لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید

روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید می توانند به درمان بیماری های درد مزمن مانند آرتریت روماتوئید (RA) کمک کنند. این شکل از آرتریت یک اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما به مفاصل شما حمله کند. و باعث التهاب در بافت مفصل، درد و تورم نیز شود.  که در صورت عدم درمان، آرتریت روماتوئید می تواند باعث آسیب جبران ناپذیر غضروف و مفاصل شود. اسانس ها عصاره های گیاهی بسیار غلیظ به شکل روغن هستند که از اجزای مختلف گیاهان از جمله ریشه، ساقه، برگ، گل یا میوه گرفته می شوند. آنها سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی هستند که برای شفا و رایحه درمانی استفاده می شوند .تحقیقات علمی نشان می دهد

اگرچه اسانس ها پیشرفت بیماری مانند RA را متوقف نمی کنند،  اما مزایای بالقوه آنها را می توان به سه طریق زیر تجربه کرد:

  • از طریق رژیم غذایی مصرف می شود.
  • به صورت موضعی روی پوست اعمال شود.
  • استنشاقی (معروف به رایحه درمانی) است.

برای درمان آرتریت روماتوئید از چه روغن هایی می توان استفاده کرد؟

برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، استفاده موضعی از اسانس ها ممکن است موثر باشد. یعنی هرجا که درد مفاصل وجود دارد، روغن را روی پوست ماساژ دهید. برای انجام این کار، متخصصان توصیه می کنند که 10 تا 15 قطره اسانس را در 1 اونس (1 قاشق غذاخوری) از آنچه به عنوان روغن حامل شناخته می شود، مانند روغن نارگیل، بادام، زیتون، آرگان یا روغن جوجوبا بریزید.

رقیق کردن اسانس در روغن حامل، جذب آن را آسان‌تر می‌کند و به محافظت از پوست در برابر تحریک کمک می‌کند. اسانس های رقیق نشده قوی هستند و پتانسیل تحریک پوست و گاهی اوقات حساسیت به آفتاب را دارند. برخی از روغن های ضروری ممکن است باعث واکنش های پوستی در برخی افراد شوند. همیشه مخلوط روغن رقیق شده را روی قسمت کوچکی از پوست قبل از استفاده در مناطق بزرگتر آزمایش کنید.

اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، ممکن است پزشک داروهایی را برای کاهش التهاب و تسکین درد تجویز کرده باشد. یک درمان مکمل یا جایگزین بی خطر برای درد شما روغن های ضروری است. که قبل از استفاده موضعی باید اسانس ها را با روغن های حامل مانند:روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن دانه انگور ترکیب کنید.

این اسانس ها عبارتند از:

اسطوخودوس، یکی از روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید

اسطوخودوس (Lavandula angustifolia) یکی از پرمصرف‌ترین اسانس‌ها است که به دلیل توانایی آن در ایجاد آرامش و تشویق خواب آرام مورد توجه قرار گرفته است. اما همچنین اثرات ضد التهابی را نشان داده است که به نظر می رسد مستقیماً به درد مزمن مفاصل کمک می کند و آن را به یک کاندیدای قوی برای افراد مبتلا به RA تبدیل می کند.

در یک مطالعه در سال 2016 روی بیماران RA، پس از ماساژ اسانس اسطوخودوس (در ترکیب با چند روغن دیگر) در مفاصل زانو، سطح درد و خستگی به طور قابل توجهی بهبود یافت. اثرات آرام  بخش این روغن نیز ممکن است برای بیماران RA که گاهی از اضطراب و درد مزمن رنج می برند، مفید باشد. برای امتحان کردن این اسانس کارشناسان توصیه می کنند که در هر 6 قاشق چایخوری روغن حامل، 20 قطره از اسانس را مخلوط کنید.

زنجبیل

روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید || پزشکت

اسانس زنجبیل (Zingiber officinale) دارای اثرات ضد التهابی و کاهش درد قوی است. به طور خاص، طبق تحقیقات اخیر، به نظر می رسد که زنجبیل با تنظیم بیان ژن التهابی، التهاب مربوط به RA را کاهش می دهد. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و انسان ها نشان داده است که استفاده موضعی از اسانس زنجبیل التهاب مزمن مفاصل را کاهش داده و به تسکین درد در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و آرتریت کمک می کند.

برای این اسانس، دو تا سه قطره را به 1 قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه کنید و چند بار در هفته آن را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید. برای تقویت بیشتر، پس از ماساژ ناحیه با روغن، از کمپرس گرم استفاده کنید. مهم است که توجه داشته باشید که ممکن است به زنجبیل که به صورت موضعی استفاده می شود حساسیت داشته باشید، بنابراین همیشه باید ابتدا یک پچ آزمایشی را روی یک ناحیه کوچک انجام دهید.

زردچوبه

از زردچوبه (Curcuma longa) هزاران سال است که در روش‌های درمانی استفاده می‌شود و به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد، شناخته شده است. تحقیقات مدرن نشان می دهد که ماده فعال آن کورکومین به کاهش التهاب و تحریک جریان خون کمک می کند و حتی گزارش شده است که درد و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را در افراد مبتلا به RA تسکین می دهد. در حالی که می توانید اسانس زردچوبه را به صورت موضعی در نواحی آسیب دیده بمالید، ممکن است بخواهید این ادویه را در رژیم غذایی یا مکمل خود قرار دهید. توصیه شده که استفاده از این اسانس را با 500 میلی گرم دو بار در روز شروع کنید.

اکالیپتوس، یکی دیگر از روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید

روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید || پزشکت

ممکن است اسانس اکالیپتوس (Eucalyptus globulus) را به دلیل توانایی آن در کمک به علائم تنفسی بشناسید. اما این اسانس حاوی ترکیباتی است که به عنوان ضد التهاب عمل می کنند و به کاهش تورم و درد به ویژه برای افراد مبتلا به RA کمک می کند. این روغن همچنین ممکن است به بهبود گردش خون کمک کند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که استنشاق روغن اکالیپتوس پس از جراحی تعویض زانو به کاهش سطح درد در بیماران آرتریت کمک می کند. اگر عاشق روغن‌های ضروری هستید، مطمئن شوید که آلرژی ندارید.

کندر، یکی دیگر از روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید

ارجاع به اسانس کندر (Boswellia serrata) به زمان های کتاب مقدس برمی گردد، کندر شیره خشک شده درختان از جنس Boswellia است. قرن هاست که از آن به عنوان بخور استفاده می شود. همچنین به دلیل خواص ضد عفونی کننده، بازسازی کننده و ضد التهابی آن شناخته شده است.یک مطالعه در سال 2010 کندر را به عنوان یک درمان بالقوه برای کاهش علائم التهابی، به ویژه از آرتروز تایید کرد. اما دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه کندر به ویژه هنگامی که با اسانس(Commiphora myrrha) ترکیب می شود، ممکن است برای کاهش التهاب مفاصل مفید باشد.

در حالی که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌توانند این روغن ضروری را به صورت موضعی در نواحی پوست اطراف مفاصل دردناک امتحان کنند،  اما مصرف کندر از طریق کپسول توصیه می شود که دوز را به 300-400 میلی‌گرم (میلی‌گرم) در روز محدود می‌کند.  اسانس کندر ممکن است با برخی از داروها از جمله: ایبوپروفن تداخل داشته باشد و ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع، اسهال و سوزش سر دل ایجاد کند. برای افرادی که باردار یا شیرده هستند  نیز توصیه نمی شود.

ترنج

روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید || پزشکت

 مطالعات نشان می دهد که ترکیبات موجود در ترنج علاوه بر قابلیت ضد التهابی که روی پوست استفاده می شود، تأثیر مثبتی بر پاسخ درد در انسان و حیوانات دارد. کارشناسان توصیه می کنند دو تا سه قطره اسانس ترنج را با 1 اونس روغن حامل برای استفاده موضعی مخلوط کنید.

ریحان

اسانس ریحان (Ocimum basilicum) معمولاً در غذا استفاده می شود، اما در واقع حاوی ترکیباتی است که ممکن است به تسکین دردهای عضلانی، کاهش التهاب و کنترل سیستم عصبی کمک کند. تحقیقات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است، اگرچه یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که دوز 150-300 میلی گرمی (میلی گرم) عصاره اسانس ریحان روزانه منجر به کاهش تورم مفاصل و (جمع شدن مایعات مرتبط با التهاب) می شود.

بنابراین به نظر می رسد این اسانس می تواند بهترین عملکرد را در هنگام مصرف داشته باشد. که  اضافه کردن آن به رژیم غذایی برای کمک به بهبود خلق و خو و تسکین دردها توصیه می شود.

نارنج

 آن را به حمام خود اضافه کنید تا یک اثر نشاط بخش کلی ایجاد کنید. اسانس های مرکبات مانند پرتقال و ترنج می توانند باعث حساسیت به نور خورشید شوند. برای جلوگیری از واکنش احتمالی، سعی کنید تا 72 ساعت پس از استفاده از آن بر روی پوست خود از نور خورشید دور بمانید.  اسانس ها بیشتر به صورت دمنده و استنشاقی استفاده می شوند.

پرتقال

روغن های ضروری برای آرتریت روماتوئید || پزشکت

میوه پرتقال یک اسانس قوی با خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ضد افسردگی تولید می کند. یک مطالعه در سال 2017 تاثیر رایحه درمانی با اسانس پرتقال بر بیماران مبتلا به درد ناشی از شکستگی اندام را ارزیابی کرد. شرکت‌کنندگانی که روغن پرتقال را استنشاق می‌کردند، در مقایسه با افرادی که این کار را نکردند، درد کمتری را احساس می کردند.

بنابراین محققان معتقد شدند که این روغن به عنوان یک درمان مکمل مفید است. اگر از روغن‌های ضروری مرکبات به صورت موضعی استفاده می‌کنید، پس از آن باید از نور خورشید اجتناب کنید.

سخن آخر

روغن‌های ضروری می‌توانند درمان مؤثری برای دردهای مزمن مانند آرتریت روماتوئید باشند. با این حال، نباید روش های درمانی سنتی را نادیده بگیرید. روغن های ضروری باید در کنار داروهای خود با نظر پزشک استفاده شوند.

روغن‌های ضروری را هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف کنید، مگر اینکه توسط یک رایحه‌درمانگر معتبر توصیه شود. مهم است که به یاد داشته باشید که روغن های ضروری توسط FDA نظارت و تنظیم نمی شوند، بنابراین سعی کنید اسانس های خالص را انتخاب کنید و از رایحه های مصنوعی خودداری کنید. همچنین ممکن است بخواهید از یک پخش کننده اسانس استفاده کنید، دستگاهی که برای پخش اسانس ها در هوای اطراف استفاده می شود. استفاده از روغن‌های ضروری خام روی پوست نیز می‌تواند باعث تحریک و عوارض جانبی بالقوه مضر شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز