لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت و درمان گردن سیاه چیست؟

علت و درمان سیاه شدن گردن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت و درمان گردن سیاه چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت و درمان گردن سیاه چیست؟ گردن سیاه برای توصیف وضعیتی استفاده می شود که در آن پوست گردن شما به طور محسوسی تیره تر از پوست اطراف آن است. گاهی به آن گردن تیره نیز گفته می شود. این تغییر رنگ ممکن است نگران کننده باشد. در برخی موارد، احتمال دارد تیره شدن پوست نشانه بروز بیماری خاصی باشد، بنابراین برای تعیین علت و شروع هرگونه درمان به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از افراد از داشتن لکه های پوستی تیره در اطراف گردن خود خجالت می کشند. این یک اختلال رنگدانه ای پوستی نسبتاً شایع است که به عنوان آکانتوز نیگریکانس شناخته می شود. این یک عفونت نیست و مسری نیست.

پیری و قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل اصلی تغییر رنگ تیره در گردن است. دلایل دیگر دیابت، ژنتیک، سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم رعایت بهداشت و کاهش ناگهانی وزن یا افزایش وزن است.

گردن سیاه با چه علائمی همراه است؟

علامت اصلی سیاهی گردن، تیرگی پوست گردن است. در برخی موارد، تیرگی ممکن است سایر مناطق بدن را تحت تأثیر قرار دهد که معمولاً زیر بغل است.

علائم دیگری که ممکن است با این شرایط همراه باشد، عبارتند از:

  • خارش
  • پوست ضخیم شده
  • پوستی که در هنگام لمس احساس نرمی می کنید.

بروز تیرگی ناگهانی پوست گردن نیاز به مراجعه به پزشک دارد، زیرا می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد.

علل گردن سیاه چیست؟

علت و درمان سیاه شدن گردن چیست؟ | پزشکت

تیرگی گردن ممکن است به دلیل شرایط مختلفی از جمله موارد زیر ایجاد شود:

آکانتوز نیگریکانس

Acanthosis nigricans)AN) حالتی است که در آن پوست تیره و ضخیم می شود و ممکن است احساس نرمی کند. این وضعیت می تواند در گردن، در چین های پوست و سایر نقاط بدن ظاهر شود. AN معمولاً در زیر بغل رخ می دهد، اما گاهی اوقات در چین های دیگری مانند کشاله ران نیز وجود دارد. ممکن است در مردان، زنان و کودکان رخ دهد؛ اما در کسانی که پوست تیره دارند بیشتر دیده می شود.

AN بیماری نیست و به تنهایی مسری یا مضر نیست. AN غالباً به سطح انسولین فرد مربوط می شود و اغلب در مبتلایان به دیابت دیده می شود. کودکانی که به AN مبتلا می شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

درماتیت غفلت

درماتیت غفلت (Dermatitis neglecta) وضعیتی است که در آن پوست تغییر رنگ می یابد زیرا به درستی شسته نشده است. این وضعیت پس از تجمع عرق، باکتری، سبوم و سایر مواد به دلیل عدم رعایت بهداشت اتفاق میفتد. این بیماری همچنین به عنوان «درماتوز شسته نشده» شناخته می شود، این یک بیماری نادر است اما به راحتی با مالش محل با صابون، آب یا الکل درمان می شود و با حفظ بهداشت شخصی می توان از آن جلوگیری کرد.

رنگدانه های پوستی ناشی از دارو

تغییر رنگ پوست ممکن است در نتیجه برخی از داروها رخ دهد، از جمله:

  • آمیودارون
  • ضد مالاریا
  • فنی توئین
  • تتراسایکلین ها
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی

تغییر رنگ می تواند در هر نقطه از بدن، از جمله گردن ظاهر شود. این رنگ ها از قهوه ای تیره تا آبی-سیاه متغیر است. به طور معمول توقف دارو باعث برطرف شدن آن می شود، اما تغییر رنگ نیز می تواند طولانی مدت یا حتی دائمی باشد. در این موارد، درمان های لیزری ممکن است بتوانند هایپرپیگمنتیشن را از بین ببرند.

چگونه گردن سیاه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که گردن سیاه یک بیماری نیست بلکه علامت یک بیماری زمینه ای است، در صورت مشاهده تیرگی در هر قسمت از گردن، به پزشک مراجعه کنید.

AN به طور معمول می تواند با بررسی پوستی تشخیص داده شود، اما پزشک احتمالاً شما را از نظر دیابت نیز بررسی می کند و ممکن است آزمایش های دیگری مانند آزمایش خون و اشعه ایکس را بر اساس سایر علائم تجویز کند.

سیاهی گردن چگونه درمان می شود؟

علت و درمان سیاه شدن گردن چیست؟ | پزشکت

درمان بیماری زمینه ای که باعث تیرگی گردن می شود برای از بین بردن آن و جلوگیری از عود آن بهترین راهکار درمانی است. در بعضی موارد، ممکن است تغییر رنگ هنگام درمان بیماری یا در موارد رنگدانه های ناشی از دارو، هنگام قطع دارو برطرف شود. به عنوان مثال، بیشتر AN ناشی از مقاومت به انسولین است که اغلب با کاهش وزن درمان می شود.

حتی اگر بیماری زمینه ای درمان شود، ممکن است تغییر رنگ طولانی مدت یا دائمی باقی بماند. برخی از راهکارها برای کاهش تیرگی پوست گردن وجود دارد که به راحتی می توانید از این تکنیک ها استفاده کنید؛ اما بهتر است قبل از استفاده از آنها با پزشک یا متخصص پوست و مو مشورت شود.

گزینه های درمان سیاه گردن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لایه برداری
  • درمان های لیزر
  • لایه برداری شیمیایی
  • داروهای تجویزی از جمله اسید سالیسیلیک، اسیدهای Retin-A و آلفا هیدروکسی و همچنین داروهای خوراکی آکنه

درمان های خانگی برای رفع تیرگی گردن کدامند؟

علت و درمان سیاه شدن گردن چیست؟ | پزشکت

بسیاری از روش های درمانی طبیعی برای کاهش تغییر رنگ پوست اطراف گردن وجود دارد، از جمله:

بادام

بادام حاوی ویتامین هایی است که برای سلامت پوست ضروری می باشد. همچنین بادام دارای خواصی است که می تواند پوست را تغذیه کرده و رنگ آن را تغییر دهد. شما می توانید از بادام به روش های مختلف برای درمان تیرگی پوست گردن خود استفاده کنید.

برای یک درمان ساده، یک خمیر غلیظ از نصف قاشق چای خوری بادام پودر شده و یک قاشق چای خوری پودر شیر و عسل درست کنید. خمیر را به دو طرف و پشت گردن بمالید، بگذارید نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب بشویید. این کار را دو تا چهار بار در هفته انجام دهید.

  • روغن بادام را کمی گرم کرده و گردن خود را با آن ماساژ دهید. این کار را چند بار در ماه انجام دهید تا گردش خون در ناحیه گردن بهبود یابد. این روغن همچنین به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و در درخشش پوست شما موثر اس
  • چهار یا پنج بادام را یک شب در آب خیس کنید. صبح بادام را به صورت خمیر خرد کنید. خمیر را روی ناحیه گردن بمالید و به آرامی برای چند دقیقه لایه برداری کنید. آن را با آب سرد بشویید. این کار را هفته ای یک یا دو بار انجام دهید.
آلوئه ورا

آلوئه ورا نوعی روشن کننده پوست طبیعی است و همچنین باعث مرطوب سازی پوست می شود. حتی می تواند تا حد زیادی رنگ پوست را روشن و لکه های مختلف پوستی را کاهش دهد. آلوئه ورا همچنین غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات مختلف دیگری است که به ترمیم و تولید سلول های جدید پوست کمک می کند.

  • ژل خالص آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید.
  • آن را مستقیماً روی گردن بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید حدود 20 دقیقه روی آن بماند.
  • آن را با آب بشویید.
  • این کار را یک بار در روز تکرار کنید تا سریع نتیجه بگیرید.
گردو

علت و درمان سیاه شدن گردن چیست؟ | پزشکت

گردو حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که پوست را تغذیه می کند. آنها همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کنند که برای سلامت پوست ضروری است. برای درمان پوست تیره گردن، اسکراب ساخته شده از گردو و ماست بسیار موثر است.

  • گردوی خرد شده را در ماست مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ به دست آید.
  • خمیر را روی قسمت تیره گردن خود بمالید. چند دقیقه به آرامی اسکراب کنید و سپس اجازه دهید خشک شود.
  • آن را با استفاده از آب سرد یا گلاب بشویید.

اگر این کار به طور منظم انجام شود، تقریباً دو بار در هفته، این دارو باعث جوان سازی پوست گردن و کاهش هرگونه ظاهر تیره می شود.

خیار

از خیار می توان برای بهبود ظاهر ناحیه گردن نیز استفاده کرد. خیار دارای خواص تسکین دهنده ای است که به ترمیم سلول های پوست، از بین بردن سلول های مرده پوست و درخشش به پوست کمک می کند.

  • آب خیار یا خیار رنده شده را روی تمام گردن خود بمالید و به مدت حدود 10 دقیقه به آرامی لایه برداری کنید. آن را با گلاب یا آب سرد بشویید.
  • گزینه دیگر این است که به مقدار مساوی آب خیار و آب لیمو مخلوط کرده و با استفاده از گلوله های پنبه ای آن را روی گردن خود بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.
  • به مدت چند ماه یا تا زمانی که از نتایج راضی نباشید، هر یک از این روش های درمانی را دنبال کنید.
آب لیمو

علت و درمان سیاه شدن گردن چیست؟ | پزشکت

لیمو دارای اسید سیتریک است که یک ماده سفید کننده طبیعی می باشد. همچنین، ویتامین C موجود در لیمو به از بین بردن سلول های مرده و روشن شدن رنگ پوست کمک می کند. از این رو، می توان از لیمو برای روشن شدن رنگ چهره تیره در ناحیه گردن استفاده کرد.

  • با استفاده از پنبه آب لیمو را به پوست تیره بمالید. اگر پوست حساسی دارید، آب لیمو را با آب رقیق کنید. بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید. اطمینان حاصل کنید که گردن خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • گزینه دیگر مخلوط کردن قسمت های مساوی آب لیمو و گلاب است. این مخلوط را قبل از خواب در اطراف ناحیه گردن قرار دهید. این کار را به مدت حدود یک ماه روزانه انجام دهید تا نتایج قابل مشاهده را مشاهده کنید.
جو دوسر

جو دوسر به عنوان یک لایه برداری عالی برای پوست عمل می کند و به لایه برداری پوست کمک می کند. این امر در کاهش رنگ تیره که در اطراف ناحیه گردن ظاهر می شود کاملاً موثر است.

  • دو قاشق چایخوری جو دوسر درشت آسیاب شده برداشته و کمی پوره گوجه فرنگی به آن اضافه کنید تا رب غلیظی بدست آید. مخلوط را روی گردن خود بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه روی آن بماند. سپس گردن خود را به آرامی مالش دهید. در آخر، گردن خود را با آب سرد بشویید و مقداری مرطوب کننده بزنید. این کار را هفته ای یک یا دو بار انجام دهید.
  • یک قاشق غذاخوری جو دوسر پودر شده را با مقدار کافی شیر و عسل مخلوط کنید تا خمیر شود. آن را روی ناحیه تاریک گردن قرار دهید. اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.
جوش شیرین

 جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار پوست طبیعی عمل کرده و پوست را تمیز می کند و تکه های تیره و بی رنگ را به آرامی از بین می برد. ترکیب جوش شیرین و آب در از بین بردن پیگمانتاسیون بیش از حد که در اطراف گردن ایجاد می شود کاملاً اثبات شده است.

پوست پرتقال

علت و درمان سیاه شدن گردن چیست؟ | پزشکت

 مقدار زیاد ویتامین C موجود در پرتقال نیز در روشن شدن رنگ پوست بسیار مفید است. برای پاکسازی و همچنین سفید کردن پوست می توانید از پوست پرتقال استفاده کنید.

  • مقداری پوست پرتقال را در آفتاب قرار داده و بگذارید تا خشک شود. سپس آن را به صورت پودر خرد کنید. به اندازه مساوی شیر کامل به پوست پرتقال پودر شده اضافه کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود. خمیر را در اطراف ناحیه گردن قرار داده و اجازه دهید خشک شود. آن را با آب سرد بشویید.
  • در روش دیگر، می توانید پوست پرتقال را رنده کرده و آب پرتقال را به آن اضافه کنید. قبل از شستن با آب سرد، این مخلوط را روی گردن خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه روی آن بماند. این کار را روزانه انجام دهید.
آرد نخودچی

 آرد نخود به عنوان یک اسکرابر عالی برای از بین بردن لکه های پوستی تیره روی گردن شما عمل می کند. از آرد نخود همیشه باید با زردچوبه استفاده شود که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و برای درمان مشکلات مختلف پوستی استفاده می شود.

دو قاشق چایخوری آرد نخودچی بردارید و یک مقدار زردچوبه به آن اضافه کنید. مقداری آب اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ به دست آید. خمیر را روی لکه های تیره خود بمالید و اجازه دهید حدود 20 دقیقه خشک شود. سپس آن را با آب سرد پاک کنید. این کار را یک روز در میان انجام دهید.

سیب زمینی

آنزیم کاتکولاز موجود در سیب زمینی دارای توانایی سفید کنندگی است که به روشن شدن پوست تیره گردن کمک می کند.

  • سیب زمینی رنده شده یا آب سیب زمینی را به دور گردن خود بمالید. بگذارید 15 دقیقه روی آن بماند و سپس گردن خود را با آب سرد بشویید.
  • روش دیگر، شما می توانید آب لیمو و آب سیب زمینی را با هم مخلوط کنید و آن را روی ناحیه پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید حدود 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند و سپس محل را با آب سرد بشویید. این کار را روزانه انجام دهید تا نتیجه مثبت بگیرید. این روش درمانی همچنین می تواند برای از بین بردن لکه های تیره و جای زخم های آکنه استفاده شود.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/how-to/get-rid-dark-skin-neck.html

https://www.healthline.com/health/black-neck#takeaway

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز