لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ریزش مو در بیماران کرونایی

ریزش مو در بیماران کرونایی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ریزش مو در بیماران کرونایی که از این بیماری  بهبود یافته اند گزارش شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)در این مورد عنوان می کند که ریزش مو به عنوان یک اثر بالقوه طولانی مدت COVID-19 که در حال حاضر تحت بررسی است.

بسیاری از گزارشات مربوط به ریزش مو به دنبال COVID-19 در مطالعات موردی مشاهده شده است. به همین دلیل، تعداد دفعات بروز آن در جمعیت بیشتر در حال حاضر مشخص نیست.

یک بررسی در نوامبر 2020 علائم شروع دیررس COVID-19 را در گروه کوچکی از 63 شرکت کننده بررسی کرد. برای 58 شرکت کننده در این تجزیه و تحلیل، 14 نفر (24.1 درصد) ریزش مو را گزارش کردند.

در این مطالعه، میانگین زمان از شروع علائم COVID-19 تا ریزش قابل توجه مو 6/58 روز بود.

ریزش مو در پنج نفر از 14 شرکت کننده برطرف شد. با این حال، 9 شرکت کننده در زمان مصاحبه هنوز در حال ریزش مو بودند.

چرا COVID-19 می تواند باعث ریزش مو شود؟

ریزش موی متعاقب COVID-19 با شرایطی به نام تلوژن افلوویوم (TE) سازگار است. افراد مبتلا به TE ریزش مو را گزارش می کنند که به طور ناگهانی بروز می کند. موها معمولاً هنگام شانه زدن یا دوش گرفتن به صورت توده های بزرگ ریزش پیدا می کنند.

اکثر افرادی که دچار TE می شوند، 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد یا اتفاق استرس زا،  ریزش موی محسوسی دارند که ممکن است به مدت 6 تا 9 ماه ادامه داشته باشد. پس از این دوره، بیشتر افراد رشد مجدد مو را تجربه می کنند.

هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس کرونا مستقیماً باعث ریزش مو شود. در عوض، پزشکان بر این باورند که استرس جسمی و روانی همراه با یک مورد COVID-19 می تواند منجر به شرایط ریزش موی برگشت پذیر به نام تلوژن افلوویوم شود.

مشخص شده است که این شرایط چند ماه پس از یک واقعه استرس زا مانند پریشانی عاطفی، جراحی بزرگ یا تب شدید رخ می دهد. این باعث تغییر بیشتر موهای فرد به تلوژن یا مرحله استراحت چرخه رشد مو شده که در نهایت منجر به ریزش مو می شود.

دکتر سوزان ماسیک، متخصص پوست در مرکز پزشکی دانشگاه وکسنر اوهایو در این مورد می گوید: وقتی شوک به سیستم بدن وارد می شود، بدنه وارد حالت قفل می شود و فقط بر روی عملکردهای اساسی تمرکز می کند. رشد مو به اندازه سایر عملکردها ضروری نیست، بنابراین در نهایت شما ریزش مو خواهید داشت.

بیماری ژنتیک

تلوژن افلوویوم ناشی از استرس معمولاً از طریق فرایند از بین بردن سایر علل احتمالی ریزش مو تشخیص داده می شود. پزشکان ممکن است برای رد مسئله تیروئید یا کمبود تغذیه آزمایش خون انجام دهند، که هر دو می توانند باعث ریزش مو شوند.

آنها همچنین ممکن است اتفاقاتی که در طی چند ماه گذشته در یک بیمار رخ داده است را بررسی کنند.

ارتباط بین ریزش مو و COVID-19 چیست؟

ریزش مو در بیماران کرونایی | پزشکت

یکی از عوامل احتمالی TE می تواند بیماری حاد همراه با تب باشد. افرادی که به COVID-19 مبتلا شده اند معمولاً تب را به عنوان یکی از علائم آنها تجربه می کنند.

استرس،  عامل محرک بالقوه دیگری برای TE است. مطمئناً، تجربه بیماری مانند COVID-19 می تواند باعث فشار روانی و جسمی شود. در واقع، TE نیز در بعضی از افراد به دلیل استرس در قرنطینه رخ می دهد.

مکانیسم TE یا تلوژن افلوویوم چیست؟

مراحل رشد مو متفاوت است. TE وقتی اتفاق میفتد که یک عامل استرس زا باعث می شود مقدار زیادی از مو رشد نکند و وارد مرحله استراحت (تلوژن) شود.

در مرحله تلوژن، موها به حالت استراحت در می آیند. به همین دلیل ریزش مو به دلیل دوره استراحت بسیار طولانی پس از یک رویداد تحریک کننده مانند یک بیماری یا یک دوره بسیار پر استرس اتفاق میفتد.

آیا ریزش مو با COVID-19 شدید ارتباط دارد؟

ممکن است ریزش مو با COVID-19 شدید همراه باشد. با این حال، در این لحظه میزان واقعیت و سازوکار بیولوژیکی موجود در آن مشخص نیست.

در یک بررسی 175 بیمار بستری شده در COVID-19 را مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان مشاهده کردند که مقدار زیادی از شرکت کنندگان (67 درصد) به آلوپسی آندروژنیک مبتلا بودند. توجه به این نکته مهم است که هیچ گروه کنترل در مطالعه وجود نداشت.

در یک بررسی دیگر الگوهای طاسی را در 336 مرد بستری در COVID-19 و 1605 مرد در بیمارستان بدون COVID-19 مقایسه کرد. این مطالعه نشان داد  الگوی طاسی ناشی از آزمایش COVID-19 در مردان بیشتر است. بررسی ها نشان داده که ریزش مو به طور مستقل با بیماری شدیدتر COVID-19 همراه است.

تکرار این نکته مهم است که تحقیقات در مورد این موضوع در حال حاضر محدود است. برای تعیین چگونگی ارتباط ریزش مو با خطر ابتلا به COVID-19، تحقیقات بیشتر لازم است.

راهکارهای مقابله با ریزش مو در بیماران کرونایی

ریزش مو در بیماران کرونایی | پزشکت

همچنین مواردی وجود دارد که می توانید در خانه برای درمان ریزش مو انجام دهید. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی

برخی از روش های آرایش می تواند منجر به ریزش مو بیشتر شوند. برای پیشگیری از ریزش مو در دوران کرونا بهتر است از انجام موارد زیر خودداری کنید:

  • هنگام شانه زدن موهای خود را نکشید.
  • از مدل موهایی که موها را می کشد، مانند دم اسبی، کشش مو و نوارهای تنگ استفاده نکنید.
  • از درمان های مویی که می تواند به مو آسیب برساند، مانند پرم و درمان با روغن داغ خودداری شود.

درمان های جایگزین ریزش مو در بیماران کرونایی

بسیاری از روش های درمانی جایگزین برای ریزش مو مورد بررسی قرار گرفته است. در حالی که  تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها لازم است. چند نمونه از درمان های جایگزین ریزش مو عبارتند از:

  • آب پیاز
  • آمینو اسید
  • ویتامین دی
  • روغن ماهی
  • روغن رزماری

همیشه بهتر است قبل از استفاده از هرگونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید. برخی از مکمل ها می توانند با داروهای مصرفی شما ارتباط برقرار کنند.

در ریزش مو ناشی از کرونا چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

ریزش مو در بیماران کرونایی | پزشکت

اگر از ریزش موهای خود نگران یا مضطرب هستید، با پزشک خود وقت بگیرید. برخی علائم وجود دارد که نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است که نیاز به درمان دارد و ممکن است باعث ریزش مو شود. در صورت بروز ریزش مو به پزشک مراجعه کنید که:

  • طاسی تکه ای
  • ریزش مو به صورت توده ای
  • روشن شده ناگهانی رنگ موها
  • خارش یا حساسیت پوست سر

سایر علائم شایع یا معمول COVID-19 چیست؟

COVID-19 علائم بالقوه زیادی دارد. بر اساسCDC شایع ترین علائم عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • خستگی
  • سردرد
  • بدن درد
  • گلو درد
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • علائم گوارشی، از جمله حالت تهوع و اسهال

در صورت مشاهده علائم زیر به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید:

  • گیجی
  • تنفس دشوار
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • لب ها، صورت یا ناخن هایی که مایل به کبود شدن هستند.

پیش آکهی ریزش مو ناشی از کرونا

ریزش مو در بیماران کرونایی | پزشکت

افراد به طور معمول روزانه تا 100 تار مو از دست می دهند. تلوژن افلوویوم می تواند باعث ریزش حدود 300 رشته شود. این وضعیت می تواند باعث پریشانی و اضطراب زیادی شود..

خبر خوب این است که telogen effluvium موقتی است و در نهایت موها دوباره رشد می کنند. با این حال، ممکن است مدتی طول بکشد تا موهای شما به اندازه کامل و بلند خود برسند.

مو به آرامی رشد می کند، بنابراین ممکن است لزوماً تصور نکنید که در چند ماه اول پس از حل شدن تلوژن افلوویوم دوباره رشد رویایی داشته باشید. این یک رفع سریع نیست جدول زمانی 6 ماه تا یک سال نیاز دارد.

در حالی که افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم ممکن است وسوسه شوند مکمل های رشد مجدد مو و محصولاتی را که در قفسه های داروخانه می بینند امتحان کنند، متخصصان هشدار می دهند استفاده از این موارد احتمالاً به نتایج مورد نظر منجر نمی شوند.

در عوض، بر ایجاد یک سبک زندگی سالم تمرکز کنید. یافتن راه هایی برای کنترل استرس همچنین داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و اجتناب از سیگار کشیدن می تواند در شروع رشد مجدد مو مفید باشد. درک پیش آگهی تلوژن افلوویوم  و این واقعیت که موها دوباره رشد می کنند  برای بیماران نیز حیاتی است.

استرس ریزش مو می تواند دوباره بخشی از مشکل بعد از بیماری کرونا شود. مهمترین چیز این است که به بیماران اطمینان دهیم که این مشکل برطرف می شود.

سخن آخر

برخی از افراد ممکن است پس از بیماری با COVID-19 دچار ریزش مو شوند. این اتفاق اغلب چندین هفته پس از ناپدید شدن علائم دیگر رخ می دهد.

ریزش مو در اثر COVID-19 احتمالاً به دلیل بیماری به نام تلوژن افلوویوم است. مواردی مانند استرس و بیمار بودن با تب می توانند آن را تحریک کنند. بیشتر افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم موهایی را که از دست داده اند دوباره رشد می دهند.

برای جلوگیری از شیوع COVID-19 می توانید چندین مرحله در زندگی روزمره خود بردارید. این موارد شامل شستن مکرر دست، تمرین فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز