لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

افزایش هوش جنین در بارداری

افزایش هوش جنین در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افزایش هوش جنین در بارداری، دغدغه اصلی مادرانی است که آرزومند داشتن، کودکانی باهوش بالا می باشند. رژیم غذایی مادر نیز بسیار موثر می باشد. این در حالی است که وراثت می تواند عامل مهمی در تعیین میزان هوش کودکان باشد و تا حد زیادی بر هوش کودک شما تأثیر می گذارد. با این حال محیطی که کودک در آن رشد می کند نیز فاکتور مهمی است که به همان اندازه نقش تعیین کننده ای در هوش کودک دارد. همچنین رژیم غذایی، تناسب اندام و عواطف مادر در طول دوران بارداری بر رشد مغز جنین نقش بسیار مهمی ایفا می کند. مادران باردار با انجام راهکارهای ساده ای می توانند ضریب هوشی جنین خود را افزایش دهند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

تقویت هوش جنین در بارداری

کارهایی که باید در دوران بارداری برای داشتن یک کودک باهوش انجام دهید، عبارتند از:

غذای سالم بخورید.

برای داشتن یک کودک باهوش مصرف غذاهای سالم در دوران باراری ضروری است. یک رژیم غذایی سالم شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی های سالم و ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین مصرف مقادیر زیادی از انواع میوه و سبزیجات تازه می تواند تا حد بسیاری به رشد مناسب مغز جنین کمک کند.

اسید های چرب امگا 3 مصرف کنید.

مغز جنین برای رشد مناسب خود به اسیدهای چرب امگا 3 نیز نیاز دارد؛ بنابراین غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی، گردو، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، دانه های شاهدانه، روغن خردل، دانه های کتان، دانه های چیا و انواع غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود در این دوران بگنجانید. مادرانی که در سه ماهه دوم بارداری خود مقدار زیادی ماهی مصرف می کنند دارای نوزادان باهوش تری هستند.

مطالعه بیشتر: ماهی در بارداری

ورزش کنید.

داشتن تناسب اندام و برخورداری از تحرک کافی در دوران بارداری به رشد مغز جنین کمک می کند. در هنگام ورزش، هورمونی به نام اندورفین در بدن مادر آزاد می شود. این مواد شیمیایی موثر به بدن جنین منتقل شده و به رشد مغز او کمک می کنند. ورزش همچنین باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود. وجود مقادیر متوسط ​​کورتیزول به بهبود رشد مغز جنین کمک می کند. ورزش در بارداری باعث افزایش جریان خون در رحم می شود و این برای رشد سالم جنین مفید است. پیاده روی معمولا برای مادران باردار بی خطر و مفید است.

اگر در رابطه با تغذیه دوران بارداری سوالی داری، همین الان با متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید.

افزایش هوش جنین در بارداری | پزشکت

مصرف تخم مرغ را فراموش نکنید.

تخم مرغ منبعی سرشار از کولین است؛ که جزء ویتامین های گروه B محسوب می شود. یک زرده تخم مرغ به طور متوسط حاوی 115 میلی گرم کولین است. مصرف مواد غذایی حاوی کولین در دوران بارداری برای جنین در حال رشد بسیار مفید است. حتی اثرات مفید طولانی مدتی بر روی حافظه جنین دارد. با این حال خانم های باردار باید از مصرف تخم مرغ های خام یا نیم پز خودداری کنند؛ زیرا مصرف آنها خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سالمونلا را افزایش می دهد.

از مصرف دارو پرهیز کنید.

مصرف دارو با مشکلات متعددی نظیر ابتلا جنین به نقایص مادرزادی، اوتیسم، اختلال بیش فعالی-کم توجهی و همچنین کاهش ضریب هوشی جنین همراه است؛ بنابراین در دوران بارداری از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید. پیش از مصرف هر نوع دارو حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مکمل های بارداری را دریافت کنید.

 تامین تمام ویتامین های مورد نیاز بدن از طریق غذا امکان پذیر نیست. با مصرف مکمل های بارداری می توانید تمام ویتامین های مورد نیاز خود را تامین کنید. البته باید توجه داشت که مصرف مکمل ها باید با تجویز و توصیه پزشک باشد.

مطالعه بیشتر: ویتامین های دوران بارداری

آفتاب بگیرید.

 دریافت کافی ویتامین D به داشتن استخوان های محکم، سلامت قلب و افزایش بهره هوشی جنین کمک می کند. نتایج برخی از بررسی ها نشان می دهد که کمبود ویتامین D در زنان باردار خطر ابتلا کودکان به بیماری هایی مانند اوتیسم را افزایش می دهد؛ بنابراین تا حد امکان در فضای باز و در معرض نور طبیعی خورشید قرار بگیرید؛ زیرا بدن شما در معرض نور خورشید ویتامین D را می سازد. در صورت ابتلا به کمبود ویتامین D قبل از مصرف مکمل ها با پزشک زنان آنلاین به صورت تلفنی مشورت کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

نیکوتین موجود در سیگار اثرات مخربی بر رشد جنین دارد. این سم می تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود. به همین علت مصرف سیگار می تواند باعث کند شدن رشد جنین شود. زنانی که در دوران بارداری خود سیگار مصرف می کنند کودکانشان هوش هیجانی پایین تری دارند.

مطالعه بیشتر: مصرف چای سبز در بارداری

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

افزایش هوش جنین در بارداری | پزشکت

از مصرف الکل خودداری کنید.

مصرف مواد اعتیاد آور مانند الکل می تواند باعث بروز اختلالات جدی شود. این اختلالات در رشد اندام ها و به خصوص مغز و سیستم عصبی جنین بروز پیدا می کند. مصرف مشروبات الکلی همچنین بر رشد مغز جنین نیز تأثیر می گذارد. حتی باعث کاهش استعداد یادگیری کودک می شود. همچنین نوشیدن الکل شکل گیری اندام های حیاتی جنین را نیز به خطر می اندازد.

مطالعه بیشتر: عوارض مصرف الکل در بارداری

آب و مایعات فراوان بنوشید.

مصرف آب برای همه موجودات زنده از جمله جنین در حال رشد شما ضروری است. در دوران بارداری برای تقویت رشد مغز جنین آبرسانی کافی به بدن را فراموش نکنید. نیاز بدن هر کس با دیگری متفاوت است؛ بنابراین به جای شمردن تعداد لیوان آب مصرفی بر تامین آب مورد نیاز بدن تمرکز کنید. روشن بودن رنگ ادرار نشان دهنده آبرسانی کافی به بدن است.

مصرف کافئین را محدود کنید.

کافئین از جمله خوراکی هایی است که پزشکان مصرف آن را برای مادران باردار محدود می کنند. کافئین پس از مصرف به سرعت جذب شده و به رحم می رسد. قهوه، چای، نوشابه های گازدار و شکلات دارای مقدار زیادی کافئین می باشند. مصرف زیاد این مواد غذایی می تواند باعث نقص در رشد مغز جنین شود.

استراحت را فراموش نکنید.

مادران باردار در این دوران نسبت به مواقع معمول به خواب و استراحت بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین تا حد امکان از انجام فعالیت های شدید پرهیز کنید. مواقعی از روز را به خواب و استراحت کافی اختصاص دهید. این کار تاثیر بسیاری در رشد سالم جنین دارد.

مطالعه بیشتر: بهترین حالت خواب در بارداری

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان 

افزایش هوش جنین در بارداری | پزشکت

با جنین خود صحبت کرده و آواز بخوانید.

جنین از هفته 20 بارداری به بعد می تواند بشنود. در هفته 25 بارداری سیستم شنوایی جنین به خوبی شکل گرفته است؛ بنابراین در ماه پنجم بارداری جنین می تواند صدای شما را شنیده و حتی به صدای شما پاسخ دهد. جنین می تواند بین انواع صداها تفاوت قائل شده و صدای مادر را به وضوح تشخیص دهد؛ بنابراین صحبت کردن، آواز خواندن یا زمزمه کردن برای جنین می تواند به رشد بهتر مغز او کمک کند.

از قرار گرفتن در معرض سموم خودداری کنید.

قرار گرفتن در معرض سمومی مانند سرب، کادمیوم، جیوه، بی فنیل های پلی کلرینه (PCB) و آفت کش ها می تواند نقایص مادرزادی جدی در رشد جنین ایجاد کند. غذاهای دریایی صید شده از از آب های آلوده می توانند حاوی چنین سمومی باشند. همچنین مادران باردار باید از مصرف شاه ماهی، ماهی خال خالی و شمشیر ماهی که دارای مقادیر زیادی از سم جیوه هستند، خودداری کنند.

روند افزایش وزن خود را کنترل کنید.

میزان افزایش وزن مجاز در بارداری تقریبا بین 13 تا 18 کیلوگرم است؛ اما به طور کلی این مساله به وزن اولیه مادر بستگی دارد. میزان افزایش وزن در بارداری فاکتور مهمی است که می تواند بر سلامت مغز جنین اثر گذار باشد؛ بنابراین از مصرف میان وعده های شیرین و پرکالری پرهیز کنید. حد تعادل در مصرف چربی را حفظ کنید. از مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب پرهیز کنید. تا حد امکان از شیوه های پخت سالم استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟

افزایش هوش جنین در بارداری | پزشکت

در کلاس های بارداری شرکت کنید.

اگر برای انجام کارهای مختلف نیاز به انگیزه دارید در کلاس های بارداری شرکت کنید. سعی کنید کلاس های نزدیک محل سکونت خود را پیدا کنید. شرکت در این کلاس ها به شما کمک می کند که ترس و اضطراب خود را کنترل کنید. بدانید که در هر مرحله از بارداری چه چیزی در انتظار شما است؛ و چه کارهایی انجام دهید که بارداری سالم تری را تجربه کنید.

خونسردی خود را حفظ کنید.

 انجام ورزش های ملایمی مانند یوگا در بارداری باعث تحریک سلول های مغزی و در نتیجه افزایش ضریب هوشی جنین می شود. انجام این کار در حفظ خونسردی و دوری از استرس نیز بسیار موثر است.

ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ید یک ماده معدنی مهم است که برای اطمینان از عملکرد صحیح غده تیروئید در بدن ضروری است. کمبود ید در سه ماهه اول بارداری ضریب هوشی جنین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. نوزادان متولد شده از مادرانی که سطح هورمون تیروئید آنها پایین است از ضریب هوشی پایین تری برخوردارند. به همین علت مادران باردار باید ید را در رژیم غذایی خود بگنجانند. ید در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله ماست، شیر و نمک ید دار وجود دارد.

فولات مصرف کنید.

اسید فولیک یا فولات از خانواده ویتامین B محسوب شده و برای رشد مناسب مغز و نخاع جنین ضروری است. خطر به دنیا آوردن نوزادان مبتلا به اوتیسم و نقایص مادرزادی لوله عصبی در مادرانی که به طور مرتب اسید فولیک مصرف می کنند بسیار کم است. مصرف این ویتامین باید حداقل 2 هفته قبل از لقاح آغاز شود. حتی مصرف آن باید تا پایان هفته هشتم بارداری ادامه پیدا کند. اسید فولیک به مقدار زیاد در سبزیجات، عدس، آجیل و آووکادو یافت می شود.

مطالعه بیشتر: اسید فولیک در بارداری 

افزایش هوش جنین در بارداری | پزشکت

از بروز عفونت پپیشگیری کنید. 

عفونت همچنین می تواند به مغز در حال رشد جنین آسیب برساند. عفونت هایی مانند سرخک آلمانی و توکسوپلاسموز که توسط انگل میکروبی موجود در مدفوع گربه ایجاد می شود. این عفونت می تواند باعث آسیب مغزی در جنین در حال رشد شود. از این رو زنان باردار باید از افرادی که ممکن است دارای بیماری مسری باشند، دوری کنند.

شکم خود را آرام  ماساژ دهید.

جنین در رحم مادر از حس لامسه برخوردار است. بررسی ها نشان داده است که جنین حرکت دست ها و نوازش های مادر را در رحم درک می کند. ماساژ یا لمس آرام شکم می تواند به تحریک مغز جنین کمک کند. همچنین این کار باعث تقویت پیوند عاطفی میان مادر و جنین می شود.

استرس خود را مدیریت کنید.

استرس مادر در دوران بارداری می تواند به نواحی مهم مغز که نقش مهمی در یادگیری، حافظه و رشد رفتاری و اجتماعی دارند صدمه بزند. به گفته برخی محققان، قرار گرفتن مادر در موقعیت های استرس زا باعث زایمان زودرس نیز می شود؛ بنابراین برای مادران باردار مهم است که از استرس دوری کرده و در تمام دوران بارداری آرامش خود را حفظ کند.

توجه به تغذیه و الگوی مصرف مواد غذایی می تواند سلامت و رشد مغزی جنین را تضمین کند؛ بنابراین لازم است که زنان باردار غذای سالم بخورند، از مکمل های دوران بارداری استفاده کنند. از مصرف مواد مضر پرهیز شود و از قرار گرفتن در شرایط استرس دوری کنند. رعایت نکات مندرج در این مقاله در دوران بارداری قطعاً احتمال داشتن نوزادی باهوش و سالم را افزایش می دهد؛ اما اگر باز هم در مورد دوران بارداری خود سوالات بیشتری دارید و یا فکر می کنید باید با یک مشاور و متخصص زنان و زایمان مشورت کنید به شما خدمات مشاوره ای پزشکت، به عنوان بزرگترین جامعه پزشکی آنلاین را به شما معرفی می کنیم.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز