لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

راهکار افزایش عزت نفس نوجوانان

17 راهکار عملی و تمرینی برای افزایش عزت نفس نوجوانان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در دنیای رقابتی امروز نوجوانان با مشکلات زیادی روبرو هستند. فشار همسالان، مشکلات بدنی، رقابت سخت در هر زمینه ای، بلوغ، توقعات زیاد از والدین و فشارهای دیگر می تواند دختر یا پسر نوجوان را به این فکر وا دارد که برای زنده ماندن و موفقیت کوتاهی نکند. شما به عنوان یک پدر و مادر، می خواهید از فرزند خود حمایت کنید و عزت نفس او را افزایش دهید. در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا این کار را انجام دهید زیرا دلایل عزت نفس پایین، علائم آن و فعالیت‌های بهبود عزت نفس در نوجوانان را ذکر کرده ایم.

عزت نفس نحوه ارزش گذاری و درک ما از خود و توانایی هایمان است. عزت نفس پایین ما را به شک و تردید می کشاند و باعث می شود توانایی ها و باورهای خود را دست کم بگیریم و افکار منفی نسبت به خود داشته باشیم.

علت کاهش عزت نفس نوجوانان چیست؟

نوجوان شما به دلیل اتفاقاتی که در زندگی او رخ می دهد، می تواند عزت نفس پایینی داشته باشد.

برخی از این دلایل شامل موارد زیر می باشند:

  • کمبود دوستان
  • مشکلات پزشکی
  • قلدری در مدرسه
  • سبک فرزندپروری
  • مسائل مربوط به وزن
  • مشکلات در کار مدرسه
  • تبعیض عاطفی یا اجتماعی
  • اختلال در زندگی خانوادگی
  • ناتوانی در “تطابق” با دیگران

در هر مورد از موارد مذکور، نوجوان شما ممکن است خود را برای این موقعیت مقصر بداند و فکر کند که این تقصیر اوست.

چگونه متوجه می شوید که نوجوان شما عزت نفس پایینی دارد؟

17 راهکار عملی و تمرینی برای افزایش عزت نفس نوجوانان || پزشکت

علایم عزت نفس نوجوانان

  • خودگویی منفی
  • سطوح بالای ناامیدی
  • سطوح پایین انگیزه و اشتیاق
  • نشان دادن بی تفاوتی عاطفی
  • مشکل پیدا کردن دوستان جدید
  • ترس مداوم از خجالت یا شکست
  • مشکل در تعامل با همسالان و دوستان
  • تمایل به اجتناب از چیزها یا تجربیات جدید

اگر نوجوان شما عزت نفس پایینی دارد، ممکن است تمایل داشته باشد از موقعیت هایی که خطر شکست دارد اجتناب کند. در موارد شدید، عزت نفس پایین می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت شود.

عزت نفس پایین همیشه نیازی به چیزی مضر برای نوجوان ندارد، به خصوص اگر به موقع آن را شناسایی کرده و به آن رسیدگی کنید. در برخی موارد، ممکن است منجر به اثرات طولانی مدت شود، از جمله:

  • افسردگی
  • مشکلات رابطه
  • مسائل اضطرابی
  • موارد وحشت زدگی
  • روی آوردن به الکل یا مواد مخدر برای احساس بهتر

با کمی تلاش والدین، می توان از همه اینها پیشگیری کرد.

چه فعالیت هایی برای افزایش عزت نفس در نوجوانان موثر است؟

عزت نفس نوجوانان || پزشکت

جدا از حمایت و تشویق خود، می توانید با برخی فعالیت های جالب، نوجوان خود را تشویق کنید تا عزت نفس او را تقویت کرده و اعتماد به نفس او را افزایش دهید. در اینجا برخی از فعالیت هایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

نمودار پیشرفت

با این فعالیت، نوجوان خود را به همه چیزهای خوبی که به دست آورده است، درک کنید و دستاوردهای آینده اش را تجسم کنید.

باید نمودار را به چهار بخش تقسیم کنید: مرحله اول زندگی (5-9 سال)، مرحله دوم (10-14 سال)، موفقیت های اخیر و موفقیت های مورد نظر در پنج سال آینده.

نوجوان خود را تشویق کنید که بخش ها را با نشانگرهای رنگی پر کند و نمودار را در اتاق خود قرار دهد. این نمودار گواهی بزرگی از تمام موفقیت های آنها خواهد بود.

این کاربرگ به آن‌ها کمک می‌کند تا ببینند که چیزهای زیادی در زندگی خود به دست آورده‌اند و این توانایی را دارند که در آینده به دستاوردهای بیشتری برسند. این تمرین به افزایش اعتماد به نفس آنها بسیار کمک می کند.

تقویت نقطه قوت

اگر نوجوان شما خلاق یا عاشق نقاشی کردن است، این فعالیت یک خروجی خلاقانه برای او فراهم می کند و به ایجاد اعتماد به نفس او کمک می کند.

نوجوان خود را وادار کنید که نشان رسمی خود را با این شعار خلاصه کند: “چه چیزی من را عالی می کند”. تک تک بخش های نشان باید منعکس کننده چیزی باشد که نوجوان شما را به یک خواهر یا برادر، دوست، فرزند و فرد خوب تبدیل می کند.

داشتن یک نشان شخصی باعث می شود نوجوان شما احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. فهرست کردن دلایل عالی بودن آن ها باعث می شود متوجه شوند که انسان خوبی هستند.

روز تایید مثبت

هفته ای یک بار در خانه خود یک روز تأیید مثبت را ایجاد کنید تا نوجوانتان احساس اعتماد به نفس و مهربانی کند. این می تواند در افزایش عزت نفس آنها معجزه کند.

در این روز به نوجوان خود آموزش دهید که در مورد خودش صحبت کند و مثبت فکر کند. شما و اعضای خانواده‌تان باید ویژگی‌های مثبتی را که نوجوانتان پیدا می‌کند، دوباره تأیید کنید. به عنوان مثال، اگر نوجوان شما فکر می کند که در برخی از کارهای خانه عالی است، این نکته را تأیید کنید و به آنها بگویید که به آنها افتخار می کنید. با این حال، واقع بین باشید و چیزی را به نوجوان نسبت ندهید که واقعاً ندارد. نوجوان شما متوجه می شود که چندین ویژگی مثبت دارد و سایر افراد با ویژگی های آنها موافق هستند.

دفتر خاطرات اهداف مثبت

این فعالیت باعث می شود نوجوان شما اهداف و راه های رسیدن به آنها را شناسایی کند. نوجوان شما می تواند این فعالیت را به تنهایی انجام دهد یا با شما همکاری کند.

این فعالیت به دو بخش تقسیم می‌شود: «تعیین اهداف» و «موانع و استراتژی‌ها».

در بخش اول، از نوجوان خود بخواهید اهدافی را که می خواهند در چند روز آینده، یک ماه آینده، یک سال و پنج سال آینده به دست آورند را بنویسند.

در بخش بعدی، به آنها بگویید بنویسند که چگونه برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی می کنند و با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شوند.

تعیین اهداف و ساختن برنامه و راهکارها برای دستیابی به آنها به نوجوان شما حس هدفمندی می دهد. این فعالیت باعث می شود که آن ها فرد بسیار مثبت تری باشند و از خطرات ناشی از آن کمتر بترسند.

کتاب تلنگر اشتباهات

این فعالیت به نوجوان شما کمک می کند تا از اشتباهات گذشته خود درس بیاموزد و بالاتر از آنها رشد کند. این کار به آنها یاد می دهد تا شکست های خود را به موفقیت تبدیل کنند.

به نوجوان خود آموزش دهید که شکست های خود یا اشتباهات گذشته را که بیشترین تأثیر را بر او داشته است را بنویسد. به آنها بگویید که دلایل احتمالی شکست را یادداشت کنند. در بخش بعدی، آنها را تشویق کنید تا راه حل هایی برای پیشگیری از مشکلات مشابه در آینده ارائه دهند.

این فعالیت به نوجوان شما کمک می کند تا بفهمد که شکست بخشی از زندگی است و می توان از شکست ها برای موفقیت های بزرگتر استفاده کرد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا منفی‌پذیری ناشی از هرگونه شکست در زندگی‌شان را مهار کنند.

کاربرگ تکمیل جمله

این تمرین به نوجوان شما کمک می‌کند تا افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و کار کردن بر روی ارزش خود را برای او آسان‌تر می‌کند. هدف از این فعالیت برای کمک به آنها برای کشف احساسات و عواطف است.

با سؤالات باز مانند «احساس می‌کنم آینده‌ام این است»، «بیشترین چیزی که از آن می‌ترسم»، «کاش می‌توانستم»، «من در چه زمانی مبارزه می‌کنم»، «امروز در حال رفتن» است. از نوجوان خود بخواهید در پایان هر روز به این موارد پاسخ دهد.

روند پاسخ های آنها را بعد از دو هفته مقایسه کنید. هنگامی که این فعالیت علاوه بر سایر رفتارهای مثبت انجام شود، به تدریج پاسخ ها مثبت تر می شوند. این فعالیت بینشی در مورد چگونگی شاد بودن در زندگی می دهد.

دفترچه تشکر و قدردانی

نگهداری از یک دفتر خاطرات سپاسگزاری می تواند برای نوجوان شما بسیار رضایت بخش باشد و به او کمک کند تا احساس مثبت تری نسبت به زندگی و خود داشته باشد.

هر روز به نوجوان خود دستور دهید حداقل دو مورد را که در زندگی از آن سپاسگزار بوده است، ضبط کند. به آنها بگویید تعداد آنها را به تدریج افزایش دهند. در پایان دو هفته یا یک ماه، ضبط ها را با هم مقایسه کنید.

مطالعات نشان داده اند که ابراز منظم قدردانی منجر به خوش بینی بیشتر، بهبود روابط و کیفیت بهتر زندگی می شود. همچنین احساس عزت نفس ما را بهبود می بخشد.

تمرین افکار منفی

عزت نفس نوجوانان || پزشکت

خودگویی منفی یکی از دلایل مهم عزت نفس پایین است. فعالیت زیر، اگر به طور منظم انجام شود، به نوجوان شما کمک می کند تا چرخه خودگویی منفی را کاهش دهد و او را به فرد مثبت تری تبدیل کند.

این فعالیت به چهار بخش تقسیم می شود. در بخش اول، به نوجوان خود بگویید که فکری را که باعث ایجاد یک فکر منفی می شود، یادداشت کند.

در بخش دوم، اجازه دهید افکار منفی را توضیح دهند. احساسات مرتبط با فکر منفی، در بخش سوم و شواهدی که نظر آنها را تأیید نمی کند، در بخش چهارم.

سپس باید یک فکر مثبت جایگزین برای جایگزینی منفی اصلی بیابند و بررسی کنند که فکر مثبت چه احساسی در آنها ایجاد می کند. نوجوان شما می آموزد که بیشتر اوقات، افکار منفی اغراق آمیز است و افکار منفی آنها را تعریف نمی کنند.

چالش باور اصلی

نوجوان شما ممکن است دارای باورهای نادرست و نیمه آگاهانه باشد که ممکن است احساس غرور یا ارزش او را تضعیف کند. مهم است که اعتقادات آنها را تصحیح کنید تا نوجوان خود را به فرد مثبت تری تبدیل کنید. این فعالیت به شما در انجام آن کمک می کند.

از نوجوان خود بخواهید سه باور اصلی منفی را شناسایی کند و سه دلیل برای درست نبودن هر عقیده ارائه دهد.این فعالیت به نوجوان شما کمک می کند تا باورهای اشتباه خود را به چالش بکشد و به او بفهماند که هر باور منفی که دارد درست نیست. همچنین به آنها یاد می دهد که فراتر از پیش فرض ها حرکت کنند و برتری پیدا کنند.

سوابق ارتباط قاطعانه

مهارت های ارتباطی توسعه نیافته ممکن است منجر به عزت نفس پایین شود و بالعکس. این فعالیت می تواند برای آنها مفید باشد.

به نوجوان خود بگویید که سه مورد را ثبت کند که در یک فرآیند ارتباطی خود را ابراز کرده است و اینکه چگونه احساس قاطعیت می کند. اگر چنین مواردی وجود نداشته باشد، پس هدف آنها می تواند قاطعیت در آینده باشد. نوجوان شما می آموزد که نه گفتن اشکالی ندارد و باید بیشتر اوقات از خود دفاع کند.

نمودار قدردانی از خود

برای ایجاد عزت نفس سالم، قدردانی از خود مهم است. این فعالیت به نوجوان شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

بگذارید نوجوانتان هر روز یک چیز مثبت در مورد خودش، روی نمودار بنویسد. می تواند با چیز کوچکی شروع شود و به کیفیت های معنادارتر پیشرفت کند. نوجوان شما یاد می گیرد که خود را قدر بداند و دوست داشته باشد.

جملات روزانه مثبت

عزت نفس نوجوانان || پزشکت

این تمرین به نوجوان کمک می کند دیدگاه مثبتی داشته باشد. با گذشت زمان، نوجوان شما یاد می گیرد که بدون توجه به شرایط، دیدگاه مثبتی داشته باشد.

از نوجوان خود بخواهید کلمه مثبتی را که با یک عمل خوب آن روز انجام داده است بیان کند. به عنوان مثال، اگر آنها به شستن ظروف کمک کردند، می توانند کلمه “مفید” را پیدا کنند.

انجام این تمرین به نوجوان شما اطمینان می دهد که ویژگی های خوب زیادی در آنها وجود دارد و آنها قادر به انجام کارهایی هستند که قابل تحسین است.

زمان آینه قدردانی بدن

اگر نوجوان شما قربانی مشکلات مربوط به تصویر بدن است، این فعالیت ممکن است برای او مناسب باشد. این کار به آنها می‌آموزد که بدن خود را، مهم نیست که چگونه است، دوست داشته باشند.

به نوجوان خود بگویید جلوی آینه بایستد و سه چیز را در نظر بگیرد که در آنها زیباست. آنها را وادار کنید این تمرین را به طور منظم برای نتایج بهتر انجام دهند.

نوجوان شما یاد می گیرد که قدر خود را بداند و در پوست خودش راحت باشد. با گذشت زمان، آنها یاد خواهند گرفت که مشکلات مربوط به تصویر بدن خود را کنار بگذارند.

چالش نقل قول انگیزشی

این چالش می تواند یک فعالیت پیوندی عالی برای همه افراد خانواده و همچنین یک تمرین عزت نفس برای نوجوان شما باشد.

به نوجوان خود بگویید که هر روز سه نقل قول انگیزشی ارائه کند تا او را تشویق کند و چالش های بزرگتری را انجام دهد. این فعالیت به ایجاد دیدگاه مثبت کمک می کند و نوجوان را تشویق می کند تا هر روز کاری بهتر انجام دهد.

آزمون زبان بدن

17 راهکار عملی و تمرینی برای افزایش عزت نفس نوجوانان || پزشکت

این تمرین برای نوجوان شما بسیار مهم است تا انتقاد از خود و انرژی منفی خود را که می تواند ارزش خود را از بین ببرد، کنترل کند.

به نوجوان خود بگویید هنگامی که فکر منفی می کند زبان بدن خود را در آینه مشاهده کند. سپس از آنها بخواهید که آن را با یک فکر مثبت جایگزین کنند و دوباره زبان بدن خود را مشاهده کنند. اجازه دهید تفاوت هایی را که بین هر دو مورد می بینند بنویسند.

این تمرین با رعایت زبان بدن به آنها در کنترل افکار منفی کمک می کند. آنها همچنین اهمیت زبان بدن مثبت و تاثیری که به دیگران می دهد را درک می کنند.

نامه تشویقی

با این فعالیت، شما می توانید با نوجوان خود پیوند برقرار کنید و همچنین ارزش خود را افزایش دهید. شما می توانید تمام خانواده خود را درگیر آن کنید.

نموداری تهیه کنید و از همه اعضای خانواده خود بخواهید دو مورد را که به خاطر آن به نوجوان شما افتخار می کنند و دو مورد را برای حفظ روحیه نوجوان پر کنند. هنگامی که نمودار پر شد، آن را در اتاق نوجوان خود آویزان کنید.

تشویق نامه بزرگ به نوجوان شما یادآوری می کند که تنها نیست و افرادی دارد که می تواند به آنها تکیه کند. مطالب مثبتی که در مورد آنها نوشته می شود روحیه آنها را نیز بالا نگه می دارد.

ساعت فعالیت بدنی

فعالیت بدنی منظم و ورزش می تواند به افزایش عزت نفس فرد کمک کند. از این رو، یک سبک زندگی فعال نه تنها نوجوان شما را سالم می کند، بلکه اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

نوجوان خود را تشویق کنید که هر ورزشی را که شامل فعالیت بدنی قابل توجهی است انتخاب کند. به آنها بگویید حداقل یک ساعت در روز برای آن ورزش وقت بگذارند.

انجام هر ورزشی باعث می شود نوجوان شما متوجه شود که برد و باخت بخشی از زندگی است و چیز مهمی نیست. همچنین فعالیت داشتن باعث ایجاد حس ورزش در آنها خواهد شد.

وقتی نوجوان شما شروع به تمرین برخی از این فعالیت ها می کند، به تدریج اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند و عزت نفس خود را بهبود می بخشد. محبت و حمایت شما باید مکمل این فعالیت ها باشد تا آنها را تشویق کند و به آنها اطمینان دهد که همیشه برای حمایت از آنها حاضر هستید. اما در تلاش خود برای تشویق کودک، تصور نادرستی در مورد خودش به او ندهید، زیرا ممکن است نوجوان را از خود راضی کند و درباره خودش غیر منطقی فکر کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز