لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

هموروئید در بارداری

هموروئید در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیرون زدگی مقعدی در بارداری یا همان هموروئید در اثر تحریک و متورم شدن بافت های عروقی در مقعد بروز پیدا می کنند. هموروئید در بارداری هممی تواند داخلی (داخل مقعد یا پایین رکتوم) یا خارجی (زیر پوست اطراف مقعد) باشد. از آنجایی که آنها زیاد رایج هستند، معمولا نگران کننده نیستند اما در برخی شرایط می توانند باعث خارش، درد و خونریزی شوند.

هموروئید تا 40 درصد از افراد باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور معمول، اگر علائم در بیرون زدگی مقعدی در بارداری  کنترل شوند و هموروئیدها پس از زایمان از بین می روند. اما چرا بیرون زدگی مقعدی در بارداری تا این حد شایع هستند و چه راهکارهای درمانی برای آنها وجود دارد؟ آیا می توان از بروز هموروئید بارداری پیشگیری کنیم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیرون زدگی مقعدی در بارداری بهتر است این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

علائم هموروئید در بارداری

علائم بواسیری که در دوران بارداری بروز می کند به محل ایجاد آن بستگی دارد. آنها معمولاً در سه ماهه سوم بارداری بیشتر دیده می شوند.

بواسیر در بارداری || پزشکت

هموروئید خارجی در بارداری

هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد و می تواند منجر به بروز علائم زیر شود:

  • خارش در ناحیه مقعد
  • درد در ناحیه مقعد، به ویژه هنگام نشستن
  • یک توده (یا بیش از یک) در نزدیکی مقعد که ممکن است سفت یا حساس باشد.

اگر چه توصیه می شود که محل هموروئید را تمیز نگه دارید اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که مالش یا تمیز کردن بیش از حد می تواند علائم هموروئید خارجی را بدتر کند. اما در صورت خفیف بودن علائم و مراقبت صحیح، احتمالا علائم آنها در عرض چند روز کاهش می یابد.

هموروئید خارجی ممکن است به ترومبوز تبدیل شود این شرایط در هموروئید داخلی کمتر رخ می دهد. در هنگام تشکیل هموروئید، ترومبوز یک لخته خون در داخل هموروئید تشکیل می شود و جریان خون را مسدود می کند و باعث تورم دردناک و ناگهانی و شدید همراه با توده ای آبی رنگ می شود.

هموروئیدهای ترومبوزه معمولاً به درمان موضعی پاسخ نمی دهند، اما درد و تورم معمولاً در 48 ساعت به اوج خود می رسد و پس از چهار روز برطرف می شود.

هموروئید داخلی در بارداری

هموروئید داخلی در داخل مقعد قرار دارد. علامت اصلی هموروئید داخلی خون قرمز روشن روی مدفوع (معمولاً بیرون را می پوشاند)، روی دستمال توالت یا در کاسه توالت پس از اجابت مزاج است. معمولاً مقدار خون بسیار کم است، اما زمانی که با آب توالت مخلوط می‌شود زیاد به نظر می‌رسد. هموروئیدهای داخلی جزئی معمولاً دردی را ایجاد نمی کنند، اما آنهایی که پرولاپس هستند ممکن است دردناک یا ناراحت کننده باشند.

سایر علائم احتمالی هموروئید می تواند شامل ترشحات مخاطی در مدفوع و احساس تخلیه ناقص باشد.

سلامت بانوان

علل بیرون زدگی مقعدی در بارداری

بارداری به دلایل مختلفی می تواند خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می دهد، از جمله:

  • تغییرات هورمونی که باعث شل شدن رگ ها می شود.
  • افزایش حجم خون که می تواند باعث بزرگ شدن سیاهرگ ها شود.
  • زایمان طبیعی نیز می تواند به دلیل زور زدن در حین زایمان منجر به هموروئید شود.
  • رحم در حال رشد و نوزاد، فشار داخل شکمی را افزایش می دهد، که می تواند دفع مدفوع و حرکت موثر خون را برای سیاهرگ ها دشوارتر کند.
  • یبوست (از جمله اجابت مزاج خیلی کم، احساس عدم دفع کامل مدفوع یا داشتن مدفوع سفت) در بارداری رایج است و هر یک از این شرایط می توانند باعث زور زدن در حین اجابت مزاج شود.

درمان هموروئید در بارداری 

معمولاً بواسیرهایی که در دوران بارداری رخ می دهند، پس از زایمان به تدریج برطرف می شوند. گزینه های درمانی در دوران بارداری معمولاً به جای درمان خود بیرون زدگی مقعدی بر کاهش علائم تمرکز دارد.

درمان های بدون نسخه (OTC).

به طور کلی برای زنان در دوران بارداری استفاده از مکمل های فیبر و نرم کننده های مدفوع بی خطر و ایمن هستند و می توانند به درمان یبوست و زور زدن در حین اجابت مزاج کمک کنند. استفاده از داروهای موضعی (روی پوست) و خوراکی  زیاد توصیه نمی شود. اما شاید استفاده از آنها یک دوره کوتاه مدت توصیه شود.

مصرف فیبر در بارداری || پزشکت

درمان خانگی هموروئید در بارداری.

درمان های خانگی رایج ترین درمان برای هموروئید در دوران بارداری است. برای تسکین علائم خود می توانید راهکارهای زیر را رعایت کنید:

  • مایعات فراوان بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.
  • سعی کنید در حین اجابت مزاج از زور زدن خودداری کنید.
  • از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید تا از بروز یبوست پیشگیری شود.
  • تمرینات کگل را انجام دهید که عضلات کف لگن را سفت می کند.
  • به طور منظم (تحت راهنمایی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود) ورزش کنید.
  • برای تسکین درد و کاهش تورم از پدهای فندق جادوگر روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • چند بار در روز در یک حمام گرم (نه داغ) غوطه ور شوید یا از حمام سیتز (یک وان کم عمق) استفاده کنید.
  • از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید (بلند شوید و حرکت کنید یا به پهلوی چپ دراز بکشید).
  • پس از اجابت مزاج، به جای خشک کردن، به آرامی محل را با دستمال توالت مرطوب تمیز کنید، سپس به آرامی خشک کنید (مالش ندهید).
  • با استفاده از کیسه یخ یا پارچه ای که در آب یخ کشیده شده است، ناحیه را خنک کنید (یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید، در عوض از یک پارچه استفاده کنید).

در صورت بیرون زدگی رگ های مقعدی در دوران بارداری می توانید با استفاده از ژله روان کننده، هموروئید(ها) را به آرامی به داخل مقعد فشار دهید. اگر آنها به راحتی وارد نمی شوند، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید.

روش های جراحی.

جراحی برای برداشتن هموروئید در بارداری به ندرت انجام می شود. اما ترومبوزها معمولاً در مطب با استفاده از بی حسی موضعی برداشته می شوند و این جراحی برای مادر و جنین کم خطر محسوب می شوند. به طور معمول، بیمارانی که به این روش نیاز دارند، برای انجام به یک متخصص، مانند جراح کولورکتال یا عمومی ارجاع داده می شوند .

در صورت لزوم، روش‌های داخل مطب می‌توانند با ایجاد بافت اسکار و قطع خون رسانی به بواسیر، هموروئید را کوچک کنند. این مراحل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسکلروتراپی: در این روش درمانی محلولی به بواسیر تزریق می شود.
  • انعقاد نوری مادون قرمز: نور مادون قرمز به هموروئید هدایت می شود.
  • انعقاد الکتریکی: ابزاری برای ارسال جریان الکتریکی به بواسیر داخلی استفاده می شود.
  • بستن باند لاستیکی (RBL) : یک نوار لاستیکی مخصوص در اطراف پایه هموروئید قرار می گیرد.

اما توجه داشته باشید که برای رفع بواسیر در دوران حامگلی هرگز خودتان این روش ها را امتحان نکنید.

جراحی در دوران بارداری و در دوره بلافاصله پس از زایمان به ندرت صورت می گیرد و تنها در مواردی که هموروئید شدید باشد و سایر درمان‌ها مؤثر واقع نشده باشند، ممکن است توصیه شود.

جراحی هموروئید معمولاً به صورت سرپایی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می شود. گزینه جراحی عبارتند از:

  • هموروئیدکتومی: برداشتن بواسیر با جراحی، معمولاً بواسیر خارجی بزرگ، و هموروئید داخلی پرولاپس که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد.
  • منگنه بواسیر: یک ابزار منگنه مخصوص برای برداشتن بافت بواسیر داخلی و کشیدن هموروئید داخلی در حال افتادگی به داخل مقعد استفاده می شود.

در بیرون زدگی مقعدی در بارداری که با علائم و شرایط زیر همراه است باید سریعا با پزشک معالج خود مشورت کنید:

  • خونریزی شدید دارید یا خون زیادی از دست داده اید.
  • علائم هموروئید شما در طی یک هفته با درمان خانگی بهبود نمی یابد.
  • شما به خصوص در هنگام خونریزی احساس سرگیجه، سبکی سر، یا غش می کنید.

بیرون زدگی مقعدی در بارداری || پزشکت

 

سوالات متداول

هموروئید در بارداری چقدر طول می کشد؟

بواسیر به طور کلی در سه ماهه سوم بیشتر قابل توجه است. آنها بلافاصله پس از زایمان بدتر می شوند، سپس به تدریج در طول دوره پس از زایمان بهبود پیدا می کنند.

بواسیر در بارداری چگونه است؟

هموروئید خارجی شبیه توده های متورم زیر پوست اطراف مقعد است. ممکن است رنگ آنها آبی باشد. بواسیر داخلی در خارج دیده نمی شود مگر اینکه پرولاپس داشته باشد (لغزش به پایین و خارج از مقعد).

چه زمانی باید نگران هموروئید در بارداری باشم؟

هموروئیدها، وریدهای متورم در راست روده، سوراخی در پایین بدن شما هستند. آنها می توانند باعث خارش، سوزش، درد یا خونریزی شوند. ابتلا به آنها در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم، رایج است. در صورت خونریزی یا درد زیاد باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در چه مرحله ای از بارداری به هموروئید مبتلا می شوید؟

اگرچه بواسیر ممکن است در هر زمانی ظاهر شود، اما اکثر زنان در سه ماهه سوم بارداری به آن مبتلا می شوند که از حدود هفته 28 شروع می شود. افزایش جریان خون در ناحیه لگن، و همچنین فشار ناشی از بزرگ شدن رحم و رشد کودک، می تواند باعث ایجاد رگ ها شود. که از طریق مقعد می گذرد تا متورم شود.

سخن آخر

هموروئید در دوران بارداری شایع است. آنها معمولا جزئی هستند و پس از زایمان برطرف می شوند. آنها می توانند باعث درد یا خارش در ناحیه مقعد یا خونریزی مقعدی شوند. بواسیر در دوران بارداری معمولاً با درمان های خانگی مانند پیشگیری از یبوست، استفاده از کمپرس یخ و خیساندن در حمام سیتز درمان می شود. گاهی اوقات، اقدامات پزشکی یا جراحی ممکن است در موارد جدی تر انجام شود.

اگر در دوران بارداری دچار هموروئید می شوید، نگران نباشید. آنها شایع هستند و به احتمال زیاد پس از زایمان خود به خود برطرف می شوند. اگر هموروئید شما باعث نگرانی یا ناراحتی شما می شود، با متخصصین پزشکی در مورد گزینه های درمانی مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز