لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

افتادگی پوست پس از زایمان

افتادگی پوست پس از زایمان | پزشکت

فهرست مطالب

افتادگی پوست پس از زایمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

افتادگی پوست پس از زایمان و یا شل شدگی پوست یک تجربه کاملا طبیعی در دوران پس از زایمان است. فرایند بارداری فشار قابل توجهی را بر بدن وارد می کند. در این دوران به دنبال تغییرات گسترده هورمونی پوست بدن کشیده می شود تا بتواند جنین در حال رشد را در خود جا دهد. اندام های داخل شکم از محل همیشگی خود جا به جا می شوند. مفاصل تغییر وضعیت می دهند. عضلات شکم کشیده خواهند شد. بسیاری از زنان پس از زایمان متوجه می شوند كه پوست اطراف شکم آنها شل شده است.

سرعت بازگشت پوست به حالت عادی پس از زایمان به عوامل زیادی از جمله وزن، سن و ژنتیک بستگی دارد. اگرچه افتادگی پوست برای سلامت زنان بی خطر است، اما این عارضه برای بسیاری از خانم ها از نظر روانی تجربه ای آزاردهنده است. آنها از تغییراتی که در ظاهر بدنشان ایجاد شده به شدت بیزارند.

درمان افتادگی پوست چیست؟

روش های مختلفی برای درمان افتادگی پوست شکم در دوران پس از زایمان وجود دارد. استفاده از راهکارهای ساده زیر به شما کمک می کند که افتادگی پوست شکم را از بین برده و سرعت جمع شدن و بازگشت پوست به حالت قبل از زایمان را بهبود ببخشید.

ورزش

ورزش می تواند به تقویت عضلات شکم پس از بارداری کمک کند. در این دوران مادران باید حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هر هفته انجام دهند. در صورتی که زایمان شما سزارین بوده است باید قبل از شروع مجدد تمرینات ورزشی در مورد بی خطر بودن آنها با پزشک خود مشورت کنید. در غیر این صورت، شروع تمرینات ورزشی به محض احساس آمادگی در دوران پس از زایمان برای خانم ها بی خطر است. شدت هر تمرین باید با سطح کلی تناسب اندام و میزان راحتی زن ارتباط داشته باشد. تمرینات را با روندی آهسته شروع کنید و اگر دردی را احساس کردید بلافاصله تمرینات خود را متوقف کنید. انجام منظم ورزش هوازی به سلامت پوست کمک می کند؛ زیرا باعث انتقال اکسیژن و مواد مغذی به پوست شده و به سنتز کلاژن و الاستین کمک می کند.

ورزش های قدرتی مانند یوگا و پیلاتس می توانند به سفت شدن عضلات شکم کمک کنند. ورزش هایی مانند پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری یا ایروبیک نیز در تقویت عضلات بدن بسیار موثرند. انجام تمرینات ورزشی با هدف تقویت عضلات مرکزی بدن در دوران پس از زایمان یک امتیاز مثبت است. این کار باعث بهبود وضعیت بدن، افزایش تحرک و جمع شدن سریع تر پوست شکم می شود.

رعایت رژیم غذایی مناسب

افتادگی پوست پس از زایمان | پزشکت

رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین ها، پروتئین ها و چربی ها به عضله سازی و تقویت کلاژن کمک می کند. بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن، رعایت رژیم غذایی سالم است. مصرف مواد مغذی در حفظ سلامت پوست کمک بسیار موثری می کنند.

  • مصرف روزانه ویتامین های A و C برای تولید کلاژن و الاستین مورد نیاز است.
  • ویتامین های C و D به ترمیم سریع تر زخم های پوستی پس از زایمان کمک می کند.
  • ویتامین E از تجزیه کلاژن جلوگیری کرده و در مرطوب سازی و محافظت از پوست موثر است.

منابع خوب این ویتامین ها، عبارتند از:

  • ویتامین A. هویج، کدو و کلم بروکلی
  • ویتامین E. انواع آجیل و مغزهای خوراکی
  • ویتامین A. جگر، روغن ماهی، شیر و تخم مرغ
  • ویتامین C. گوجه فرنگی، مرکبات و سایر سبزیجات

یک رژیم غذایی سالم معمولاً شامل انواع متنوعی از سبزیجات و میوه های تازه، منابع پروتئین بدون چربی، غلات کامل و چربی های سالم است. مصرف چربی های سالم مانند امگا 3 و امگا 6 سنتز کلاژن را تقویت کرده و باعث حفظ رطوبت پوست می شوند. چربی های سالم در ماهی قزل آلا، ماهی خال خالی، گردو، مرغ، غلات و سایر منابع غذایی به مقدار فراوان وجود دارد.

مدیریت استرس

افتادگی پوست پس از زایمان | پزشکت

سلامت بانوان

استرس تولید هورمون کورتیزول را در بدن افزایش می دهد. ترشح زیاد این هورمون باعث نازک شدن لایه های پوست می شود. در نتیجه پوست پیر و افتاده به به نظر می رسد. مدیریت استرس روزمره می تواند به کاهش افتادگی پوست در دوران پس از زایمان کمک کند. در هنگام قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا نفس های عمیق کشیده و آرامش خود را حفظ کنید.

استفاده از کرم های سفت کننده پوست

استفاده از روغن ها یا کرم های سفت کننده می تواند به کاهش شل شدن پوست پس از بارداری کمک کند. روغن های طبیعی و گیاهی یک انتخاب مناسب هستند زیرا به راحتی توسط پوست بدن جذب می شوند. روغن آووکادو، روغن هسته تمشک و روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب هستند که استفاده روزانه و مرتب از آنها به داشتن یک پوست نرم و لطیف کمک زیای می کند.

همچنین ماساژ پوست می تواند به افزایش جریان خون و تحریک فیبروبلاست ها کمک کند. این سلول ها در تولید کلاژن و الاستین نقش دارند که هر دو در سفت شدن و انعطاف پذیری پوست تاثیر دارند. بنابراین استفاده از انواع روغن یا کرم می تواند تأثیر مثبتی در رفع افتادگی پوست داشته باشد.

استراحت کافی

انجام این راهکار برای بسیاری از مادران به خصوص با تولد یک نوزاد جدید بسیار آسان است. رعایت خواب و استراحت کافی برای جوان سازی پوست، سنتز پروتئین و ترمیم بافت های بدن بسیار ضروری است.

به علاوه خواب ناکافی و یا پایین بودن کیفیت خواب با مشکلات مختلفی مانند عدم تحمل گلوکز و چاقی در ارتباط است. هرچه میزان بی خوابی مادر بیشتر باشد، از دست دادن رسوبات چربی که باعث برآمدگی شکم می شوند دشوارتر است؛ بنابراین سعی کنید هر وقت ممکن است یک چرت آرام داشته باشید. برای این کار می توانید از فرصت هایی که نوزاد خوابیده است برای رفع خستگی خود استفاده کنید.

پرهیز از مصرف کافئین

مصرف قهوه و چای را به دلیل داشتن کافئین کاهش دهید. مصرف کافئین باید به میزان 200 میلی گرم یا به عبارتی 1 یا 2 فنجان در روز محدود شود. مصرف زیاد کافئین باعث کم آبی بدن و ایجاد اختلال در خواب می شود. این مساله به نوبه خود تاثیرات نامطلوبی بر روی پوست بدن دارد. می توانید انواع دمنوش های گیاهی یا آب را جایگزین مصرف چای و قهوه کنید.

مصرف مکمل های کلاژن

افتادگی پوست پس از زایمان | پزشکت

کلاژن یکی از مهمترین پروتئین های بدن است که باعث سفت شدن پوست و افزایش انعطاف پذیری آن می شود. بدن به طور طبیعی کلاژن تولید می کند؛ اما این روند با افزایش سن کاهش می یابد. مصرف مکمل کلاژن برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست بسیار مفید است. مصرف مکمل های کلاژن خاصیت ارتجاعی، آبرسانی و تراکم کلاژن پوستی را افزایش می دهد. این کار باعث به تاخیر افتادن فرایند پیری پوست شده و از شل شدن آن پیشگیری می کند.

ولی با این حال باید به این نکته مهم دقت کنید که اگرچه مصرف مکمل می تواند به جبران کمبودهای غذایی کمک کند، اما هرگز نباید جایگزین یک رژیم غذایی سالم شود.

استفاده از مرطوب کننده ها

استفاده مرتب از مرطوب کننده ها به بهبود بافت و لطیف نگه داشتن پوست بدن کمک می کند. آنها باعث آبرسانی به پوست شده و همچنین یک لایه محافظ بر روی پوست بدن ایجاد می کنند. این کار باعث پیشگیری از خشک شدن پوست بدن شده و از خارجی ترین لایه پوست که اپیدرم نام دارد محافظت خواهد کرد. مرطوب کننده ها شامل انواع محصولات موضعی مانند سرم، لوسیون، ژل، کرم، موم و روغن هستند. استفاده از مرطوب کننده ها می تواند به عنوان بخشی از یک برنامه مراقبت از پوست در برنامه روزانه شما قرار بگیرد.

نوشیدن آب و مایعات فراوان

پوست سالم به مقدار زیادی آب نیاز دارد. نوشیدن آب فراوان می تواند خاصیت ارتجاعی و زیبایی پوست را بهبود ببخشد. مایعاتی که می نوشید بدن را آبرسانی می کنند. آب از طریق جریان خون به لایه های عمیق پوست منتقل می شود. مولکول های آب در بدن به ساختارهای دیگری به نام گلیکوزآمینو گلیکان که در پوست وجود دارند، متصل می شوند.

یکی از مهمترین ها گلیکوزامینوگلیکان ها، اسید هیالورونیک نام دارد. این ترکیب طبیعی به صورت گسترده در بسیاری از محصولات زیبایی و مراقبت پوست یافت می شود. این ماده به ترمیم بافت ها، حفظ رطوبت و جوان سازی پوست کمک می کند. همچنین توجه به این نکته مهم است که خانم ها در دوران پس از زایمان زنان برای شیردهی به نوزاد خود به آب بیشتری نیاز دارند.

ترک سیگار

افتادگی پوست پس از زایمان | پزشکت

سیگار را ترک کنید؛ زیرا این یک عادت ناسالم است که نه تنها فرد سیگاری بلکه همه افراد خانواده از جمله کودک را تحت تأثیر قرار می دهد. سیگار کشیدن برای سلامتی پوست نیز مضر است. باعث ایجاد چین و چروک می شود. رنگ پوست را تغییر می دهد. روند ترمیم زخم ها را کند می کند.

اقدامات زیبایی غیر جراحی

طبق گفته انجمن جراحی زیبایی آمریکا، درمان های غیر جراحی، مانند لیزر درمانی با گرم کردن لایه های پوستی و تقویت تولید کلاژن، می توانند به سفت کردن پوست اضافه شکم کمک کنند. استفاده از این روش ها معمولا به چندین جلسه درمان نیاز دارد و نتایج به تدریج پس از چند ماه درمان نمایان می شود. روش های غیر جراحی راحت است؛ زیرا به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد. با این حال ممکن است برای موارد شدید افتادگی پوست مناسب نباشند.

اقدامات زیبایی جراحی

یکی از روش های کاهش افتادگی پوست، برداشتن پوست های اضافه از طریق جراحی است. این روش به عنوان جراحی ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم شناخته می شود. طبق گفته انجمن جراحی زیبایی آمریکا، نتایج این جراحی تا زمانی که فرد پس از جراحی وزن ثابت خود را حفظ کند، دائمی است. اقدامات زیبایی جراحی فقط زمانی مناسب است که زنان تصمیم به بارداری مجدد نداشته باشند. بعد از جراحی به دلیل محدودیت در بلند کردن اشیاء سنگین، ممکن است مادر با مشکلاتی در بارداری مواجه شود.

چگونه از افتادگی پوست پیشگیری کنیم؟

افتادگی پوست پس از زایمان | پزشکت

رعایت یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل می تواند در پیشگیری از اضافه وزن در دوران بارداری به شما کمک می کند. از طرفی هم احتمال افتادگی پوست پس از زایمان را کاهش می دهد.

زنانی که در دوران بارداری ورزش می کنند پس از زایمان خیلی سریع تر به وزن سابق خود باز می گردند. ورزش در دوران بارداری بی خطر است، خانم ها باید حداقل 2.5 ساعت ورزش هوازی با شدت متوسط در هر هفته را تمرین کنند. انجام برخی از ورزش ها مانند پیلاتس و یوگا که باعث تقویت عضلات شکم می شوند، در دوران بارداری بسیار مفید است. برای این کار باید در کلاس های ورزشی مخصوص خانم های باردار شرکت کنید.

مصرف مناسب ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری به سلامت جنین در حال رشد کمک کرده و سطح انرژی مادر را بالا نگه می دارد. رعایت یک رژیم غذایی سالم می تواند ضمن پیشگیری از افزایش وزن بیش از حد، به افزایش تدریجی وزن در دوران بارداری کمک کند. با این حال، افتادگی پوست شکم بخشی طبیعی از عوارض بارداری است و در بسیاری از موارد نمی توان از بروز آن پیشگیری کرد.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/loose-skin-after-pregnancy

https://www.emedihealth.com/tighten-loose-skin-after-pregnancy.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز