لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پلک های دوتایی چیست؟

پلک های دوتایی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پلک های دوتایی دارای چین و چروک قابل مشاهده ای هستند. یکی از ویژگی های بارز چشم که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، تعداد چین های روی پلک است. پلک های دوتایی، پلک هایی هستند که چین های بیرونی قابل مشاهده ای دارند. این بر خلاف پلک های تکی یا مونولید است که چین و چروک ندارند. ژنتیک تعیین می کند که آیا شما پلک دوتایی دارید یا خیر. جراحی بلفاروپلاستی برای تشکیل پلک های دوتایی در دسترس است. ممکن است به دلایل زیبایی انجام شود یا به این دلیل که پلکی که چین ندارد بینایی شما را مختل می کند.

این مقاله از پزشکت به این موضوع می پردازد که پلک های دوتایی چیست و چگونه می توان با جراحی آنها را برطرف کرد. همچنین انواع روش های جراحی موجود به همراه چندین گزینه غیرجراحی را توضیح می دهد.

پلک دوتایی چیست؟

پلک دوتایی به سادگی یک پلک با چین روی پلک بالایی است. ژن پشت این ویژگی غالب است، به این معنی که فقط یکی از والدین باید آن را به فرزند خود منتقل کند تا ظاهر شود. از سوی دیگر، ژن پشت مونولیدها مغلوب است. هر دو والدین باید آن را منتقل کنند تا کودک چین پلک نداشته باشد.

برخی، به ویژه در فرهنگ های آسیایی، دو پلک را با زیبایی مرتبط می دانند.

زمانی که جراحی پلک دوتایی در نظر گرفته می شود، جراحی پلک دوتایی می تواند به دلایل زیبایی یا عملکردی انجام شود. از نظر زیبایی، ممکن است فرد جراحی پلک را انتخاب کند زیرا ظاهر پلک های دوتایی را به جای مونولید دوست دارد. یا، آنها ممکن است جراحی را انتخاب کنند زیرا پوست پلک آنها به دلیل از بین رفتن طبیعی کلاژن و الاستین در پوست که با افزایش سن رخ می دهد، افتاده است. در برخی موارد، پلک ممکن است به قدری پایین بیفتد که بینایی را مختل کند. بنابراین ممکن است از جراحی پلک برای اصلاح افتادگی پلک و جلوگیری از مشکلات بینایی استفاده شود.

چه افرادی می توانند پلک دوتایی را درمان کنند؟

پلک های دوتایی چیست؟ || پزشکت

جراحی پلک برای همه مناسب نیست، و در مورد اینکه چه کسی کاندیدای خوب می شود، ملاحظاتی وجود دارد:

  • برای نتیجه نهایی باید اهداف واقع بینانه داشته باشید.
  • شما نباید هیچ گونه عارضه چشمی جدی داشته باشید.
  • بدون هیچ مشکل سلامتی عمده باید در سلامت کامل باشید.
  • شما نباید شرایطی داشته باشید که بهبودی را مختل کند یا به تاخیر بیاندازد.

افرادی که می خواهند برای ایجاد پلک دوتایی تحت عمل جراحی قرار گیرند، باید بدانند که دوری بیش از حد با ارتفاع چین اضافه شده به پلک می تواند غیرطبیعی به نظر برسد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد شکل چشم، ساختار صورت و اهداف جراحی خود صحبت کنید.

اکثر ارائه دهندگان بیمه هزینه های جراحی پلک را زمانی که صرفاً به دلایل زیبایی انجام شود، پوشش نمی دهند. معمولاً برای پوشش دادن به جراحی الکتیو نیاز پزشکی وجود دارد. اگر به دلایل پزشکی تحت عمل جراحی قرار می گیرید، حتماً ابتدا با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنید تا از پوشش خود مطمئن شوید. علت زخم شدن پلک چیست؟

جراحی برای تشکیل پلک دوتایی

بلفاروپلاستی نوعی جراحی پلک است که می توان از آن برای ایجاد پلک های دوتایی هم استفاده کرد. در طول این عمل، جراح یک برش کوچک در چین طبیعی پلک ایجاد می‌کند و در صورت نیاز پوست و یا چربی اضافی را برمی‌دارد.

بلفاروپلاستی می تواند برای درمان تعدادی از بیماری ها استفاده شود، از جمله:

  • بازسازی زیبایی
  • پوست اضافی و چین و چروک های ریز پلک پایین
  • رسوبات چربی که به صورت پف کردگی در پلک ها ظاهر می شوند.
  • افتادگی پلک های پایین که سفیدی زیر عنبیه را نمایان می کند.
  • شلی یا افتادگی پوست که چین‌خوردگی ایجاد می‌کند یا خط طبیعی پلک بالایی را مختل می‌کند و گاهی اوقات بینایی را مختل می‌کند.

جراحی پلک یکی از پنج جراحی برتر زیبایی در ایالات متحده در سال 2019، 6 و برترین عمل زیبایی در شرق آسیا است.

جراحی زیبایی که برای ایجاد پلک های دوتایی انجام می شود گاهی به عنوان بلفاروپلاستی آسیایی شناخته می شود. این جراحی معمولاً به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود، در افرادی که آن را ندارند، چین پلک بالایی ایجاد می کند.

اپیکانتوپلاستی عمل دیگری است که گاهی همراه با بلفاروپلاستی انجام می شود. در طی عمل اپی کانتوپلاستی، مقداری از پوست اضافی گوشه داخلی چشم که به نام چین اپیکانتال شناخته می شود، برداشته می شود.

چین سنگین اپیکانتال مانع از تشکیل طبیعی چین بیرونی می شود. بنابراین، با برداشتن مقداری از چین های اپیکانتال، چین می تواند به طور طبیعی بدون کشش یا زخم باقی بماند.

تکنیک های جراحی برای پلک های دوتایی

پلک های دوتایی چیست؟ || پزشکت

هنگام بحث در مورد گزینه های خود برای جراحی پلک، ممکن است از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بشنوید که انواع برش های مختلف را ذکر می کند. در جراحی پلک از سه روش می توان استفاده کرد:

  • برش کامل: برشی در امتداد پلک ایجاد می شود و بافت اضافی برداشته می شود.
  • برش جزئی: برش های کوچک ایجاد می شود، اما هیچ قسمت بزرگی بریده یا برداشته نمی شود.
  • بدون برش: بخیه های کوچک در امتداد خط مژه قرار می گیرند تا شکل پلک را تغییر دهند.

چندین تکنیک خاص برای بلفاروپلاستی آسیایی استفاده می شود:

روش برش

برشی در پلک فوقانی ایجاد می شود و ممکن است بافت برداشته شود. این روش عملاً بدون درد است و امکان سفارشی سازی بیشتر نتیجه نهایی را فراهم می کند. همچنین می تواند چین و چروک دور چشم را برطرف کند. پوست پلک بالایی نازک ترین پوست بدن است، بنابراین این احتمال وجود دارد که اسکار بسیار کوچک و سبکی داشته باشید. با این حال، حتی اگر جای زخم وجود داشته باشد، تنها زمانی قابل مشاهده است که چشم ها کاملا بسته باشند.

جراحان پلاستیکی که این روش را انجام می دهند ممکن است از بخیه های بسیار ظریفی استفاده کنند که در حدود شش تا هفت روز می افتند و نیازی به برداشتن ندارند. روش برش به طور گسترده ای قابل اطمینان ترین و بادوام ترین روش در نظر گرفته می شود. نتایج بسته به سرعت پیری طبیعی پوست شما می تواند حداقل هفت تا 10 سال باقی بماند.

روش بخیه مدفون: جراح شما سوراخ‌های کوچکی ایجاد می‌کند و با سه بخیه مدفون، چین پلک ایجاد می‌کند. این روش برای افرادی که خواهان بهبودی کوتاه‌تر و بدون اسکار هستند خوب است. عیب اصلی روش بخیه مدفون این است که احتمال عود مونولید در عرض چند سال زیاد است. یک مطالعه کوچک نشان داد که وقتی از روش بخیه مدفون استفاده می شد، دو پلک به طور متوسط ​​پنج سال دوام می آورد.

روش دوخت مهره (بدون برش)

شش بخیه از طریق پلک گذاشته می شود و با مهره ثابت می شود تا بخیه ها روی پوست بریده نشوند. بخیه ها چند روز بعد پس از ایجاد پلک دوتایی در اثر زخم برداشته می شوند. این کمترین روش جراحی است، اما باعث التهاب کمی می شود، که برای ایجاد اسکار که پلک دوگانه را تشکیل می دهد، لازم است. در حالی که این شامل برش نمی شود، به دلیل تورم بعد از عمل طولانی ترین زمان بهبودی را دارد.

روش دوخت مهره دوام بیشتری نسبت به روش بخیه مدفون دارد. اما همچنان احتمال کمتری دارد که نتایج طولانی مدتی مانند روش برش ایجاد کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما کمک می کند تا بر اساس اهداف فردی، شکل صورت، سایر شرایط و زمان های بهبودی پیش بینی شده تصمیم بگیرید که کدام روش جراحی برای شما بهترین است.

ریکاوری جراحی پلک دوتایی

بهبودی پس از جراحی پلک بسته به تکنیکی که استفاده می شود متفاوت به نظر می رسد. اگر برش انجام شود، ممکن است جای زخم وجود داشته باشد. اما افرادی که بلفاروپلاستی را با روش‌های بدون برش انجام می‌دهند، ممکن است پس از عمل، تورم طولانی‌تری را تجربه کنند.

زمان‌بندی بهبودی پس از جراحی پلک بستگی زیادی به نوع جراحی دارد که شما انجام داده‌اید. با استفاده از تکنیک های برش، بخیه هایی برای شما گذاشته می شود که ممکن است پس از چند روز نیاز به کشیدن داشته باشند. زمان بهبود اولیه حدود دو هفته است، اما بهبودی کامل ممکن است ماه ها طول بکشد. با برش جزئی و تکنیک های غیر برش، می توانید انتظار داشته باشید که پس از جراحی در حدود دو هفته بهبود پیدا کنید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از پلک های خود پس از جراحی و همچنین نحوه مدیریت درد و ناراحتی به شما می دهد.

بهبودی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • دوری از آفتاب
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد و تورم در دو روز اول.
  • در صورت استفاده از لنزهای تماسی، دو تا سه هفته کنار بگذارید.
  • از قطره های چشمی برای جلوگیری از خشک شدن چشم ها استفاده کنید.
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی (آرایش را می توان 10 تا 14 روز بعد از عمل از سر گرفت).
  • عدم استفاده از سایر پمادهای بدون نسخه و استفاده از یک لایه نازک وازلین روی هر بخیه خارجی دو بار در روز.
  • در طول روز سر خود را بالا نگه دارید و از صاف خوابیدن خودداری کنید (یک بالش اضافی قبل از خواب کافی است).
  • تا سه هفته پس از جراحی از بلند کردن یا زور زدن سنگین خودداری کنید. شما می توانید ورزش های سبک را در حدود سه روز از سر بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

مانند هر روش جراحی دیگری، این احتمال وجود دارد که در طول بهبودی شما عوارضی ایجاد شود. مطمئن شوید که سلامت خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و در صورت داشتن هرگونه سوال با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

ارائه‌دهنده شما احتمالاً پس از عمل برای شما داروی مسکن تجویز می‌کند. اگر پس از مصرف داروهای خود همچنان احساس درد می کنید، با ارائه دهنده خود تماس بگیرید تا آنها را مطلع کند. ممکن است در روزهای بعد از عمل، چشمان شما کمی خشک شود، اما اگر خشکی بیش از حد به نظر می رسد، باید با پزشک تماس بگیرید.

لرزش پلک و انواع بیماری های مربوط به آن را بشناسید.

راه های غیر جراحی برای داشتن پلک دوتایی

پلک های دوتایی چیست؟ || پزشکت

اگر نمی‌خواهید روش‌های جراحی را برای ایجاد پلک دوتایی در نظر بگیرید، راه‌حل‌های زیبایی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد در صورت تمایل، پلک‌های خود را به طور موقت به پلک‌های دوتایی تبدیل کنید.

نوار پلک. این نوار مخصوص است که معمولاً به صورت نوارهای هلالی می آید. شما یک تکه را به پلک بالایی می‌زنید و از ابزاری به شکل چوب (شامل) استفاده می‌کنید تا پلک خود را به سمت بالا فشار دهید و یک چین ایجاد کنید. باید حدود یک دقیقه به فشار دادن ادامه دهید تا مطمئن شوید که بخشی از پلک شما به خوبی به نوار چسبیده است. بعد از آن می توانید طبق معمول آرایش کنید. نوار را می توان با پاک کننده آرایش پاک کرد.

چسب پلک. چسب پلک را با برس همراه با بطری به بالای پلک زده می شود. مشابه روشی که برای چسب پلک استفاده می‌شود، از ابزاری چوب مانند برای فشار دادن پلک استفاده می‌کنید و پس از اینکه چسب به مدت 30 ثانیه خشک می‌شود، یک چین ایجاد می‌کنید. شما همچنین می خواهید به فشار دادن آن برای حدود 60 ثانیه ادامه دهید. می توان آن را با محلول پاک کننده آرایش پاک کرد.

سوالات متداول

بلفاروپلاستی چقدر طول می کشد؟ نتایج بلفاروپلاستی نسبتاً طولانی است اما می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بسیاری از افراد هرگز نیازی به روتوش نخواهند داشت. اما از آنجایی که بلفاروپلاستی مانع از پیری شما نمی‌شود، برخی از افراد ممکن است بین 5 تا 20 سال آینده پلک‌های خود را روتوش کنند.

آیا جراحی پلک باعث تورم و کبودی می شود؟ می توانید انتظار داشته باشید که پس از بلفاروپلاستی مقداری تورم و کبودی متوسط ​​داشته باشید. این طبیعی است و باید ظرف یک تا دو هفته پس از عمل کاهش یابد.

آیا بلفاروپلاستی جای زخم می گذارد؟ از آنجایی که پوست پلک فوقانی بسیار نازک و ظریف است، این احتمال وجود دارد که بلفاروپلاستی جای زخم بر جای بگذارد. با این حال، جای زخم به سختی قابل توجه است. استفاده از یک لایه نازک از ژل نفتی روی بخیه ها، اجتناب از نور مستقیم خورشید و پیروی از دستورالعمل های بهبودی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در جلوگیری از زخم های قابل توجه کمک کند.

آیا بیمه بلفاروپلاستی را پوشش می دهد؟ بلفاروپلاستی معمولاً به عنوان یک جراحی زیبایی انتخابی انجام می شود. چیزی که اکثر ارائه دهندگان بیمه آن را پوشش نمی دهند. به طور کلی باید یک دلیل پزشکی واضح برای انجام یک جراحی انتخابی وجود داشته باشد تا تحت پوشش قرار گیرد.

سخن آخر

جراحی برای ایجاد پلک های دوتایی، بلفاروپلاستی نامیده می شود که در آن چربی و پوست اضافی از پلک بریده می شود و چین و چروک ایجاد می شود. بلفاروپلاستی گاهی در کنار اپیکانتوپلاستی انجام می شود که در آن پوست اضافی از گوشه داخلی چشم (چین اپیکانتال) برداشته می شود.

بلفاروپلاستی بسته به روشی که جراح شما استفاده می‌کند، می‌تواند نتایج طولانی‌مدتی داشته باشد. اما نتایج بلفاروپلاستی دائمی نیست. این احتمال وجود دارد که چندین سال بعد به یک جراحی لمسی نیاز داشته باشید. چسب پلک و چسب پلک گزینه های خوب و غیر دائمی هستند که اگر می خواهید از جراحی اجتناب کنید باید در نظر بگیرید.

یافتن جراح مناسب برای اطمینان از اینکه جراحی شما بدون مشکل و بدون عارضه انجام می شود بسیار مهم است. تحقیقات خود را با جستجوی جراحان چشم (جراحان پلاستیک متخصص در پلک) شروع کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز