لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

همه افراد 6 ماه به بالا باید هر فصل واکسن آنفولانزا را بدون استثنائات نادر دریافت کنند. برای واکسن آنفولانزا، سه نوع اصلی واکسن آنفولانزا در دسترس خواهد بود. دو نوع واکسن های غیر فعال آنفولانزا (IIV4s) و واکسن آنفلوانزای نوترکیب (RIV4) – تزریقی هستند (تزریق واکسن آنفولانزا). نوع سوم، واکسن آنفلوانزای ضعیف شده زنده (LAIV4)، با اسپری بینی تزریق می شود. واکسن های مختلف آنفلوانزا برای گروه های سنی مختلف تأیید شده است. موارد منع مصرف واکسن آنفولانزا ، زنان باردار و افرادی که دارای برخی بیماریهای مزمن هستند، نباید از برخی انواع واکسن آنفولانزا استفاده کنند و برخی از افراد نیز نباید به هیچ وجه واکسن آنفولانزا دریافت کنند (هرچند این امر غیر معمول است). همه افرادی که واکسینه شده اند باید واکسن مناسب سن و وضعیت سلامتی خود را دریافت کنند.

مطالعه بیشتر: آنفولانزا چه عوارضی دارد؟

موارد منع مصرف واکسن آنفولانزا

افراد زیر نباید واکسن آنفولانزا بزنند:

نوزادان زیر 6 ماه: نوزادان هنوز سیستم ایمنی کاملاً عملکردی ندارند که بتواند پاسخ مورد نظر را از واکسن تولید کند.

افراد مبتلا به آلرژی شدید به هر عنصر واکسن آنفولانزا نباید این واکسن را دریافت کنند. این ممکن است شامل ژلاتین، آنتی بیوتیک ها یا سایر مواد باشد. همچنین اگر در زمان قرار ملاقات با واکسن آنفولانزا احساس بیماری می کنید و یا علائمی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. در این شرایط توصیه می شود واکسیناسیون خود را به تعویق بیندازید.

افرادی که تب بسیار بالایی دارند یا اخیراً در زمان واکسیناسیون در بیمارستان بستری شده اند (ممکن است واکسیناسیون بعدی مناسب باشد).

کسانی که قبلاً واکنش آلرژیک جدی به واکسن آنفولانزا یا اجزای آن (مانند ژلاتین یا آنتی بیوتیک) داشته اند. افرادی که به یک دوز واکسن آنفلوانزا واکنش آلرژیک شدید نشان داده اند، نباید دوباره آن واکسن را دریافت کنند و ممکن است نتوانند واکسن های دیگر آنفلوانزا را دریافت کنند. اگر در گذشته نسبت به واکسن آنفلوانزا واکنش آلرژیک شدید داشته اید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا واکسیناسیون برای شما مناسب است یا خیر.

واکسن آنفولانزا تقریباً برای همه افراد دیگر بی خطر تلقی می شود، اما اگر سوالی دارید، با پزشک خود در میان بگذارید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی آنفولانزا

چه کسانی می توانند واکسن آنفولانزا بزنند؟

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ | پزشکت

واکسن های مختلف آنفولانزا برای افراد در سنین مختلف تأیید شده است. همه باید واکسن مناسب سن خود را دریافت کنند. واکسن های آنفلوانزا غیر فعال با دوز استاندارد وجود دارد که برای افراد 6 ماهه تأیید شده است. برخی از واکسن ها فقط برای بزرگسالان تایید شده است. به عنوان مثال، واکسن آنفلوانزای نوترکیب برای افراد 18 سال به بالا و واکسن های کمکی و دوز بالا غیرفعال برای افراد 65 سال به بالا تأیید شده است.

زنان باردار و افرادی که دارای بیماری های مزمن خاصی هستند می توانند واکسن آنفولانزا بزنند. اگر شما در حال مدیریت یک بیماری مزمن هستید یا نگران سلامت کلی خود هستید، ممکن است فکر کنید واکسن آنفولانزا برای شما مناسب است یا خیر. مگر اینکه شما در دسته های فوق قرار بگیرید که واکسیناسیون آنفولانزا برای آنها ممنوع است.

اگر از گروه های پرخطر هستید، دریافت واکسن آنفولانزای فصلی مهم است زیرا ممکن است به دلیل آنفولانزا دچار عارضه شدیدی شوید.

مطالعه بیشتر: واکسن آنفولانزا در بارداری

شرایط و گروه های پرخطر عبارتند از:

بارداری: در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان، سیستم ایمنی بدن شما به طریقی تغییر کرده است که منجر به افزایش خطر عوارض آنفولانزا می شود. اگر به تب آنفولانزا دچار شوید، ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برساند.

افراد سالمند: با بالا رفتن سن، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود و کمتر قادر به دفاع در برابر ویروس آنفلوانزا است و شما را در معرض عوارض شدید قرار می دهد. اکثر بستری ها و مرگ و میرهای ناشی از آنفولانزای فصلی مربوط به افراد بالای 65 سال است.

كودكان: كودكان كمتر از 5 سال و به خصوص كودكان كمتر از 2 سال در گروه پرخطر عوارض آنفولانزا قرار دارند. این موارد منجر به 25000 بستری شدن در فصل آنفولانزا برای افراد زیر 5 سال و بیش از 150 مورد مرگ می شود. کودکانی که شرایط عصبی دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

آسم: حتی اگر آسم شما به خوبی کنترل شده باشد، مجاری تنفسی حساسی دارید و ویروس آنفلوانزا می تواند باعث حمله شدید آسم یا ذات الریه شود. این رایج ترین عامل در کودکان بستری شده به دلیل آنفولانزا و یک عامل اصلی در بستری شدن در بزرگسالان برای آنفولانزا است.

سرطان: اگر در حال حاضر سرطان دارید یا در گذشته برای سرطان خون یا لنفوم تحت درمان بوده اید، در معرض خطر بیشتری برای عوارض آنفولانزا قرار دارید. به دلیل درمان سرطان یا اثرات خود سرطان، احتمالاً سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است.

افراد در بيمارستان ها، خانه های سالمندان و آسایشگاه: افرادی که در این مراکز هستند بیشتر در معرض عوارض آنفولانزا هستند و مشخص شده است که آنفولانزا به راحتی از طریق این امکانات پخش می شود.

بیماری قلبی: تقریبا نیمی از بزرگسالان که در فصل آنفولانزای 2018 تا 2019 به دلیل عوارض آنفولانزا در بیمارستان بستری شده بودند، بیماری قلبی داشتند. ابتلا به بیماری های قلبی خطر عوارض آنفولانزا را افزایش می دهد و آنفولانزا خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

واکسن آنفولانزای اسپری بینی

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ | پزشکت

واکسیناسیون به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض جدی آنفولانزا هستند اهمیت دارد .واکسن اسپری بینی برای افراد 2 تا 49 سال تأیید شده است. بسیاری از افراد در این گروه سنی می توانند واکسن اسپری بینی را دریافت کنند، از جمله افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند. واکسن اسپری بینی برای برخی گروه ها توصیه نمی شود.

افرادی که باید قبل از تزریق واکسن اسپری بینی با پزشک خود مشورت کنند:

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند تصمیم بگیرد که آیا واکسیناسیون برای شما مناسب است یا خیر و بهترین واکسن را برای شرایط شما انتخاب می کند:

  • افراد مبتلا به آسم 5 سال به بالا
  • یا افراد مبتلا به بیماری حاد یا شدید همراه با تب يا بدون تب
  • افراد مبتلا به سندرم گیلن باره پس از دوز قبلی واکسن آنفولانزا
  • افرادی که دارای بیماریهای زمینه ای دیگری هستند که می توانند آنها را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض جدی آنفولانزا قرار دهند. اینها شامل بیماریهایی مانند بیماریهای مزمن ریوی، بیماریهای قلبی، بیماریهای کلیوی، اختلالات کبدی، اختلالات عصبی و عصبی عضلانی، اختلالات خونی یا اختلالات متابولیک (مانند دیابت) است.

مطالعه بیشتر: داروی Xofluza برای آنفولانزا

افرادی که نباید از واکسن اسپری بینی استفاده کنند:

  • افراد باردار
  • کودکان زیر 2 سال
  • بزرگسالان 50 سال به بالا
  • افرادی که کاشت حلزون گوش دارند.
  • افرادی که به هر واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک شدید دارند.
  • کودکان 2 تا 4 سال مبتلا به آسم یا سابقه خس خس سینه در 12 ماه گذشته
  • کودکان و نوجوانان 2 تا 17 ساله که از داروهای حاوی آسپرین یا سالیسیلات استفاده می کنند.
  • افرادی که به هر ماده واکسن اسپری بینی (به غیر از پروتئین تخم مرغ) واکنش آلرژیک شدید داشته اند.
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف (سرکوب سیستم ایمنی) به هر علتی، از جمله سرکوب سیستم ایمنی از داروها، اختلالات مادرزادی یا اکتسابی سیستم ایمنی، عفونت HIV یا آسپلنی.
  • افرادی که از افراد دارای نقص شدید ایمنی که نیاز به محیطی ایمن دارند مراقبت می کنند یا در تماس نزدیک هستند (یا در غیر این صورت تا 7 روز پس از دریافت واکسن اسپری بینی از تماس با آن افراد اجتناب می کنند).
  • افراد مبتلا به مایع مغزی نخاعی (CSF) نشت می کنند (ارتباط و نشت مایع بین فضای اطراف مغز و بینی، گلو، گوش یا هر مکان دیگری در سر).
  • افرادی که اخیراً داروهای ضد ویروسی آنفولانزا مصرف کرده اند. این بستگی به داروی خاص ضد ویروسی آنفولانزا که مصرف می کنند، دارد.

سالم ماندن در فصل آنفولانزا

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ | پزشکت

اگر نمی توانید واکسن آنفولانزا بزنید، استراتژی های پیشگیری را که می تواند به شما کمک کند تا خوب بمانید، افزايش دهيد:

دست های خود را بشویید: به غیر از دریافت واکسن آنفولانزا، شستن مکرر دست ها موثرترین کاری است که می توانید برای جلوگیری از آنفولانزا و سالم ماندن انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که این کار را به درستی انجام می دهید، تا میکروب ها بطور كامل از بين بروند.

تا جایی که ممکن است از دست زدن به صورت خودداری کنید: اگر بعد از لمس هر چیزی که میکروب روی آن است (دستگیره در، صفحه کلید رایانه، تلفن، شخص دیگر و غیره) به صورت، چشم، بینی یا دهان خود دست بزنید، ممكن است میکروب ها وارد بدن شما شوند.

از افراد بیمار فاصله بگيريد: اگر کسی در اطراف شما علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را نشان می دهد فاصله خود را حفظ کنید.

اگر متوجه علائمی شده اید که فکر می کنید ممکن است ناشی از آنفولانزا باشد، فوراً با پزشک خود مشورت کنید – مخصوصاً اگر شما در معرض خطر بالای عوارض آنفولانزا هستید یا با فردی که دچار آنفولانزا شده زندگی می کنید. داروهای ضد ویروسی را می توان برای کاهش شدت علائم و مدت بیماری و همچنین کاهش احتمال انتقال آن به شخص دیگر تجویز کرد.

افرادی که باید قبل از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنند:

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند تصمیم بگیرد که آیا واکسیناسیون برای شما مناسب است یا خیر و بهترین واکسن را برای شرایط شما انتخاب می کند.

اگر به تخم مرغ یا هر یک از اجزای واکسن حساسیت دارید. در مورد حساسیت خود با پزشک خود مشورت کنید.

اگر تا به حال به سندرم گیلن باره (بیماری فلج کننده شدید، که GBS نیز نامیده می شود) مبتلا بوده اید. برخی از افراد با سابقه GBS نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند. در مورد سابقه GBS خود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر نسبت به دوز قبلی واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک شدید داشتید، با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: واکسن آنفولانزا و دیابت

اولویت بندی برای دریافت واکسن آنفولانزا

هنگامی که عرضه واکسن محدود است، تلاشهای واکسیناسیون باید بر روی واکسیناسیون به افراد زیر متمرکز باشد (هیچ سلسله مراتبی به ترتیب فهرست ذکر نمی شود):

  • پرسنل بيمارستان
  • افراد 50 سال به بالا
  • کودکان 6 ماه تا 4 سال (59 ماه)
  • مراقبین کودکان زیر 5 سال و بزرگسالان 50 ساله و بالاتر
  • افراد دارای چاقی شدید (شاخص توده بدنی [BMI] 40 یا بیشتر)
  • افرادی که ساکن خانه های سالمندان و سایر مراکز مراقبت طولانی مدت هستند.
  • افرادی که در فصل آنفولانزا باردار هستند یا خواهند بود و افراد تا دو هفته پس از زایمان
  • مراقبین افراد دارای بيماري که آنها را در معرض خطر بیماریهای شدید و عوارض آنفولانزا قرار می دهد.
  • افراد مبتلا به بیماریهای مزمن ریوی (از جمله آسم) یا قلبی عروقی (به جز فشار خون جدا)، اختلالات کلیوی، کبدی، عصبی، خونی یا متابولیک (از جمله دیابت شیرین)
  • افرادی که به هر علتی از جمله سرکوب سیستم ایمنی ناشی از داروها یا عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) سرکوب می شوند.
  • افرادی که از 6 ماه تا 18 سال سن دارند و از داروهای حاوی آسپیرین یا سالیسیلات استفاده می کنند و ممکن است در معرض خطر ابتلا به سندرم ری پس از عفونت ویروس آنفلوانزا باشند.

توصیه مراکز کنترل و پیشگیری بیماری برای واکسن آنفولانزا

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ | پزشکت

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که تقریباً همه از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. با این حال، گروه های خاصی از افراد وجود دارد که توصیه نمی شود، یا حداقل باید درباره مزایا و معایب آنها با پزشك خود صحبت کنند. برای این افراد، واکسن ممکن است خطرات قابل توجهی داشته باشد و حتی خطرناك باشد. با توجه به این واقعیت که تزریق واکسن آنفولانزا موثرترین روش پیشگیری از عفونت است، مهم است بدانید که آیا واقعاً در گروهی قرار می گیرید که واکسیناسیون برای آنها توصیه نمی شود – و در غیر این صورت، متعهد شوید که هر کدام واکسن آنفولانزا را تزریق کنید.

به یاد داشته باشید که دریافت واکسن آنفولانزا همچنین به محافظت از اطرافیان شما کمک می کند، این امر به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض هستند و کسانی که تزریق واکسن آنفولانزا برای آنها منع مصرف دارد بسیار مهم است.

از جمله افرادی که توصیه می شود واکسن آنفولانزا را نه تنها به نفع خود، بلکه محافظتی که می تواند برای کسانی که با آنها ارتباط برقرار می کنند، انجام دهند، پرستاران نوزادان، بزرگسالان بالای 65 سال، بیماران سرطانی یا هر فرد دیگری در گروه پرخطر هستند. کسانی که در محیط های گروهی بزرگ (مدارس، مهدکودک ها، خانه های سالمندان، بیمارستان ها و غیره) کار می کنند نیز باید حتما واکسینه شوند.

سخن آخر

در حالی که به برخی از افراد توصیه می شود از واکسن آنفولانزا استفاده نکنند، برخی دیگر به دلایل شخصی مانند ترس از سوزن یا نگرانی های بی اساس در مورد ترکیباتی مانند تیمروسال، این واکسن را انتخاب نمی کنند. برخی ترجیح می دهند واکسن آنفولانزا را دریافت نکنند صرفاً به این دلیل که معتقدند “هرگز بیمار نمی شوند” یا اینکه به اندازه کافی سالم هستند که در صورت ابتلا به این ویروس به راحتی بازگردند.

این درست است که واکسن آنفولانزا 100 درصد همه کسانی که واکسن می زنند را در برابر آنفولانزا محافظت نمی کند. در بیشتر سالها، واکسن آنفولانزا 40 تا 60 درصد موثر است. حال، با وجود نرخ پیشگیری نسبتا کم خود، آنها هنوز هم بهترین گزینه برای محافظت از خود از آنفلوآنزا هستند. در میان بزرگسالان، عوارض، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از آنفولانزا عموماً در افراد 65 سال به بالا شایع است. با این حال، بزرگسالان 50 سال به بالا گروه اولویت دار واکسیناسیون هستند زیرا ممکن است بیشتر به بیماریهای مزمن مبتلا باشند که آنها را در معرض خطر بالای بیماری آنفولانزا قرار می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز