لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بهترین روغن گیاهی برای نقرس

روغن برای نقرس || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

استفاده از روغن‌های گیاهی برای نقرس یک درمان مؤثر برای مبتلایان به این نوع دردهای آرتروز است. نقرس شکل پیچیده ای از آرتریت است که ممکن است هر فردی را درگیر کند. مردان معمولاً بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، اما زنان یائسه در سال های آخر زندگی به طور فزاینده ای در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند. به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد هورمون‌های زنانه نقشی در پیشگیری از نقرس دارند که بعد از یائسگی و کاهش آنها، امکان بروز نقرس بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

حمله نقرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور ناگهانی، معمولا در انگشت شست پا رخ دهد، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در پا، مچ پا، زانو، دست یا مچ نیز ایجاد شود. ممکن است به صورت درد ناگهانی در مفاصل همراه با احساس گرما و تورم ظاهر شود. در برخی شرایط مفاصل آسیب دیده آنقدر حساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که حتی وزن ملحفه تخت را نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند تحمل کنند.

اما در این شرایط استفاده از روغن گیاهی شاید بتواند تا حدودی علائم بیمار را تسکین دهند.. آنها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به عنوان بخشی از رایحه درمانی استفاده کرد یا با روغن های حامل مانند جوجوبا یا زیتون مخلوط و برای مزایای فیزیکی روی پوست اعمال کرد. روغن های ضروری دارای خواص مفید بسیاری هستند که مبتلایان به نقرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از آنها بهره مند شوند.

فواید استفاده از اسانس ها

روغن‌های ضروری مدت‌هاست که به دلیل خواص تسکین دهنده قوی آن استفاده می‌شود که به تسکین انواع دردهای عضلانی و مفاصل کمک می‌کند. صدها نوع مختلف اسانس وجود دارد که همگی اثرات متفاوتی دارند. اما بهترین روغن گیاهی برای نقرس، عبارتند از:

روغن کندر|| پزشکتاسانس کندر

این روغن که با نام Boswellia carterii یا Boswellia sacra نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، یک اسانس شفابخش عالی است. کندر به تسکین درد در سراسر بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. تصور می‌شود که با مسدود کردن لکوترین‌ها، عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این روغن ضروری همچنین می‌تواند به عنوان یک آرام‌بخش ملایم عمل کند و برای تسکین استرس عالی است. با این حال، زنان در دوران شیردهی باید از مصرف کندر اجتناب کنند.

اسانس رزماری

این اسانس که از یک گیاه دارویی پرمصرف گرفته شده است، حاوی سطوح بالایی از خواص ضد درد است. مصرف آن به تسکین درد کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از آن برای افزایش سطح انرژی و رفع خستگی عصبی و خستگی ذهنی استفاده کرد. رزماری همچنین دارای خواص دیورتیک قوی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اسید اوریک را از بدن خارج کند. افزایش سطح اسید اوریک علت اصلی ایجاد نقرس است. به زنان در دوران بارداری توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود از روغن رزماری استفاده نکنند، زیرا ممکن است منجر به انقباضات ناخواسته رحم شود.

اسانس زنجبیل

استفاده از این اسانس ممکن است در دفع موادی در بدن که باعث حملات نقرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند موثر باشد. زنجبیل به دلیل داشتن عوامل ضد التهابی قوی به نام جینجرول و شوگاول معروف است. مصرف آن به طور منظم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند درد و تورم را کاهش دهند.

اسانس توس

روغن توس حاوی متیل سالیسیلات است. این ترکیب در آسپرین وجود دارد و تا حدودی شبیه به آن عمل کرده و به تسکین دردهای جزئی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. روغن توس به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد آن شناخته شده است. از این رو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای مبتلایان به نقرس مفید باشد. با این حال، فقط باید در مصرف آن احتیاط کنید، زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عوارض جانبی ناخواسته زیادی مانند کم آبی بدن داشته باشد.

اسانس آویشن

این روغن حاوی اسیدهای اورسولیک و اولئانولیک است که با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود توانایی درمان درد مفاصل و عضلات را دارند. مبتلایان به نقرس این روغن خاص را برای کاهش ناراحتی خود عالی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند. آویشن نیز به عنوان یک ادرارآور در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به دفع ادرار از بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. از این رو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سطح اسید اوریک، ماده ای که مسئول ایجاد نقرس است، را کاهش دهد.

اسانس بابونه

خواص این گیاه در بهبود خواب کاملا شناخته شده است، اما به لطف خواص آرام بخش آن، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از آن برای تسکین درد نیز استفاده کرد. روغن بابونه حاوی لوتئولین، کورستین، آپیژنین است که اثرات ضدالتهابی قوی دارند. مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بابونه به اندازه NSAID ها در کاهش التهاب موثر است.

اسانس ریحان

این اسانس را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای اثرات مفید آن در سلامتی بدن و همچنین در پخت و پز استفاده کرد. به طور خاص، ریحان فرانسوی بهتر است از طریق آروماتراپی استفاده شود. همچنین به عنوان یک ضد احتقان، ضد عفونی کننده، شل کننده عضلانی عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و دارای خواص ضد التهابی است که برای کاهش درد ناشی از التهاب عالی است. روغن ریحان به تحریک غدد فوق کلیوی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و نقش حیاتی در رفع خستگی ذهنی دارد.

اسانس لیمو

روغن این مرکبات دارای خواص مفید زیادی است. رایحه آن تمرکز را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد و به شما احساس شادابی و انرژی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. همچنین دارای خواص ضد التهابی قوی است. روغن لیمو روغن های ضروری دیگر مانند زنجبیل، ریحان و رزماری را به خوبی در خودش حل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مصرف ترکیب روغن لیموترش با یک لیوان آب آشامیدنی هر روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بازگشت و عود علائم نقرس پیشگیری کند، با این حال، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود قبل از شروع هر روش درمانی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

اسانس رازیانه

رازیانه که به دلیل تقویت سلامت دستگاه گوارش شناخته شده است، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به صورت موضعی روی پوست نیز برای تسکین درد موثر استفاده شود. با این حال، بهتر است از روغن رازیانه در مقادیر زیاد استفاده نکنید و در صورت بارداری یا صرع از مصرف آن اجتناب کنید. اسانس رازیانه همچنین به دلیل داشتن خواص ادرارآور شناخته شده است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در از بین بردن و رفع کریستال های دردناک اسید اوریک موثر باشد.

اسانس نعناع فلفلی

این روغن با رایحه دلپذیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بسیاری از انواع درد کمک کند و اغلب به عنوان نسخه طبیعی “گرم یخی” در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این اثر روغن نعناع را برای تسکین درد مفاصل و دردهای عضلانی عالی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اسانس نعناع طراوت بخش و نشاط آور است. آن را به حمام خود اضافه کنید یا به سادگی آن را روی پوست ماساژ دهید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

اسانس سرو

این روغن ضروری با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی تا حدودی در دفع سموم بدن موثر است. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند گردش خون را تحریک کند و در عین حال به آرامش سیستم عصبی، تسکین گرفتگی، استرس و تنش عضلانی کمک کند.

روغن اسطوخودوس|| پزشکتاسانس اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به دلیل داشتن خواص درمانی فراوان شناخته شده است. از اثرات ضد التهابی و ضد درد آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای تسکین درد عضلات و مفاصل استفاده کرد. روغن اسطوخودوس با رایحه دلپذیر خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به آرامش و تسکین ذهن و بدن کمک کند. همچنین می‌تواند با از بین بردن استرس، اضطراب، ترس و تنش، رگ‌های خونی را گشاد کند، که همگی می‌توانند به تنش عضلانی کمک کنند.

اسانس کاج

اسانس کاج با داشتن اثری نیروبخش بر بدن و ذهن، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به رفع خستگی ذهنی و فیزیکی کمک کند. روغن کاج نیز برای کمک به افسردگی توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اسانس میخک

روغن میخک که به دلیل اثرات ضد التهابی و تسکین دهنده آن شناخته شده است تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک انتخاب عالی برای کمک به تنظیم فرآیندهای ایمنی در بدن باشد. ماده فعال موجود در میخک به نام اوژنول اثر مضاعفی در جلوگیری از لخته شدن خون دارد.

اسانس اکالیپتوس

از آنجایی که این روغن توسط بدن جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، ترکیب قدرتمند اکالیپتوس به عنوان یک گشادکننده عروق قوی عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و اندازه رگ های خونی را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. حتی مصرف آن اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا خون بیشتری در بدن جریان یابد و گردش کند. این خاصیت اکالیپتوس به تسکین درد و همچنین تحریک مغز، بهبود سطح هوشیاری و انرژی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

نحوه استفاده از روغنهای ضروری برای نقرس

به زبان ساده، نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع کریستال‌های اسید اوریک ایجاد می‌شود. اغلب از انگشت شست پا یا سایر نواحی پا یا مچ پا شروع می‌شود. در اکثر مواقع اسید اوریک در خون حل شده و از طریق ادرار عبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، افزایش سطح اسید اوریک و تجمع آن در بدن ممکن است منجر به نقرس شود. این بیماری تقریباً 4 درصد از جمعیت یا 8.3 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و در حال افزایش است.

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به نقرس هستند و با افزایش سن، چاقی و اینکه آیا فرد بیماری قلبی یا سایر مشکلات قلبی عروقی داشته باشد یا نه، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

وقتی به دنبال روغن‌های ضروری برای کمک به نقرس هستید، نکته کلیدی یافتن روغن‌هایی است که سم‌زدایی، تسکین درد و یا دارای خاصیت ضد التهاب هستند. روغن‌های ضروری می‌توانند به حمایت از بدن در فرآیند سم‌زدایی کمک کنند، روغن‌های ضروری ضد درد به کاهش درد کمک می‌کنند و روغن‌های ضروری ضد التهاب، التهاب در بدن را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

برای مصرف روغن های گیاهی در درمان نقرس مفصل یا پوست ملتهب را با آب سرد خیس کرده و سپس آن ناحیه را خشک کنید. 2 تا 8 قطره از اسانس مورد نظر خود را بریزید، آن را با روغن حامل انتخابی خود مخلوط کنید و آن را در ناحیه ای که درد دارد ماساژ دهید.

سپس حوله ای را که اخیراً در آب داغ خیس کرده اید بردارید و حداقل دو دقیقه روی آن محل قرار دهید، مراقب باشید حوله بیش از حد داغ نباشد.. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز یا در صورت نیاز تکرار کنید.

سخن آخر

همانطور که می بینید، استفاده از روغن های ضروری برای نقرس می تواند راهی عالی برای کمک به حمایت از توانایی طبیعی بدن برای مبارزه با التهاب و درد باشد. ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده موضعی از آنها در ترکیباتی است که به طور خاص برای التهاب، درد و سم زدایی فرموله شده اند. با این حال، به یاد داشته باشید، بسیاری از انتخاب هایی که ما انجام می دهیم می توانند به طور مستقیم بر سلامت و رفاه کلی ما تأثیر بگذارند! پس بهتر است قبل از مصرف هر یک از روغن های گیاهی برای نقرس با پزشک معالج خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز