لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فشار واژن در بارداری

فشار واژن در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فشار واژن در بارداری طبیعی است و می تواند در سه ماهه اول، دوم یا سوم رخ دهد. در دوران بارداری، بسیاری از زنان احساس فشار یا سنگینی در اطراف واژن می کنند. رحم یک زن باردار از اندازه یک پرتقال به اندازه یک هندوانه یا بزرگتر می شود. بدن فرد نه تنها نیاز به فراهم کردن فضا و مواد مغذی برای رشد یک فرد جدید دارد، بلکه باید یک عضو کاملاً جدید به شکل جفت تولید کند. در دوران بارداری بسیاری از زنان متوجه تغییرات ناگهانی و غیرعادی در احساس بدن خود می شوند.

فشار واژن، لگن یا فشار پایین شکم در هر سه ماهه بارداری شایع است. مفاصل، ماهیچه ها و استخوان های شما تحت تاثیر بارداری قرار می گیرند. درک اینکه دقیقاً چه چیزی باعث این احساس ناخوشایند در ناحیه لگن یا واژن شما می شود همیشه آسان نیست. اما اگر در سه ماهه دوم و سوم بارداری تحت فشار هستید، کودک در حال رشد شما دلیل احتمالی فشار است. همانطور که کودک شما رشد می کند و سنگین تر می شود، فشار بیشتری بر عضلات کف لگن شما وارد می کند. همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، کودک شما بیشتر در برابر اندام ها و لگن شما محکم می شود.

متأسفانه، افزایش فشاری که احساس می کنید تا زمان زایمان از بین نمی رود. در واقع، احتمالاً زمانی که زایمان می كنید درد بدتر می‌شود زیرا برای آماده شدن برای زایمان، بیشتر به ناحیه لگن شما فشار می آید. ممکن است متوجه شوید که این احساس فشار و درد خفیف با نوعی حرکت اتفاق می افتد. این به این دلیل است که بالا رفتن از پله ها یا حتی عبور از دست اندازهای ماشین کودک شما را تکان می دهد.

مطالعه بیشتر:عوارض بارداری 

فشار واژن در مقابل درد

به طور کلی فشار بر لگن با درد لگن متفاوت است. فشار در ناحیه واژن می تواند شبیه دردی باشد که با دردهای قاعدگی تجربه می کنید. همچنین ممکن است متوجه درد در قسمت پایین کمر خود شوید. درد در ناحیه لگن به سختی با فشار اشتباه گرفته می شود. زمانی که در این ناحیه احساس درد می کنید، معمولاً به اندازه ای تیز است که راه رفتن یا حتی صحبت کردن برایتان سخت است. در این صورت باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

فشار واژن در بارداری || پزشکت

علل فشار واژن و لگن در بارداری

فشار واژن یک تجربه رایج در بارداری است. زنان در دوران بارداری تجربیات متفاوتی از فشار واژن خواهند داشت. برخی ممکن است فشار شدیدی را در واژن احساس کنند، در حالی که برخی دیگر درد مبهمی در سرتاسر لگن خواهند داشت، یا احساس می‌کنند که وزنی بر روی تمام قسمت پایین بدنشان وارد می‌شود. در اواخر بارداری، این فشار اغلب به دلیل فشار دادن وزن کودک به کف لگن است، اما بسیاری از عوامل دیگر می توانند باعث فشار لگن در دوران بارداری شوند. در زیر، علل مختلف فشار واژن را با توجه به سه ماهه ای که یک زن در آن قرار دارد، مورد بحث قرار می دهیم:

مطالعه بیشتر:درد لگن در بارداری

سه ماهه اول

برای اکثر زنان، سه ماهه اول بارداری افزایش وزن و فشار بر واژن غیر طبیعی است. با این حال هورمون ریلکسین اغلب مسئول فشار بر واژن است. این هورمون به شل شدن ماهیچه ها کمک می کند و عبور نوزاد از ناحیه لگن را در هنگام تولد آسان تر می کند. با این حال، سطح ریلکسین در اوایل بارداری در بالاترین حد خود است. سطوح بالای این هورمون ممکن است به کاشت تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم کمک کند.برخی از زنان درد در نزدیکی استخوان شرمگاهی و احساس لرزش پاها را تجربه می کنند.

برای برخی از زنان، ریلکسین می تواند باعث درد یا تنش عضلانی، از جمله در داخل یا اطراف واژن شود. طبق مطالعات انجام شده روی حیوان ها، ریلکسین نیز ممکن است رباط هایی که از لگن حمایت می کنند را تضعیف كند. این عامل می تواند منجر به احساس فشار شود، گویی چیزی به واژن فشار می آورد. هورمون ریلکسین ممکن است خطر آسیب عضلانی افزایش دهد. بنابراین مهم است که از نظر بدنی فعال باقی بمانید تا ماهیچه ها را قوی نگه دارید. هر آسیبی که یک زن در دوران بارداری تجربه کند می تواند زایمان را دشوارتر کند.

احساس گرفتگی در هفته های اولیه بارداری ممکن است به دلیل بزرگ شدن رحم شما باشد. اگر دردی شبیه به گرفتگی دارید مراقب علائم خونریزی واژینال باشید. در صورت شروع لکه بینی یا خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید. گرفتگی یک علامت رایج برای سقط جنین است. عوارض مربوط به بارداری همچنین ممکن است دوره پس از زایمان را دشوارتر کند، روند بهبودی را کندتر کند و به طور بالقوه به سلامت روان آسیب برساند.

سه ماهه دوم و سوم

در سه ماهه دوم و سوم بارداری، ترکیبی از ضعیف شدن کف لگن و افزایش فشار وزن بر روی لگن می تواند باعث فشار واژن شود. کف لگن شبیه یک زنجیر ساخته شده از ماهیچه است. این ماهیچه ها از اندام های لگن، از جمله رحم، واژن، مجرای ادرار و مثانه محافظت می كنند. بارداری می تواند کف لگن را ضعیف کند. زنانی که قبلا زایمان کرده‌اند ممکن است عضلات کف لگن در بارداری قبلی آسیب دیده باشد، که می‌تواند باعث ضعیف شدن بیشتر آن در بارداری بعدی شود.

وزن اضافی بارداری اغلب در سه ماهه دوم بیشتر قابل توجه می شود. با پیشرفت بارداری، رحم فشار بیشتری به قسمت پایین بدن وارد می کند. با ضعیف شدن کف لگن، این فشار می تواند باعث فشار واژن یا درد و فشار عمومی در لگن شود. برای برخی از زنان در مراحل آخر بارداری، فشار در لگن ممکن است نشانه اولیه زایمان باشد. اگر گرفتگی در معده نیز رخ دهد یا احساس کنند چیزی روی رحم فشار می‌آورد، می‌تواند به این معنی باشد که در شرف زایمان هستند.

مطالعه بیشتر:عوارض سه ماهه دوم بارداری

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان

فشار واژن در بارداری || پزشکت

شایع ترین مشکلات در بارداری

در بیشتر موارد، فشار واژن فقط یک عارضه جانبی ناخوشایند بارداری است که ناشی از ضعیف شدن عضلات لگن و افزایش وزن است. در هفته های اولیه بارداری، کودک شما به احتمال زیاد خیلی کوچکتر از آن است که دلیل آن باشد. اما بسیاری از چیزهای دیگر نیز وجود دارد که می تواند مقصر باشد. برخی از عوامل می توانند باعث ایجاد احساس فشار واژن یا لگن در تمام مراحل بارداری شوند. این شامل:

یبوست

بسیاری از زنان در طول بارداری خود با یبوست دست و پنجه نرم می کنند. افزایش هورمون های بارداری و افزایش آهن دستگاه گوارش شما را خراب می کند و باعث یبوست می شود.یبوست می تواند باعث احساس پری یا فشار در واژن شود، به خصوص زمانی که مدفوع سفت باشد یا چند روز از اجابت مزاج گذشته باشد. نوشیدن آب زیاد و خوردن میوه و سایر غذاهای پر فیبر ممکن است به یبوست کمک کند.

مطالعه بیشتر:درمان خانگی کاهش نفخ در بارداری

عفونت های مثانه

برای برخی از زنان، فشار یا درد می تواند نشانه عفونت مثانه باشد. زنان در دوران بارداری بیشتر در معرض ابتلا به عفونت مثانه هستند. یک عفونت درمان نشده می تواند در سراسر بدن پخش شود و کودک را در معرض خطر قرار دهد. حتی ممکن است باعث زایمان زودرس شود. اگر فشار واژن یا لگن همراه با مشکل در دستشویی رفتن، درد هنگام ادرار کردن یا تب رخ دهد، مراجعه به پزشک ضروری است. عفونت های مثانه به راحتی قابل درمان هستند، اما بدون درمان، می توانند بدتر شوند و خطر را در دوران بارداری افزایش دهند.

افتادگی اندام لگن (POP)

هنگامی که فشار واژن شدید است، می تواند نشانه POP باشد. POP زمانی اتفاق می افتد که اندام های داخل یا نزدیک لگن به سمت پایین به داخل واژن یا راست روده حرکت می کنند. POP قابل درمان است اما می تواند باعث بی اختیاری ادرار ، درد شدید، درد در حین رابطه جنسی و تغییر در ظاهر اندام تناسلی و عوارض شدید شود. زنانی که به طور ناگهانی فشار شدیدی را احساس می‌کنند، در کنترل روده یا مثانه خود مشکل دارند یا متوجه می‌شوند که به نظر می‌رسد چیزی به واژن آنها فشار وارد می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنند.

دهانه رحم ضعیف

برخی از زنان دهانه رحم ضعیفی دارند که گاهی به آن نارسایی دهانه رحم می گویند. برخی از زنان مبتلا به این عارضه ممکن است سقط جنین یا زایمان زودرس داشته باشند زیرا دهانه رحم به اندازه کافی قوی نیست که بتواند از رحم حمایت کند. در بیشتر موارد، دهانه رحم ضعیف با مداخله زودهنگام قابل درمان است. زنانی که فشار غیرقابل توجیه واژن را احساس می کنند، به خصوص در اوایل بارداری، می توانند از پزشک بخواهند تا دهانه رحم آنها را بررسی کند. یک عمل یا آسیب قبلی دهانه رحم، از جمله موارد ناشی از زایمان، ممکن است خطر ضعیف شدن دهانه رحم را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر:پیشگیری از سقط جنین

چگونه درد و فشار واژن را تسکین دهیم؟

از آنجایی که فشار واژن اغلب به دلیل ضعف عضلات و فشار روی لگن است، کشش های ملایم ممکن است کمک کننده باشد. برای تسکین درد و فشار، کمر و باسن را کشش دهید. یک کلاس یوگای بارداری یا حرکات کششی ملایم می تواند به یافتن حرکات کششی راحت و ایمن کمک کند. استفاده از فوم رولر می تواند به شل شدن عضلات منقبض کمک کند. اگر درد شدید است، قرار دادن یک پد گرم کننده روی ناحیه درد ممکن است کمک کند. حرارت را کم نگه دارید و حداکثر بعد از 10 دقیقه پد را بردارید. استراتژی های دیگر ممکن است تسکین فوری را ارائه نکنند، اما می توانند خطر برخی شرایط را که باعث فشار واژن می شوند، کاهش دهند. این استراتژی ها عبارتند از:

انجام تمرینات کف لگن (کگل) . ماهیچه های کف لگن را منقبض کنید، انگار سعی می کنید از ادرار کردن جلوگیری کنید، 10 ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید. حداقل دو بار در روز 10 بار تکرار کنید. كگل همچنین می تواند ماهیچه هایی را که بدن برای بیرون راندن کودک استفاده می کند، تقویت کند.

ورزش در بارداری. حتی ورزش های سبك مانند پیاده روی می تواند به تقویت ماهیچه ها و بهبود وضعیت بدن کمک کند. ورزش ممکن است درد و فشار را کاهش داده و عضلات لگن را قوی نگه دارد.

نوشیدن آب فراوان. به خصوص بعد از ورزش و در هوای گرم هیدراته بمانید. هیدراته می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند، در غیر این صورت می تواند منجر به فشار شود.

فشار واژن در بارداری || پزشکت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زنان باید در دوران بارداری به طور منظم به پزشک یا ماما مراجعه کنند. مراجعه منظم به پزشك برای بحث در مورد همه علائم، حتی اگر جزئی به نظر می رسند، حیاتی است. در اوایل بارداری، زنان ممکن است تنها هر چند هفته یکبار به پزشک مراجعه کنند. اگر فشار یا درد شدیدی را تجربه می کنند یا علائم دیگری مانند تب، ادرار دردناک، خونریزی یا تغییر در حرکات نوزاد دارند، مهم است که فورا به پزشك مراجعه كنند. دلایل دیگر برای مراجعه فوری با پزشک عبارتند از:

  • سرگیجه
  • سردرد شدید
  • التهاب ناگهانی دست ها، صورت، پاها
  • درد لگن آنقدر شدید است که نمی توانید راه بروید یا صحبت کنید.

اگر علاوه بر علائم بالا تب ، لرز، یا خونریزی واژینال، درد واژن یا لگن را نیز تجربه کردید، به بیمارستان مراجعه کنید . دلایل جدی برای درد لگن در دوران بارداری وجود دارد. اینها ممکن است شامل سقط جنین، حاملگی خارج از رحم یا زایمان زودرس باشد. سایر شرایط خطرناک مانند پره اکلامپسی یا جدا شدن جفت نیز می توانند باعث درد لگن شوند.

پیش آگهی فشار واژن در بارداری

فشار واژن در دوران بارداری تنها یکی از علائمی است که زنان ممکن است در دوران بارداری تجربه کنند. معمولاً نباید فشار واژن باعث نگرانی شود و می تواند نشانه خوبی باشد که بدن هورمون های مناسبی را ترشح می کند و رحم طبق انتظار رشد می کند.

کمی احتیاط در بارداری می تواند به شناسایی مشکلات قبل از تبدیل شدن به شرایط اضطراری کمک کند. هرگز در مراجعه به پزشک تردید نکنید، حتی اگر مشکل به نظر جزئی باشد. بعید است که مشکل شدیدی وجود داشته باشد، اما اطمینان خاطر می تواند بارداری را آسان تر کند. اگر مشکلی وجود دارد، بهتر است هر چه زودتر موضوع را بررسی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز