لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شیر بز بهتر است یا شیر گاو؟

شیر بز و سلامت قلب 3 | پزشکت

فهرست مطالب

شیر بز بهتر است یا شیر گاو؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شیر بز بهتر است یا شیر گاو؟ در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که هضم شیر بز راحت تر از انواع دیگر شیر ها از جمله شیر گاو است. این شیر همچنین به طور طبیعی همگن شده و خواص درمانی زیادی دارد. جالب اینجاست که اتفاقاً شیر بز دارای کلسیم و ویتامین های A و B6 بیشتری نسبت به شیر گاو است. اما سوال اصلی اینجا است که آیا می توانید به جای شیرهای دیگر از شیر بز استفاده کنید؟ برای تشخیص نهایی اینکه شیر بز بهتر است یا شیر گاو، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

فواید شیر بز چیست؟

شیر بز نسبت به شیر گاو به راحتی قابل هضم است. برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است التهاب را درمان کرده و نسبت به شیر گاو، بهتر استخوان ها را تقویت می کند.

هضم آسان

سلول های چربی موجود در شیر بز کوچکتر هستند و احتمالاً این یکی از دلایل هضم آسان شیر بز است. اما بررسی ها نشان می دهد، شیر بز با توجه به هضم آسان می تواند در درمان مشکلات دستگاه گوارشی تا حدود زیادی موثر باشد.

علاوه بر آن، خاصیت و خواص درمانی کشک، به خاطر این است که بیشتر از شیر بز تهیه می شود. در بررسی دیگری مشخص شده که مکانیسم هضم پروتئین ها در شیر خشک شیر بز با شیر مادر مشابه است.

اگرچه شیر بز نسبت به شیر گاو به راحتی قابل هضم است، اما هر دو تقریباً به یک اندازه لاکتوز دارند. برخی معتقدند که شیر بز دارای لاکتوز بسیار کمی است، در حالی که این موضوع صحت ندارد. اما با این حال بهتر است، در صورت ابتلا به عدم تحمل لاکتوز، قبل از مصرف شیر بز با پزشک خود مشورت کنید.

شیر بز و سلامت قلب

شیر بز و سلامت قلب 4 | پزشکت

شیر بز منبع خوبی از منیزیم، ماده معدنی مفید برای قلب است. منیزیم به حفظ یک ضربان قلب منظم کمک می کند و از تشکیل لخته های خون و افزایش سطح کلسترول جلوگیری خواهد کرد. منیزیم همچنین در جذب ویتامین D موثر است، که ماده مغذی دیگری برای سلامت قلب محسوب می شود.

بررسی ها نشان می دهد که شیر بز دارای منیزیم بیشتری نسبت به شیر گاو یا شیر گاومیش است. با این حال، داده های مربوط به شیر بز بومی بسیار ناچیز است. اما مشخص شده که برخی از انواع بومی شیر بز در مقایسه با شیر گاومیش کلسیم کمتری دارند.

بررسی های صورت گرفته بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف شیر بز غلظت تری گلیسیرید پلاسما را کاهش می دهد.

شیر بز و تسکین التهاب

مطالعات نشان می دهد که شیر بز و شیر خر می تواند به عنوان یک مکمل غذایی برای افراد مبتلا به بیماری های آلرژیک و التهابی توصیه شود. نشان داده شده است که مصرف شیر بز باعث ایجاد پاسخ های ایمنی سازگار در بدن انسان می شود.

در مطالعات موش صحرایی، الیگوساکاریدهای شیر بز اثرات ضد التهابی در موارد کولیت را نشان دادند. بر همین اساس به نظر می رسد، این شیر ممکن است در بهبود بیماری التهابی روده مفید باشد.

در یک مطالعه دیگر در موش ها، الیگوساکاریدهای شیر بز باعث کاهش التهاب روده و کمک به بهبود مخاط آسیب دیده روده بزرگ شده است.

شیر بز و تقویت استخوان

بررسی ها نشان داده که مصرف 400 میلی لیتر شیر بز تأثیر مثبتی بر متابولیسم استخوان دارد. بر همین اساس، شیر بز می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید موثر باشد.

در موش، پروتئین خاصی در شیر بز (CSN1S2) برای بهبود تشکیل استخوان ران یافت شد. حتی در این بررسی صورت گرفته، شیر بز از ماست آن موثرتر بود.

در حیواناتی که از شیر بز تغذیه می شدند، به نظر می رسید روند تثبیت گردش استخوان خیلی زودتر آغاز شده است. این امر به ویژه در مورد کمبود آهن، که ممکن است گردش استخوان را مختل کند، صادق است.

شیر بز، عامل متابولیکی مناسب

شیر بز و سلامت قلب 5 | پزشکت

شیر بز یک عامل متابولیکی عالی است. زیرا باعث افزایش استفاده متابولیکی از مواد معدنی مانند کلسیم و آهن می شود. با این حال، هنوز برای اثبات اثرات متابولیکی ادعا شده شیر بز، مطالعات روی انسان باید صورت بگیرد.

علاوه بر این، شیر بز دارای بتا-کازئین A2 است که به مراتب سالم تر از بتا-کازئین A1 می باشد. شیر گاو حاوی بتا-کازئین A1 است.

بتا-کازئین A2 به عنوان گزینه مطمئن تری برای بتا-کازئین در نظر گرفته می شود، در حالی که نمونه مشابه A1 آن یکی از عوامل خطر دیابت و بیماری ایسکمیک قلب بوده است.

در بررسی های صورت گرفته بر موش ها، مشخص شد که شیر بز نسبت به شیر گاو حساسیت کمتری را باعث می شود. برای روشن شدن اینکه آیا شیر بز به عنوان جایگزین شیر گاو در شیر خشک برای تغذیه نوزادان مناسب است یا خیر، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

شیر بز و رفع اضطراب

بررسی ها نشان می دهد که اسید لینولئیک کونژوگه موجود در شیر بز ممکن است بر رشد مغز و رشد جسمی تأثیر بگذارد. در این مطالعات، تجویز شیر بز نیز باعث کاهش اضطراب شد.

شیر بز و درمان کم خونی

ترکیبات زیستی آهن شیر بز نسبت به شیر گاو بهتر است. در یک بررسی موش هایی که با شیر کامل بز تغذیه می شدند، بازده بازسازی هموگلوبین بسیار بالاتری داشتند. بازده بازسازی هموگلوبین، درصد تبدیل آهن رژیم غذایی به هموگلوبین است.

اگرچه شیر بز در تبلیغات تلویزیونی اغلب دیده نمی شود، اما مطمئناً گزینه سالم تری به نظر می رسد. محبوب ترین نوع شیر، شیر گاو است و ممکن است که شما با مصرف آن بزرگ شده باشید. اما آیا زمان آن فرا رسیده است که تغذیه خود را به شیر بز تغییر دهید؟

شیر بز در مقابل شیر گاو کدام یک بهتر است؟

شیر بز و سلامت قلب 1 | پزشکت

هر دو نوع شیر مقادیر مشابه لاکتوز دارند. در حالی که 100 گرم شیر بز 4.1 گرم لاکتوز دارد، اما همان مقدار شیر گاو 4.6 گرم لاکتوز دارد.

شیر بز، همچنین توانایی بدن در جذب برخی مواد مغذی از غذاها را افزایش می دهد. این شیر از نظر جذب مس و آهن در موش های صحرایی مبتلا به سندرم سوء جذب اثر مفیدی بر شیر گاو دارد.

آیا شیر بز عوارض جانبی دارد؟

تنها عارضه جانبی عمده شیر بز که توسط علم مورد مطالعه قرار گرفته، حساسیت است. آلرژی به شیر بز، که معمولاً در شیر گاو دیده نمی شود، یک بیماری نادر است. این آلرژی را می توان به پروتئین کازئین موجود در شیر نسبت داد.

به نظر می رسد حساسیت به شیر بز، کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. این حساسیت نیاز به اجتناب شدید از شیر بز و سایر محصولات مشتق شده از شیر بز را دارد. زیرا علائم ناشی از حساسیت ممکن است شدید باشد.

تفاوت شیر تازه بز و شیر بز پودر شده چیست؟

شیر بز پودر شده، یک محصول تولیدی است که از طریق تبخیر شیر و خشک شدن آن ساخته می شود. اگرچه ممکن است شیر پودر شده به اندازه شیر تازه بز مفید نباشد، اما شیر بز پودر شده ماندگاری بیشتری دارد.

آیا می توانیم شیر بز خام بخوریم؟

شیر خام، در اصل شیری است که برای از بین بردن باکتری های مضر پاستوریزه نشده است. اما مصرف آن ممکن است منجر به بروز برخی بیماری ها شود.

اگر به شیر گاو حساس هستیم آیا می توانیم از شیر بز استفاده کنیم؟

این موضوع همیشه صدق نمی کند. حتی اگر به شیر گاو حساسیت نداشته باشید، ممکن است به شیر بز حساسیت داشته باشید. با این حال، این اختلال به ندرت دیده می شود.

آیا شیر بز باعث اضافه وزن شما می شود؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که لبنیات بز در مقایسه با لبنیات گاو ممکن است دارای توانایی بالقوه کاهش اشتها باشد. اگرچه ممکن است به نظر برسد که شیر بز می تواند به کاهش وزن کمک کند، هیچ تحقیق مستقیمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

آیا شیر بز دارای استروژن است؟

تمام شیرها، از جمله شیر بز، حاوی مقدار کمی هورمون های مختلف از جمله استروژن هستند.

آیا شیر بز برای نوزادان بی خطر است؟

شیر بز و سلامت قلب 6 | پزشکت

برخی تحقیقات نشان می دهد که فرمول شیر بز ممکن است دارای خواص پربیوتیک و ضد عفونی قوی باشد، که ممکن است از نوزادان در برابر عفونت های دستگاه گوارش محافظت کند. با این حال، تحقیقات بیشتر لازم است.

آیا شیر بز برای پوست مفید است؟

هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه شیر بز می تواند برای پوست مفید باشد وجود ندارد. با این حال، طرفداران شیر بز، صابون شیر بز را برای مزایای پوست تبلیغ می کنند. اگرچه شواهد تجربی حاکی از آن است که صابون شیر بز می تواند به درمان آکنه، اگزما و خشکی پوست کمک کند، اما هیچ بررسی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

سخن آخر

مجموعه ای از تحقیقات در حال افزایش نشان می دهند که شیر بز می تواند گزینه ایده آل تری نسبت به شیر گاو باشد. با این حال، حاوی مقادیر مشابه لاکتوز است. از این رو، اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، می توانید به دنبال ترکیب شیر همراه با مغز و آجیل، مانند شیر بادام باشید.

شیر بز گزینه مفید است، اما اگر به طور کلی به شیر حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/health-benefits-of-goat-milk/

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز