لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فتق ناف پس از زایمان

فتق ناف پس از زایمان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فتق، به وضعیتی اطلاق می شود که در آن یک عضو یا بافت از یک دهانه غیر طبیعی یا نقطه ضعیف در بافت همبند یا عضله فشرده می شود. فتق ناف پس از زایمان، نوعی فتق است که به دلیل فشار زیاد روی دیواره شکم ایجاد می شود. با این حال، برخی از عوارض بارداری واژینال یا سزارین نیز می تواند باعث بروز آن شود.

به طور کلی، فتق ناف یک مسئله جدی یا خطرناک نیست. با این حال، مداخلات پزشکی فوری را برای جلوگیری از عوارض جانبی ضروری می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل احتمالی فتق ناف پس از زایمان، از جمله علائم، درمان و روند بهبودی، ادامه مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید

فتق ناف پس از زایمان چیست؟

فتق ناف پس از زایمان، با بیرون زدگی ناف به سمت بیرون از سوراخی در ماهیچه های شکم، پس از زایمان مشخص می شود. برآمدگی نرم و حساس به طور کلی اندازه کوچکی دارد. با این حال، هر بار که اجسام سنگین را بلند می‌کنید، عطسه یا سرفه می‌کنید، قسمت پایین شکم کاملاً کشیده و کشیده می‌شود.

چه چیزی باعث فتق ناف پس از زایمان می شود؟

فتق ناف پس از زایمان زمانی اتفاق می‌افتد که فشار در شکم در حال رشد افزایش می‌یابد و ناحیه لگن از طریق سوراخ ایجاد شده در دیواره شکم بیرون می‌زند.

فتق ناف می تواند توسط عوامل خاصی ایجاد شود که فشار داخل شکمی ایجاد می کند، مانند:

برخی از افراد پس از جدا شدن بند ناف در بدو تولد، شکاف کوچک یا سوراخی در ماهیچه یا بافت شکم دارند. دکتر Dana A. Telem، مدیر برنامه جامع فتق در پزشکی میشیگان و دانشیار جراحی، می‌گوید: از آنجایی که شما قبلاً در آنجا یک ضعف طبیعی دارید، این انبساط در شکم شما می‌تواند نقطه اوج باشد.

عضلات شکم در افراد چاق یا دارای اضافه وزن تمایل دارند خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. چاقی همچنین احتمال عود فتق ناف را افزایش می دهد.

فتق ناف پس از زایمان ممکن است در زنانی اتفاق بیفتد که در گذشته تحت عمل جراحی شکم یا سزارین قرار گرفته اند. همچنین احتمال دارد ناشی از تجمع مایعات در اندام ها و حفره شکمی (آسیت) باشد.

اتساع مزمن دیواره شکم و ضعف بافت همبند ممکن است باعث فتق شود. از طرفی هم، اگر بعد از زایمان قبلی فتق داشتید، ممکن است دوباره دچار فتق شوید. یک راه خوب برای تشخیص زودهنگام فتق ناف، هوشیاری نسبت به علائم حتمالی ناشی از آن است.

علائم فتق ناف پس از زایمان

فتق ناف پس از زایمان || پزشکت

سلامت بانوان

بیرون زدگی ناف، برجسته ترین علامت فتق ناف است. اگر فتق کوچک باشد، معمولاً بدون علامت است فتق های بزرگ احتمال دارد با علائمی همراه باشند، از جمله:

  • پوست اطراف برآمدگی ممکن است قرمز مایل به آبی به نظر برسد. در صورتی که فتق جریان خون به روده را مختل کند (فتق خفه شده) ممکن است سفتی و درد طاقت فرسا داشته باشد.
  • فتق ناف پس از زایمان، به خصوص فتق خفه شده نیز ممکن است منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. همچنین احتمال دارد فرد مجبور باشد با یبوست و خون در حال حرکت دست و پنجه نرم کند. این وضعیت می تواند جدی باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در زنان مبتلا به فتق ناف پس از زایمان سزارین اغلب شل شدن پوست اطراف ناحیه آسیب دیده همراه با بیرون زدگی به بیرون وجود دارد.

آیا فتق ناف بعد از بارداری از بین می رود؟

فتق های کوچک بدون درد یا اختلال در زندگی روزمره ممکن است نیازی به جراحی فوری نداشته باشند. فتق نافی که جریان خون به روده را مختل نمی کند عموماً شدت کمتری دارد و به ندرت نیاز به عمل جراحی دارد. با این حال، شما باید آن را توسط یک پزشک بررسی کنید، که می تواند تصمیم بگیرد که آیا نیاز به مداخله پزشکی دارد یا خیر.

به طور گسترده، اعتقاد بر این است که یک سبک زندگی سالم و ورزش منظم با چند حرکت یوگا باعث تقویت عضلات شکم می شود. هیچ تحقیق مستقیمی در مورد فواید ورزش در درمان فتق ناف پس از زایمان انجام نشده است. هر فتق متفاوت است و ممکن است حرکت فرد را تا حدی محدود کند. بنابراین، بدون مشورت با پزشک، ورزش انجام ندهید.

ورزش هایی که معمولا برای فتق ناف خفیف توصیه می شود؟

در اینجا چند تمرین وجود دارد که اغلب توسط زنان مبتلا به فتق ناف خفیف مورد توجه قرار می گیرد. این تمرینات نه فتق را درمان می کند و نه جایگزینی برای توصیه پزشک می شود. ورزش به طور کلی برای عضلات بدن مفید است. از این رو، ممکن است این تمرینات را برای بهبود تون عضلات شکم پس از زایمان در نظر بگیرید، که ممکن است به کاهش فتق ناف خفیف کمک کند.

دوچرخه سواری

روی یک تخته صاف یا تشک کف دراز بکشید و به آرامی پاهای خود را به سمت قفسه سینه بلند کنید. در حالی که پهلوهای خود را می گیرید، به رکاب پاهای خود ادامه دهید. انجام ورزش دوچرخه سواری به مدت 10 تا 12 دقیقه، دو یا سه بار در هفته ممکن است به تقویت ماهیچه های زیر شکم کمک کند.

ورزش تنفسی

تنفس از قفسه سینه در حین ورزش می تواند فشار نامناسبی بر شکم وارد کند. تکنیک صحیح شامل تنفس از شکم است. برای تمرین تنفس، صاف بنشینید یا به پشت دراز بکشید. یک دست را با احتیاط روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. اکنون نفس بکشید و مطمئن شوید که شکم شما از هوا پر شده است. اطمینان حاصل کنید که هنگام تنفس در هوا، دست روی شکمتان بالا بیاید. چند ثانیه صبر کنید و به آرامی بازدم کنید تا شکم به موقعیت خود بازگردد.

ژست قایق

ژست قایق به تقویت عضلات شکم کمک می کند. روی زمین بنشینید و پاهای خود را صاف در مقابل خود قرار دهید. در حالی که دستان خود را زیر ران خود قرار دهید، پاهای خود را به آرامی به سمت قفسه سینه خود بالا بیاورید. پاهای خود را در وضعیت صاف نگه دارید. این وضعیت را برای ده ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی رها کنید و به حالت اولیه برگردید. شما می توانید حالت قایق را پنج تا ده بار انجام دهید.

علاوه بر آن بهتر است از موارد زیر اجتناب کنید:
  • بلند کردن اجسام بالا
  • ورزش‌ها و ایروبیک‌هایی که منجر به کشش و فشار زیاد کف لگن و شکم می‌شوند. همچنین از کرانچ هایی که به کف لگن فشار وارد می کند خودداری کنید.
  • یبوست می تواند باعث شود که در حین تلاش برای اجابت مزاج، عضلات شکم را تحت فشار قرار دهید. برای جلوگیری از یبوست، غذاهای فیبری بخورید و آب کافی بنوشید.
  • ورزش ممکن است در موارد جزئی فتق ناف کمک کند. فتق شدید، فتق مکرر یا فتق ناف خفیف همراه با درد احتمالاً به مداخله جراحی نیاز دارد.

درمان فتق ناف پس از زایمان

فتق ناف پس از زایمان || پزشکت

اگر فتق بزرگ و دردناک باشد، پزشک ممکن است درمان جراحی را در نظر بگیرد. درمان شامل فیکس کردن عضلات ضعیف شده با مش یا بستن شکاف با بخیه است.

ترمیم مش مستلزم قرار دادن مش روی قسمت شکسته عضله شکم است. جراحی مبتنی بر ادرار شامل بخیه زدن عضله یا بافت باز با بخیه طبی (بخیه) است. جراحی ها را می توان از طریق یک برش باز یا روش لاپاراسکوپی که شامل یک برش کوچک است انجام داد. بهبودی احتمالاً با یک روش لاپاراسکوپی سریعتر خواهد بود.

ترمیم مش موثرتر از ترمیم بخیه به تنهایی در نظر گرفته می شود. ورزش ممکن است به بهبود وضعیت فتق ناف پس از جراحی کمک کند. پزشک می تواند شما را در مورد ترکیب مناسب تمریناتی که برای مورد خاص فتق ناف مناسب است راهنمایی کند.

فتق ناف پس از زایمان همراه با درد شدید و اختلال در جریان خون به روده (فتق خفه شده) نیاز به مراقبت فوری پزشکی یا جراحی دارد. در برخی موارد، فتق درمان نشده ممکن است مانع حرکت روده شود، باعث درد شدید شکم و مشکلات گوارشی شود.

مدت زمان بهبودی کامل چقدر است؟

در صورت جراحی لاپاراسکوپی، ممکن است بتوانید بعد از جراحی راه بروید، اما این احتمال وجود دارد که برای شروع سایر فعالیت های بدنی خود به سه هفته زمان نیاز داشته باشید. ممکن است لازم باشد یک تا دو هفته استراحت کنید. زمان بهبودی در جراحی باز بیشتر است. در طول دوره نقاهت باید از فعالیت های سخت، بلند کردن اجسام سنگین یا بالا رفتن از پله ها اجتناب کنید.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جراحی ترمیم فتق می تواند باعث سقط جنین یا مشکل در بارداری شود. با این حال، احتمال ابتلا به فتق ناف در بارداری های بعدی نیز وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید پس از جراحی ترمیم فتق باردار شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول

چگونه بفهمم فتق ناف من خفه شده است؟ شما می توانید فتق ناف خفه شده را از طریق علائمی مانند شکم پر و گرد که حساس یا دردناک است، برآمدگی تیره یا تغییر رنگ، تب، یبوست و استفراغ تشخیص دهید.

آیا فتق ناف معده شما را بزرگ می کند؟ از آنجایی که فتق ناف پس از زایمان یک برآمدگی در نزدیکی ناف ایجاد می کند، ممکن است معده شما به عبارتی بیرون بزند و گردتر به نظر برسد.

فتق ناف دارم از چه غذاهایی پرهیز کنم؟ اگر فتق ناف بعد از زایمان دارید، از غذاهایی که باعث التهاب می شوند، مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای فرآوری اجتناب کنید. همچنین به جای آرد تصفیه، ماکارونی و برنج فوری، کربوهیدرات های مناسبی را انتخاب کنید. علاوه بر این، از غذاها و نوشیدنی های اسیدی و شیرین خودداری کنید.

فتق ناف پس از زایمان غیر معمول نیست. در بیشتر موارد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. رایج ترین علامت بیرون زدگی ناف است. گاهی اوقات ممکن است تغییر رنگ قرمز مایل به آبی، سفتی یا درد شدید وجود داشته باشد. اگر علائم همراه دیگری مانند یبوست، خون در مدفوع، حالت تهوع یا استفراغ دارید، باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی معاینه شوید. پس از زایمان، فتق های کوچکتر را می توان در خانه با تغییرات ساده در سبک زندگی و تمرینات تقویتی کنترل کرد. هر تمرینی را فقط با نظر پزشک انجام دهید. برای فتق های بزرگتر و دردناک، پزشک ممکن است مداخله جراحی را توصیه کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز