لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تست بارداری چیست؟

تست بارداری چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جواب به این سوال که آیا من باردار هستم یا نه؛ نیاز به آزمایش و یا تست بارداری دارد. شاید شما و همسرتان ماه ها به طور متداول برای بچه دار شدن برنامه ریزی کرده اید و سعی دارید. یا شاید خانم ها در پی یک رابطه محافظت شده، دائما نگران و مضطرب این باشند که ناخواسته باردار شده باشند. حتی با موثرترین روش های جلوگیری از بارداری، همیشه احتمال خطا وجود دارد؛ و تنها راه تشخیص بارداری، تست بارداری بدون نسخه هستند.

آزمایش های حاملگی OTC به طور معمول هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) را در ادرار زنان بررسی می کند. HCG فقط در صورت بارداری وجود دارد. این هورمون تنها درصورتی که تخمک بارور شده به خارج از رحم یا پوشش رحم شما متصل شده باشد، ترشح می شود.

مطالعه بیشتر:اقدمات قبل از بارداری

انواع تست بارداری کدامند؟

تاکنون محبوب ترین کیت های تشخیصی برای بارداری، کیت هایی هستند که به راحتی در خانه استفاده می شوند. خانم ها با استفاده از آنها، بدون نیاز به مراجعه به پزشک می توانند بفهمند که آیا باردار هستند یا نه.

اکنون بیش از 60 آزمایش بارداری خانگی در بازار وجود دارد. این آزمایشات مدرن می تواند بارداری را در اوایل دو تا سه هفته پس از بارداری تشخیص دهند. آزمایش ادرار قابل اعتماد و مطمئن است، بیشتر آنها هنگام استفاده صحیح تا 99٪ دقیق هستند.

تشخیص بارداری می‌تواند با استفاده از تست‌ها و آزمایش‌های مختلفی صورت گیرد:

تست بارداری خانگی با ادرار

آزمایش ادرار که بدون نسخه و در منزل صورت می گیرند. این آزمایش بدون نسخه و یک مرحله ای، با استفاده از مقدار کمی ادرار روی نوار حامل معرف انجام می گیرد. معرف، ماده ای است که از نظر شیمیایی با ماده ای که می خواهید تشخیص دهید واکنش نشان می دهد.

این تست‌ها، که به طور گسترده‌ای در دسترس هستند، بر اساس تشخیص حضور هورمون بتا hCG در ادرار انجام می‌شوند و در عرض چند دقیقه نتیجه آزمایش مشخص می شود. نمونه‌هایی از تست‌های بارداری خانگی با نوار شامل Clearblue، First Response و EPT می‌باشند.

آزمایش خون بتا hCG

آزمایش خون برای تشخیص بارداری، با اندازه‌گیری سطح هورمون بتا hCG در خون انجام می‌شود. این آزمایش دقیق‌ترین روش برای تشخیص بارداری است و توسط پزشکان استفاده می‌شود.

سونوگرافی

سونوگرافی بارداری توسط پزشکان برای تشخیص بارداری و بررسی تشکیل جنین و سلامت آن استفاده می‌شوند.

سلامت بانوان

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای تست بارداری

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

تست بارداری چیست؟ | پزشکت

چه زمانی تست بارداری بگیریم؟

در شرایط زیر خانم ها بهتر است یک تست بارداری را انجام دهند:

حذف یک دوره قاعدگی:

یکی از اولین و قابل اعتمادترین علائم بارداری، از دست رفتن قاعدگی است. بسیاری از خانم ها سیکل قاعدگی 28 روزه دارند. خانم ها، در مواردی که بیش از یک دوره از قاعدگی گذشته باشد، می توانند برای تست بارداری خود اقدام کنند؛ اما گاهی اوقات به دلیل استرس، رژیم غذایی، ورزش یا برخی شرایط پزشکی ممکن است پریود به تأخیر بیفتد یا دوره قاعدگی طولانی تر شود. خانم ها بهتر است در صورت مشکوک بودن به بارداری به وضعیت قاعدگی خود توجه کنند. معمولاً در هفته های اولیه خونریزی خفیف یا لکه بینی احساس می شود زیرا تخمک در حین کاشت در لایه رحم فرو رفته است. بهتر است هرگونه تفاوت در رنگ، بافت یا مقدار خون را یادداشت شود.

مطالعه بیشتر:علائم اولیه بارداری 

گرفتگی شدید:

کاشت تخمک، می تواند احساسی شبیه گرفتگی های قاعدگی ایجاد کند.

سینه های دردناک:

از آنجا که بارداری منجر به ترشح بیشتر استروژن و پروژسترون می شود، این هورمون ها برای حمایت از رشد کودک تغییراتی در بدن زنان ایجاد می کنند. سینه ها ممکن است به دلیل افزایش جریان خون احساس لطافت کرده و بزرگتر به نظر برسند. علاوه بر آن، احتمال دارد در دوران بارداری، نوک پستان صدمه دیده و رگها در زیر پوست تیره به نظر برسند. از آنجا که بسیاری از زنان نیز در روزهای منتهی به پریود ناراحتی پستان را تجربه می کنند، این علامت همیشه نشان دهنده بارداری نیست.

احساس بیماری:

گرفتگی و پستان درد، در اوایل بارداری می تواند باعث موارد زیر شود:

  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • حالت تهوع
  • بیزاری از غذا

با گذشت هفته ها، این علائم ممکن است قبل از اینکه سطح HCG در اواخر سه ماهه اول کاهش یابد، تقویت شود. شما خودتان را می شناسید، بنابراین به بدن خود توجه کنید. علائم جسمی غیرمعمول می تواند شما را وادار به انجام تست بارداری کند.

عدم پیشگیری از بارداری:

قرص های جلوگیری از بارداری ، کاندوم و انواع دیگر وسایل پیشگیری از بارداری 100 درصد از بارداری محافظت نمی کنند. به عبارت دیگر، صرف نظر از اینکه مراقب باشید، همیشه احتمال کم بارداری وجود دارد. با وجود ترجیحات مربوط به کنترل بارداری، اگر هر یک از علائم ذکر شده را تجربه کردید، تست بزنید.

خطا یا نقص انسانی نیز می تواند منجر به بارداری بدون برنامه شود. مصرف قرص های ضد بارداری هر روز دشوار است. بررسی ها نشان می دهد مصرف نادرست قرص های بارداری در زنان، از هر 100 زن، 9 مورد ممکن است باردار شوند. طبق برنامه ریزی والدین، ​​از هر 100 زنی که برای پیشگیری از بارداری به کاندوم اعتماد می کنند، تقریباً 18  مورد باردار می شوند.

اگر نگران راه های پیشگیری از بارداری هستید، در مورد روشهای جایگزین جلوگیری از بارداری مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) از پزشک خود سو ال کنید. طبق برنامه ریزی والدین، هر سال از هر 100 زنی که از IUD استفاده می کنند کمتر از یک نفر باردار می شود.

مطالعه بیشتر: پیشگیری از بارداری اورژانسی

در صورت مشاهده علائم بارداری بهتر است با متخصص زنان آنلاین مشورت کنید.

تست بارداری چیست؟ | پزشکت

تست های بارداری چگونه انجام می شود؟

تمام آزمایش های بارداری اعم از ادرار یا خون، وجود hCG را تشخیص می دهند. بلافاصله پس از بارداری، تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل می شود. جفت، اندامی است که در رحم یک زن در دوران بارداری ایجاد می شود، سپس شروع به ساختن هورمون hCG می کند و میزان آن را با گذشت روز افزایش می دهد. سطح hCG به سرعت افزایش می یابد و پس از هشت تا 10 هفته به اوج خود می رسد.

اگر نوار تست در آزمایش بارداری با hCG موجود در نمونه خون یا ادرار تداخل داشته باشد، یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند. در آزمایشات خانگی، تغییر رنگ نوار می تواند نشان دهنده نتیجه آزمایش باشد.

چه زمانی آزمایش بارداری با ادرار تجویز می شود؟

اکثر خانم ها با فرض اینکه دوره قاعدگی منظمی دارند و دلیل سوء ظن به احتمال بارداری دارند، تست خانگی را ترجیح می دهند.

در هفته قبل از پیش بینی پریود، ممکن است علائمی را تجربه کنید، مانند خونریزی لانه گزینی (خونریزی سبک یا لکه بینی که از چند ساعت تا سه روز طول می کشد)، گرفتگی لگن و تورم و حساسیت پستان که نشان می دهد شما باردار شده اید.

هنگامی که چنین علائمی را تجربه کردید، ممکن است تصمیم بگیرید برای تأیید زودهنگام آزمایشی انجام دهید. به دنبال یک تست خانگی باشید که به عنوان ارائه تشخیص زودهنگام «یا» نتیجه اولیه به بازار عرضه می شود. این تست ها حساس تر از تست های استاندارد هستند و از این رو کمی گران ترند. هنگام استفاده از یکی از این تست ها، به خاطر داشته باشید که هرچه آزمون زودتر انجام شود، از اطمینان بیشتری برخوردار است.

تست بارداری چیست؟ | پزشکت

چه موقع باید آزمایش خون را انتخاب کنید؟

اگر در اسرع وقت پاسخی می خواهید و نمی توانید منتظر بمانید که آیا قاعدگی شما فرا می رسد، آزمایش خون جایگزین قابل اعتمادی برای آزمایشات خانگی است. از آنجا که آنها به سطح بسیار پایین hCG حساس هستند، می توان آنها را به محض یک هفته پس از بارداری (حدود یک هفته قبل از دوره مورد انتظار) بررسی کرد.

بعداً در صورت مشکوک بودن به حاملگی خارج رحمی (حاملگی خارج از رحم) از آزمایش خون نیز استفاده می شود. این بدان دلیل است که در حاملگی خارج رحمی، سطح hCG با سرعت طبیعی افزایش نمی یابد، بنابراین برای تأیید حاملگی خارج رحمی از آزمایش خون استفاده می شود.

پزشکان همچنین ممکن است از آزمایش خون به عنوان راهی برای نظارت بر رشد و نمو جنین در زنان در معرض خطر بارداری استفاده کنند، به عنوان مثال، در افرادی که سابقه سقط ندارند آزمایش خون را تجویز می کنند.

مطالعه بیشتر: بارداری پرخطر

تست بارداری چیست؟ | پزشکت

کیت بارداری چیست و چگونه استفاده می شود؟

کیت بارداری یا تست حاملگی خانگی، یک دستگاه کوچک است که برای تشخیص بارداری در خانه استفاده می‌شود. این کیت‌ها اکثراً بر مبنای تشخیص حضور هورمون بتا hCG (Human Chorionic Gonadotropin) در ادرار عمل می‌کنند.

کیت های بارداری در دو نوع اساسی در دسترس هستند:

  • آزمون های سنتی با شاخص های خطی
  • دستگاه های دیجیتال با جوابی آسان برای خواندن

این آزمایشات، نتایج مشابهی را تشخیص می دهند؛ اما قیمت کیت های دیجیتال به طور کلی بیشتر است.

آزمایشات منظم می تواند نوارهای تست ساده یا نوارهایی باشد که درون یک کارتریج محصور شده اند. در تمام آزمایشات خانگی بسته به روش استفاده شده، به مدت 5 تا 20 ثانیه استفاده از ادرار لازم است.

روش استفاده از کیت بارداری به طرز زیر است::

  • خیساندن مستقیم نوار با ادرار جریان متوسط
  • جمع آوری ادرار در یک فنجان استریل و فرو بردن نوار در نمونه
  • جمع آوری ادرار در یک فنجان استریل و استفاده از قطره چکان برای افزودن آن به آزمایش

اکثر کیت های خانگی در کمتر از 5 دقیقه نتیجه را مشخص می کنند و برخی تست های «نتیجه سریع» فقط 1 دقیقه طول می کشد. تست های سنتی نتیجه را با یک خط رنگی یا علامت بعلاوه نشان می دهند، در حالی که تست های دیجیتال نتیجه مشخصتری را در پنجره بازخوانی مشخص می کنند.

اگر به تشخیص تست خانگی خود مشکوک هستید، می توانید از یک تست دیجیتال استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:کمرنگ بودن تست بارداری نشانه چیست؟

تست بارداری چیست؟ | پزشکت

تفسیر نتایج تست بارداری 

نتیجه مثبت در کیت تست بارداری در منزل معمولاً شاخص قابل اعتمادی برای باردار بودن است. با این وجود چندین استثنا در این مورد وجود دارد. یک نتیجه مثبت کاذب، به این معنی که آزمایش هنگامی که در واقع باردار نیستید مثبت است، در برخی موارد ممکن است رخ دهد:

  • مصرف داروهای باروری حاوی hCG مانند Pregnyl و Profasi
  • اگر اخیراً باردار شده اید (حتی اگر دوران بارداری را به طور کامل انجام نداده اید).

منفی کاذب (شما باردار هستید، اما آزمایش نشان می دهد که شما نیستید) به چند دلیل می تواند ایجاد شود:

تغییرات تخمک گذاری و کاشت. اگر تخمک گذاری دیرتر از حد معمول در چرخه شما اتفاق بیفتد یا کاشت تخمک بارور شده در رحم بیشتر طول بکشد، ممکن است در زمان انجام آزمایش میزان hCG شما کمتر از حد انتظار باشد.

حساسیت آزمون. ممکن است آزمایشی که انتخاب کردید حساسیت کافی برای تشخیص سطح hCG موجود در آن زمان را نداشته باشد.

مصرف مایعات. نوشیدن بیش از حد آب قبل از انجام آزمایش ممکن است نمونه شما را رقیق کرده و نتیجه منفی کاذب ایجاد کند.

سعی کنید سطح hCG افزایش یابد و به آستانه قابل تشخیص برسد و نتیجه آزمایش مثبت داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

خانم ها در صورت مثبت بودن جواب تست بارداری خود به پزشک مراجعه کنند. اولین ویزیت قبل از تولد شما معمولاً در چند هفته اول بارداری اتفاق می افتد. علاوه بر آن، خانم های که نتیجه تست آنها منفی بوده و علائم بارداری را دارند، بهتر است با پزشک خود مشورت کننند و آزمایش خون بدهند. اگر آزمایش های متعدد بارداری نتایج متناقضی را به همراه داشته باشد، همچنین توصیه می شود برای دریافت جواب دقیق آزمایش خون صورت بگیرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز