لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیب آدم یا سیب گلو چیست؟

سیب آدم || پزشکت
فهرست مطالب

سیب آدم یک برجستگی قابل مشاهده و کاملا مشخص در جلوی گلوی شخص است که توسط حنجره یا جعبه صدا ایجاد می شود و پوست این ناحیه را به سمت بیرون فشار می دهد. داشتن این برآمدگی، یک ویژگی جنسی ثانویه در مردان محسوب می شود. اگرچه سیب گلو در مردان شایع تر بوده و به طور کلی با هویت مردانه مرتبط است، اما این برآمدگی در برخی از زنان هم ممکن است قابل مشاهده باشد.

این در حالی است که سیب آدم در دوران کودکی زیاد قابل تشخیص نیست اما در دوران بلوغ، با رشد حنجره ممکن است نمایان تر شود. این باعث ایجاد تغییراتی در صدا می شود که هم مردان و هم زنان آن را تجربه می کنند. اگرچه این رشد در هر دو جنس اتفاق می‌افتد، اما در مردان قابل توجه‌تر است، به همین دلیل سیب آدم در مردان نسبت به زنان مشخص تر و قابل مشاهده تر است.

حنجره از 9 ناحیه مختلف غضروف تشکیل شده است. بزرگترین آنها غضروف تیروئید نام دارد. همزمان با رشد حنجره در دوران بلوغ، غضروف تیروئید برای انبساط نیاز به فضا دارد، بنابراین به جلو فشار می آورد و باعث ایجاد برآمدگی سیب آدم می شود.

نام این ویژگی بدن طبیعی به داستان کتاب مقدس آدم و حوا در باغ عدن برمی گردد. همانطور که در داستان آمده است، آدم یک تکه میوه ممنوعه از درخت سیب خورد و قسمتی از آن در گلویش گیر کرد. نام “سیب آدم” از اینجا آمده است. با این حال، سیب آدم هیچ ربطی به غذایی که می خورید ندارد و نشان دهنده چیز مذهبی نیست. این فقط مربوط به حنجره است و در درجه اول فقط در مردان رخ می دهد.

سیب گلو || پزشکتعملکرد سیب گلو چیست؟

سیب آدم از غضروف، یک بافت همبند سفت و در عین حال انعطاف پذیر ساخته شده است. غضروف قوی‌تر اما نرم‌تر و انعطاف پذیرتر از استخوان است و چندین قسمت دیگر گردن را تشکیل می‌دهد. معمولاً سیب آدم در دوران بلوغ ایجاد می شود. در اطراف جلوی حنجره، درست بالای تیروئید، تقریباً تا نیمه گردن رشد می کند. این ساختار به محافظت از تارهای صوتی در برابر آسیب های خارجی کمک می کند.

خود برآمدگی سیب آدم هیچ عملکردی در بدن افراد ندارد. اما حنجره، که باعث ایجاد سیب آدم می شود، اندام مهمی است که به افراد کمک می کند نفس بکشند، غذا را به درستی قورت دهند و صحبت کنند. حنجره برای گفتار درست و مناسب امری کاملا ضروری و حیاتی است که به طور غیر رسمی به عنوان جعبه صدا شناخته می شود. در داخل حنجره دو مجموعه تارهای صوتی وجود دارد که نوارهای عضلانی هستند که به انسان اجازه تولید صدا را می دهند. وقتی ساکت هستید، تارهای صوتی باز می شوند و اجازه می‌دهند هوا بدون ایجاد صدا از گلویتان عبور کند. هنگامی که می خواهید حرف بزنید، تارهای صوتی بسته می شوند و هوا را مجبور به عبور از روی آنها می کنند و باعث ایجاد لرزش و در نتیجه صدا می شود.

با این حال، حنجره عملکرد بسیار مهمتری نسبت به گفتار دارد. برای کمک به قورت دادن موثر، جلوگیری از ورود غذا به ریه‌ها بسیار مهم و ضروری است. هنگامی که غذا را قورت می دهید، ماهیچه های حنجره به بستن اپی گلوت کمک می کنند. اپی گلوت، یک تکه از غضروف است که از ورود غذا به ریه ها و آسپیراسیون جلوگیری می کند. آسپیراسیون، وضعیتی که در آن غذا یا مایعات وارد ریه های شما می شود، که ممکن است باعث ذات الریه و بروز سایر عوارض احتمالی شود.

برای مشاوره با پزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

سیب آدم چه زمانی رشد می کند؟

سیب آدم در دوران بلوغ رشد می کند. قبل از این مرحله، اندازه حنجره دختران و پسران مشابه است. هنگامی که بلوغ شروع می شود، حنجره بزرگ می شود و غضروف بیشتری برای محافظت از تارهای صوتی به دست می آورد. به نوبه خود، صدای شما به طور طبیعی عمیق تر می شود. رشد حنجره در پسران بیشتر از دختران است.

درست مانند سایر تغییرات بدن، سیب آدم به طور ناگهانی یک شبه ظاهر نمی شود. اگر صدای شما دستخوش تغییراتی می شود، مانند صدای جیر جیر گاه به گاه، این می تواند به این معنی باشد که حنجره شما در حال تطبیق با روند رشد است.

آیا زنان سیب گلو دارند؟

هم مردان و هم زنان حنجره دارند، اما زنان به ندرت ممکن است برآمدگی قابل توجهی در گلوی خود داشته باشند که به سیب آدم معروف است. در واقع، داشتن سیب آدم به قدری با جنس مذکر مرتبط است که به عنوان یک ویژگی جنسی ثانویه در نظر گرفته می شود، درست مانند داشتن موهای صورت یا داشتن صدای عمیق. با این حال، سیب آدم در برخی از زنان نیز قابل مشاهده هستند.

تفاوت های هورمونی بر نحوه رشد حنجره و سیب آدم تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که برخی از مردان حنجره های بزرگتر و صدای عمیق تری نسبت به دیگران دارند. به همین دلیل، زنان ممکن است حنجره بزرگ‌تر، سیب آدم برجسته‌تر و صدایی ضعیف‌تر داشته باشد.

چرا اندازه سیب آدم متفاوت است؟

تغییر اندازه سیب آدم در بین زنان و مردان به عوامل بیولوژیکی در آنها بستگی دارد. مهمترین علت آن به رشد حنجره مربوط می شود. رشد حنجره به تستوسترون مربوط می شود که یک هورمون جنسی مردانه است. به همین دلیل مردان معمولاً حنجره بزرگتر و همچنین صدای عمیق تری نسبت به زنان دارند. هر چه حنجره یک فرد بزرگتر باشد، احتمال مشخص بودن سیب آدم در آن فرد بیشتر خواهد بود.

از طرفی هم موقعیت حنجره در گلوی مردان به تحوی است که باعث برآمدگی قابل مشخص تر و برجسته تر می شود.

در زنان، غضروف تیروئید در زاویه 120 درجه قرار می گیرد و در مقایسه با غضروف تیروئید مردان که در زاویه 90 درجه قرار دارد، آن را به گلو نزدیکتر نگه می دارد. البته، درست مانند هر ویژگی فیزیکی، احتمال دارد اندازه حنجره در افراد مختلف، تا حدودی متفاوت باشد که همین باعث تغییرات ظاهری در سیب آدم در افراد می شود.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص گوش و حلق آنلاین، همین الان کلیک کنید.

حنجره || پزشکت

آیا می توانیم اندازه سیب آدام خود را با جراحی کاهش دهیم؟

سیب آدم به عنوان یک ویژگی جنسی ثانویه مردان در نظر گرفته می شود. به همین دلیل، برخی از افراد تراجنسیتی یا مونث که سیب آدم برجسته و قابل مشاهده ای دارند، می تواند تحت عمل جراحی قرار بگیرند و اندازه و ظاهر سیب آدم خود را کاهش دهند.

اندازه سیب آدم تاثیری بر سلامت جسمی ندارد. با این حال، برخی افراد احساس می کنند که اندازه سیب آدم در آنها ممکن است نسبت به ظاهر و شکل بدنی شان تناسب درستی نداشته باشد. به عنوان مثال، شخصی که سیب آدم برجسته ای دارد، ممکن است نسبت به چیزی که جامعه آن را یک ویژگی مردانه می داند، احساس ناراحتی کند. حتی برخی افراد دوست دارند، سیب آدم بزرگتری داشته باشند.

جراحی سیب گلو

اگر فردی بخواهد اندازه سیب آدم خود را افزایش دهد، جراح می تواند غضروف را از جای دیگری در بدن پیوند بزند. یک مطالعه موردی در سال 2017 در مورد این تکنیک نسبتا جدید توضیح می دهد که جراح از غضروف دنده‌ها برای بهبود ظاهر سیب آدم استفاده کرده است.

همچنین می توان غضروف اضافی را از ناحیه اطراف تیروئید برداشت و اندازه سیب آدم را کاهش داد. این جراحی به عنوان کندرولارنگوپلاستی و تراشیدن تراشه نیز شناخته می شود. این جراحی در میان زنان ترنس که در بدو تولد مرد بودند اما خود را زن معرفی می‌کردند، شایع‌تر است. اغلب در کنار سایر جراحی ها برای ایجاد صداهای زنانه تر انجام می شود. این یک نوع جراحی تغییر جنسیت در نظر گرفته می شود.

داشتن (یا نداشتن) سیب آدام به ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد شما بستگی دارد. با این حال، گزینه های جراحی برای تغییر سیب آدم وجود دارد، چه بخواهید آن را تقویت کنید و چه آن را به طور کلی کاهش دهید. کاهش سیب آدام یک جراحی گسترده است که برای بهبودی زمان می برد. عوارض جانبی نادر شامل ضعف در توانایی صوتی و تغییرات بعدی در صدای شما است. بهبودی پس از جراحی ممکن است چند هفته طول بکشد.

در مورد تمام مزایا و خطرات تقویت سیب آدام با پزشک خود همین الان مشورت کنید.

آیا بزرگی سیب آدم نشان دهنده بیماری است؟

سیب گلو باعث هیچ گونه عوارض و مشکلی در سلامتی افراد نمی شود. با این حال، برخی شرایط می توانند باعث تورم در حنجره یا رشد در نواحی اطراف شوند. این شرایط ممکن است باعث بزرگتر نشان دادن سیب آدم شود. نمونه هایی از این شرایط عبارتند از:

  • لارنژیت، التهاب حنجره
  • فارنژیت، التهاب پشت گلو
  • سرطان حنجره
  • گواتر، رشد در تیروئید
  • سرطان تیروئید

درمان بزرگ شدن سیب آدم در افراد مختلف، متفاوت است و به علت آن بستگی دارد. ممکن است شامل داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا کورتیکواستروئیدها باشد. اگر فردی سرطان داشته باشد، درمان ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی باشد.

سخن آخر

سیب آدم یک توده غضروفی است که از جعبه صدا یا حنجره بیرون زده است. به طور معمول در مردان برجسته تر است. سیب آدم که برجستگی حنجره نیز نامیده می شود، به غضروف اطراف تیروئید و گلو در جلوی گردن اشاره دارد. اگرچه در بدو تولد وجود دارد، اما در دوران بلوغ مردانه یا با هورمون درمانی تستوسترون رشد می کند. مردان معمولاً سطح تستوسترون بالاتری نسبت به زنان دارند، بنابراین معمولاً سیب‌های آدام بزرگ‌تر نیز دارند.

برجستگی متفاوت سیب های آدم بخشی از ویژگی طبیعی بدن انسان است. با این حال، اگر ظاهر سیب آدم شما کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، روش های جراحی ایمنی وجود دارد که می توانید برای کاهش ظاهر سیب آدم آنها را انجام دهید.

همین حالا سوال خودتونو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید. ببخشید من وقتی پانزده شانزده سال داشتم خودمو با روسری می آویختم. چون تحت تاثیر یک فیلم قرار گرفته بودم که حاوی صحنه دلخراش (صحنه اعدام) بود. فکر کنم ۱۰۰ بار این کار رو کردم بعد از این کار شکل ظاهری جلوی گردنم فرق کرد و سیب گلوم برجسته تر شد. بعد یکی از غضروف های سیب گلومو با مشت زدم رفت داخل و الان یکیش قابل مشاهدس. (غضروف پایینی).
    ۲ ماه پیش هم بهم حمله پانیک اومده لود و رفتم اورژانس بهم یه آمپول زدن آروم شدم قلبم شروع به تند تند تپیدن میکرد بعدش آرام شدم. بعد چند روز احساس خفگی کردم.
    پیش ۳ تا متخصص گوش حلق بینی رفتم حتی یکیش اندسکوپی هم کرد گفت که هیچیت نیست اگه صدمه میدید بر اثر فشار با طناب به گلوت اون زمان علائمشو نشون میداد.
    هر سه تاشدنم بهم گفتن که از اعصابته باید بری پیش روانپزشک.
    پیش روانپزشک هم رفتم جریان رو بهش توضیح دادم بهم آلپرازولام. ویتامین دی و سرترالین تجویز کرد. الان یه ماهه داروهاشو دارم مصرف میکنم ولی بعضی موقع ها دارم از گلوم خفه میشم.
    آخرین باری که به دکتر حلق مراجعه کردم بعد از معاینه برام سی تی اسکن نوشت.
    الان ۲۱ سال دارم و خیلی پشیمونم از این کارم.
    اون موقع نوجوان بودم و هنوز به بلوغ ذهنی نرسیده بودم.
    تو اینترنت هم جستجو کردم نوشته بود که غضروف سیب گلو انعطاف پذیره.
    در ظمن سونوگرافی هم انجام دادم. همه چی عادی بود فقط تغییرات کیستیک در فوکال داشتم.
    به نظرتون به جراحی نیاز دارم یا نه؟
    به نظرتون مشکل از حمله پانیکه یا صدمه بر اثر فشار به گلوست
    چون میگن حمله پانیک یا وحشت زدگی هم میتونه منجر به گلو درد و احساس سفتی و خفگی گلو بشه.
    بیزحمت جواب سوالمو بدین.
    واقعا خسته شدم از این بیماری.
    این دوماهو فقط تو دکتر ها مطب ها وقتمو گذروندم.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

زخم معده، ریفلاکس مری، رژیم غذایی نادرست و حتی استرس می تونه باعث سوء هاضمه بشه که بسیار ناراحت کننده ست. برای درمان مشکلات گوارشی خود با متخصص گوارش 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

مشکل خارش و سوزش پا می تونه ناشی از علل مختلفی مثل عفونت قارچی، خشکی پوست و یا مشکلات عروقی باشه که در هر صورت آزاردهنده ست. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی بگیر.

خونریزی زیاد در طول دوره پریودی ممکنه نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، التهابات رحم، وجود تومورها، عوامل خونی و غیره باشه. اگه موقع پریودی خونریزیت زیاده تا دیر نشده با متخصص زنان مشاوره تلفنی بگیر.

درد لگن دلایل مختلفی مثل عفونت ادراری، التهاب رحم، آسیب ستون فقرات داره که میتونه زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار بده. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

درد سینه یک وضعیت نگران‌کننده ست که می تونه علل مختلفی مثل بیماری قلبی، ریه‌ها یا مشکلات عضلانی-اسکلتی داشته باشه. برای تشخیص صحیح با متخصصان آنلاین قلب و عروق 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

لمینت دندان یک روش زیبایی دندان‌هاست که با استفاده از لایه‌های نازک پوششی، شکل و رنگ دندان‌ها را تغییر میده. این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های تاریک، شکسته، ترک خورده یا ناهموار استفاده میشه. اگه می خوای دندونتو لمینت کنی، بهتره با دندان پزشک آنلاین مشاوره تلفنی بگیری تا راهنماییت کنه.