لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مکمل های کلاژن

مکمل کلاژن از مزایا تا عوارض آن | پزشکت

فهرست مطالب

مکمل کلاژن از مزایا تا عوارض آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مکمل های کلاژن به شکل های قرص، کپسول و پودر در دسترس هستند. موثر بودن یا نبودن مکمل های کلاژن بستگی به این دارد که فرد از کلاژن برای چه مواردی استفاده می کند. چندین مزیت بالقوه برای سلامتی وجود دارد که مکمل های کلاژن ارائه می دهند. با این حال، دانشمندان تمام مزایای ادعایی را به طور کامل مطالعه نکرده اند.

کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین ها در پستانداران است. این گیاه وظیفه چندین عملکرد بیولوژیکی را بر عهده دارد که یکی از آنها پشتیبانی از ساختار در بافت همبند، ماهیچه ها و پوست است.

کلاژن پروتئینی است که مسئول ارتجاعی پوست است. همچنین در سلامت مفصل و استخوان نقش دارد.

بدن انسان به طور طبیعی کلاژن تولید می کند. اما با گذشت زمان، تولید این پروتئین کند می شود.

در نتیجه، پوست فرد تا حدی توانایی خود را برای بازگشت به حالت اولیه از دست می دهد، فرایندی که بسیاری آن را “کشسانی” می نامند. با بروز این حالت، چین و چروک ها شروع به ایجاد می کنند.

اگرچه برخی از غذاها، مانند آبگوشت استخوان، حاوی کلاژن هستند، اما افرادی که خواهان پوست بدون چین و چروک یا سایر مزایای سلامتی هستند، اغلب برای افزایش مصرف کلاژن به مکمل ها مراجعه می کنند.

افراد می توانند با مصرف مکمل ها کلاژن مصرفی خود را افزایش دهند.

بسیاری از افراد برای افزودن کلاژن بیشتر به رژیم غذایی خود از مکمل های کلاژن استفاده می کنند.

اکثر مکمل های کلاژن از طریق هیدرولیزاسیون عبور می کنند. این بدان معناست که سازنده کلاژن موجود در مکمل ها را به پپتیدها تجزیه کرده و جذب و استفاده از آن را برای بدن آسان می کند.

همچنین، مانند هر مکمل، سازمان غذا و دارو (FDA) هیچ ادعایی را که یک شرکت در مورد عملکرد محصول کلاژن خود ارائه می دهد، ارزیابی نمی کند.

مزایای استفاده از مکمل کلاژن

مکمل کلاژن از مزایا تا عوارض آن | پزشکت

با این حال، برخی از مزایای بالقوه سلامتی مکمل های کلاژن عبارتند از:

سلامت پوست بهتر

برخی از افرادی که از مکمل های کلاژن استفاده می کنند به دنبال بهبود ظاهر و سلامت کلی پوست خود هستند. بسیاری معتقدند که مکمل های کلاژن می توانند به کاهش اثرات پیری کمک کنند، مانند افزودن رطوبت به پوست، کاهش چین و چروک و بهبود قابلیت ارتجاعی.

شواهدی برای اثبات این ادعاها وجود دارد. به عنوان مثال، در تحقیقی در مجله تغذیه پزشکی و تغذیه، چندین زن مخلوطی حاوی ویتامین های مختلف، مواد معدنی، کلاژن هیدرولیز شده و اسید هیالورونیک نوشیدند. این مطالعه نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، زنانی که این مخلوط را نوشیدند عمق چین و چروک های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. هیدراتاسیون و قابلیت ارتجاعی پوست شرکت کنندگان نیز به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

یکی دیگر از مطالعات مشابه در مجله فارماکولوژی و فیزیولوژی پوست  تاثیر مکمل های کلاژن بر پوست زنان را مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه، زنان به مدت 8 هفته از مکمل کلاژن یا دارونما استفاده کردند. پس از آن 8 هفته، سطوح کشسانی و رطوبت بالاتری در زنانی که مکمل مصرف کرده بودند، وجود داشت. همچنین ادعا می شود که کلاژن ممکن است به جلوگیری از بیماری های پوستی مانند آکنه کمک کند. با این حال، چنین ادعاهایی هنوز شواهد علمی برای اثبات آنها ندارند.

بهبود سلامت مفاصل

با افزایش سن، مفاصل او شروع به شکستن می کند. به طور خاص، غضروف اسفنجی مفاصل شروع به سایش می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های کلاژن می توانند به ترمیم یا جلوگیری از خراب شدن غضروف در مفاصل کمک کنند. یک بررسی از تحقیقات در مورد مکمل کلاژن نشان داد که استفاده از مکمل های کلاژن با هیدرولیز به ارتقاء سلامت مفاصل کمک می کند و به طور بالقوه تراکم استخوان را در افراد مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز بازیابی می کند. این بررسی همچنین نشان داد که به کاهش درد مفاصل کمک می کند.

افزایش توده عضلانی

مکمل کلاژن از مزایا تا عوارض آن | پزشکت

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از مکمل های کلاژن ممکن است به افزایش توده عضلانی کمک کند. مطالعه کوچک از 53 مرد اثرات مثبت مصرف مکمل های کلاژن هنگام ورزش را نشان داد. در مطالعه شرکت کنندگان 15 گرم کلاژن یا قرص دارونما در روز مصرف شد. شرکت کنندگان به مدت 12 هفته به طور منظم ورزش کردند. در پایان این دوره، کسانی که از مکمل های کلاژن استفاده کردند، افزایش توده و قدرت عضلانی را نشان دادند که به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی بود که از قرص دارونما استفاده می کردند.

محققان این نظریه را مطرح کردند که کلاژن به تحریک تولید پروتئین های مسئول رشد ماهیچه ها کمک می کند. اگرچه این مطالعه امیدوار کننده است، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات مثبت کلاژن بر رشد عضلات ضروری است.

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان

کلاژن مقدار قابل توجهی از ساختار استخوان را تشکیل می دهد و به استحکام استخوان ها کمک می کند. با افزایش سن و کند شدن تولید کلاژن، استخوان ها ضعیف تر می شوند زیرا فرد کلاژن لازم برای استحکام و حمایت از استخوان ها را از دست می دهد. این می تواند منجر به ایجاد شرایطی مانند پوکی استخوان شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های کلاژن ممکن است از بدتر شدن تراکم و قدرت استخوان جلوگیری کند. مثلا، یک مطالعه کوچک زنان به مدت 1 سال از کلسیم یا کلسیم و مکمل کلاژن استفاده می کردند. محققان دریافتند زنانی که کلسیم و کلاژن مصرف می کنند، سطح پروتئین کمتری دارند که مسئول تجزیه استخوان های خون آنهاست.

تحقیقات اضافی برای اثبات کامل اثرات کلاژن بر تقویت استخوان ها ضروری است.

بهبود عملکرد قلب و عروق

مصرف این مکمل ها همچنین ممکن است به حمایت از سیستم قلبی عروقی سالم کمک کند. در یک مطالعه کوچک از 30 شرکت کننده، نیمی از آنها 16 گرم کلاژن تریپپتید به مدت 6 ماه مصرف کردند. این گروه شاهد کاهش قابل توجه سفتی عروق و کاهش میزان لیپوپروتئین با چگالی پایین یا سطح کلسترول “بد” بودند. کاهش سفتی عروق می تواند به ارتقای سلامت قلب کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرات کلاژن در حمایت از سلامت قلب ضروری است.

سایر مزایای بالقوه مکمل کلاژن

این مکمل ها ممکن است برای رشد ناخن مفید باشند. همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه کلاژن می تواند مزایای سلامتی بیشتری را ارائه دهد وجود دارد. با این حال، این ادعاها از تحقیقات علمی پشتیبانی نمی کند. برخی دیگر از عوامل بالقوه که کلاژن ممکن است به آنها کمک کند عبارتند از:

  • بهبود دستگاه گوارش
  • حفظ وزن مناسب
  • کاهش اضطراب
  • بهبود خلق و خو
  • ترویج رشد سالم ناخن و مو

انواع و نحوه استفاده از مکمل کلاژن

مکمل کلاژن از مزایا تا عوارض آن | پزشکت

این مکمل ها انواع مختلفی دارند. هنگام انتخاب نوع کلاژن، فرد باید مکملی را انتخاب کند که به بهترین وجه از اهدافش پشتیبانی می کند. اکثر مکمل ها حاوی چندین نوع از این، و احتمالاً سایر انواع کلاژن هستند. همچنین، در بسیاری از موارد، کلاژن هیدرولیز می شود. تحت فرآیند هیدرولیز شدن، جذب کلاژن برای بدن آسان تر می شود.

عوارض مکمل کلاژن

این مکمل ها ممکن است عوارض جانبی خفیف گوارشی ایجاد کنند. مصرف مکمل های کلاژن طبق دستور پزشک حرفه ای به طور کلی بی خطر است. فرد همیشه باید قبل از شروع هرگونه مکمل جدید یا افزایش استفاده از مکمل های موجود با پزشک خود صحبت کند.

به طور کلی، عوارض جانبی این مکمل ها خفیف هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اسهال
  • احساس کلی سنگینی در معده
  • بثورات

در غیر این صورت، در اکثر بزرگسالان، مصرف مکمل های کلاژن نباید خطرات قابل توجهی برای سلامتی ایجاد کند.

آیا برای گیاهخواران و گیاه خواران مناسب است؟

مکمل کلاژن از مزایا تا عوارض آن | پزشکت

اکثر این مکمل ها برای گیاهخواری و گیاه خواری مناسب نیستند. تولیدکنندگان تمایل دارند آنها را با استفاده از استخوان و پروتئین حیوانات تولید کنند.

با این حال، برخی از گزینه های کلاژن گیاهی و گیاهی در دسترس هستند.

فرد همچنین می تواند از مکمل های کلاژن در حین پیروی از رژیم غذایی کتو استفاده کند. مشابه گزینه های گیاهخواری، ممکن است فرد بخواهد به دنبال مکمل کلاژن باشد که به طور خاص از رژیم کتو حمایت می کند.

سخن آخر

بسیاری از افراد کلاژن را به دلیل نقش آن در حمایت از سلامت و شادابی پوست می شناسند. با این حال، ممکن است به ارتقای سایر حوزه های سلامت، مانند سلامت استخوان، مفاصل و قلب نیز کمک کند.

مردم می توانند مکمل های کلاژن را که از تعدادی از فروشگاه های آنلاین و محلی خریداری می کنند، مصرف کنند و معمولاً می توانند نوعی را پیدا کنند که با نیازهای غذایی خاص آنها مطابقت داشته باشد.

برای اکثر مردم، مصرف کلاژن نباید هیچگونه عوارض و پیامدهای عمده ای برای سلامتی داشته باشد.

  • پوست و مو
  • استخوان / ارتوپدی
  • تغذیه / رژیم غذایی
  • طب مکمل / طب جایگزین

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325344

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز