لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

تحلیل لثه ها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تحلیل لثه ها  می تواند در نتیجه آسیب دیدگی دهان و دندان رخ دهد. دندان های کج و شلوغ یا گزش نامرتب می تواند فشار زیادی به لثه ها و ساختار استخوان وارد کند. حتی باعث می شود استخوان فک در تأمین پوشش مناسب یک یا چند دندان کافی نباشد.

وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان می شود، بیشتر ما فکر می کنیم منظور از این بهداشت، داشتن دندان های تمیز و سفید بدون پوسیدگی است. اما همان اندازه که بهداشت دهان و دندان به سلامت مجموعه ای از سفیدهای مرواریدی مهم است، به سلامت لثه ها هم اهمیت دارد. لثه هااز ریشه دندان و دندان شما محافظت کرده و آنها را در جای خود نگه می دارد.

بافت لثه در صورت عدم مراقبت مناسب، فرسوده شده و باعث می شود دندان های شما بسیار حساس و مستعد آسیب باشند. بافت لثه حاوی غشای مخاطی مرطوب است که به طور انبوه مملو از رگ های خونی است. این لایه مایل به صورتی از بالای بافت استخوانی زیرین فک بالا و پایین عبور کرده و بین پایه شکننده دندان سدی ایجاد خواهد کرد و به باکتری ها حمله می کند.

این آسیب می تواند به بافت مجاور و ساختارهای استخوانی دندان انتشار یابد. به شدت یکپارچگی آنها را مختل کند. در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود.

علل تحلیل لثه ها

عقب رفتن لثه ها | پزشکت

به طور کلی، روش های نادرست استفاده از نخ دندان و مسواک زدن نادرست و یا مسواک زدن بیش از حد می تواند باعث ساییدگی و پارگی لثه شما و ایجاد تحلیل لثه ها شود.

علاوه بر آن، عوامل متعددی منجر به تحلیل لثه می شوند، از جمله موارد زیر:
  • پیرسینگ لب یا استفاده از جواهرات روی زبان می تواند به لثه آسیب بزند. حتی باعث شود با گذشت زمان از بین برود.
  • علت اصلی تحلیل لثه ها، بیماری های پریودنتال است. این بیماری، عفونت های باکتریایی التهابی است که بافت لثه همبند و ساختار استخوانی دندان ها را در جای خود خراب می کند.
  • بسیاری از افراد به دلیل عوامل ژنتیکی که ساختار لثه شان آنها را مستعد عقب رفتگی می کند. بدون توجه به بهداشت مناسب دهان، به طور طبیعی مستعد این بیماری هستند.
  • تغییرات هورمونی مداوم در بدن، به ویژه در زنان در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی، می تواند لثه ها را به طور فزاینده ای حساس و مستعد این وضعیت کند.
  • استفاده از محصولات دخانیات منجر به تجمع پلاک های چسبنده ای می شود. آنها به سختی از دندان خارج خواهد شد. حتی ممکن است بر روی غشای مخاطی تأثیر منفی می گذارد.
  • تمایل به دندان قروچه یا فشردن دندان ها که به آن دندان قروچه نیز گفته می شود، می تواند فشار ناچیزی به دندان وارد کند و باعث عقب رفتن لبه های لثه شود.
  • کمبودهای تغذیه ای نیز با تحلیل لثه همراه است. به عنوان مثال، کمبود ویتامین C در رژیم غذایی منجر به بیماری به نام اسکوربوت می شود. اغلب با چنین بیماری های لثه ای همراه است.
  • افرادی که دارای بافت لثه ضعیف شده به دلیل درمان دندانپزشکی هستند و یا افرادی که به طور طبیعی با لثه های نازک متولد می شوند، در معرض این وضعیت قرار دارند.
  • تجمع پلاک به دلیل عدم مراقبت کافی از دندان می تواند منجر به التهاب لثه شود که زمینه ساز پریودنتیت و در نهایت تحلیل لثه می شود.

علائم و نشانه های تحلیل لثه ها

عقب رفتن لثه ها | پزشکت

تحلیل لثه یک مشکل رایج است و بسیاری از مردم حتی از آن آگاهی ندارند. برخی از علائم اولیه تحلیل لثه، عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • حساسیت دندان
  • درد ناشی از خط لثه
  • لثه های متورم و حساس
  • دندانی که بیش از حد طبیعی به نظر می رسد.
  • خونریزی از لثه پس از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان
  • دندان های شل، زیرا لثه های آسیب دیده دیگر نمی توانند آنها را در جای خود نگه دارند.

درمان استاندارد برای تحلیل لثه ها

عقب رفتن لثه ها | پزشکت

دندانپزشک قبل از تعیین یک دوره درمان مناسب، اسکن دهانی انجام می دهد و میزان آسیب لثه را تعیین می کند. هنگامی که دندانپزشک علت اصلی وضعیت شما را تشخیص داد، وی یک روش درمانی را برای شما تجویز می کند.

اگر تکنیک های مسواک زدن تهاجمی یا نادرست باعث عقب کشیدن لثه شما شود، دندانپزشک به شما یک آموزش شخصی در مورد تکنیک های مناسب مسواک زدن می دهد و ابزارها و محصولات مراقبت از بهداشت دهان و دندان را به شما پیشنهاد می کند. آنها می تواند در مورد وضعیت شما موثر باشند.

تحلیل لثه می تواند ناشی از بیماری های پریودنتال ریشه  باشد. در این شرایط روش ایده آل برای پیشگیری از آسیب بیشتر شامل تمیز شدن کامل دندان های شما از طریق عصب کشی یا جرم گیری است.

ریشه های مجاور دندان آسیب دیده آن را بسیار حساس می کند. برهمین اساس، دندانپزشک می تواند عوامل حساسیت زدا و اتصال عاج  را تجویز کند تا علائم عصبی قابل تحمل شود.

روکش های لثه متحرک ساخته شده از اکریلیک یا سیلیکون برای پوشاندن، مصنوعی ناحیه از دست رفته لثه استفاده می شود. از درمان ارتودنسی ممکن است برای اصلاح و تنظیم مجدد حاشیه لثه با جابجایی تدریجی دندان با گذشت زمان استفاده شود.

از پرسلان صورتی یا کامپوزیت برای پر کردن شکاف هایی که در امتداد خط لثه ایجاد می شوند، می توان استفاده کرد. به همین ترتیب، یک دندانپزشک ممکن است از رزین های کامپوزیت به رنگ دندان، برای پوشاندن ریشه دندان و بستن فضای باز شده بین دندان ها استفاده می کند.

آیا لثه های تحلیل یافته می توانند دوباره رشد کنند؟

برخلاف سایر بافت های بدن مانند بافت اپیتلیال، بافت لثه شما به خودی خود قادر به بازسازی نیست. بنابراین، هنگامی که لثه شروع به عقب نشینی می کند، هیچ روش طبیعی برای بازیابی بافت از دست رفته وجود ندارد.

بنابراین بیشتر روش درمانی استاندارد برای تحلیل لثه ها، توقف یا تأخیر در پیشرفت این بیماری است. با این حال، در موارد شدید، دندانپزشک ممکن است یک گزینه جراحی تجویز کند.

چگونه از تحلیل لثه پیشگیری کنیم؟

عقب رفتن لثه ها | پزشکت

معاینه منظم دندانپزشکی توسط یک متخصص ممکن است مهمترین شرط لازم برای حفاظت از سلامت دهان و دندان و جلوگیری از مسائلی مانند تحلیل لثه باشد.

ساییدگی و پارگی بافت لثه یک روند آهسته و تدریجی است که با گذشت زمان قابل تشخیص است. دندانپزشک شما به خوبی با ابزار و دانش لازم دندانپزشکی مجهز است تا شما را از هرگونه نشانه ای از مشکل آگاه کند. برای این منظور، دندانپزشک شما می تواند خط لثه شما را در چندین بار مشاهده و علائم را به منظور بررسی هرگونه تحلیل لثه ها به مرور زمان کنترل کند.

در صورت مشاهده علائم پریودنتیت یا تجمع باکتری، دندانپزشک ممکن است روش های تمیز کردن عمیق را توصیه کند که شامل برنامه ریزی و جرم گیری ریشه برای از بین بردن آلودگی و کاهش رشد باکتری ها و پس از آن تحلیل لثه است.

تا آنجا که خط لثه در نظر گرفته می شود، هیچ استاندارد مشخصی برای  پوشش طبیعی لثه  وجود ندارد. اکثر افراد توجه زیادی به قد لثه ندارند و حتی وقتی لثه ها شروع به عقب کشیدن می کنند با آن کنار می آیند و متوجه آن نمی شوند.

برای اینکه زودتر متوجه این مشکل شوید، ضروری است که با بررسی دوره ای آن در آینه، با وضعیت لثه خود آشنا شوید. فقط در صورت اطلاع از ظاهر طبیعی لثه ها و دندان ها، در صورت بروز علائم از دست رفتن بافت لثه، می توانید متوجه تغییرات آن شوید.

سبک زندگی سالم، مراقبت های پزشکی به موقع و رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت لثه به همان اندازه که برای سلامتی کلی شما اهمیت دارند نیز برای سلامت لثه ها هم مهم هستند.

علاوه بر این، برخی اقدامات پیشگیرانه همچنین می تواند به رفع مشکل تحلیل لثه کمک کند:
  • از نخ دندان کشیدن بیش از حد دقیق و به شکلی که به لثه آسیب بزند خودداری کنید.
  • افرادی که سیگاری فعال یا مصرف کننده دخانیات هستند باید با کنار گذاشتن چنین عادات ناخوشایند از لثه های خود مراقبت کنند.
  • برای تمیز کردن دندان های خود روزانه، حداقل به مدت 2 دقیقه، از مسواک با موی نرم استفاده کنید. هنگام مسواک زدن تا جایی که می توانید ملایم باشید.

اگر عادت دارید که ناخواسته دندان های خود را در شب خرد کنید، با دندانپزشک خود در مورد تجویز محافظ دهان مناسب برای شرایط خود مشورت کنید.

  • از خوردن غذا و نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری شود.
  • مسواک خود را هر سه ماه یک بار تعویض کنید و فقط از مسواک های نرم استفاده کنید.
  • سالانه دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر از دندان و لثه خود بسیار مناسب مراقبت کنید.
  • اگر غالباً تورم لثه را تجربه می کنید، مصرف ویتامین D خود را افزایش دهید تا مشکل برطرف شود.
  • در طول روز آب زیادی بنوشید تا تولید بزاق تحریک شود. تولید بزاق به طور طبیعی به از بین بردن باکتری ها کمک می کند.
  • برای شستشوی دهان از آب شیر استفاده نکنید. در عوض، از آب معدنی فیلتر شده، بطری، مقطر یا آب معدنی استفاده کنید.
  • از غذاهای غنی از کلسیم استفاده کنید. آنها شامل محصولات لبنی، ساردین، ​​توفو، ماهی آزاد، شیر سویا، غلات و سبزیجات هستند.
  • از قرار دادن جواهرات و پیرسینگ بر روی لب یا زبان خودداری کنید. زیرا می تواند به بافت لثه آسیب برساند و باعث عقب رفتن آن شود.

عوامل خطر مرتبط با تحلیل لثه

اگر سابقه خانوادگی لثه های نازک یا ضعیف دارید، احتمالاً در معرض از دست رفتن بافت لثه قرار می گیرید. افرادی که سیگار می کشند. یا ز سایر محصولات تنباکو استفاده می کنند، تمایل بیشتری به ابتلا به این بیماری نشان می دهند.

تحلیل لثه وضعیتی است که به ویژه سالمندان را درگیر می کند. حتی باعث می شود سن یکی از عوامل اصلی خطر باشد. طبق مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا، 88 درصد از افراد بالای 65 سال قریب به اتفاق لثه را در حداقل یک دندان تجربه می کنند. همچنین مشخص شده است که افراد دیابتی به طور فزاینده ای مستعد این مشکل هستند.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/receding-gums.html

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز