لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بیماری پیرونی و نعوظ دردناک

بیماری پیرونی و نعوظ دردناک | پزشکت

فهرست مطالب

بیماری پیرونی و نعوظ دردناک

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیماری پیرونی یا Peyronie وضعیتی است که منجر به نعوظ دردناک و انحنای آلت تناسلی می شود. علت آن ایجاد زخم بافت فیبری در آلت تناسلی مرد است. شکل و اندازه آلت تناسلی می تواند متفاوت باشد و انحنای جزئی بدون درد و ناراحتی جای نگرانی ندارد. اگر نعوظ زیاد و باعث درد شد باید با پزشک مشورت کنید. بیماری پیرونی در بیشتر مردان منجر به اختلال در حفظ نعوظ می شود و ممکن است آنها نتوانند رابطه جنسی برقرار کنند. همچنین به دلیل عدم توانایی در حفظ نعوظ، درد و کوتاه شدن آلت تناسلی منجر به استرس و اضطراب می شود.

بیماری Peyronie بندرت به خودی خود از بین می رود. اما در صورت عدم درمان، وضعیت یا به همان شکل باقی می ماند یا بدتر می شود. تشخیص و درمان به موقع این بیماری ممکن است به پیشرفت آن کمک کند و درمان آن به زودی پس از ایجاد بیماری به بهبود علائم کمک می کند و ممکن است از بدتر شدن آن جلوگیری کند. بیماری Peyronie نوعی نادر از اختلال نعوظ (ED) است.

علائم بیماری Peyronie چیست؟

بیماری پیرونی و نعوظ دردناک | پزشکت

علائم یا نشانه های این بیماری می تواند به تدریج یا به طور ناگهانی ظاهر شود. موارد زیر علائم و نشانه های رایج Peyronie است:

  • درد با نعوظ یا بدون آن
  • کوتاه شدن آلت تناسلی مرد
  • آلت تناسلی مرد ممکن است باریک یا دارای تورفتگی شود.
  • ایجاد بافت اسکار، در زیر پوست آلت تناسلی مرد که به صورت توده های صاف یا نوارهای بافت سخت احساس می شود.
  • در برخی موارد، بافت اسکار در اطراف کل محیط آلت تناسلی مرد تشکیل و در نتیجه تغییر شکل رخ می دهد.
  • آلت تناسلی مرد به طور قابل توجهی به سمت بالا یا پایین یا به سمت یک طرف خم شده است.
  • اختلال نعوظ یا همان مشکلات مربوط به گرفتن و حفظ نعوظ. اکثر مردان حتی قبل از شروع علائم دیگر بیماری Peyronie نیز نعوظ دارند.

انحنای آلت تناسلی و کوتاه شدن آن به تدریج بدتر می شود، اما معمولاً پس از 3 ماه تا یک سال ثابت می مانند. بدون درمان، درد طی چند سال کاهش می یابد، اما انحنای، بافت اسکار و کوتاه شدن طول آلت تناسلی بدون تغییر ثابت خواهد ماند. در موارد بسیار نادر، انحنای و درد به خودی خود بهبود می یابد.

چه عواملی باعث بیماری Peyronie می شوند؟

علت دقیق بیماری Peyronie به طور کامل مشخص نیست، اما به نظر می رسد توسط عوامل مختلفی تحت تأثیر قرار گرفته است. برخی معتقدند این وضعیت نتیجه صدمات مکرر آلت تناسلی مرد است. بررسی ها نشان داده این وضعیت به دلیل آسیب به آلت تناسلی مرد هنگام بازی و مقاربت جنسی رخ می دهد. این آسیب منجر به تشکیل بافت اسکار خواهد شد که ممکن است باعث بیماری Peyronie شود.

دلایل احتمالی Peyronie آسیب در هنگام رابطه جنسی، ورزش یا تصادفات است. پس از آسیب، بافت اسکار به صورت غیر سازمان یافته و منجر به تشکیل پلاک می شود. پلاک را می توان در زیر پوست آلت تناسلی احساس کرد.

در یک مرد سالم آلت تناسلی مرد حاوی لوله ای به نام corpus cavernosum در هر طرف است که حاوی رگ های خونی است. هر یک از این اجساد غارنوسوم توسط یک بافت الاستیک به نام tunica albuginea احاطه شده است. این بافت وقتی مرد نعوظ دارد، کش می آید. در هنگام تحریک جنسی، جریان خون از طریق این لوله ها و آلت تناسلی منبسط و سفت می شود.

محققان در تلاشند تا دلایل دیگر این بیماری را شناسایی کنند، زیرا در بیشتر موارد، هیچ سابقه ای از آسیب وجود ندارد.

عوامل خطر بیماری Peyronie چیست؟

به نظر می رسد عوامل مختلف خطر ابتلا به بیماری پیرونی در یک مرد را افزایش می دهد. عوامل خطر مشترک شامل موارد زیر است:

مردان
  1. ژنتیک
  2. سیگار کشیدن
  3. برخی از جراحی های پروستات
  4. مشکلات بافت همبند. مردان مبتلا به اختلالات بافت همبند بیشتر در معرض خطر هستند.
  5. سن. این وضعیت می تواند مردان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما بروز و خطر آن برای مردان در سنین 50 و 60 سال زیاد است.

در بیماری نعوظ دردناک چه موقع باید با پزشک مشورت کنیم؟

بیماری پیرونی و نعوظ دردناک | پزشکت

به محض مشاهده علائم یا نشانه های بیماری Peyronie، با یک پزشک مشورت کنید. بهترین فرصت برای بهبود این شرایط، درمان هر چه سریعتر است.

بیماری چگونه Peyronie تشخیص داده می شود؟

پزشک با کمک معاینه فیزیکی قادر به تشخیص این وضعیت خواهد بود. آنها به دنبال وجود بافت اسکار در آلت تناسلی مرد هستند. گاهی اوقات برای رد سایر شرایطی که می توانند علائم مشابه ایجاد کنند و برای تشخیص علت، پزشک ممکن است آزمایش های زیر را انجام دهد:

  1. پزشک  آلت تناسلی را معاینه کرده و مقدار بافت اسکار را شناسایی کند. در صورت نیاز، پزشک اندازه آلت تناسلی را نیز اندازه گیری می کند تا بتواند کوتاه شدن آلت تناسلی مرد را تشخیص دهد.
  2. برای آگاهی از درجه انحنای آلت تناسلی، پزشک عکسی از آلت تناسلی را تهیه می کند.
  3. سونوگرافی در هنگام نعوظ. سونوگرافی بافت اسکار، جریان خون به آلت تناسلی مرد و وجود سایر ناهنجاری های آلت تناسلی را نشان می دهد.

بیماری پیرونی چگونه درمان می شود؟

بیماری پیرونی و نعوظ دردناک | پزشکت

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. درمان برای کنترل علائم انجام می شود و ممکن است وضعیت به خودی خود بهتر شود. اکثر پزشکان بلافاصله دارو تجویز نمی کنند، بلکه منتظر می مانند و می بینند که علائم بیمار چگونه تغییر پیدا می کند. درمان شامل داروهایی مانند کلاژناز کلستریدیوم هیستولیتیکوم و وراپامیل است. تزریق اینترفرون نیز مفید شناخته شده است. تمرینات آلت تناسلی برای بیمارانی که از داروهای کلاژناز کلستریدیوم هیستولیتیکوم استفاده می کنند توصیه می شود. در شرایط شدید، روش های جراحی اجرا می شود.

گزینه های درمان احتمالی این وضعیت، عبارتند از:

داروها. در صورت بدتر شدن درد و انحنای آلت تناسلی، داروها مستقیماً به آلت تناسلی تزریق می شوند. دارو درمانی فقط در مردان با انحنای آلت تناسلی بیش از 30 درجه تایید شده است. این دارو به تجمع کلاژن کمک می کند.

یونتوفورز. در این روش، از جریان الکتریکی ضعیفی برای انتقال دارو از طریق پوست استفاده می شود.

سایر درمان های غیر دارویی که در حال آزمایش هستند، عبارتند از:

  • شوک موج درمانی. می توان از آن برای تجزیه بافت اسکار استفاده کرد.
  • کشش درمانی آلت تناسلی. برای کشش آلت تناسلی مرد
  • دستگاه های خلاء

تمرینات آلت تناسلی. تمرینات آلت تناسلی برای مردانی که تحت درمان با کلستریدیوم هیستولیتیکوم قرار دارند مفید هستند. در اینجا، آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ به مدت 30 ثانیه کشیده می شود، که می تواند روزانه سه بار تکرار شود. وقتی نعوظ خود به خودی را تجربه کردید، سعی کنید آن را به مدت 30 ثانیه صاف نگه دارید.

جراحی. جراحی تنها در صورت عدم موفقیت گزینه های دیگر انجام می شود، و شرایط منجر به تغییر شکل شدید آلت تناسلی مرد شده است. جراحی برای بیمارانی که نیاز به اصلاح انحنای غیر طبیعی آلت تناسلی دارند توصیه می شود. جراحی همچنین می تواند گزینه ای برای بیمارانی باشد که بیش از 12 ماه با اقدامات غیر جراحی بهبود پیدا نکنند.

درمان های خانگی بیماری Peyronie

برخی از تغییر شیوه زندگی ممکن است علائم بیماری Peyronie را بهبود بخشد. درمان های خانگی یا تغییر سبک زندگی شامل موارد زیر است:

  • سیگار را ترک کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • حداقل 30 دقیقه هر روز ورزش کنید.
  • از مصرف داروهای تفریحی خودداری کنید.

عوارض بیماری Peyronie چیست؟

بیماری پیرونی و نعوظ دردناک | پزشکت

در صورت عدم درمان، بیماری پیرونی می تواند منجر به بروز عوارض زیر شود:

  • مشکلات رابطه
  • اختلال در نعوظ
  • اضطراب و استرس
  • درد در آلت تناسلی مرد
  • ناتوانی در رابطه جنسی
  • کاهش طول آلت تناسلی مرد

اگر علائمی شبیه به بیماری Peyronie را تجربه می کنید، پس می توانید با کمک سیستم عامل های آنلاین مراقبت های بهداشتی از خانه خود با پزشکان باتجربه مشورت کنید.

آیا بیماری Peyronie خود به خود بهبود می یابد؟

بیماری Peyronie تنها در موارد نادر به خودی خود بهبود می یابد. در برخی موارد، یک طرح درمانی مناسب برای مرتب سازی شرایط لازم است. در بیشتر موارد، درمان مفید شناخته شده است. برای بهبود سریعتر باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ماساژ به درمان بیماری Peyronie کمک می کند؟

ماساژ برای تسکین بیماری Peyronie، که همراه با شکل دیگری از درمان انجام شود مفید شناخته شده است. چندین روش ماساژ وجود دارد که برای مشکلات آلت تناسلی مرد موثر است. علاوه بر آن، کشش در بیماری Peyronie کمک می کند. بسیاری از گزارش های پزشکی حاکی از این است که کشش آلت تناسلی مرد از کوتاه شدن طول آلت تناسلی جلوگیری می کند. مدیریت بیماری Peyronie، همراه با سایر روشها، توصیه می شود.

 آیا ویتامین E برای بیماری Peyronie مفید است؟

ویتامین E به بیماری Peyronie کمک می کند زیرا اسکار با استفاده از ویتامین E به طور موثری قابل درمان است. این یک روش رایج برای بسیاری از پزشکان است. دوز مصرفی معمولاً در حدود 200-300 میلی گرم در دسی لیتر تنظیم می شود، زیرا دوزهای بالاتر می توانند مضر باشند.

آیا بیماری Peyronie خطرناک است؟

بیماری Peyronie می تواند برای فرد ناراحت کننده باشد زیرا ماهیت بیماری باعث ایجاد یک عقده حقارت در یک مرد می شود. او خود را برای انجام فعالیت های جنسی نالایق می داند. درد ناشی از آلت تناسلی مرد ممکن است دلگیر باشد و شناخته شده است که باعث افزایش سطح اضطراب در مردان می شود. شما می توانید با بیماری Peyronie زندگی کنید. این یک بیماری جدی نیست. همچنین امکان درمان کامل بیماری Peyronie نیز وجود دارد. مشکلات در رابطه جنسی فقط یک حالت موقتی است و شما می توانید کاملا بهبود پیدا کنید.

اما به یاد داشته باشید که بیماری Peyronie یک بیماری پیشرونده است. در ابتدا به شکل ملایم تری شروع می شود و شدت آن افزایش می یابد. در بعضی از بیماران، طی شش تا پانزده ماه به خودی خود بهبود می یابد. اگر این شرایط برای مدت طولانی شما را ناراحت می کند، باید فوراً با پزشک مشورت کنید.

چگونه می توانید از بیماری Peyronie پیشگیری کنید؟

با پیروی از روش های زیر می توان از بیماری Peyronie پیشگیر کرد:

  • با کمک داروها می توان از آسیب دیدگی یا خم شدن بیش از حد در حین رابطه جلوگیری کرد.
  • موقعیت مقاربت جنسی باید فقط در داخل و خارج متمرکز باشد تا موقعیت های چرخشی و خمشی.
  • در هنگام برقراری رابطه جنسی باید از موقعیت قرار گرفتن زنان در حالت بالا جلوگیری کرد. زیرا احتمال خم شدن آلت تناسلی را افزایش می دهد. در این موقعیت نیز احتمال آسیب دیدگی بیشتر است.

بهبودی Peyronie چه مدت طول می کشد؟

با گزینه های درمانی مناسب، می توان بیماری پیرونی را درمان کرد. اگر ورزش همراه با داروها همراه باشد، می توانید بهبودی سریع داشته باشید. اگر بیماری پیرونی در مراحل اولیه تشخیص داده شود، کاهش علائم ممکن است. این یک بیماری دائمی نیست، اما بهبودی کامل فقط در تعداد کمی از بیماران مشاهده می شود.

بیماری Peyronie ناباروری کامل ایجاد نمی کند، اما اختلال نعوظ ناشی از بیماری Peyronie می تواند شانس پدر شدن یک مرد را به تأخیر بیندازد. مشکلات عملکردی در بیماران با افزایش شدت بیماری Peyronie مشاهده می شود.

منبع:

https://www.icliniq.com/articles/mens-health/peyronies-disease

 

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز