لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد باسن نشان دهنده چیست؟

درد باسن و علل آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد باسن می تواند نگران کننده و ناراحت کننده باشد. اگر کسی این نوع ناراحتی را دارد، توصیه می شود برای تشخیص علت اصلی آن و درمان پزشکی مناسب حتما به پزشک عمومی مراجعه کند. اگرچه بیشتر علل درد باسن منجر به عوارض جدی نمی شود و ممکن است خود به خود از بین برود، در برخی موارد احتمال دارد یک دلیل زمینه ای وجود داشته باشد که نیاز به درمان برای تسکین علائم دارد. باسن می تواند مستعد آسیب و بیماری باشد، بنابراین درد باسن شایع است. برخی از افراد درد خود را در صورتی که علت آن مشخص باشد، مانند زمین خوردن یا آسیب دیدگی، تشخیص می دهند.

شایع ترین علل درد باسن، سیاتیک

سیاتیک یکی از علل شایع درد در باسن است. سیاتیک به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از بیماری های زمینه ای مختلف است. حتی می تواند به دلیل بیماری که به عنوان سندرم پیریفورمیس شناخته می شود رخ دهد. پیریفورمیس ماهیچه ای است که از قسمت پایین کمر شروع می شود و تا ران پایین می رود.

هنگامی که به عضله پیریفورمیس فردی آسیب می رسد یا این عضله بیش از حد کار می کند، می تواند به عصب سیاتیک فشار بیاورد. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی ستون فقرات تا باسن و پشت ران پایین می رود.

فشار عضله بر روی عصب سیاتیک باعث دردی می شود که آن سیاتیک می گویند. درد سیاتیک ممکن است با بی حسی یا سوزن سوزن شدن همراه باشد و اگر کسی بدود، بنشیند یا از پله ها طبقه بالا برود ممکن است بدتر شود. به طور مشابه، سیاتیک زمانی رخ می دهد که قسمت هایی از ستون فقرات باریک می شوند و شروع به فشار دادن بر روی عصب سیاتیک می کنند. سیاتیک بیشتر در افراد 40 و 50 ساله اتفاق می افتد، زیرا افزایش سن باعث ایجاد بیماری هایی مانند سندرم پیریفورمیس می شود.

کبودی

اگر فردی آسیبی ببیند که باعث آسیب رگ‌های خونی و تجمع خون در زیر پوست شود، کبودی ممکن است رخ دهد. به همین دلیل است که کبودی به صورت یک علامت سیاه یا آبی ظاهر می شود. صدمات به باسن در شرایطی که یک فرد هنگام ورزش به زمین بخورد، یا اگر هنگام راه رفتن سر بخورد ، ممکن است بروز پیدا کند. در ابتدا، ممکن است یک توده، تورم و حساسیت وجود داشته باشد که باید فروکش کند. در نهایت، ناحیه بهبود می یابد و کبودی محو می شود.

فشار عضلانی

درد باسن و علل آن || پزشکت

فشار عضلانی یکی دیگر از علل شایع درد باسن است. ماهیچه های باسن به نام های گلوتئوس ماکسیموس، گلوتئوس مدیوس و گلوتئوس مینیموس شناخته می شوند. اگر فردی این گروه های عضلانی را بیش از حد کشش دهد یا بکشد، ممکن است درد ایجاد شود.

علاوه بر درد، علائم کشیدگی عضلانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ورم
  • سفتی، سختی
  • حساسیت به لمس
  • مشکل در حرکت عضله

اگر فرد بدون گرم کردن و تمرینات کششی ابتدا ورزش شرکت کند یا به دلیل یک حرکت ناگهانی که می تواند عضله را بکشد، ممکن است فشار وارد شود.

بورسیت

بورسا، کیسه های پر از مایع در بین استخوان ها هستند که به محافظت از استخوان ها کمک می کند. با این حال، بورس ها می توانند ملتهب و منجر به وضعیتی به نام بورسیت شوند. مناطقی که اغلب تحت تاثیر بورسیت قرار می گیرند شامل زانو، لگن، شانه ها و آرنج است. با این حال، بورسیت می تواند در باسن نیز رخ دهد که به آن بورسیت ایسکیال می گویند.

بیماری های مغز و اعصاب

علائم بورسیت ایسکیال ممکن است به شرح زیر باشد:

  • درد در پشت ران
  • تورم و قرمزی در ناحیه
  • درد هنگام نشستن یا دراز کشیدن

گاهی اوقات اگر فرد برای مدت طولانی روی یک سطح سخت بنشیند، بورسیت در بورسای ایسکیال ایجاد می شود. آسیب به باسن نیز می تواند منجر به این وضعیت شود.

فتق دیسک

فتق دیسک ممکن است منجر به درد در باسن شود، به خصوص اگر کمر را تحت تاثیر قرار دهد. اگر لایه بیرونی دیسک پاره شود، دیسک‌های ستون فقرات فرد ممکن است دچار فتق شوند و اجازه دهند مقداری از مواد داخلی بیرون بریزد. هنگامی که این اتفاق می افتد، دیسک بر روی اعصاب نخاعی فشار می آورد که می تواند دردناک باشد و همچنین باعث بی حسی، گزگز یا ضعف در ناحیه شود.

اگر فتق دیسک در ستون فقرات کمری یا کمر رخ دهد، درد می تواند به باسن و پایین پاها انتشار یابد. فتق دیسک بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا دیسک های ستون فقرات با افزایش سن ضعیف تر می شوند. کشیدن یا بلند کردن اجسام سنگین و چاقی نیز از عوامل خطر آن هستند.

بیماری دژنراتیو دیسک

در سالمندان، دیسک های کمر ممکن است ضعیف تر و فرسوده شوند. در این شرایط، بالشتک‌هایی که دیسک‌ها ایجاد می‌کنند کم فعالیت می‌شوند و استخوان‌های ستون فقرات می‌توانند شروع به مالیدن روی یکدیگر کنند. این می تواند باعث درد در باسن و ران ها و همچنین بی حسی و سوزن سوزن شدن در پاها شود. علائم ممکن است با نشستن، خم شدن یا بلند کردن بدن بدتر شود.

کیست پیلونیدال

درد باسن و علل آن || پزشکت

کیست پیلونیدال را می توان در شکاف بین باسن فرد یافت. این کیست ها با سایر کیست ها متفاوت هستند، زیرا حاوی تکه های ریز مو و پوست هستند. گاهی اوقات این کیست ها به دلیل رشد موی در پوست ظاهر می شوند. کیست پیلونیدال به صورت توده ظاهر می شود و می تواند بسیار دردناک باشد. سایر علائم ممکن است شامل قرمزی، تورم، ترشح خون و چرک از کیست یا بوی بد باشد. کیست پیلونیدال اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فرد برای مدت طولانی می‌نشیند یا زمانی که اصطکاک زیادی در آن ناحیه وجود دارد، مثلاً در دوچرخه‌سواری طولانی.

آبسه پریرکتال

آبسه پری رکتوم که به نام آبسه پری آنال نیز شناخته می شود، حفره ای است که در غده ای نزدیک مقعد ایجاد می شود. ناشی از عفونت باکتریایی است و پر از چرک است. آبسه‌های پری رکتوم در نوزادان شایع‌تر است. اما اگر بزرگسالی اسهال، یبوست یا مشکلاتی در حرکات روده داشته باشد، آبسه پری رکتوم ممکن است رخ دهد.

همچنین زمانی که یک اتصال غیرطبیعی بین داخل مقعد و پوست وجود داشته باشد، آبسه ایجاد می شود که به آن فیستول می گویند. در این شرایط، باکتری ها می توانند به دام بیفتند و بنابراین آبسه ایجاد می شود. پزشکان ممکن است برای افراد مبتلا به این بیماری جراحی را برای برداشتن فیستول توصیه کنند.

اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک، استخوان مثلثی معروف است که ساکروم را به استخوان لگن متصل می کند. اگر مفصل ساکروایلیاک ملتهب شود، فرد ممکن است در ناحیه کمر، باسن و بالای پاها درد داشته باشد. راه رفتن، دویدن و بالا رفتن از پله ها می تواند درد را بدتر کند. پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به انعطاف پذیری مفصل و بهبود قدرت آن توصیه کند.

آرتروز

درد باسن و علل آن || پزشکت

آرتریت یک بیماری شایع است که می تواند مفاصل را در سراسر بدن فرد تحت تاثیر قرار دهد. تصور می شود که بیش از 54 میلیون آمریکایی به نوعی آرتریت مبتلا هستند. آرتریت ممکن است به دلیل فرسودگی مفاصل، با افزایش سن، ایجاد شود. برخی از انواع آرتریت به این دلیل رخ می دهند که سیستم ایمنی شروع به حمله به مفاصل می کند.

آرتریت باعث سفت شدن مفاصل می شود و می تواند بسیار دردناک باشد. اگر این اتفاق در مفاصل لگن رخ دهد، درد می‌تواند به باسن هم سرایت کند، اگرچه حرکت دادن مفصل، فیزیوتراپی و دارو همگی می‌توانند به انعطاف‌پذیری مفصل کمک کنند.

بیماری عروقی

یک فرد مبتلا به بیماری عروقی ممکن است به دلیل مسدود شدن رگ های خونی و نرسیدن خون کافی به پاها در باسن احساس درد کند. درد معمولاً هنگام راه رفتن رخ می دهد و در صورت توقف حرکت فرد متوقف می شود. زمانی که فرد مبتلا به بیماری عروقی است، ممکن است دچار ریزش مو و ضعف در ساق پا شود.

آیا درد باسن نگران کننده است؟

در دردی که علت مشخصی ندارد، یا دردی که ادامه دارد یا بدتر می شود، باید با پزشک مشورت شود. اگر هیچ دلیل واضحی برای درد وجود نداشته باشد و کاهش نیابد، تشدید نشود یا علائم دیگری وجود داشته باشد، قرار ملاقات با پزشک می تواند مفید باشد.

سایر علائمی که در صورت بروز باید به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

  • بی حسی یا ضعف در پاها
  • درد شدید با چاقو یا تیراندازی
  • زخمی که خوب نمی شود.
  • مشکل در کنترل روده یا مثانه
  • تب 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • دردی که حرکت را محدود می کند و فقط هنگام حرکت ایجاد می شود.

تشخیص و درمان درد باسن

درد باسن و علل آن || پزشکت

اگرچه این درد به طور معمول نگران کننده نیست، مردم همچنان باید درد را تحت نظر داشته باشند، و اگر از بین نرفت یا علائم دیگری همزمان با آن رخ داد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان بهترین افرادی هستند که پس از بررسی علت درد، درمان را تجویز می کنند. آنها ممکن است فرد را به روماتولوژیست، متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپ ارجاع دهند.

درمان دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب
  • تخلیه کیست یا آبسه که باعث درد می شود.
  • ترمیم جراحی دیسک آسیب دیده یا تعویض مفصل فرسوده

ممکن است استراحت و داروهای مسکن بدون نسخه برای کمک به کنترل درد باسن کافی باشد. سایر درمان‌های خانگی شامل استفاده از یخ یا گرما در ناحیه مورد نظر و کشش آرام پاها، باسن و باسن است.

سخن آخر

بسیاری از شرایط و بیماری ها می توانند باعث ایجاد درد در باسن شوند که معمولاً به عنوان درد باسن شناخته می شود. علل درد در باسن از ناراحتی‌های موقتی مانند بورسیت، کبودی، سندرم پیریفورمیس، کشیدگی عضلانی و زونا گرفته تا بیماری‌های جدی‌تر با عواقب طولانی‌مدت مانند سرطان، آرتریت مفاصل ساکروایلیاک و فتق دیسک همراه است.

تمام علائم مربوط به باسن درد باید از نظر شدت، مدت، محل و عوامل تشدید کننده یا تسکین دهنده ارزیابی شوند. به عنوان مثال، اینکه آیا درد هنگام راه رفتن، هنگام نشستن، یا هنگام استراحت در حالت دراز کشیدن تغییر می کند یا خیر.

درد باسن بعد از دویدن می تواند ناشی از فشار عضلانی باشد. همچنین توجه به وجود یا عدم وجود مسائل پزشکی همراه برای شناسایی دقیق علت و کمک به تدوین درمان بهینه برای درد باسن بسیار مهم است. این مسائل شامل بی اختیاری، اسپاسم عضلانی، برآمدگی یا بثورات دردناک، سوزش، درد لگن، پا درد و درد مچ پا است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.4 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز