لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان های خانگی برای التهاب لثه

درمان های خانگی برای التهاب لثه2 || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


التهاب لثه یک مشکل شایع سلامت دهان و دندان است و به التهاب لثه ناشی از تجمع پلاک یا باکتری اشاره دارد. با درمان های خانگی برای التهاب لثه به راحتی می توان آن را درمان کرد. با این حال، برای درمان التهاب لثه مداوم، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید.

چگونه می توان التهاب لثه را درمان کرد؟

برای کمک به پیشگیری یا درمان التهاب لثه می توانید اقدامات مختلفی را در خانه انجام دهید. از جمله:

برگ گواوا را بجوید.

برگ های گواوا ممکن است درجاتی از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و تسکین درد را از خود نشان دهند. برای درمان به وسیله این گیاه می توانید مستقیماً چند برگ گواوا را بجوید. یا اینکه برگ های گواوا را آسیاب کرده و به شکل خمیر در بیاورید و سپس دندان های خود را با آن مسواک بزنید.

جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین می تواند به جلوگیری از بیماری های لثه کمک کند. چرا که جوش شیرین یک عامل قلیایی است که می تواند به کاهش اسیدیته در دهان شما کمک کند، البته به شرطی که به درستی استفاده شود. همچنین یک ضد عفونی کننده طبیعی است که ممکن است به کاهش خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت های دهان کمک کند.

با اضافه کردن چند قطره آب گرم به مقدار کمی جوش شیرین، یک خمیر پاک کننده دهان درست کنید. آن را برای چند دقیقه روی لثه های متورم بمالید سپس دهان خود را با آب بشویید.

از زردچوبه استفاده کنید.

کورکومین، جزء فعال اصلی زردچوبه، دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان، قابض، ضد التهاب و خواص ضد میکروبی است. این خواص را می توان در درمان، مدیریت و پیشگیری از بیماری های پریودنتال مانند ژنژیویت استفاده کرد. زردچوبه در صورت استفاده موضعی به عنوان بخشی از ژل خوراکی ممکن است به کاهش تورم لثه کمک کند. مشخص شده است که دهانشویه زردچوبه خواصی مشابه دهانشویه کلرهگزیدین گلوکونات دارد.

توجه: علیرغم این مزایا، همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از زردچوبه در اقدامات منظم بهداشت دهان خود با پزشک خود مشورت کنید.

از روغن گیاهی استفاده کنید.

استفاده از روغن گیاهی می تواند به کاهش التهاب لثه کمک کند. اگر به طور منظم و درست انجام شود، روغن کشی ممکن است از تشکیل پلاک جلوگیری کرده و لثه های شما را تقویت کند، که هر دو می توانند به کاهش التهاب لثه کمک کنند. روغن نارگیل نیز ممکن است برای این منظور استفاده شود.

مقدار کمی روغن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان خود بریزید و سپس آن را بیرون بریزید. این کار برای بیرون کشیدن ذرات غذا، باکتری ها و سایر ناخالصی ها در دهان شما انجام می شود.

توجه: روغن را غرغره نکنید و قورت ندهید. شما باید از دندانپزشک خود بخواهید که اصول اولیه این تکنیک و اقدامات احتیاطی که ممکن است با آن همراه باشد را توضیح دهد. برای جلوگیری از هر گونه واکنش نامناسب، توصیه می شود این روش را بدون مشورت با دندانپزشک خود انجام ندهید.

از داروهای گیاهی استفاده کنید.

درمان های خانگی برای التهاب لثه3

برخی گیاهان از جمله میخک، درخت چای، چریش و ریحان ممکن است از رشد باکتری های دهان و تشکیل پلاک جلوگیری کنند. شستشوی دهان با یک دهانشویه گیاهی حاوی چنین عوامل محافظتی ممکن است یک اثر ضد عفونی کننده جامع و طولانی مدت داشته باشد.

یک مطالعه استفاده از یک دهانشویه گیاهی حاوی هل، روغن نعناع، دانه‌های کاروم، سبزی هندی را به عنوان یک درمان کمکی برای ورم لثه و تشکیل پلاک مورد تایید قرار داد.

سایر دهانشویه های گیاهی که به بهبود علائم التهاب لثه کمک می کنند، عبارتند از:

  • چریش
  • علف لیمو
  • روغن درخت چای

توجه: روغن درخت چای را قبل از مصرف رقیق کنید تا از عوارض آن جلوگیری شود. پس از شستشوی دهان، محلول را حتما تف کنید.

از میخک استفاده کنید.

استفاده از میخک می تواند به مقابله با التهاب لثه کمک کند. روغن میخک به دلیل اثرات ضد درد، بی حس کننده موضعی، ضد التهابی و ضد باکتریایی آن شناخته شده است که به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک می کند. یک میخک را زیر دندان آسیب دیده خود قرار دهید تا به کاهش التهاب کمک کند. می توانید از هر خمیر دندانی با میخک به عنوان یک ماده اصلی استفاده کنید.

با سرکه سیب دهان خود را بشویید.

اسیدیته سرکه سیب (ACV) به بازیابی تعادل pH در دهان کمک می کند و از رشد باکتری ها و پلاک جلوگیری می کند. 1 قاشق غذاخوری ACV  را در 1 لیوان آب رقیق کنید و از این مخلوط برای شستشوی حفره دهان خود استفاده کنید. از این دارو را می توان دو تا سه بار در روز استفاده کرد.

توجه: همیشه قبل از استفاده ACV را رقیق کنید. تا 2 ساعت پس از شستشوی ACV از مصرف دارو بیشتر از حد توصیه شده خودداری کنید. یا از مصرف هر ماده اسیدی بپرهیزید زیرا اسیدیته بالا می تواند روی مینای دندان تأثیر بگذارد.

نکات خود مراقبتی برای ژنژیویت

درمان های خانگی برای التهاب لثه2 || پزشکت

نکات مراقبت از خود که می تواند به جلوگیری از التهاب لثه کمک کند عبارتند از:

سوهان زدن زبان را تمرین کنید.

 حداقل یک بار در روز تراشیدن زبان را به طور منظم تمرین کنید.

غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید.

مصرف غذاهای غنی از کلسیم را افزایش دهید، زیرا می تواند به تقویت ساختار دندان شما کمک کند.

از مسواک برقی استفاده کنید.

اگر می توانید از مسواک برقی استفاده کنید.  زیرا این نوع مسواک کارایی بهتری در حذف پلاک دارد.

بعد از غذا آب بنوشید.

غذای خود را با مقداری آب به پایان برسانید تا ذرات غذایی که ممکن است در دهان گیر کرده اند، را ببلعید.

از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کنید.

چون باکتری های مضر روی قندها رشد می کنند لازم است که از خوردن غذاهای پر قند خودداری کنید.

از مصرف تنباکو خودداری کنید.

 استعمال تنباکو به هر شکلی می تواند به دندان ها و لثه های شما آسیب جدی وارد کند و باید از مصرف آن جدا خودداری کنید.

نخ دندان بکشید.

به طور منظم حداقل دو بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا ضایعات و باکتری های موجود بین لثه و دندان های شما از بین برود.

مصرف ویتامین D خود را افزایش دهید.

ویتامین D خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد. بنابراین می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

 این خمیردندان دارای پتانسیل ضد باکتری و ضد عفونی قابل توجهی است. متخصصان بهداشت دهان و دندان استفاده از این خمیر دندان را برای پیشگیری از بیماری لثه بسیار توصیه می کنند.

میوه های ترد و سبزیجات چلیپایی مصرف کنید.

جویدن میوه های ترد (سیب، هویج و تربچه) و سبزیجات چلیپایی (کرفس، کلم و کلم پیچ) می تواند به تحریک غدد بزاقی برای تولید بزاق بیشتر و  تمیز کردن طبیعی حفره دهان شما کمک کند.

مسواک قدیمی خود را دور بیندازید.

به محض اینکه موهای مسواک شروع به جابجایی کردند و آسیب دیده به نظر رسید، مسواک خود را دور بیندازید. بهتر است هر 3 تا 4 ماه یکبار مسواک قدیمی خود را با مسواک جدید تعویض کنید.

مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت کلی شما کمک کند. شما می توانید دوز مورد نیاز خود از این ماده مغذی حیاتی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید.

دهان خود را با آب نمک بشویید.

درمان های خانگی برای التهاب لثه2 || پزشکت

غرغره آب نمک در دهان کمک می کند تا بقایای غذا از جای خود خارج و برداشتن یا تف کردن آن آسان تر می شود. همچنین، شستن لثه های قرمز و ملتهب با آب نمک ولرم  ممکن است به تسکین تورم ناشی از التهاب لثه کمک کند.

از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.

یک دهانشویه ضد باکتری مانند کلرهگزیدین را به برنامه مراقبت از دهان خود اضافه کنید. با این حال، استفاده طولانی مدت از دهان شویه کلرهگزیدین ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شود و فقط برای افراد بالای 18 سال باید استفاده شود.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

حداقل دو بار در سال برای ارزیابی کامل حفره دهان خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این چکاپ منظم می تواند شما را از هر گونه مشکل دهانی در همان ابتدا آگاه کند و درمان زودهنگام را ممکن کند.

سوالات متداول

آیا التهاب لثه مسری است؟ در حالی که التهاب لثه به خودی خود مسری نیست،  اما باکتری های مسئول آن می توانند از طریق تبادل بزاق پخش شوند. بنابراین، بهتر است از همان ظرفی که فرد مبتلا به بیماری پریودنتال دارد غذا نخورید. برای جلوگیری از خطر آلودگی، نباید تجهیزات بهداشت دهان و دندان را با افرادی که ممکن است علائم ژنژیویت را نشان دهند به اشتراک بگذارید.

آیا التهاب لثه و پریودنتیت یکی هستند؟ التهاب لثه یا تورم در لثه ها که به دلیل تجمع پلاک ایجاد می شود، پایه های دندان شما را در برابر عفونت و پوسیدگی شدید آسیب پذیر می کند. یک مورد درمان نشده ژنژیویت ممکن است باعث عفونت واقعی لثه به نام پریودنتیت شود. این شکل از بیماری لثه می تواند در مراحل پیشرفته بسیار دردناک شود. حتی ممکن است منجر به از دست دادن دندان آسیب دیده شود. بنابراین، ژنژیویت یک پیش شرط برای پریودنتیت است.

سخن آخر

ژنژیویت یک بیماری لثه است که معمولاً هیچ دردی ایجاد نمی کند و بنابراین اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین، ضروری است که معاینات منظمی را با دندانپزشک خود تنظیم کنید تا هر گونه مشکل سلامت دهان را در اولین فرصت شناسایی کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که از یک رژیم بهداشتی مناسب برای پیشگیری از التهاب لثه پیروی می کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز