لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

 تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا

 تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا | پزشکت

فهرست مطالب

 تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از افراد با درد های شدید ناحیه مچ پای خود ممکن است در تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا اشتباه کرده و منجر به درمان نامناسب گردد. این دو اصطلاح غالباً برای توصیف درد بیش از حد یا پارگی بافت های نرم در داخل و اطراف مفاصل بطور متناوب استفاده می شوند. یک تفاوت اساسی بین این دو شرایط وجود دارد که آگاهی و شناخت از آن می تواند در تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا کمک کند.

تفاوت علائم در رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا

 تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا | پزشکت

رگ به رگ شدن ناشی از کشیدگی بیش از حد مفصل و پارگی رباط ها است. رباط ها نوارهای بافتی هستند كه دو استخوان را به صورت مفصل به هم وصل می كنند. متداول ترین محل پارگی رباط، مفصل مچ پا است.

پیچ خوردگی مفصل ناشی از فشار بیش از حد یا پارگی عضلات یا تاندون ها است. تاندون ها، تارهای فیبری متراکم از بافت هستند که استخوان ها را به عضلات متصل می کنند. شایع ترین مکان برای فشار عضلانی، عضله پشت ران و پایین تر از آن است.

علائم پارگی رباط و کشیدگی تاندون ها بسیار مشابه است؛ چون علت بوجود آورنده آن ها و آسیب های عامل این دو بسیار شبیه هستند. جای تعجب نیست که این دو شرایط غالباً اشتباه گرفته می شوند.

علائم متداول رگ به رگ شدن علائم متداول پارگی تاندون ها
کبودی
• درد اطراف مفصل آسیب دیده
التهاب
• انعطاف پذیری محدود
• محدودیت کامل حرکت مفصل
• اسپاسم عضلانی
• درد اطراف مفصل آسیب دیده
التهاب
• انعطاف پذیری محدود
• محدودیت کامل حرکت مفصل

تفاوت اصلی این است که رگ به رگ شدن ممکن است در اطراف مفصل آسیب دیده منجر به بروز کبودی شود، در حالی که پیچ خوردگی می تواند منجر به بروز اسپاسم عضلانی شود.

علت رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا

بدن ما روز به روز سخت کار می کند، بنابراین به طور طبیعی ممکن است اغلب دچار رگ به رگ شدن پاها شویم اما برخی شرایط خاص می تواند منجر به آسیب دیدگی بیشتر مفاصل شوند، از جمله:

  • بلند کردن اجسام سنگین
  • حوادث مانند افتادن یا لغزش
  • حرکت تکراری طولانی مدت
  • نشستن و ایستادن های نادرست
  • فعالیت های ورزشی از جمله دویدن

عوامل خطر رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا

افراد ممکن است در شرایط های مختلف دچار رگ به رگ و یا پیچ خوردگی در ناحیه پا شوند، اما برخی از عوامل خطر شانس ابتلا به این شرایط را افزایش می دهند.

این عوامل خطرزا شامل موارد زیر است:

  • استفاده از تجهیزات نادرست. وسایلی که فرسوده یا ناسازگار هستند خطر ابتلا به این شرایط را افزایش می دهند. پس بهتر است برای جلوگیری از بروز این شرایط در هنگام ورزش حتما کفش و وسایل مورد نیاز مناسب با تمرینات ورزشی را همراه داشته باشید.
  • تمرینات نرمشی. گرم و خنک شدن بعد و حتی قبل از تمرینات ورزش یا فعالیت ورزشی در جلوگیری از آسیب دیدگی موثر هستند. گرم کردن عضلات می تواند انعطاف پذیری عضلات و دامنه حرکت شما را افزایش دهد. تمرینات ورزشی کششی و نرمشی به تقویت عضلات برای حمایت بهتر مفصل کمک می کند.
  • خستگی. این احتمال وجود دارد که افراد بعد از خستگی نتوانند به راحتی بدن خود را به درستی جابجا کنند. سعی کنید بعد از ورزش کمی استراحت کنید تا بدن بتواند بهبودی خود را به دست آورد.
  • محیط نامناسب. ورزش بر روی سطوح مرطوب، لغزنده یا یخی می تواند خطرناک باشد و منجر به بروز آسیب دیدگی هایی مانند رگ به رگ شدن و یا پیچ خوردگی مفاصل شود.

تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا

 تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا | پزشکت

جدا از علت بروز آسیب ها، پزشکان غالباً به راحتی می توانند رگ به رگ شدن را از پیچ خوردگی تشخیص می دهند. پزشک بعد از معاینه مختصر فیزیکی، ممکن است آزمایشات تصویربرداری را تجویز کند. اشعه ایکس هرگونه شکستگی یا آسیب دیدگی جدی را رد و یا تایید می کند. اگر اشعه ایکس، تشخیص قطعی را مشخص نکند، پزشک ممکن است نوع دیگری از آزمایش تصویربرداری به نام MRI را تجویز کند. MRI می تواند دید بهتر و جزییات بیشتری از آسیب دیدگی مفصل را نشان دهد. اگر MRI و یا اشعه ایکس هیچ شکافی یا آسیب دیدگی به استخوان را نشان ندهند، پزشک به احتمال زیاد رگ به رگ شدن و یا پیچ خوردگی را تشخیص می دهد.

درمان رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا

 تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا | پزشکت

انواع پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن های خفیف با تکنیک معروف به RICE درمان می شود.

روش RICE یک روش درمانی معمول برای آسیب های ورزشی است.  RICE مخفف موارد زیر می باشد:

  • استراحت کردن
  • استفاده از بسته های یخ
  • فشرده سازی یا استفاده از جوارب های واریس
  • قرار دادن پاها در سطحی بالاتر از بدن

این روش درمانی برای صدمات خفیف ورزشی مفید است. برای نتیجه گیری بهتر می توانید طی 24 تا 36 ساعت اول پس از آسیب دیدگی، روش RICE را دنبال کنید. این راهکار درمانی می تواند به کاهش تورم کمک کرده و از بروز درد و کبودی اضافی در روزهای اولیه پس از آسیب ورزشی جلوگیری کند. هر دو داروی بدون نسخه و یا تجویزی برای درمان آسیب های ورزشی در دسترس هستند. بیشتر آنها از درد و التهاب ناشی از آسیب ورزشی جلوگیری می کنند.

RICE مخفف کلمه ای است که بسیاری از مربیان و ورزشکاران ورزشی از آن برای یادآوری نحوه درمان یک آسیب جزئی عضلانی استفاده می کنند. مخفف استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا بردن است.

استراحت

استراحت یکی از موثرترین راه های شروع روند بهبودی اسیب های ورزشی است. ماهیچه مصدوم به ویژه در اولین ساعت ها در برابر صدمات بیشتر ضعیف و آسیب پذیر خواهد بود. از حرکت دادن آن خودداری کنید.

یخ

مزایای استفاده از یخ بعد از تحمل آسیب دیدگی در دو یا یک روز اول بیشتر است. یک کیسه یخ خرد شده، یک کیسه سبزیجات یخ زده یا یک بسته یخی را بر روی محل آسیب دیده خود بمالید. یخ به کاهش درد و جلوگیری از تورم کمک می کند. برای جلوگیری از سرمازدگی، هرگز یخ را مستقیماً روی پوست لخت خود قرار ندهید. در عوض، قبل از قرار دادن آن در ناحیه آسیب دیده، آن را با یک پارچه نازک یا حوله بپیچانید.

فشرده کردن

یک باند الاستیک پیچیده و محکم در اطراف آسیب دیدگی شما می تواند با جلوگیری از تجمع مایعات، تورم را به حداقل برساند. همچنین با نگه داشتن ناحیه آسیب دیده تا حدودی می تواند به کاهش درد کمک کند. بانداژ ممکن است برای بی حرکت کردن منطقه آسیب دیده به طور کامل کافی نباشد، اما شما یادآوری می کند که از آن محافظت کنید.

اگر بانداژ باعث سوزن سوزن شدن یا بی حسی می شود، آن را برداشته و دوباره آن را ببندید. بانداژ نباید آنقدر محکم باشد که باعث ناراحتی شود یا در جریان خون اختلال ایجاد کند.

بالا بردن

بالا بردن محل صدمه دیده بالاتر از سطح قلب باعث کاهش التهاب محل می شود. اگر نمی توانید آن را بالاتر از قلب خود نگه دارید، سعی کنید منطقه آسیب دیده را در همان سطح قلب خود و یا نزدیک آن نگه دارید.

برای ترمیم رباط ها، تاندون ها یا عضلات آسیب دیده یا پاره شده، ممکن است به جراحی و درمان های شدیدتر نیاز داشته باشید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل در راه رفتن و ایستادن بدون درد
  • عدم توانایی در حرکت یا خم شدن مفصل آسیب دیده
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اطراف مفصل

پیش آگهی رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا

در مورد پیچ خوردگی های خفیف یا رگ به رگ شدن، افراد می توانند در دو یا سه روز بعد از استراحت به فعالیت های خود بازگردند. صدمات شدیدتر ممکن است نیاز به استراحت یک هفته ای و بیشتری برای بهبودی داشته باشند. علاوه بر آن، پزشک می تواند برای وضعیت شما فیزیوتراپی را توصیه کند تا بتوانید قدرت و دامنه حرکت خود را بازیابی کنید. اگر دو هفته پس از حادثه هنوز با مفصل زخمی مشکل دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. طولانی شدن درد یا مشکل در حرکت مفصل می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

پیشگیری از رگ به رگ شدن پا 

 تشخیص رگ به رگ شدن از پیچ خوردگی پا | پزشکت

برخی از حوادث غیرقابل پیشبینی ممکن است باعث آسیب دیدگی پا شوند؛ اما شما می توانید با رعایت برخی راهکارها از بروز بیشتر این آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

راهکارهای پیشگیری از پارگی رباط و یا تاندون ها، عبارتند از:

تمرینات کششی

کار کردن یا ورزش کردن بر روی ماهیچه های سرد برای مفاصل مناسب نیست. پس سعی کنید قبل از هر تمرین وزرشی بدن خود را با نرمش و تمرینات کششی گرم کنید. با این تمرینات به مفاصل خود فرصت می دهید تا برای فعالیت های بدنی آماده شوند.

تمرینات منظم

فعالیت منظم و متوسط ​​فقط یک یا دو بار در هفته بهتر از فعالیت های شدید هستند. تمرینات منظم باعث می شود عضلات شما انعطاف پذیرتر شده و با گذشت زمان می توانند بهبود یابند و تقویت شوند. اگر نمی توانید روزانه 30 دقیقه کامل ورزش کنید، آن را به سه دوره 10 دقیقه ای ورزش تقسیم بندی کنید. حتی یک پیاده روی سریع در طول روز برای کمک به شما کافی است.

استراحت کردن

نشستن یا ایستادن بیش از حد طولانی یا انجام حرکات تکراری می تواند فشار زیادی بر عضلات شما وارد کند. سعی کنید در بین نشستن و ایستادن های طولانی مدت به عضلات خود استراحت بدهید.

خرید تجهیزات

برای خرید تجهیزات مناسب ورزشی سرمایه گذاری کنید. اگر در انجام تمرینات ورزشی زیاد فعالیت می کنید و یا در ورزش جدی هستید، باید در مورد تجهیزات خود هم جدی باشید. برای مراقبت از مفاصل، باید برای خرید تجهیزات مناسب سرمایه گذاری کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/sprain-vs-strain#symptoms

https://www.healthline.com/health/sports-injuries/treatment#professional-care

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز