن 17 سالگی یکی از نشانه هایی است که پسر ممکن است IGD داشته باشد. سرنخ دیگر این است که برخی از پسران مبتلا به IGD نیز حس بویایی ضعیفی دارند، وضعیتی که به عنوان سندرم کالمن شناخته می شود. در نهایت، چند پسری که بلوغ دیررس دارند، خود بیضه ها مشکل دارند.

از آنجایی که تعیین اندازه بیضه ها در معاینه فیزیکی آسان است، داشتن بیضه های بسیار کوچک یا بیضه هایی که به راحتی قابل لمس نیستند، سرنخی برای این بیماری است. دلایل مختلفی وجود دارد، از جمله جراحی قبلی برای بیضه های نزول نکرده یا درمان های سرطان، که می تواند به بیضه ها آسیب برساند.

چه چیزی باعث تاخیر در بلوغ می شود؟

بلوغ تاخیری در پسران || پزشکت

بلوغ تاخیری که بیشتر در پسران شایع است، ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

سابقه خانوادگی

در اغلب موارد، بلوغ تاخیری یک الگوی رشد و تکامل در یک خانواده است. ممکن است والدین، عمو، عمه، برادران، خواهران یا پسرعموهای کودک نیز دیرتر از حد معمول رشد کرده باشند. این تاخیر معمولاً نیازی به درمان ندارد.

مشکلات پزشکی

برخی از مشکلات پزشکی می توانند باعث تاخیر در بلوغ شوند. برخی از کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فیبروز کیستیک، بیماری کلیوی یا حتی آسم ممکن است در سنین بالاتر به بلوغ برسند. این به این دلیل است که بیماری های آنها می تواند رشد و تکامل بدن آنها را دشوارتر کند. درمان مناسب و کنترل بهتر این شرایط می تواند به کاهش احتمال بلوغ تاخیری کمک کند.

سوءتغذیه

نخوردن غذای کافی یا دریافت نکردن مواد مغذی خوب – می‌تواند باعث شود که فرد دیرتر از همسالانی که رژیم غذایی مناسب و متعادلی دارند رشد کند. این وضعیت می تواند به دلیل کمبود غذایی و همچنین اختلال در غذا خوردن یا فعالیت بدنی بیش از حد اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، نوجوانان مبتلا به اختلال خوردن، بی اشتهایی عصبی، اغلب آنقدر وزن کم می کنند که بدن آنها نمی تواند به درستی رشد کند. دخترانی که به شدت در ورزش فعال هستند ممکن است دیر به رشد بپردازند زیرا سطح ورزش آنها را بسیار لاغر نگه می دارد. بدن دختران قبل از بلوغ یا پریود شدن به چربی کافی نیاز دارد.

مشکلات در غده هیپوفیز یا غده تیروئید که هورمون ها را برای رشد و نمو بدن مهم می کند نیز می تواند بلوغ را به تاخیر بیندازد.

اختلالات کروموزومی

این اختلالات می توانند بلوغ را در برخی افراد به تاخیر بیندازند. کروموزوم ها از DNA تشکیل شده اند که حاوی نقشه های ساختمانی بدن ما هستند. بنابراین هنگامی که آنها مشکل دارند، می تواند فرآیندهای رشد طبیعی را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا:

سندرم ترنر زمانی است که یکی از دو کروموزوم X یک زن غیرطبیعی یا از بین رفته باشد. این باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه رشد بدن و ساخت هورمون های جنسی و نحوه رشد تخمدان های او می شود. زنان مبتلا به سندرم ترنر کوتاه‌تر از حد طبیعی هستند، ممکن است به روش معمول بلوغ را طی نکنند و ممکن است مشکلات پزشکی دیگری داشته باشند. گاهی اوقات بلوغ در یک زمان طبیعی شروع می شود و پس از چند سال متوقف می شود یا متوقف می شود.

سندرم کلاین فلتر زمانی است که مردان با یک کروموزوم X اضافی متولد می شوند (XXY به جای XY). این وضعیت می تواند بر عملکرد بیضه و رشد جنسی تأثیر بگذارد. این پسرها معمولاً نسبت به سن خود قد بلندی دارند، ممکن است مشکلات یادگیری داشته باشند و ممکن است مشکلات پزشکی دیگری داشته باشند. بلوغ معمولا در یک زمان طبیعی شروع می شود، اما پس از آن متوقف می شود.

بلوغ تاخیری در پسران چه علائم و نشانه هایی دارد؟

آلت تناسلی و بیضه ها تا سن 14 سالگی بزرگ نمی شوند، این وضعیت به راحتی در معاینه فیزیکی مشخص می شود. اغلب، بیضه ها به تازگی شروع به رشد کرده اند، اما آلت تناسلی هنوز کوچک است، که نشان می دهد سایر علائم بلوغ در 6-12 ماه آینده ظاهر می شود.

اکثر پسران مبتلا به بلوغ تاخیری در مقایسه با همسالان خود کوتاه قد هستند، اما از آنجایی که جهش رشد آنها با تاخیر مواجه می شود، معمولا در سن 18 سالگی به پسران دیگر می رسند و در بزرگسالی قدشان در محدوده طبیعی قرار می گیرد.

بلوغ تاخیری چگونه تشخیص داده می شود؟

بلوغ تاخیری در پسران || پزشکت

گاهی اوقات فقط معاینه فیزیکی برای تشخیص آن کافی است، اما بسیاری از پزشکان برای تایید آن و اطمینان از اینکه مشکل در بیضه ها نیست، آزمایش هایی را تجویز می کنند.

متداول‌ترین آزمایش‌هایی که باید انجام دهید تستوسترون، LH و FSH در اول صبح است، زمانی که سطح آن در اوایل بلوغ معمولاً بالاتر است.

سطح تستوسترون بزرگسالان بین 250 تا 800 نانوگرم در دسی لیتر متغیر است و بیشتر پسرانی که دچار بلوغ دیررس می شوند سطح تستوسترون کمتر از 40 دارند.

عکسبرداری با اشعه ایکس از دست و مچ دست برای تعیین سن استخوان اغلب برای کمک به پیش بینی قد بزرگسالان تجویز می شود. معمولاً حداقل 2 سال از سن تقویمی عقب تر است، به این معنی که زمان بیشتری برای رشد باقی مانده است.

بلوغ تاخیری در پسران چگونه درمان می شود؟

برای بلوغ تاخیری با صبر و اطمینان حل می شود. با این حال، پسران دیر بلوغ اغلب برای شروع رشد بی تاب هستند و نمی خواهند 6 تا 18 ماه دیگر صبر کنند تا جهش رشد بلوغ به طور طبیعی شروع شود. بنابراین، بسیاری از متخصصان غدد ممکن است دوره کوتاهی از تستوسترون را برای شروع بلوغ ارائه دهند. اغلب به صورت تزریق ماهانه برای چندین ماه تجویز می شود. پزشکان مختلف از دوزها و تعداد تزریق های مختلف استفاده می کنند. هنگامی که پسر پس از تزریق دوباره ارزیابی می شود، معمولاً افزایش بسیار خوبی در قد و وزن و همچنین رشد آلت تناسلی و موهای ناحیه تناسلی مشاهده می شود و بلوغ، در بیشتر موارد، بدون هیچ درمان دیگری پیشرفت می کند.

مطالعات نشان می دهد که یک دوره کوتاه تستوسترون تاثیری بر قد بزرگسالان نخواهد داشت اما به پسر اجازه می دهد سریعتر به بلوغ برسد. هنگامی که مشکل یا IGD یا آسیب به بیضه ها باشد، تستوسترون هنوز درمان انتخابی است، اما دوز باید به مرور افزایش یابد و باید تا سال های بزرگسالی ادامه یابد.

نگرانی های پسران در مورد بلوغ

بلوغ تاخیری در پسران || پزشکت

پسرها نیز دغدغه ها و نگرانی های بلوغی دارند، از جمله:

تغییر صدا

همانطور که جعبه صدا یا حنجره آنها بزرگ می شود و تارهای صوتی رشد می کنند، صدای آنها ممکن است در هنگام صحبت کردن “تغییر” کند. اگرچه این می تواند شرم آور و آزاردهنده باشد، اما بخشی طبیعی از روند رشد است.

رویاهای خیس

پسرها ممکن است صبح از خواب بیدار شوند و قسمت های چسبناک و مرطوب را در شلوار و ملحفه های پیژامه خود پیدا کنند. این “ رویاهای مرطوب ” یا تشعشعات شبانه، ناشی از انزال است، نه ادرار، که در هنگام خواب رخ می دهد و نشانه ای از دیدن خواب جنسی پسر نیست. والدین باید بدون سرزنش این وقایع را برای پسرشان توضیح دهند و به او اطمینان دهند که می‌دانی او نمی‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند. رویاهای خیس فقط بخشی از بزرگ شدن هستند.

نعوظ غیر ارادی

در دوران بلوغ، پسران به طور خود به خود، بدون دست زدن به آلت تناسلی خود و بدون داشتن افکار جنسی، نعوظ پیدا می کنند. این نعوظ‌های غیرمنتظره می‌توانند بسیار خجالت‌آور باشند، به‌ویژه اگر در مکان‌های عمومی رخ دهند، مثلاً در مدرسه. اجازه دهید پسرتان بداند که این نعوظ های غیرمنتظره ممکن است اتفاق بیفتد و نشانه های طبیعی است که بدن او در حال بلوغ است. توضیح دهید که این اتفاقات برای همه پسران در دوران بلوغ رخ می دهد و به مرور زمان کمتر می شود.

بزرگ شدن سینه

بسیاری از پسران در سال های اولیه بلوغ تورم سینه ها را تجربه کرده اند. بیشتر اوقات، پسر شما ممکن است دکمه ای مانند ضربه را زیر یک یا هر دو نوک سینه احساس کند. سینه های او نیز ممکن است حساس و یا حتی دردناک باشد، به خصوص در هنگام ضربه. پس از چند ماه و گاهی اوقات طولانی تر تورم ناپدید می شود. به پسرتان بگویید که این توده ها به ندرت به سینه های واقعی تبدیل می شوند.

قرار گیری یک بیضه پایین تر از دیگری

بیضه های ناهموار، اگرچه ممکن است برای پسران خجالت آور باشند، اما هم طبیعی و هم معمول هستند.

سخن آخر

والدین می توانند از کودک نابالغ خود حمایت کنند.

با نزدیک شدن و ورود فرزندتان به دوران بلوغ، نسبت به نیاز او به حریم خصوصی حساس باشید. برای مثال، نوجوانان معمولاً هنگام حمام کردن یا تعویض لباس‌هایشان متواضع‌تر می‌شوند. به این میل برای حفظ حریم خصوصی احترام بگذارید، نه تنها از آنجایی که به بدن آنها مربوط می شود، بلکه در سایر زمینه ها نیز مانند به یاد داشته باشید که قبل از ورود به اتاق آنها در بزنید.

در این دوران، نوجوانان نسبت به ظاهرشان حساس‌تر می‌شوند. علاقه آنها به آراستگی افزایش می یابد و اغلب به دلیل تأثیرپذیری و فشار همسالان و پیام های تبلیغاتی خود، اغلب نگران ظاهر خود هستند. مراقب علائم کودکی باشید که تصویری منفی از بدن خود دارد، که در برخی موارد می تواند منجر به اختلالات خوردن شود.

بسیار مهم است که حتی از طعنه زدن به تغییرات رشد بلوغ فرزندتان خودداری کنید. بیشتر نوجوانان اگر در مورد تغییر شکل بدن یا صدای عمیق‌ترشان مسخره شوند، خجالت می‌کشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام من مشکل تاخیردربلوغ دارم ومشکلات رودا هم دارم و موهای سروصورت وبدن کامل درنمی یاد وآلتمم کوچیکه لطفا خیلی زودتر منو کمک کنید ومشاوره بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز