لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ندول های روماتوئید چیست؟

ندول های روماتوئید چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ندول های روماتوئید، توده هایی هستند که ممکن است افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در زیر پوست خود یا در نواحی دیگر بدنشان آنها را تجربه کنند. آنها اغلب بی ضرر هستند، اما گاهی اوقات می توانند باعث درد یا بروز سایر عوارض احتمالی شوند. آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به پوشش مفصلی معروف به سینوویوم حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد توده‌های سفت به نام ندول در قسمت‌های مختلف بدن شود، مانند موارد زیر:

  • دست ها
  • پا
  • مچ دست
  • آرنج ها
  • مچ پا
  • ریه ها

علت ایجاد گره های روماتوئید چیست؟

پزشکان دقیقاً نمی دانند که چرا گره های روماتوئید ایجاد می شوند. به طور معمول، زمانی که یک فرد چندین سال به RA مبتلا شده باشد، دچار گره های روماتوئید می شود. ندول ها از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  • فیبرین. این پروتئین در لخته شدن خون نقش دارد و می تواند در نتیجه آسیب بافتی باشد.
  • سلول های التهابی. آرتریت روماتوئید می تواند باعث التهاب در بدن شود و منجر به ایجاد گره ها شود.
  • سلول های مرده پوست. سلول های مرده پوست ناشی از پروتئین ها در بدن می توانند در گره ها تجمع کنند.

گره ها می توانند شباهت زیادی به شرایط دیگر مانند کیست های اپیدرموئید و توفوس های ناشی از نقرس داشته باشند. در آرنج شما، وضعیتی به نام بورسیت اولکرانون می تواند باعث ایجاد یک توده دردناک شود. اما علائم و نشانه های بورسیت معمولا با گره ها متفاوت است.

ندول های روماتوئید در کجای بدن ایجاد می شوند؟

گره های روماتوئید می توانند در مناطق مختلفی از بدن از جمله موارد زیر ایجاد شوند:

  • انگشتان دست
  • بند انگشت
  • پشت پاشنه های شما
  • نقاط بیرونی استخوانی آرنج شما
  • این نواحی معمولاً جایی هستند که به سطوح بدن شما فشار وارد می شود.

در موارد نادر، گره‌ها می‌توانند در نواحی دیگر مانند ریه‌ها یا تارهای صوتی ایجاد شوند. گرچه ممکن است جدی به نظر برسد، اما گره های روماتوئید در ریه ها معمولا بی ضرر هستند و علائمی ایجاد نمی کنند. به طور معمول، به درمان نیاز ندارند. اما آزمایشات تصویربرداری ممکن است برای رد سایر بیماری های ریوی مورد نیاز باشد.

اگر ندول های روماتوئید در مناطقی از بدن مانند قسمت های زیر ایجاد شوند، ممکن است تحرک و حتی خواب بیمار را مختل کند:

  • باسن
  • پاها
  • پشت سر
  • پایه ستون فقرات (ساکروم)

ندول های روماتوئید چه احساسی دارند؟

ندول های روماتوئید چیست؟ || پزشکت

گره های روماتوئید می توانند از بسیار کوچک (حدود 2 میلی متر) تا بزرگتر (حدود 5 سانتی متر) متغیر باشند. آنها معمولا گرد هستند، اگرچه ممکن است حاشیه های نامنظم داشته باشند.

ندول ها در لمس سفت احساس می شوند و معمولاً با فشار دادن حرکت می کنند. گاهی اوقات گره ها می توانند با بافت ها یا تاندون های زیر پوست ارتباط برقرار کنند و ممکن است با فشار دادن حرکت نکنند.

ندول ها معمولاً درد ندارند. اما آنها گاهی اوقات در لمس حساس هستند. این وضعیت معمولاً در هنگام تشدید بیماری رخ می دهند. علاوه بر آن ندول های بسیار بزرگ در نواحی خاص می توانند روی اعصاب مجاور فشار بیاورند و باعث ناراحتی شود و بر توانایی فرد در حرکت دادن دست ها، پاها و موارد دیگر تأثیر بگذارد.

ندول ها از نظر اندازه، شکل و محل روی بدن متفاوت هستند. گاهی اوقات ممکن است فرد یک ندول داشته باشد. در برخی شرایط حتی ممکن است مجموعه ای از گره های کوچکتر داشته باشند.

ندول های روماتوئید چه شکلی هستند؟

ندول های روماتوئید معمولاً گرد هستند و می توانند به اندازه یک نخود یا به بزرگی یک لیمو باشند، طبق کالج آمریکایی استئوپاتی درماتولوژی. دکتر گاردنر می‌گوید: «شما اغلب گره‌های روماتوئیدی را روی دست‌ها و آرنج‌ها می‌بینید، اگرچه گاهی اوقات روی پاشنه‌ها و انگشتان پا ظاهر می‌شوند. «این احساس را به شما می دهد که در کفشتان سنگریزه وجود دارد.» ندول های روماتوئید همچنین می توانند در چشم ها، تارهای صوتی و ریه ها ظاهر شوند، اما این اتفاق به ندرت رخ می دهد.

دانشمندان هنوز نمی توانند توضیح دهند که چرا این گره ها در سایر اشکال آرتریت التهابی مانند آرتریت پسوریاتیک یا اسپوندیلیت آنکیلوزان دیده نمی شوند. با این حال، مشخص است که مصرف متوترکسات گاهی اوقات می‌تواند باعث ندولوز ناشی از متوترکسات شود که در آن میکروندول‌های ریز به سرعت در اطراف مفاصل انگشتان شما ایجاد می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد، روماتولوژیست شما احتمالا دارو را جایگزین می کند. به طور کلی ندول‌ها هنگام تعویض دارو ناپدید می‌شوند. ریتوکسیماب اغلب در این شرایط استفاده می شود.

چه کسانی معمولاً به ندول های روماتوئید مبتلا می شوند؟

چندین عامل ممکن است شما را بیشتر در معرض خطر ایجاد ندول قرار دهد. این شامل:

  • سیگار کشیدن. افرادی که سیگار می کشند ممکن است بیشتر در معرض ندول ها باشند.
  • شدت RA . معمولاً، هرچه RA در یک فرد شدیدتر باشد، احتمال ندول در آنها بیشتر است.
  • آنتی بادی فاکتور روماتوئید (RF). افراد مبتلا به گره معمولاً دارای آنتی بادی RF در خون خود هستند. پزشک می تواند سطح RF شما را با استفاده از آزمایش خون بررسی کند.
  • آنتی بادی ضد CCP این عامل دیگری است که با آزمایش خون تشخیص داده می شود. افرادی که ندول دارند معمولاً آنتی بادی به نام anti-CCP در خون خود دارند.

سایر عوارض RA ندول ها در افرادی که سایر عوارض RA مانند بیماری ریوی و واسکولیت دارند، بیشتر دیده می شود.

ندولوز تسریع شده

ندول های روماتوئید چیست؟ || پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که یک داروی رایج آرتریت روماتوئید، متوترکسات، ممکن است باعث ایجاد گره ها در برخی افراد شود. پزشکان به این حالت ندولوز تسریع شده می گویند.

ندولوز تسریع شده با گره های کوچکی همراه است که به سرعت و معمولا به صورت گروهی روی دست ها، پاها یا گوش های شما ظاهر می شوند. اگر ندول ها مشکل ساز هستند، پزشک معالج شما می تواند داروهای موجود در برنامه درمانی شما را تغییر دهد.

برای برخی از افراد مبتلا به RA، ندول ها ممکن است از بین بروند. اما در عوض ممکن است اندازه آنها افزایش یابد. پیش بینی چگونگی تغییر گره ها در طول زمان غیرممکن است. اگر یک ندول مشکل ایجاد کند، پزشک می‌تواند آن را کوچک‌تر کرده یا آن را حذف کند.

گره های روماتوئید چگونه درمان می شوند؟

گره های روماتوئید همیشه نیاز به درمان ندارند. اما اگر درد ایجاد کنند یا حرکت را محدود کنند، پزشک ممکن است درمان‌هایی را توصیه کند. مصرف داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) ممکن است به کاهش اندازه برخی از گره های روماتوئید کمک کند. در صورت لزوم، می توان از دوز کمی از داروهای کورتیکواستروئیدی تزریقی برای کوچک کردن ندول های مشکل دار استفاده کرد.

جراحی نیز گزینه ای برای حذف آنها است. در موارد نادر، اگر ندول باعث ایجاد عوارض شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. اما گره ها اغلب پس از برداشته شدن دوباره برمی گردند.

آیا می توانید به طور طبیعی از شر ندول های روماتوئید خلاص شوید؟

ندول های روماتوئید چیست؟ || پزشکت

بسیاری از داروهای طبیعی برای RA ادعا می کنند که درد و سایر علائم این بیماری را تسکین می دهند. بر اساس مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه، بسیاری از این درمان ها حتی اگر اثرات آنها اثبات نشده باشد، بی خطر هستند. اما باید بدانید که هیچ درمان طبیعی برای کمک به ندول های روماتوئید نشان داده نشده است.

اگر می خواهید درمان های جایگزین را امتحان کنید، همیشه بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنها برای شما مناسب و بی خطر هستند.

به خصوص در مورد گیاهان دارویی یا مکمل های غذایی برای آرتریت محتاط باشید. آنها می توانند عوارض جانبی شدیدی داشته باشند. سازمان غذا و دارو (FDA) همچنین هشدار داده است که برخی از محصولات بدون نسخه (OTC) برای درد آرتریت با داروهای تجویزی آلوده شده اند.

اگر در نقاط تحت فشار مانند آرنج ندول دارید، کاهش تحریک و فشار روی آن نقاط می تواند کمک کننده باشد. ممکن است لازم باشد برخی از فعالیت های روزانه خود را تغییر دهید یا از بالشتک برای کاهش فشار استفاده کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا این استراتژی در خانه می تواند به شما کمک کند یا خیر.

چه زمانی در مورد ندول های روماتوئید به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است تعجب کنید که آیا ندول های روماتوئید خطرناک هستند یا خیر. به طور کلی، پاسخ منفی است. اما اگر باعث ایجاد عوارض شوند، باید مراقبت های پزشکی دریافت کنید. شایع ترین عوارض ندول های دردناک یا عفونی شدن آنها است.

پوست روی ندول‌ها می‌تواند در مناطقی که فشار بیشتری دارند، مانند پاهای شما، تحریک یا عفونی شود. نتیجه می تواند قرمزی، تورم و گرمی در ندول ها باشد. گره های عفونی نیاز به مراقبت پزشکی دارند. ممکن است برای درمان عفونت ندول به آنتی بیوتیک نیاز باشد.

اگر درد شدید یا بدتر شده در هر گرهی داشته باشید یا اگر ندول ها بر توانایی شما برای حرکت تأثیر می گذارند، به پزشک خود مراجعه کنید.

ندول‌های پایین پا همچنین ممکن است راه رفتن را دشوار کنند، باعث ناهنجاری در راه رفتن شوند یا فشار را به مفاصل دیگر منتقل کنند که منجر به درد زانو، لگن یا کمردرد شود.

سخن آخر

گره های روماتوئید می توانند از آزار دهنده تا دردناک متغیر باشند. در حالی که آنها معمولاً نیازی به درمان ندارند، در صورت مشاهده درد یا عفونت یا مشکل در حرکت با پزشک خود صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز