لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان های خانگی آلرژی پوستی

آلرژی پوستی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر بدن شما بعد از خوردن یا دست زدن به چیزی دچار جوش های قرمز و عصبانیت می شود، احتمالاً حساسیت پوستی دارید که بدن شما در برابر محرک ها واکنش نشان می دهد. زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به مواد خارجی که با پوست شما در تماس است واکنش نشان می‌دهد که منجر به خارش و راش‌های قرمز رنگ می‌شود. در این شرایط می گویند فرد دچار حساسیت پوستی شده است.

خوشبختانه درمان‌های خانگی ساده برای آلرژی پوستی وجود دارند که می‌تواند بثورات پوستی را کاهش و تسکین داده و این بیماری را به طور موثر درمان کند. برهمین اساس ما در این از پزشک مقاله به علائم و علل آلرژی پوستی به همراه چند دارو و غذای طبیعی می پردازیم که می توانند حساسیت پوستی شما را به سرعت درمان کنند. توجه: یکی از مراحل ساده درمان آلرژی پوستی، شناسایی و دوری از آلرژن ها  است.

درمان های خانگی آلرژی های پوستی

درمان های خانگی برای درمان آلرژی های پوستی وجود دارند که می توانید از آنها برای تسکین علائم خود استفاده کنید:

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده است. استفاده از آن، نه تنها بهبودی ناحیه آسیب دیده را تسریع می کند، بلکه با فعالیت های ضد التهابی خود خارش و قرمزی را نیز تسکین می دهد. ژل را از برگ های آلوئه ورا استخراج کنید یا ژل آلوئه ورا بخرید.

آن را مستقیماً در مناطق مشکل دار اعمال کنید. قبل از شستشو حداقل 30 دقیقه اجازه دهید روی پوست بماند. این کار را هر روز 3 بار به مدت چند روز انجام دهید.

جوش شیرین

ماهیت قلیایی جوش شیرین به بازیابی PH از دست رفته پوست آسیب دیده کمک می کند و خارش و بثورات را تسکین می دهد. این به نوبه خود، بهبود پوست شما را از آلرژی تسریع می کند. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی پوست آسیب دیده بمالید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند و بعد از آن می توانید آن را بشویید. برای تسکین سریع این کار را چند بار در روز انجام دهید.

روغن نارگیل || پزشکتروغن نارگیل و درمان خانگی آلرژی پوستی

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که خاصیت مرطوب کنندگی دارند. همچنین فعالیت های ضد درد و ضد التهابی را نشان می دهد که به تسکین قرمزی و خارش ناشی از آلرژی های پوستی کمک می کند. کمی روغن نارگیل بکر بردارید و آن را با مالیدن روغن بین کف دست خود گرم کنید. روغن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند. آن را بشویید و پوست خود را خشک کنید. این کار را 3-4 بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

توجه: روغن نارگیل برای انواع پوست مناسب نیست. بنابراین، قبل از استفاده از آن در ناحیه آسیب دیده، تست پچ را انجام دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی از خود نشان می دهد. حتی می توانند به درمان آلرژی های پوستی کمک کنند و از پوست شما در برابر عفونت محافظت کنند. با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که سرکه سیب می تواند باعث تحریک پوست شود.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب  را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و یک تکه پنبه را در آن خیس کنید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود. بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را بشویید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

روغن نعناع

روغن نعناع حاوی منتول است که اثرات ضد التهابی و بی‌حسی نشان می‌دهد که باعث تسکین فوری تورم، قرمزی و خارش می‌شود.

شش تا هفت قطره روغن نعناع را به یک قاشق چایخوری از هر روغن حامل اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 30 تا 60 دقیقه بماند و آن را بشویید. این کار را 3-4 بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

روغن درخت چای و درمان خانگی آلرژی پوستی

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عالی است. حتی می تواند به تسکین فوری التهاب و خارش کمک کند و همچنین از عفونت بیشتر جلوگیری کند. شش تا هفت قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چایخوری از هر روغن حامل اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و مخلوط را به صورت موضعی روی پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید 30 تا 60 دقیقه قبل از شستشو بماند. این کار را 3-4 بار در روز انجام دهید.

ریحان مقدس

ریحان مقدس یا تولسی فعالیت های ضد میکروبی قوی نشان می دهد که می تواند از پوست شما در برابر عفونت های میکروبی محافظت کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است. این خواص ریحان مقدس می تواند به کاهش قرمزی، تورم و خارش مرتبط با حساسیت پوستی کمک کند.

یک مشت برگ ریحان مقدس بردارید و آنها را کاملا بشویید. برگ ها را در آسیاب مخلوط کنید و خمیر را روی پوست خود بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند و آن را بشویید. این کار را چند بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

عسل مانوکا و درمان خانگی آلرژی پوستی

عسل مانوکا دارای خواص تنظیم کننده ایمنی و ضد میکروبی قوی است. این نه تنها بهبود بثورات ناشی از آلرژی را تسریع می کند، بلکه خارش و قرمزی را نیز تسکین می دهد. عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که تحریک پوست را کاهش می دهد.

عسل مانوکا را مستقیماً روی جوش بمالید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند. سپس آن را بشویید. این کار را 3 تا 4 بار در روز به مدت چند روز یا تا زمانی که متوجه تفاوت در پوست خود شوید انجام دهید.

برگ گواوا

برگ های گواوا حاوی عصاره های اتانولی هستند که خواص ضد التهابی قوی از خود نشان می دهند. این خاصیت از برگ گواوا می تواند خارش و بثورات قرمز ناشی از حساسیت های پوستی را از بین ببرد.

یک دسته برگ گواوا را بشویید. برگ ها را خرد کرده و به وان پر از آب اضافه کنید. 20 تا 30 دقیقه در آب خیس کنید. پوست خود را خشک کنید.  از طرف دیگر، می توانید برگ های گواوا را آسیاب کنید و خمیر را مستقیماً روی پوست آسیب دیده بمالید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

زنجبیل و درمان خانگی آلرژی پوستی

زنجبیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی از خود نشان می دهد. از این رو، می تواند در درمان آلرژی پوستی و تسکین التهاب و خارش مرتبط با آن معجزه کند.

یک تکه زنجبیل را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را در یک قابلمه به جوش آورده و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس محلول را صاف کنید و بگذارید خنک شود. یک تکه پنبه را به این محلول زنجبیل آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. اجازه دهید 30 تا 40 دقیقه قبل از شستشو بماند. این کار را 3-4 بار در روز انجام دهید.

ژله نفتی یا وازلین

ژل نفتی یک لایه محافظ در ناحیه آسیب دیده ایجاد می کند و می تواند از بروز عفونت های میکروبی پیشگیری کند. همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک کرده و در نتیجه بهبودی آن را تسریع می کند. ژل نفتی را روی نواحی آسیب دیده بمالید. آن را بگذارید و در صورت لزوم دوباره استفاده کنید. این کار را برای یک یا دو روز انجام دهید تا زمانی که علائم شما شروع به ناپدید شدن کند.

آب لیمو

ماهیت ضد التهابی آب لیمو به تسکین التهاب و قرمزی کمک می کند، در حالی که خواص باکتری کش آن از عفونت بیشتر در ناحیه آسیب دیده جلوگیری می کند.

آب نصف لیمو را در یک فنجان آب گرم بگیرید. خوب آن را مخلوط کرده و یک تکه پنبه را در این محلول خیس کنید. آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آن را بشویید. این کار را چند بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

روغن سیاه دانه و درمان خانگی آلرژی پوستی

کالونجی یا روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد خارش قوی است که می تواند به وجود تیموکینون نسبت داده شود. این خواص در درمان آلرژی های پوستی بسیار مفید است. روغن سیاه دانه را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 30 تا 60 دقیقه قبل از شستشو بماند. این کار را چند بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

چریش

چریش می تواند خارش، قرمزی و تورم را با فعالیت های ضد التهابی خود کاهش دهد. همچنین حاوی نیمبیدین، یک آنتی هیستامین طبیعی است که به درمان پوست و همچنین سایر آلرژی ها کمک می کند. مقداری برگ چریش  تازه یا خشک  را بردارید و آنها را آسیاب کنید تا خمیر خوبی به دست آید. این خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید. قبل از شستن آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه بگذارید. این کار را 3 تا 4 بار در روز به مدت چند روز یا تا زمانی که متوجه بهبودی در وضعیت خود شوید انجام دهید.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین های A، C و E برای سلامت پوست ضروری هستند. آنها آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شند که به ترمیم پوست آسیب دیده کمک کرده و همچنین از پوست شما در برابر واکنش های سمی محافظت می کنند. علاوه بر این، ویتامین C ایمنی شما را در برابر حساسیت های پوستی تقویت می کند و ویتامین E با خواص ضد التهابی خود التهاب و تورم را مدیریت می کند.

برای دریافت بیشتر این ویتامین ها از طریق رژیم غذایی خود، باید غذاهایی مانند هویج، بروکلی، سیر، سیب زمینی شیرین، مرکبات، اسفناج، کلم پیچ، جوانه ها، آجیل و حبوبات مصرف کنید. اگر می خواهید مکمل های بیشتری برای این مواد مغذی مصرف کنید، این کار را فقط پس از مشورت با پزشک انجام دهید. منیزیم یک آنتی هیستامین طبیعی است. مصرف آن به صورت مکمل می تواند به کاهش علائم آلرژی کمک کند.

گزنه

گزنه دارای خواص ضد هیستامینی است. به جای مصرف قرص های آنتی هیستامین، از این درمان کاملا طبیعی استفاده کنید . اگر می خواهید از کپسول های عصاره گزنه استفاده کنید، ممکن است به شش کپسول 400 میلی گرمی در روز نیاز داشته باشید. اگر به گیاه تازه دسترسی دارید، می توانید چند مشت علف گزنه را نیز جمع آوری کنید، آن را زیر آب جاری تمیز کرده و سپس بخارپز کنید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای انواع مختلفی از خواص بیولوژیکی فعال از جمله ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. همه اینها می توانند به تسکین خارش واکنش های آلرژیک پوستی کمک کنند. روش های رایج استفاده از بلغور جو دوسر برای درمان واکنش های آلرژیک پوستی شامل حمام یا ضماد بلغور جو دوسر است. هر دو به پودر جو دوسر نیاز دارند. می توانید با آسیاب کردن بلغور جو دوسر خریداری شده در فروشگاه و با استفاده از مخلوط کن، غذاساز یا آسیاب قهوه، بلغور جو دوسر پودر شده درست کنید.

یک فنجان پودر جو دوسر را به یک وان آب ولرم اضافه کنید. بلغور جو دوسر را به طور کامل با آب حمام مخلوط کنید. وارد وان شوید و بدن خود را کاملاً غوطه ور کنید. پس از 30 دقیقه، خود را با یک دوش خنک و ملایم بشویید.

حساسیت|| پزشکتچگونه از آلرژی های پوستی پیشگیری کنیم؟

علاوه بر تمام راهکارهای درمانی گفته شده که می توانید در خانه برای تسکین علائم آلرژی پوستی خود انجام دهید، راهکارهایی برای پیشگیری از بروز آنها وجود دارند، از جمله:

  • از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • از تماس با آلرژن یا محرکی که باعث ایجاد آلرژی شما می شود خودداری کنید.
  • برای تسکین خارش خفیف از کمپرس سرد استفاده کنید یا دوش آب سرد بگیرید.
  • از پوشش لباس های تنگ خودداری کنید. در عوض، لباس های نخی گشاد بپوشید.
  • اگر با یک آلرژن بالقوه تماس پیدا کردید، از یک صابون ملایم برای شستشوی آن از روی پوست خود استفاده کنید.

فردی که معمولاً از آلرژی رنج می برد، احتمالاً این موضوع به ژن هایش مربوط می شود. به چنین شخصی “آتوپیک” می گویند. یک فرد آتوپیک “در معرض خطر” برای آلرژی های خاص است اما ممکن است برای تمام عمر خود علائمی نداشته باشد. آتوپی ممکن است تنها در صورتی به آلرژی تبدیل شود که فرد در معرض آلرژن قرار گیرد، آن هم در زمانی که سیستم ایمنی بدن تحت استرس باشد.

سبک زندگی ما یکی از این عوامل استرس زا است. انتخاب خوردن غذاهای فرآوری شده، داشتن یک سبک زندگی بی تحرک، مدیریت نکردن استرس از عوامل اصلی در “برانگیختن ژن های آلرژی” هستند. بنابراین، به جرات می توان گفت که آلرژی های پوستی نتیجه عدم تعادل ظریفی است که در بدن ما اتفاق می افتد.

داشتن یک سیستم ایمنی قوی برای جلوگیری از پاسخ‌های حساس ضروری است. برای جلوگیری از انواع آلرژی ها، بهتر است زندگی سالمی داشته باشید که مستلزم انتخاب عادات غذایی مناسب، ورزش روزانه و مصرف پروبیوتیک های با کیفیت بالا است. استرس روزمره را می توان با کاهش سرعت روزانه، تمرین آرام سازی تدریجی، یوگا و مدیتیشن مدیریت کرد.

غذاهایی که باید اجتناب کنید!

در کنار رعایت نکات فوق، باید به رژیم غذایی خود نیز توجه کنید. در زیر برخی از رایج ترین آلرژن های غذایی ذکر شده است که برای افرادی که حساسیت پوستی دارند بهتر است از آنها اجتناب کنند. هشت آلرژن غذایی اصلی که باعث ایجاد حساسیت پوستی می شوند عبارتند از:

  • شیر
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • صدف
  • آجیل درختی
  • بادام زمینی
  • گندم
  • سویا
  • میوه های خانواده مرکبات

همه بیماران آلرژی نیازی به اجتناب از غذاهای فوق ندارند. با این حال، اگر شک دارید که حساسیت پوستی شما با یک ماده غذایی خاص تشدید شود، بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.

چه چیزی باعث آلرژی پوستی می شود؟

برخی از شایع ترین علل آلرژی پوستی عبارتند از:

  • نیکل، فلزی است که به طور گسترده در جواهرات، لوازم آرایشی، صابون، شامپو و لوسیون استفاده می شود.
  • لاتکس مورد استفاده در لباس، کاندوم، بادکنک و دستکش.
  • نیش حشرات
  • خوراکی ها
  • اسپری حشرات و ضد آفتاب های خاص
  • داروهایی مانند کرم های ضد خارش و آنتی بیوتیک ها
  • عطرها
  • محصولات پاک کننده
  • گیاهانی مانند پیچک سمی

علائم و نشانه های آلرژی پوستی

آلرژی های پوستی می توانند منجر به بروز برخی علائم خاص شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • خارش
  • سرخی
  • خشکی پوست و پوسته پوسته
  • ظهور تاول های کوچک پر از مایع

انواع آلرژی های پوستی

علائم آلرژی های پوستی در واکنش های آلرژیک مختلف مشترک است. به طور کلی انواع مختلف آلرژی های پوستی عبارتند از:

درماتیت آتوپیک

یک اختلال دوران کودکی که باعث ایجاد بثورات خارش دار قرمز در آرنج و پشت زانو می شود. هنگامی که شدید می شود، صورت تحت تأثیر قرار می گیرد.

درماتیت سبورئیک

این نوع حساسیت پوستی منجر به ضایعات قرمز، پوسته پوسته و خارش دار می شود که بیشتر پوست سر، پیشانی، ابروها، گونه ها و گوش های خارجی را درگیر می کند.

درماتیت تماسی

آلرژی پوستی که در اثر تماس با مواد شیمیایی خاصی ایجاد می شود که ممکن است فرد به آن حساسیت داشته باشد. مچ به دلیل ساعت یا انگشت به دلیل حلقه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

بثورات پوشک

نوعی درماتیت تماسی تحریک‌کننده که بیشتر نوزادان و برخی بزرگسالانی را که برای مدت طولانی از پوشک آلوده به مدفوع و ادرار استفاده می‌کنند، مبتلا می‌شود. عفونت قارچی یا مخمر نیز می تواند باعث بثورات پوشک شود.

درماتیت استازی

یک آلرژی پوستی ترشحی که در قسمت تحتانی پاهای افرادی که به دلیل گردش خون ضعیف و/یا تخلیه لنفاوی ضعیف دچار تورم مزمن هستند، ایجاد می شود.

اگزمای نومولار

یک حساسیت پوستی ترشحی که در طول زمستان به صورت پلاک های سکه ای روی پوست بسیار خشک ظاهر می شود.

فوران های دارویی

برخی از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها می توانند واکنش های آلرژیک پوستی را به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد کنند.

قرار گیری در معرض آلرژن ها مانند برخی غذاها، فلزات مانند نیکل یا عطرهای مصنوعی موجود در محصولات ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. برای تسکین آلرژی خود می توانید از مواد ساده آشپزخانه خود استفاده کنید.

خارش پوستی || پزشکتسوالات متداول

با آلرژی غذایی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟ هنگامی که شما حساسیت غذایی دارید، سیستم ایمنی بدن شما با تولید آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین E  IgE  واکنش نشان می دهد. آنها به سلول های شما می روند و مجموعه ای از مواد شیمیایی را آغاز می کنند و باعث واکنش آلرژیک می شوند. این ترشح باعث ایجاد علائمی در بینی، ریه ها، سینوس ها، گلو، گوش ها و پوست می شود. همچنین علائم حساسیت غذایی تاخیری IgG وجود دارد.

چه مدت طول می کشد تا یک واکنش آلرژیک از بین برود؟ برای اکثر واکنش های آلرژیک، علائم در عرض چند ساعت پس از حذف آلرژن شروع به محو شدن می کنند. معمولاً در حدود دو روز کاملاً پاک می شوند.

کدام دارو برای آلرژی های پوستی بهتر عمل می کند؟ پزشک ممکن است آنتی هیستامین ها یا کرم های موضعی حاوی هیدروکورتیزون را برای درمان آلرژی های پوستی تجویز کند. با این حال، آنتی هیستامین ها می توانند باعث خواب آلودگی شوند و استفاده طولانی مدت از هیدروکورتیزون باعث نازک شدن پوست می شود.

بهترین کرم برای آلرژی پوستی کدام است؟ می توانید از کرم های ضد خارش حاوی هیدروکورتیزون یا کاربردهای ایمن تر مانند لوسیون کالامین استفاده کنید. اگر به دنبال جایگزین های طبیعی هستید، هر یک از راه حل های فوق به شما کمک می کند.

کدام صابون برای آلرژی پوستی بهتر عمل می کند؟ صابون های حاوی بلغور جو دوسر مانند Aveeno یا روغن زیتون برای کسانی که حساسیت پوستی دارند عالی هستند.

سخن آخر

آلرژی پوستی ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند نیکل، لاتکس، نیش حشرات، برخی غذاها، عطرها و گیاهانی مانند پیچک سمی ایجاد شود. اغلب به صورت بثورات، خارش، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست و تاول های پر از مایع ظاهر می شود. غذاهای رایجی که ممکن است باعث حساسیت پوستی شوند عبارتند از صدف، شیر، تخم مرغ، گندم، سویا، بادام زمینی و گندم.

علاوه بر اجتناب از این غذاها و دوری از سایر آلرژن ها و محصولات شناخته شده با مواد شیمیایی خشن، ممکن است از داروهای خانگی خاصی برای آلرژی های پوستی برای تسکین علائم استفاده کنید. ژل آلوئه ورا، روغن نارگیل، جوش شیرین، عسل مانوکا، ریحان مقدس و برخی از روغن های ضروری مواد طبیعی موثری هستند که می توانند خارش و ناراحتی را کاهش دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز