لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

اشعه ایکس دندان چگونه انجام می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اشعه ایکس دندان می تواند مشکلات دهان، دندان ها، لثه ها و فک را زود تشخیص دهد. درمان مشکلات قبل از جدی شدن می تواند باعث صرفه جویی در هزینه، درد و گاهی اوقات حتی در زندگی شما شود. شاید گرفتن عکس اشعه ایکس در مطب دندانپزشکی برای شما ناراحت کننده باشد. پوشیدن آن پیش بند سنگین و نگه داشتن یک وسیله گاهی ناراحت کننده بین دندان هایتان حتی برای چند ثانیه چندان جالب نیست. اما اشعه ایکس به دندانپزشک کمک می کند وضعیت دندان ها، ریشه ها، محل قرارگیری فک و ترکیب استخوان صورت شما را ببیند. اشعه ایکس همچنین به آنها کمک می کنند تا مشکلات دندانی را در مراحل اولیه رشد خود پیدا کرده و درمان کنند.

اشعه ایکس نوعی انرژی است که می تواند از اجسام جامد عبور کند یا توسط آن جذب شود. این انرژی توسط اجسام متراکم مانند دندان ها و استخوان ها جذب می شود و در اشعه ایکس به صورت مناطقی با رنگ روشن ظاهر می شود. اشعه ایکس از اجسام کم تراکم مانند لثه ها و گونه ها عبور می کند و به صورت نواحی تیره روی فیلم اشعه ایکس ظاهر می شود.

اشعه ایکس می تواند به یافتن مشکلاتی که با معاینه دهانی قابل مشاهده نیستند کمک کند. پیدا کردن و درمان مشکلات در اوایل رشد آنها ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه شما شود، از بیماری جلوگیری می کند و احتمالاً حتی زندگی شما را نجات دهد.

اشعه ایکس به تشخیص چه نوع مشکلاتی کمک می کند؟

اشعه ایکس به دندانپزشک کمک می کند تا مشکلات دندان و فک شما را تشخیص دهد. در بزرگسالان، اشعه ایکس نشان می دهد:

  • از بین رفتن استخوان در فک
  • کیست و برخی از انواع تومورها
  • پوسیدگی در زیر دندان های پر کرده
  • تغییرات در استخوان یا کانال ریشه به دلیل عفونت
  • آبسه (عفونت در ریشه دندان یا بین لثه و دندان)
  • پوسیدگی، به خصوص نواحی کوچک پوسیدگی بین دندان ها
  • وضعیت و موقعیت دندان ها برای کمک به آماده شدن برای کاشت دندان، بریس، پروتز یا سایر روش های دندانپزشکی

در کودکان، اشعه ایکس در تعیین موارد زیر می تواند موثر باشد:

  • میزان رشد دندان عقل
  • روند پیشرفت پوسیدگی
  • دندان نهفته باشد (نتواند از لثه بیرون آید).
  • میزان فضای موجود در دهان که همه دندان‌های جدید را در خود جای دهد.

هر چند وقت یک بار باید از دندان ها اشعه ایکس گرفت؟

اشعه ایکس دندان چگونه انجام می شود؟ | پزشکت

اینکه هر چند وقت یکبار نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس است به سابقه پزشکی و دندانپزشکی و وضعیت فعلی شما بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است هر شش ماه یکبار نیاز به اشعه ایکس داشته باشند. دیگرانی که اخیراً بیماری دندانی یا لثه ای ندارند و ویزیت های برنامه ریزی شده مداوم با دندانپزشک خود ممکن است فقط هر دو سال یکبار نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس داشته باشند.

بیماران جدید ممکن است در اولین معاینه خود رادیوگرافی بگیرند. همچنین ممکن است برای مقایسه با اشعه ایکس که در طول زمان برای بررسی مشکلات و تغییرات غیرمنتظره گرفته شده است، اشه ایکس تازه گرفته شود. ممکن است نیاز باشد که اشعه ایکس اغلب در افرادی که در معرض خطر بالای مشکلات دندانی هستند گرفته شود. این افراد عبارتند از:

  • افراد مبتلا به بیماری پریودنتال (لثه) برای نظارت بر تحلیل استخوان.
  • افرادی که نوشیدنی های شیرین زیادی می نوشند برای یافتن پوسیدگی دندان.
  • بزرگسالان با کارهای ترمیمی زیاد، مانند پر کردن برای جستجوی پوسیدگی در زیر پرکردگی های موجود.
  • سیگاری ها: برای نظارت بر تحلیل استخوان ناشی از بیماری لثه (سیگاری ها در معرض افزایش خطر بیماری لثه هستند).
  • کودکان: عموماً کودکان نسبت به بزرگسالان به اشعه ایکس بیشتری نیاز دارند زیرا دندان‌ها و فک‌های آن‌ها هنوز در حال رشد هستند و دندان‌هایشان بیشتر از بزرگسالان در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند.
  • افرادی که دهان خشک دارند چه به دلیل مصرف داروها (مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، آنتی هیستامین ها و غیره) یا شرایط سلامتی (مانند سندرم شوگرن، غدد بزاقی آسیب دیده، پرتودرمانی سر و گردن). شرایط خشکی دهان باعث پوسیدگی می شود.

انواع مختلف اشعه ایکس دندان چیست؟

دو نوع اصلی اشعه ایکس دندان وجود دارد: داخل دهانی (فیلم اشعه ایکس در داخل دهان است) و خارج دهانی (پرتو ایکس در خارج از دهان است). داخل دهانی رایج ترین نوع اشعه ایکس می باشد. انواع مختلفی از اشعه ایکس داخل دهانی وجود دارد. هر کدام جنبه های مختلف دندان را نشان می دهد.

  • اشعه ایکس بایت وینگ جزئیات دندان های بالا و پایین را در یک ناحیه از دهان نشان می دهد. هر بایتینگ یک دندان را از تاج آن (سطح آشکار) تا سطح استخوان نگهدارنده نشان می دهد. اشعه ایکس بایت وینگ پوسیدگی بین دندان ها و تغییرات در ضخامت استخوان ناشی از بیماری لثه را تشخیص می دهد. اشعه ایکس بایت وینگ همچنین می‌تواند به تعیین تناسب مناسب روکش (کلاهی که کاملاً دندان را احاطه کرده است) یا سایر ترمیم‌ها (مانند بریج ) کمک کند. همچنین می تواند هرگونه سایش یا خرابی پرکردگی دندان را نشان دهد.
  • اشعه ایکس پری اپیکال کل دندان را نشان می دهد. از تاج تا ورای ریشه جایی که دندان به فک می چسبد. هر اشعه ایکس پری آپیکال تمام دندان ها را در یک قسمت از فک بالا یا پایین نشان می دهد. اشعه ایکس پری آپیکال هرگونه تغییر غیرعادی در ریشه و ساختار استخوان اطراف را تشخیص می دهد.
  • اشعه ایکس اکلوزال رشد و قرارگیری کل قوس دندانی را در فک بالا یا پایین دنبال می کند.

انواع اشعه ایکس خارج دهانی

اشعه ایکس دندان چگونه انجام می شود؟ | پزشکت

اشعه ایکس خارج دهانی برای تشخیص مشکلات دندانی در فک و جمجمه استفاده می شود. انواع مختلفی از اشعه ایکس خارج دهانی وجود دارد.

اشعه ایکس پانورامیک

این روش کل ناحیه دهان (تمام دندان های فک بالا و پایین) را در یک عکس رادیوگرافی نشان می دهد. این اشعه ایکس موقعیت دندان‌های کاملاً بیرون‌آمده و در حال رشد را تشخیص می‌دهد، می‌تواند دندان‌های نهفته را ببیند و به تشخیص تومورها کمک می‌کند.

  • توموگرام یک لایه یا “برش” خاص از دهان را نشان می دهد و لایه های دیگر را محو می کند. این اشعه ایکس ساختارهایی را بررسی می‌کند که به سختی می‌توان آنها را به وضوح دید، زیرا دیگر ساختارهای مجاور مانع از دید می‌شوند.
  • برآمدگی های سفالومتری یک طرف سر را نشان می دهد. این اشعه ایکس به دندان ها در رابطه با فک و مشخصات فرد نگاه می کند. متخصصین ارتودنسی از این اشعه ایکس برای ایجاد رویکرد تنظیم مجدد دندان های خاص هر بیمار استفاده می کنند.
  • سیالوگرام از رنگی استفاده می کند که به غدد بزاقی تزریق می شود تا در فیلم اشعه ایکس دیده شود. (غدد بزاقی بافت نرمی هستند که با اشعه ایکس دیده نمی شوند.) دندانپزشکان ممکن است این آزمایش را برای بررسی مشکلات غدد بزاقی مانند انسداد یا سندرم شوگرن (اختلال با علائمی از جمله خشکی دهان و خشکی چشم) تجویز کنند. اختلال می تواند در پوسیدگی دندان نقش داشته باشد).

توموگرافی کامپیوتری دندان (CT)

این روش، نوعی تصویربرداری است که به ساختارهای داخلی به صورت سه بعدی نگاه می کند. این نوع تصویربرداری برای یافتن مشکلاتی در استخوان های صورت مانند کیست، تومور و شکستگی استفاده می شود.

سی تی پرتو مخروطی نوعی اشعه ایکس است که تصاویر سه بعدی از ساختارهای دندان، بافت نرم، اعصاب و استخوان ایجاد می کند. این به هدایت کاشت ایمپلنت دندان کمک می کند و کیست ها و تومورها را در دهان و صورت ارزیابی می کند. همچنین می تواند مشکلاتی را در لثه ها، ریشه دندان ها و فک ها مشاهده کند. سی تی پرتو مخروطی از جهاتی شبیه به سی تی دندان معمولی است.

هر دو تصاویر دقیق و باکیفیت تولید می کنند. با این حال، نحوه گرفتن تصاویر متفاوت است. دستگاه CT پرتو مخروطی در اطراف سر بیمار می چرخد و همه داده ها را در یک چرخش جمع آوری می کند. سی تی اسکن سنتی انواع تصاویر گرفته شده را جمع آوری می کند زیرا دستگاه چندین چرخش را در اطراف سر بیمار انجام می دهد.

این روش همچنین بیماران را در معرض سطح بالاتری از اشعه قرار می دهد. مزیت منحصر به فرد سی تی پرتو مخروطی این است که می توان از آن در مطب دندانپزشکی استفاده کرد. تجهیزات CT کامپیوتری دندان فقط در بیمارستان ها یا مراکز تصویربرداری موجود است.

تصویربرداری دیجیتال

نوعی تصویربرداری دندانپزشکی دو بعدی است که امکان ارسال مستقیم تصاویر به کامپیوتر را فراهم می کند. تصاویر را می توان در عرض چند ثانیه روی صفحه مشاهده، ذخیره یا چاپ کرد. تصویربرداری دیجیتال چندین مزیت دیگر در مقایسه با اشعه ایکس سنتی دارد. به عنوان مثال، تصویر گرفته شده از یک دندان را می توان بزرگ کرد. این کار باعث می‌شود دندانپزشک شما کوچک‌ترین تغییراتی را که در معاینه دهان قابل مشاهده نیست، آسان‌تر ببیند. همچنین در صورت لزوم می توان تصاویر را به صورت الکترونیکی برای دندانپزشک یا متخصص دیگر برای نظر دوم یا به دندانپزشک جدید ارسال کرد. تصویربرداری دیجیتال نیز نسبت به اشعه ایکس از تابش کمتری استفاده می کند.

تصویربرداری MRI یک روش تصویربرداری است که یک نمای سه بعدی از حفره دهان از جمله فک و دندان را می گیرد. (MRI برای ارزیابی بافت نرم ایده آل است).

آیا اشعه ایکس دندان بی خطر است؟

اشعه ایکس دندان چگونه انجام می شود؟ | پزشکت

مقدار تابش ساطع شده از اشعه ایکس بسیار کم است. وجود دستگاه های اشعه ایکس که پرتو را به یک منطقه کوچک محدود می کند، اشعه ایکس با سرعت بالا، استفاده از پیش بند سرب دار و قوانین فدرال که به دقت و بررسی ایمنی دستگاه های اشعه ایکس نیاز دارند.

اگر باردار هستید حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. در طول بارداری، ممکن است لازم باشد که به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود برای بیماری دندان، عکس برداری با اشعه ایکس انجام دهید. به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، مراقبت از دندان، از جمله اشعه ایکس دندان، در دوران بارداری بی خطر است. استفاده از پیش بند سربی و یقه تیروئید از شما و جنینتان در برابر اشعه محافظت می کند.

سخن آخر

اشعه ایکس دندان یک ابزار تشخیصی مفید برای کمک به دندانپزشک شما در تشخیص آسیب و بیماری است که در طول معاینه منظم دندان قابل مشاهده نیست. اگر بیمار جدیدی هستید، دندانپزشک ممکن است برای تعیین وضعیت فعلی سلامت دهان و دندان شما عکسبرداری با اشعه ایکس را توصیه کند تا یک وضعیت اولیه برای کمک به شناسایی تغییراتی که ممکن است بعدا رخ دهد، داشته باشد. ممکن است به مجموعه جدیدی از اشعه ایکس برای کمک به دندانپزشک شما برای تشخیص هرگونه حفره جدید، تعیین وضعیت سلامت لثه یا ارزیابی رشد و تکامل دندان‌های شما نیاز باشد. اگر دندانپزشک قبلی از شما رادیوگرافی داشته باشد، دندانپزشک جدید شما ممکن است از شما کپی آن را بخواهد. از هر دو دندانپزشک بخواهید که در ارسال اشعه ایکس به شما کمک کنند.

معاینه اشعه ایکس دندان بی خطر است. با این حال، آنها به سطوح بسیار پایینی از قرار گرفتن در معرض تابش نیاز دارند، که خطر اثرات مضر بالقوه را بسیار کم می کند. ابزارها و تکنیک‌های اشعه ایکس دندان برای محدود کردن قرار گرفتن بدن در معرض تشعشع طراحی شده‌اند و تمام اقدامات احتیاطی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که قرار گرفتن در معرض اشعه به اندازه معقول قابل دستیابی است.

منبع:

https://www.mouthhealthy.org/en/az-topics/x/x-rays

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز