لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بهترین زمان برای تست بارداری

زمان تست بارداری|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تشخیص بهترین زمان برای تست بارداری برای آن دسته از زنانی که علاقه شدیدی به باردار شدن دارند می تواند جالب و حتی موثر باشد. این در حال است که اکثر زنان هنوز نمی دانند چه زمانی باید تست بارداری را انجام دهند. اکثر آنها بیشتر به دنبال تست بارداری خانگی هستند که ممکن است نتایج دقیقی را نداشته باشد. این مقاله از پزشکت را بخوانید تا بدانید در صورت تلاش برای باردار شدن چه زمانی برای انجام تست بارداری شما مناسب است.

تست بارداری چیست؟

تست های بارداری به منظور بررسی و نشان دادن اینکه آیا هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG ) در ادرار زنان وجود دارد یا خیر طراحی شده است. این هورمون بلافاصله پس از کاشت تخمک بارور شده در دیواره رحم ترشح شده و هر دو تا سه روز یکبار دوبرابر می شود. تشخیص آن در ادرار می تواند نشان دهنده بارداری زنان باشد.

تست بارداری را هم می توان در خانه انجام داد و هم ا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. کیت های تست بارداری خانگی در داروخانه ها به فروش می رسد. اگر تست را در خانه انجام می دهید، مطمئن شوید که تمام دستورالعمل ها را به درستی انجام می دهید. با این حال، متخصص زنان و زایمان ممکن است از آزمایش خون برای تست بارداری استفاده کند. آزمایش خون دقیق تر از آزمایش ادرار است.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری 

به محض اینکه چرخه قاعدگی ماهانه خود را از دست دادید، می توانید آزمایش بارداری انجام دهید. این زمان می تواند بهترین فرصت برای انجام تست بارداری باشد. گاهی اوقات، چند روز قبل از پایان چرخه قاعدگی نیز می توان تست بارداری را انجام داد. کیت حاملگی هورمون hCG تولید شده در دوران بارداری را تشخیص می دهد. بدن ممکن است این هورمون را حتی قبل از تاریخ پریود تولید کند. با این حال، انجام آزمایش تشخیص بارداری در روزهای قبل از قاعدگی ممکن است کمی زود باشد و نتیجه نادرستی را به شما بدهد. حتی اگر نتیجه مثبت نشان دهد، ممکن است به دلیل سقط خود به خود به حاملگی ختم نشود.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای بارداری

بهترین زمان برای انجام تست بارداری|| پزشکت

تست بارداری چه موقع از روز باید انجام شود؟

تست‌های بارداری خانگی هنگام استفاده در اولین روز از قاعدگی و بعد از آن دقت 99% دارند. بهترین زمان در روز برای انجام تست بارداری صبح است که ادرار غلظت بیشتری داشته باشد.

تست بارداری را نباید خیلی زود انجام دهید، اما هرگز برای انجام تست بارداری دیر نیست. انجام تست بارداری حتی پس از چند روز از لقاح نیز می تواند نتایج دقیقی داشته باشد.

دقت تست خانگی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • انجام دادن درست دستورالعمل تست بارداری
  • تشخیص بهترین زمان برای انجام تست بارداری
  • زمان تخمک گذاری و مدت زمان کاشت

چه زمانی تست بارداری بدهیم؟

به جای اینکه نگران باردار بودن یا نبودن خود باشید، می توانید قبل از انجام آزمایش خانگی برخی از علائم بارداری را بررسی کنید. برخی از علائم اولیه بارداری عبارتند از:

  • احساس خستگی
  • طعم بد در دهان
  • افزایش حس بویایی
  • گرفتگی یا احساس عجیب کشش در شکم
  • لکه بینی یا خونریزی خفیف که زمانی اتفاق می افتد که جنین خود را در رحم لانه گزینی می کند.
  • تغییر ناگهانی در عادات غذایی . ممکن است علاقه مند به امتحان کردن غذاهایی باشید که قبلاً به آنها علاقه نداشتید.
  • حساسیت یا تورم سینه. در این شرایط ممکن است هنگامی که آنها را لمس می کنید یا هنگام پوشیدن سوتین، احساس ناراحتی و درد خواهید کرد.

شما ممکن است در هفت تا ده روز اول پس از تخمک گذاری متوجه علائم و نشانه های فوق شوید. اگر مطمئن نیستید که چه زمانی تخمک گذاری کرده اید اما هنوز می توانید برخی یا همه علائم را متوجه شوید، زودتر تست بارداری را انجام دهید.

مطالعه بیشتر:کمرنگ بودن تست بارداری نشانه چیست؟

جهت ویزیت غیرحضوری و تلفنی با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

آزمایش ادرار برای تست بارداری|| پزشکت

انواع تست های بارداری و بهترین زمان انجام آنها

قبل از انجام هر گونه تست بارداری، بهتر است در مورد انواع مختلف تست های بارداری و بهترین زمان انجام آنها اطلاعات لازم را کسب کنید.

آزمایش ادرار:

آزمایش ادرار را به راحتی می توانید در خانه یا آزمایشگاه انجام دهید. تست ادرار برای تشخیص بارداری را می توانید در هر زمانی انجام دهید. آنها راحت ترین و خصوصی ترین کیت های تست هستند. می‌توانید یک هفته پس از اتمام دوره قاعدگی تست ادرار را انجام دهید.

می توانید نتیجه آزمایش ادرار برای بارداری را بین پنج تا ده دقیقه بخوانید. هر خطی که بعد از ده دقیقه متوجه شدید ممکن است گمراه کننده باشد و بهتر است آنها را نادیده بگیرید. همچنین، خواندن زودتر از پنج دقیقه ممکن است نتیجه نادرست و کاذبی را نشان دهد.

نتیجه تست بارداری مثبت

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، متوجه یک خط دوم به همراه خط کنترلی می شوید که از قبل در آزمایش وجود دارد. این خط دوم پس از عبور نمونه ادرار از نوار ظاهر می شود. برخی از کیت های دیگر دارای طراحی متقاطع برای نشان دادن نتیجه مثبت بارداری هستند.

در برخی موارد ممکن است باردار نباشید اما با این حال نتیجه تست بارداری شما مثبت باشد. این یک نتیجه مثبت کاذب نامیده می شود. شایع ترین مواردی که می توانند باعث ثبت نتیجه مثبت کاذب شوند، عبارتند از:

  • پروتئین در ادرار
  • خون در ادرار
  • شما از داروهایی مانند ضد تشنج، آرام بخش و خواب آور استفاده می کنید.
  • افرادی که تحت درمان ناباروری قرار می گیرند، اگر در عرض ده روز از آخرین درمان hCG آزمایش کنند، ممکن است نتیجه مثبت کاذب را نشان دهند. علاوه بر آن، سطح هورمون hCG در زنان در مرحله قبل از یائسگی افزایش می یابد. حتی پس از زایمان، هورمون hCG می تواند تا چهار تا شش هفته در بدن باقی بماند که منجر به یک نتیجه مثبت کاذب می شود.

نتیجه تست بارداری منفی 

اگر نتیجه آزمایش منفی باشد، کیت فقط خط کنترل را نشان می دهد. می توانید حدود یک هفته بعد دوباره تست را تکرار کنید.

در برخی موارد، حتی پس از دریافت نتیجه منفی، ممکن است باردار باشید. این یک نتیجه منفی کاذب نامیده می شود که به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • منقضی شدن تاریخ تست بارداری
  • رعایت نکردن دستورالعمل تست بارداری
  • مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و دیورتیک ها
  • نمونه ادرار برای مدت طولانی، یعنی 30 دقیقه یا بیشتر قرار گرفته باشد، می تواند نتیجه منفی کاذب بدهد.
  • اگر درست قبل از آزمایش مقدار زیادی مایعات مصرف کرده باشید، ادرار شما به شدت رقیق می شود که می تواند نتایج تست را منفی کاذب نشان دهد.

خط کم رنگ در تست بارداری 

گاهی اوقات، نتیجه آزمایش ممک است به صورت یک خط ضعیف نمایش داده شود که نشان دهنده تعداد کم هورمون hCG در نمونه ادرار است. دلیل کمرنگ شدن این خط به این دلیل است که غلظت هورمون در اوایل بارداری بسیار کم است.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

آزمایش خون بارداری|| پزشکت

آزمایش خون بارداری:

آزمایش خون برای تایید و تشخیص بارداری در یک مرکز پزشکی یا در کلینیک پزشک انجام می شود. با این حال، آنها کمتر از آزمایش های ادرار تجویز می شوند. این در حالی است که آنها می توانند وضعیت بارداری شما را زودتر از آزمایش ادرار تشخیص دهند. یعنی شش تا هشت روز پس از تخمک گذاری می تواند بهترین زمان انجام تست خون برای تایید بارداری باشد. برای انجام تست خون بارداری پزشک شما یکی از دو نوع آزمایش خون را انتخاب می کند:

آزمایش کیفی hCG

این تست نمونه خون شما را برای هر گونه اثری از hCG و در نتیجه وضعیت بارداری شما را بررسی می کند. پزشک ممکن است ده روز پس از عقب افتادن قاعدگی این آزمایش را توصیه کند. با این حال، آزمایش کیفی hCG می تواند سطوح hCG شما را حتی زودتر تشخیص دهد.

آزمایش کمی hCG (بتا-hCG)

این آزمایش مقدار دقیق hCG را در نمونه خون اندازه گیری می کند و می تواند سطوح بسیار پایین این هورمون را در مراحل اولیه بارداری تشخیص دهد. غلظت hCG را اندازه گیری می کند و بنابراین هرگونه عارضه بارداری را ردیابی می کند. این آزمایش همچنین در ترکیب با سایر آزمایش‌ها برای رد احتمال حاملگی خارج رحمی یا لوله‌ای و نظارت بر سیستم بدن شما پس از سقط جنین زمانی که سطح hCG به سرعت کاهش می‌یابد، تجویز می‌شود.

مطالعه بیشتر:راهکارهای طبیعی برای تقویت باروری

سوالات متداول

آیا پنج روز پس از قاعدگی بهترین زمان برای تست بارداری است؟

پنج روز پس از عقب افتادن قاعدگی برای انجام تست بارداری خیلی زود نیست. برای نتایج دقیق، پزشکان توصیه می‌کنند که آزمایش را حتی در اولین روز از دست دادن قاعدگی انجام دهید. با این حال، اگر چرخه تخمک گذاری شما دیرتر از حد معمول در ماه گذشته رخ داده است، ممکن است هنگام آزمایش در اولین روز از قاعدگی عقب افتاده، نتایج منفی کاذب دریافت کنید. بنابراین، هر چه پس از یک دوره از دست رفته بیشتر منتظر بمانید، شانس بیشتری برای کسب نتیجه بهتر را خواهید داشت.

آیا می توانم شبانه آزمایش بارداری انجام دهم؟

انجام تست بارداری در شب ممکن است نتایج زیاد دقیقی را نشان ندهد. زیرا سطح hCG در ادرار ممکن است به اندازه اولین ادرار آزاد شده در صبح نباشد.

چرا پریود من دیر شده اما نتایج آزمایش منفی است؟

عوامل متعددی از جمله استرس، کم خوابی، مشکلات تیروئید، تغییرات وزن، ورزش بیش از حد و برخی داروها می توانند در تاخیر پریود نقش داشته باشند. اگر دیر پریود شما با درد شدید شکمی، سرگیجه یا حالت تهوع همراه است، با پزشک زنان خود مشورت کنید.

آیا می توانم باردار باشم و جواب آزمایش منفی باشد؟

احتمال باردار شدن و گرفتن نتیجه منفی کاذب به دلایل متعددی وجود دارد. آزمایش خیلی زود یا با ادرار رقیق شده (نه اولین ادرار در صبح) می تواند به دلیل سطوح پایین hCG منجر به منفی کاذب شود. تست های منفی کاذب نیز ممکن است در حاملگی های خارج از رحم یا زمانی که کیت تست معیوب است رخ دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز