لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد سیاتیک را در خانه درمان کنید.

درمان خانگی سیاتیک چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی سیاتیک چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان خانگی سیاتیک، به علت اصلی آن بستگی دارد. در این حالت، عصب سیاتیک تحریک شده و سپس باعث درد شدید در پشت ران، یا و ساق پا می گردد. هنگامی که هر قسمت از عصب فشرده می شود، می توان کل طول عصب، از جمله شاخه های آن را تحت تأثیر قرار داد. عصب سیاتیک از نقطه ای در پایین ستون فقرات شروع می شود و از پایین ران و پشت ران شما می گذرد.

در اطراف زانوی شما، این عصب به دو عصب تقسیم شده که پشت پای شما قرار دارند و سپس به اعصاب بیشتری تقسیم می شود که به پا و انگشتان شما می رسند.

علائم درد سیاتیک چیست؟

 علائم سیاتیک را می توان در طول پشت یک یا هر دو پای خود احساس کرد، زیرا دو عصب سیاتیک از هر طرف ستون فقرات کمر سرچشمه می گیرند. شایعترین علامت مشکل عصب سیاتیک درد است. شما ممکن است رفلکس کاهش یافته، احساس کاهش یافته یا حتی بی حسی داشته باشید.

در بعضی مواقع علائمی که تجربه می کنید عجیب به نظر می رسد. یک بیمار گزارش داد، احساس می کند قطره ای آب از پای من می ریزد. هیچ دردی احساس نمی شد، اما این علامت بسیار آزار دهنده بود و نباید در آن وجود داشته باشد.

مسائل حرکتی نیز ممکن است وجود داشته باشد. علاوه بر احساس، بیشتر اعصاب در چگونگی عملکرد عضلات شما نقش دارند، بنابراین ممکن است به طور کلی مشکل راه رفتن شوید.

یک علامت سیاتیک وجود دارد که یک فوریت پزشکی محسوب می شود. به آن بیهوشی زین گفته می شود و روی روده و مثانه شما تأثیر می گذارد. قسمت زین به قسمتی از بدن گفته می شود که اگر سوار بر اسب باشید، روی زین می نشیند. در طول ارزیابی، متخصصان پزشکی از شما سوال می کنند که آیا از دست دادن روده یا کنترل مثانه دچار مشکل شده اید یا اینکه در ناحیه زین خود بی حسی دارید که ممکن است بی حسی زین را نشان دهد. این نشانه آن است که دیسک در ستون فقرات کمر در حال بیرون زدن و فشرده سازی ناحیه ای از نخاع شما است که در صورت عدم درمان سریع، می تواند منجر به ناتوانی دائمی شود.

چه عاملی منجر به درد سیاتیک می شود؟

درمان خانگی سیاتیک چیست؟ | پزشکت

 درد سیاتیک می تواند توسط عوامل زیر ایجاد شود:

رایج ترین دلیل درد سیاتیک برجستگی یا فتق دیسک است که رادیکولوپاتی نامیده می شود. رادیکولوپاتی هنگامی اتفاق میفتد که عصبی در نزدیکی قطعه نخاعی در ستون فقرات کمر فشرده شود. شما اثرات این فشرده سازی را در کل طول عصب احساس می کنید. گاهی اوقات، ممکن است از ناحیه کمر احساس درد نکنید، اما اغلب اوقات، این مشکل ترین قسمت است.

نظریه دیگری در مورد علت درد سیاتیک به نام سندرم پیریفورمیس شامل ستون فقرات کمر نیست. یک عضله کوتاه در باسن به نام پیریفورمیس از روی عصب سیاتیک عبور می کند. اگر این عضله محکم باشد، تصور می شود که عصب سیاتیک که در زیر آن قرار دارد فشرده شده و باعث درد می شود.

بیماری های مغز و اعصاب

علت دیگر ممکن است خود عصب سیاتیک باشد. ممکن است طول عصب سیاتیک کوتاه شده و سفت شود و باعث درد شود. همچنین ممکن است در ناحیه باسن، همسترینگ و عضلات ساق پا دچار انعطاف ناپذیری شوید.

چگونه علت درد سیاتیک تشخیص داده می شود؟

آزمایش رفلکس ها و احساسات در پاها به یک متخصص فیزیوتراپی اجازه می دهد تا محل فشرده سازی عصب و محل قرارگیری ستون فقرات را مشخص کند.

یکی از راه های انجام این کار انجام آزمایش برای ریشه عصبی چسبنده است. با این حال، این آزمایش فقط در مواقعی که کمردرد وجود دارد موثر است.

  •  در حالت ایستاده شروع کنید و سپس به سمت جلو خم شوید. مطمئن شوید که از ناحیه کمر خم شده اید، نه باسن. اگر از ناحیه باسن خم شوید و کمرتان را صاف نگه دارید (اینگونه است که باید در زندگی روزمره خود همیشه به جلو خم شوید)، این آزمایش جواب نمی دهد زیرا نخاع را تا حدی لقی نگه می دارید. از کمر به جلو خم شوید، پشت خود را به شکل “C” در آورید. آیا این امر کمردرد را بدتر می کند؟ اگر پاسخ مثبت است، مرحله 2 را انجام دهید.
  • زانوی پا را که علائمی دارد خم کنید و پای خود را روی صندلی قرار دهید. سپس با زانوی خم شده، دوباره از ناحیه کمر به سمت جلو خم شوید. آیا این امر کمردرد را بدتر می کند؟ اگر پاسخ هنوز مثبت است، چیزی در قسمت کمر شما در جریان است. اگر سستی زیاد به اعصاب و عضلات پا نرسد، درد از کمر شما نشات می گیرد. اگر جواب منفی باشد، منشأ درد احتمالاً در جای دیگری در طول عصب است.

نتایج آزمایش رفلکس چه چیزی را نشان می دهد؟

آزمایش رفلکس مثبت به این معنی است که عصب از ستون فقرات خارج می شود، به چیزی می چسبد و به درستی حرکت نمی کند؛ بنابراین، هر زمان که تنش روی عصب قرار می گیرد، درد ایجاد می شود.

از آنجا که عصب به چیزی می چسبد، وقتی در جهات خاصی حرکت می کنید و موقعیت های خاصی را به دست می گیرید، عصب مانند حالت طبیعی حرکت نمی کند و باعث درد می شود.

ممکن است در محل چسبندگی درد نداشته باشید، اما درد در جای دیگری بروز پیدا کند.

ریشه های عصبی چسبنده اغلب پس از جراحی اتفاق میفتند زیرا ممکن است تمام بافت اسکار یک عصب را به دام بیندازد. این اتفاق می تواند در هرجای ستون فقرات رخ دهد، اما بیشترین عارضه آن در عصب های کمر یا پاها است.

سیاتیک چگونه درمان می شود؟

سیاتیک با توجه به علت آن درمان می شود:

  • اگر تشخیص دهید که درد ناشی از برآمدگی دیسک در ناحیه کمر است، می توانید تمریناتی را انجام دهید که به کاهش آن دیسک کمک کرده و فشار عصب را متوقف کند.
  • اگر مشخص شود که علت سندرم پیریفورمیس واقعی است که نادر است، کشش و طولانی شدن عضله پیریفورمیس راهی برای پیشگیری است.
  • اگر خود عصب سیاتیک مشخص باشد که سفت است و باعث بروز مشکلاتی می شود، در این صورت شما باید تحرکات عصب سیاتیک را انجام دهید.
  • اگر یک ریشه عصبی چسبنده باعث درد شما شود، دوباره تمرینات همراه با سایر روش ها می توانند موثر باشند.

برای تسکین درد سیاتیک چه تمریناتی انجام دهیم؟

درمان خانگی سیاتیک چیست؟ | پزشکت

کشش Piriformis، درمان خانگی سیاتیک

  1. به پشت دراز بکشید و یک پا را خم کنید.
  2. مچ پا پای مخالف را روی زانو قرار دهید.
  3. با استفاده از هر دو دست، مچ پا و پشت زانو را بگیرید.
  4. زانو را به آرامی به سمت سینه بکشید تا زمانی که کشیدگی ملایمی در ناحیه باسن بالا آمده احساس کنید.
  5. 10 ثانیه در این حالت بمانید و 3 بار تکرار، روزی دو بار انجام دهید.

کشش همسترینگ، درمان خانگی سیاتیک

درمان خانگی سیاتیک چیست؟ | پزشکت

  1.  روی یک میز، تختخواب یا هر سکوی برافراشته و محکم و مسطح بنشینید و در حالی که پای دیگر را روی زمین می گذارید، یکی از پاهای خود را مستقیماً از بالا دراز کنید.
  2. یک بالش کوچک یا حوله رول شده را زیر زانوی کشیده نگه دارید.
  3. به آرامی به جلو خم شوید در حالی که ستون فقرات را کاملاً صاف نگه دارید تا جایی که در پشت ران خود احساس کشیدگی جزئی کنید. نیازی به اعمال عضلات ران خود بیش از حد راحتی نیست.
  4. 10 ثانیه در این حالت بمانید و 3 بار تکرار، روزی دو بار انجام دهید.

گلوم رول فوم، درمان خانگی سیاتیک

درمان خانگی سیاتیک چیست؟ | پزشکت

  1.  کف پای خود را روی زمین قرار دهید و روی آن بنشینید، یک پا را روی زانوی مخالف قرار دهید.
  2. در امتداد باسن خود را از جلو به عقب به پایین باسن حرکت دهید تا از پشت حرکت کند.
  3. عضلات شکم خود را سفت کرده و در طی تمرین وضعیت کمر مناسب داشته باشید.
  4. 5 بار تکرار، روزی دو بار انجام دهید.

Extension Lumbar Extension، درمان خانگی سیاتیک

  1.  بر روی شکم دراز بکشید و دستان خود را کف دست و روی زمین کنار صورت قرار دهید.
  2. به تدریج با قدرت بازوها تنه خود را فشار دهید و این کار را با بالا بردن سر، سپس قسمت فوقانی کمر و در آخر پایین کمر آغاز کنید، در حالی که گلوتان را آرام نگه داشته و لگن را از زمین بلند نمی کنید.
  3. فشار دهید تا زمانی که احساس ناراحتی کوچکی در ناحیه کمرتان کنید.
  4. پس از احساس کشش در انتهای عقب، می توانید با پایین آوردن آرام قسمت بالاتنه به حالت اولیه برگردید.
  5. همین تمرین را 10 بار تکرار کنید و 3 ست 10 تکرار در روز انجام دهید.

اگر به نظر می رسد کمر درد شما بعد از ورزش بدتر می شود، بهتر است آن را دوباره انجام ندهید.

اکستنشن کمر، درمان خانگی سیاتیک

  1.  رو به دیواره ای بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید و دست ها را روی دیواره ای در ارتفاع شانه قرار دهید.
  2. درحالی که خود را به سمت سقف بلند می کنید، کمر خود را به حالت قوسی درآورید و از گردن، سپس کمر میانی و در آخر کمرتان شروع کنید.
  3. با پیروی از همان ترتیب به آرامی به موقعیت اولیه برگردید و تکرار کنید.
  4. 10 بار تکرار، سه بار در روز انجام دهید.

اگر پس از انجام این تمرین درد افزایش یافت، آن را دوباره انجام ندهید.

ورزش کمر برای تسکین درد سیاتیک

  1. صاف بایستید و چانه خود را به سمت سینه حرکت دهید تا جایی که احساس راحتی کنید که از گردن خود تا انتهای جمجمه کشیده شده است.
  2. دستان خود را بر روی باسن قرار داده و به آرامی به سمت عقب خم شوید، در حالی که چانه را در آن فرو رفته کمر خود را قوس دهید.
  3. به تدریج به حالت اولیه برگردید و تمرین را 10 بار به همان روش تکرار کنید.
  4. هر روز 3 ست 10 تکرار انجام دهید.

اگر پس از ورزش کمر درد شما افزایش یافت، بهتر است آن را دوباره انجام ندهید.

تسکین درد سیاتیک چه مدت طول می کشد؟

درمان خانگی سیاتیک چیست؟ | پزشکت

معمولاً سیاتیک در طی 6 ماه از شروع فروکش می کند. اگر درد در 6 ماه اول برطرف نشود یا به روش های غیر جراحی پاسخ ندهد، جراحی گزینه خوبی است. اکثریت بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، درد دارند.

آیا پیاده روی برای سیاتیک مفید است؟

پیاده روی برای تسکین درد سیاتیک مفید استف مگر اینکه راه رفتن علائم را بدتر کند. پزشکان معمولاً بیماران را به راه رفتن تشویق می کنند. غالباً، درد باعث اسپاسم عضلات پشت نیز می شود.

پیاده روی گاهی این اسپاسم های عضلانی و در نتیجه کمر درد را بدتر می کند؛ بنابراین، فرد مبتلا از راه رفتن دلسرد می شود. برای تسکین اسپاسم عضلات در پشت، معمولاً داروهای شل کننده عضلات تجویز می شوند.

آیا سیاتیک می تواند همزمان روی هر دو پا تأثیر بگذارد؟

یک دیسک فتق بزرگ که در مرکز آن قرار دارد می تواند اعصاب دو طرف ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. همچنین، تنگی نخاع، یک بیماری مزمن که باعث کوچک شدن کانال نخاعی می شود و معمولاً با افزایش سن اتفاق میفتد، می تواند هر دو طرف را درگیر کند.

آیا سیاتیک می تواند مشکلات روده و مثانه ایجاد کند؟

یک دیسک بزرگ، فتق مرکزی می تواند باعث درد پا، ضعف و اختلال در عملکرد روده و مثانه شود. این وضعیت سندرم cauda equina نام دارد و یک اورژانس جراحی است. دیسک فتق برای بازیابی عملکرد باید فوراً برداشته شود. افراد مبتلا به اختلال در عملکرد روده یا مثانه نباید منتظر درمان با داروها یا آمپول های اپیدورال باشند.

منبع: https://www.emedihealth.com/treatment-exercises-sciatica.html

[advisers limit=3 online =true skill=”25″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز