لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علائم کاهش تستوسترون در مردان

علائم کاهش تستوسترون در مردان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم کاهش تستوسترون در مردان بسیار زیاد، اما ظریف هستند که برخی از آنها به ریزش مو و اختلال تعوظ و کاهش میل جنسی مربوط می شوند. تستوسترون هورمونی است که توسط بدن انسان و در مردان عمدتا توسط بیضه ها تولید می شود. تستوسترون در ظاهر و رشد جنسی مردان تأثیر می گذاردو تولید اسپرم و همچنین میل جنسی مرد را تحریک می کند. همچنین به ایجاد توده عضلانی و استخوانی کمک می کند.

میزان تستوسترون به طور معمول با افزایش سن کاهش می یابد. طبق انجمن اورولوژی آمریکا، از هر 10 مرد حدوداً 2 نفر تستوسترون پایینی دارند. این میزان از هر 10 مرد در 70 و 80 سالگی  به 3 افزایش می یابد.

کمبود بیش از حد تستوسترون در مردان می توانند منجر به بروز طیف وسیعی از علائم شود. کمبود تستوسترون  یا تستوسترون کم هنگامی تشخیص داده می شود که سطح آن به زیر 300 نانوگرم در دسی لیتر (ng / dL) برسد.

طبق گفته سازمان غذا و دارو، دامنه طبیعی آن معمولاً 300 تا 1000 نانوگرم در دسی لیتر است. برای تعیین سطح تستوسترون در گردش خون از یک آزمایش خون به نام تستوسترون سرم استفاده می شود.

اگر تولید تستوسترون به شدت به زیر حد طبیعی برسد، طیف وسیعی از علائم می تواند رخ دهد. علائم تستوسترون کم اغلب ظریف هستند. اما به طور کلی،  شایع ترین علائم کاهش تستوسترون د مردان، عبارتند از:

کاهش میل جنسی

علائم کاهش تستوسترون در مردان | پزشکت

تستوسترون نقش اساسی در میل جنسی مردان دارد. برخی از مردان ممکن است با افزایش سن میل جنسی آنها کاهش یابد. با این حال، کمبود بیش از حد آن در مردان می تواند با کاهش شدید میل جنسی همراه باشد.

اختلال در نعوظ

در حالی که تستوسترون انگیزه جنسی مرد را تحریک می کند می تواند در دستیابی و حفظ نعوظ هم موثر باشد. تستوسترون به تنهایی نعوظ ایجاد نمی کند، اما در تحریک گیرنده های مغز  برای تولید اکسید نیتریک موثر است.

اکسید نیتریک مولکولی است که به ایجاد یک سری واکنش های شیمیایی لازم برای وقوع نعوظ کمک می کند. وقتی سطح تستوسترون خیلی کم است، ممکن است یک مرد در رسیدن به نعوظ قبل از رابطه جنسی یا نعوظ خود به خود (مثلاً در هنگام خواب) مشکل داشته باشد.

با این حال، تستوسترون تنها یکی از عواملی است که به نعوظ کافی کمک می کند. تحقیقات در مورد نقش جایگزینی تستوسترون در درمان اختلال نعوظ بی نتیجه است .

مردان

در بررسی مطالعاتی که به منظور مزیت تستوسترون در مردان دارای مشکلات نعوظ صورت گرفته، تقریبا هیچ درمانی با درمان تستوسترون تشخیص داده نشده است. بسیاری از اوقات، سایر بیماری ها در مشکلات نعوظ نقش دارند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دیابت
  • افسردگی
  • استرس
  • اضطراب
  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • مشکلات تیروئید

کاهش حجم مایع منی

تستوسترون در تولید منی که مایعات شیری است و به تحرک اسپرم کمک می کند، نقش دارد. مردان با تستوسترون کم اغلب در هنگام انزال متوجه کاهش حجم مایع منی خود می شوند.

تغییرات خلقی

مردان با تستوسترون کم می توانند تغییراتی در خلق و خو ایجاد کنند. از آنجا که تستوسترون بر بسیاری از فرایندهای جسمی بدن تأثیر می گذارد، می تواند بر خلق و خوی و ظرفیت ذهنی نیز تأثیر بگذارد. بررسی ها نشان می دهد که مردان با تستوسترون پایین احتمال دارد با افسردگی، تحریک پذیری یا عدم تمرکز روبرو شوند.

اختلال در حافظه

هم سطح تستوسترون و هم عملکردهای شناختی (خصوصاً حافظه) با افزایش سن کاهش می یابد. در نتیجه، پزشکان این نظریه را مطرح کرده اند که کاهش سطح تستوسترون می تواند در حافظه کوتاه مدت نقش داشته باشد.

ریزش مو

علائم کاهش تستوسترون در مردان | پزشکت

تستوسترون در چندین عملکرد بدن از جمله تولید مو نقش دارد. طاس شدن برای بسیاری از مردان بخشی طبیعی از پیری محسوب می شود. در حالی که یک ماده موروثی برای طاسی وجود دارد، اما مردان با تستوسترون کم ممکن است دچار از دست دادن موهای بدن و صورت شوند.

خستگی

مردان با تستوسترون کم خستگی شدید و کاهش سطح انرژی را گزارش کرده اند. مردانی که علاوه بر خواب کافی و ورزش منظم باز هم احساس خستگی زیاد می کنند،  ممکن است کمبود تستوسترون داشته باشند.

از دست دادن توده عضلانی

از آنجا که تستوسترون در عضله سازی نقش موثری دارد، مردان با تستوسترون کم ممکن است کاهش توده عضلانی را تجربه کنند. بررسی ها نشان داده اند که تستوسترون بر روی توده عضلانی تأثیر می گذارد، اما لزوماً قدرت یا عملکرد آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

افزایش چربی بدن

مردان با تستوسترون کم ممکن است افزایش چربی بدن را نیز تجربه کنند. به طور خاص، آنها گاهی اوقات دچار ژنیکوماستی یا بزرگ شدن بافت پستان می شوند. به نظر می رسد این اثر به دلیل عدم تعادل بین تستوسترون و استروژن در مردان رخ می دهد.

کاهش توده استخوان

پوکی استخوان یا ضعیف شدن توده استخوان، بیماری است که اغلب در زنان وجود دارد. با این حال، مردان با کمبود تستوسترون  نیز می توانند ضعف استخوان را تجربه کنند. تستوسترون به تولید و تقویت استخوان کمک می کند. بنابراین مردان با تستوسترون کم، به ویژه سالمندان، حجم استخوان کمتری دارند و بیشتر در معرض شکستگی استخوان هستند.

کاهش اندازه بیضه

سطح کم تستوسترون در بدن می تواند منجر به کاهش اندازه بیضه ها در مردان شود. از آنجا که بدن برای تولید آلت تناسلی و بیضه به تستوسترون نیاز دارد، مقادیر کم تستوسترون در مقایسه با مردی که سطح نرمال تستوسترون دارد، می تواند منجر به آلت تناسلی یا بیضه نسبتاً کوچکتر شود. اما از طرفی هم کاهش اندازه بیضه می تواند علت های دیگری را داشته باشد.  بنابراین  همیشه یک علامت تستوسترون پایین نیست.

کم خونی

 پزشکان تستوسترون کم را با افزایش خطر ابتلا به کم خونی مرتبط دانسته اند .

هنگامی که محققان ژل تستوسترون را به مردان کم خون که تستوسترون کمی نیز داشتند، تزریق کردند، در مقایسه با مردانی که از ژل دارونما استفاده کردند، تعداد گلبول های قرمز خون آنها بهبود یافت. برخی از علائم کم خونی می تواند شامل عدم تمرکز، سرگیجه، گرفتگی عضلات پا، مشکلات خواب و ضربان قلب سریع و غیر طبیعی باشد.

پیش آگهی کاهش تستوسترون در مردان

علائم کاهش تستوسترون در مردان | پزشکت

بر خلاف زنان، که در یائسگی کاهش سریع سطح هورمون ها را تجربه می کنند، مردان با گذشت زمان با کاهش تدریجی سطح تستوسترون روبرو می شوند.

مردان با سطح تستوسترون زیر 300 ng / dL ممکن است درجاتی از علائم تستوسترون کم را تجربه کنند. پزشک می تواند آزمایش خون را برای تشخیص میزان کاهش تستوسترون در مردان تجویز کرده و در صورت لزوم درمان را توصیه کند. آنها همچنین می توانند در مورد مزایا و خطرات احتمالی داروی تستوسترون بیمار را راهنمایی کنند.

رژیم غذایی برای تقویت تستوسترون

برقراری تعادل در بین میزان هورمون ها برای کنترل سطح تستوسترون مهم است. این به معنای مصرف یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی است.

توجه به مصرف کل غذاهای حاوی هورمون ها یا مواد مغذی تقلید کننده هورمون ها مانند فیتواستروژن ها، برای دستیابی به سطح تستوسترون بهبود یافته توصیه می شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که این مواد مغذی ممکن است بر تعادل کلی هورمون تأثیر داشته باشند.

 دو ماده مغذی که به ویژه برای رژیم غذایی شما مهم هستند ویتامین D و روی است که هر دو ماده اولیه تولید تستوسترون هستند. مردان می توانند برای تقویت میزان تستوسترون خود از مواد غذایی زیر در رژیم روزمره خود استفاده کنند.

ماهی تن

ماهی تن سرشار از ویتامین D است که با افزایش طول عمر و تولید تستوسترون ارتباط دارد. این ماده غذایی همچنین غذایی مفید برای قلب و غنی از پروتئین است که کالری کمی دارد.

خوردن این ماهی چه کنسرو شده و چه تازه ، می تواند یک روش طبیعی برای تقویت تستوسترون باشد. یک وعده ماهی تن، نیاز روزانه شما به ویتامین D را تامین می کند.

اگر طرفدار ماهی تن نیستید، بهتر است سایر منابع ماهی ویتامین D مانند ماهی آزاد یا ساردین را در نظر بگیرید.  حداکثر دو تا سه وعده در هفته هدف داشته باشید تا میزان مصرف جیوه را که در غذاهای دریایی یافت می شود به حداقل برسانید.

شیر کم چرب با ویتامین D

شیر منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است. کودکان و زنان برای داشتن سلامتی بیشتر در استخوان ها به نوشیدن شیر توصیه می شوند، اما شیر همچنین می تواند استخوان های مردان را نیز قوی نگه دارد. محتوای ویتامین D همچنین ممکن است سطح تستوسترون را کنترل کند.  شیری را انتخاب کنید که با ویتامین D غنی شده باشد، نسخه کم چرب یا کم چربی را انتخاب کنید. آنها مواد مغذی مشابه شیر کامل بدون تمام چربی های اشباع شده دارند.

زرده تخم مرغ

علائم کاهش تستوسترون در مردان | پزشکت

زرده تخم مرغ یکی دیگر از منابع غنی ویتامین D است. زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به سفیده تخم مرغ است. کلسترول زرده تخم مرغ حتی ممکن است به کمبود تستوسترون نیز کمک کند. تا زمانی که مشکل سابقه کلسترول بالا نداشته باشید، می توانید روزانه یک تخم مرغ بخورید.

غلات غنی شده

تخم مرغ تنها غذای صبحانه نیست که می تواند به کمبود تستوسترون کمک کند. اگر مجبور هستید که کلسترول خون خود را کنترل کنید، غلات غنی شده یک جایگزین مناسبی است.برای شروع روز و سطح تستوسترون خود، غلات غنی شده را در برنامه صبحانه خود بگنجانید.

گوشت گاو

نگرانی های بهداشتی در مورد مصرف بیش از حد گوشت قرمز وجود دارد. در برخی از قسمت های گوشت گاو نه تنها چربی بیشتر از مرغ وجود دارد، بلکه خوردن زیاد آن به برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ نیز ارتباط دارد. هنوز هم، برخی از قسمت های گوشت گاو دارای مواد مغذی هستند که می توانند تستوسترون را تقویت کنند. جگر گاو منبع استثنایی ویتامین D است، در حالی که کباب گوشت گاو  حاوی روی است. برای کنترل چربی های حیوانی، فقط گوشت گاو بدون چربی را انتخاب کنید و از خوردن هر روز آن خودداری کنید.

لوبیا

وقتی صحبت از سلامتی هورمون های مردانه می شود، لوبیا ممکن است مزایای بیشتری از آنچه فکر می کنید داشته باشد. بسیاری از حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیای پخته، همه از منابع خوب روی محسوب می شوند. این غذاها پر از فیبر و پروتئین های گیاهی هستند که می توانند از سلامت قلب شما محافظت کنند.

تغییرات رژیم غذایی سالم ممکن است به تقویت تستوسترون  کمک کند. پزشک باید از طریق معاینه جسمی و آزمایش خون میزان کاهش سطح تستوسترون  را تأیید کند. در صورت تشخیص تستوسترون کم، ممکن است برای شما جایگزین هورمون تستوسترون تجویز شود، مانند:

  • قرص
  • وصله های پوستی
  • ژل موضعی
  • تزریق

این داروها همچنین می توانند با خطر بروز عوارض جانبی جدی همراه باشند .

علاوه بر این، در نظر داشته باشید که برای افزایش سلامت کلی بدن، نه فقط برای درمان کمبود تستوسترون، رژیم غذایی خود را کنترل کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز