لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت جمع شدن آلت تناسلی مردان

علت جمع شدن آلت تناسلی مردان | پزشکت

فهرست مطالب

علت جمع شدن آلت تناسلی مردان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جمع شدن آلت تناسلی مرد در واقع کاهش اندازه آلت تناسلی مرد است. جمع شدن آلت تناسلی در برخی شرایط، به علت انقباض دائمی و موقتی، نتیجه یک بیماری قابل درمان یا به دلیل عادت های زندگی است. اندازه آلت تناسلی مرد در بعضی موارد به طور قابل توجهی متفاوت است. یک بررسی نشان می دهد که نه نژاد و نه قومیت، هیچ ارتباطی با اندازه آلت تناسلی مرد ندارند.

در حالی که بسیاری از مردان احتمال دارد فکر کنند که دارای آلت تناسلی بزرگتر از حد متوسط ​​هستند. ولی بیشتر آنها در محدوده ای قرار می گیرند که اندازه طبیعی را در نظردارد.

مردانی که از اندازه آلت تناسلی خود راضی نیستند احتمال دارد به دنبال راه هایی برای افزایش اندازه آن باشند. اما در حقیقت، با افزایش سن، آلت تناسلی و بیضه های آنها دچار انقباض می شود. بسیاری از مردان متوجه می شوند که با افزایش وزن آلت تناسلی آنها کوچکتر به نظر می رسد.

اندازه آلت تناسلی مرد

جمع شدن آلت تناسلی مرد اغلب به دلیل سبک زندگی یا یک بیماری قابل درمان است.

بررسی ها نشان می دهد که اندازه آلت تناسلی مرد در محدوده های زیر است:

  • طول متوسط ​​آلت تناسلی شل. 9.16 سانتی متر (حدود 3.6 اینچ)
  • طول متوسط ​​آلت تناسلی کشیده شل. 13.24 سانتی متر (حدود 5.3 اینچ)
  • طول متوسط ​​آلت تناسلی مرد قائم. 13.12 سانتی متر (حدود 5.2 اینچ)
  • محیط متوسط ​​آلت تناسلی شل. 31/9 سانتی متر (حدود 3.7 اینچ)
  • دور متوسط ​​آلت تناسلی مرد قائم. 11.66 سانتی متر (حدود 4.6 اینچ)

علل کوچک شدن آلت تناسلی مرد

علت جمع شدن آلت تناسلی مردان | پزشکت

جمع شدن آلت تناسلی مرد با افزایش سن در مردان زیاد دیده می شود. اما دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود آلت تناسلی مرد کوچک شود:

سیگار کشیدن

مواد شیمیایی ناشی از استعمال سیگار می تواند به رگ های خونی آلت تناسلی آسیب برساند و از پر شدن آلت تناسلی مرد و کشش آن جلوگیری کند. صرف نظر از محرک ها و تأثیر آن بر روی مغز، اگر رگ های خونی آسیب ببیند، در آلت تناسلی نعوظ حاصل نمی شود.

بررسی که در سال 1998 توسط دانشگاه پزشکی بوستون انجام شد، آلت تناسلی مردانی که به حالت ایستاده قرار دارد را مورد آزمایش قرار داد. بر اساس یک گزارش، نتایج این بررسی نشان داد که در مقایسه با مردانی که سیگار نمی کشند، آلت تناسلی در افراد سیگاری کوتاه تر و ناقص است. محققان معتقدند به این دلیل است که سیگار کشیدن مانع جریان خون می شود، از کشش آلت تناسلی جلوگیری می کند، که احتمال دارد طول آلت تناسلی را کاهش دهد.

سیگار کشیدن همچنین با اختلال نعوظ (ED) همراه است. ED بر توانایی مرد در حفظ نعوظ تأثیر می گذارد و سیگار کشیدن احتمال دارد از نعوظ جلوگیری کند.

مردان

چاقی

چاقی به خصوص در ناحیه تحتانی شکم منجر به افزایش وزن شده و ممکن است آلت تناسلی شما کوتاهتر به نظر برسد. زیرا نوار چربی ضخیم شروع به پوشاندن آلت تناسلی می کند. وقتی به آن نگاه می کنید، به نظر می رسد آلت تناسلی شما کوچک شده است. در مردان بسیار چاق، چربی می تواند قسمت اعظم آلت تناسلی مرد را در بر بگیرد.

 جراحی پروستات

بررسی ها نشان می دهد مردانی که تحت عمل جراحی برداشتن غده پروستات سرطانی قرار گرفته اند (پروستاتکتومی رادیکال) احتمال دارد تا حدودی جمع شدن آلت تناسلی را تجربه کنند. یک گزارش در مجله بین المللی تحقیقات ناتوانی جنسی نشان داد که 71 درصد از مردانی که تحت عمل پروستاتکتومی رادیکال قرار گرفتند، دچار کوچک شدن آلت تناسلی شده اند.

اما محققان کاملاً نمی دانند که چرا جمع شدگی بعد از پروستاتکتومی رادیکال اتفاق میفتد. برخی از آنها فکر می کنند احتمال دارد مربوط به لوله مجرای ادرار باشد که به مثانه متصل و در حین پروستاتکتومی کوتاه می شود.

بیماری Peyronie

در بیماری Peyronie، بافت اسکار فیبری در داخل آلت تناسلی مرد ایجاد و باعث انحنا در هنگام نعوظ می شود. در بیشتر اوقات، نعوظ منحنی دلیل برای نگرانی نیست. اما برای برخی از مردان، خم شدن احتمال دارد قابل توجه یا دردناک باشد.

براساس موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، بیماری پیرونی تا 23 درصد مردان 40 تا 70 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. این احتمال وجود دارد که مردان بیشتری این وضعیت را داشته باشند. اما به دلیل خجالت این موضوع را به پزشکان خود گزارش نکرده اند. بیماری پیرونی با افزایش سن پیشرفت می کند. اما در مردان 30 ساله نیز دیده شده است.

Peyronie می تواند باعث کاهش طول و دور آلت تناسلی مرد شود. بعضی اوقات، Peyronie به خودی خود از بین می رود. با این حال، در بیشتر اوقات، یا همان ثابت خواهد ماند یا بدتر خواهد شد. بیماران فقط در صورتی که خم شدن دردناک باشد و یا برقراری رابطه جنسی را مختل سازد باید برای درمان اقدام کنند. برای از بین بردن بافت اسکار که باعث جمع شدن آلت تناسلی، خم شدن یا درد می شود می توان جراحی انجام داد.

تاثیر داروها

علت جمع شدن آلت تناسلی مردان | پزشکت

برخی از داروها می توانند باعث جمع شدن آلت تناسلی مرد شوند. این داروها شامل Adderall تجویز شده برای کمبود توجه یا بیش فعالی، برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی و برخی داروها برای درمان بزرگ شدن پروستات تجویز می شوند.

یک بررسی در سال 2012 در مجله پزشکی جنسی گزارش داد که برخی از مردان مورد بررسی که از فیناستراید برای درمان بزرگ شدن پروستات استفاده می کنند، اندازه آلت تناسلی مرد و احساس آنها را کاهش می دهند.

یک بررسی در سال 2014 در مجله Urology گزارش داد که 41 درصد از مردانی که برای درمان پروستات بزرگ شده از دوتاستراید استفاده می کنند، نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده اند.

افزایش سن

با افزایش سن مردان، رسوبات چربی در رگها جمع شده و باعث کاهش جریان خون در آلت تناسلی مرد می شود. این وضعیت منجر به ضعیف شدن سلول های عضلانی در لوله های نعوظ داخل آلت تناسلی مرد می شود. لوله های نعوظ وقتی حاوی خون هستند، نعوظ ایجاد می کنند. بنابراین کاهش جریان خون به معنای نعوظ های سفت و یا کمتر است.

یکی دیگر از دلایل احتمالی کوچک شدن آلت تناسلی، تجمع بافت زخم ناشی از جراحات کوچک از رابطه جنسی و ورزشی است. این تجمع بافت اسکار بر بافت های نعوظ آلت تناسلی مرد تأثیر می گذارد. حتی باعث جمع شدن آلت تناسلی می شود و اندازه نعوظ را محدود می کند.

افزایش وزن

تأثیر افزایش وزن، به ویژه در اطراف شکم، نگرانی واقعی بسیاری از مردان با افزایش سن است. آلت تناسلی مرد با افزایش وزن احتمال دارد کوچکتر به نظر برسد، اما در واقع کوچک نشده است. به این دلیل کوچکتر به نظر می رسد که آلت تناسلی مرد به دیواره شکم متصل است. در این شرایط وقتی شکم منبسط می شود، آلت تناسلی مرد را به سمت داخل می کشد. در شرایطی که مرد بتواند وزن خود را کاهش دهد آلت تناسلی او شکل و اندازه طبیعی خود را به دست می آورد.

راه های درمان کوچک شدن آلت تناسلی مرد چیست؟

علت جمع شدن آلت تناسلی مردان | پزشکت

سیگار کشیدن احتمال دارد باعث جمع شدن آلت تناسلی مرد شود به دلیل مواد شیمیایی که بر رگ های خونی آلت تناسلی موثر است.

با ایجاد تغییر در سبک زندگی می توان اکثر علل کوچک شدن آلت تناسلی مرد، مانند سیگار کشیدن و افزایش وزن را برطرف کرد. اگر داروها باعث کوچک شدن آلت تناسلی مرد می شوند، یک تنظیم در دارو می تواند جمع شدن را معکوس کند.

برای برخی از مردان که پس از برداشتن پروستات، جمع شدن آلت تناسلی را تجربه می کنند، احتمال دارد طی چند ماه تا یک سال وضعیت به خودی خود بهبود یابد. توانبخشی آلت تناسلی مرد (نوعی درمان بدنی) بعد از جراحی می تواند به مردان کمک کند عملکرد نعوظ را بازیابند. داروهایی مانند ویاگرا و سیالیس می توانند جریان خون در آلت تناسلی را افزایش دهند.

درمان بیماری Peyronie بر روی برداشتن اسکار از داخل آلت تناسلی مرد، چه با استفاده از دارو، جراحی یا سونوگرافی متمرکز است. جمع شدن آلت تناسلی مرد غیرقابل برگشت است. اما ترمیم انحنا می تواند به بهبود عملکرد جنسی و کاهش درد کمک کند.

در جمع شدن آلت تناسلی مرد چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

علت جمع شدن آلت تناسلی مردان | پزشکت

بیشتر اوقات، جمع شدن آلت تناسلی مرد به سن، دارو یا عادت های زندگی مانند سیگار کشیدن یا افزایش وزن مربوط است. در این شرایط بندرت به درمان نیاز دارد. استفاده از عادات سبک زندگی سالم یا تغییر دارو اغلب می تواند جمع شدن را متوقف کرده و سایر مشکلات جنسی را کاهش دهد.

هر مردی که دچار انقباض آلت تناسلی، درد یا سایر مشکلات جنسی شده یا نگران سرطان است، باید با پزشک خود مشورت کند. پزشک یا اورولوژیست می تواند به سوالات پاسخ دهد، و به آنها اطمینان دهد که بیماری قابل درمان است و در صورت لزوم آزمایش و درمان را تجویز می کند.

پیش آگهی کوچک شدن آلت تناسلی

اگر بعد از جراحی پروستات کوتاه شدن آلت تناسلی مرد را تجربه کردید ، بدانید که ممکن است به موقع معکوس شود. برای اکثر مردان ، جمع شدن آلت تناسلی مردانه بر توانایی آنها در داشتن تجارب جنسی لذت بخش تأثیر نمی گذارد. اگر انقباض ناشی از بیماری Peyronie است، برای تهیه یک برنامه درمانی با پزشک خود همکاری کنید.

منبع :

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320883

https://www.healthline.com/health/mens-health/penis-shrinkage#treatment

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز