لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فواید حیوانات خانگی برای سالمندان چیست؟

حیوانات خانگی برای سالمندان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی معتقدند که نگهداری از هر نوع حیوان خانگی برای سالمندان بسیار مفید و کمک کننده است. این کار حتی می تواند نقش موثری در سلامت روحی و روانی آنها داشته باشد؛ اما سوال اساسی این است که نگهداری از حیوان خانگی برای سالمندان، چه اثرات مثبتی دارد؟ سالمندان برای نگهداری از حیوان خانگی باید چه آموزش هایی را ببینند؟

به عنوان یک انسان، در ذات ماست که می خواهیم تا جایی که برای ما امکان دارد و می توانیم، زندگی کنیم. با این حال، دوره سالمندی و پیری، با طیف گسترده ای از اختلالات جسمی و روانی همراه است. برای سرکوب چنین اختلالی، بسیاری از سالمندان اغلب تحت داروها و درمان های ناخوشایند و گاها پرهزینه قرار می گیرند. اما اگر راه حل ساده تری وجود داشت چطور؟ واقعا آیا نگهداری از حیوان خانگی برای سالمندان، مفید است؟

بالتبع درک بیشتر ما از تعاملات با دیگران، باعث بهبود کیفیت زندگی ما می شود. بر همین اساس، تعامل با حیوانات می تواند بر روی سلامتی انسان ها به خصوص سالمندان تأثیر داشته باشد. در واقع حیوانات در رفاه حال مردم نقش حیاتی دارند. در طول دهه گذشته، شواهد زیادی نشان داده که نگهداری از حیوانات خانگی و حیوانات می تواند تأثیرات فیزیولوژیکی و ذهنی مثبت زیادی را بر روی انسان بگذارد.

برخی از تأثیرات مستند تعاملات انسان و حیوان، عبارتند از:

  • تقویت روحیه
  • بهبود تعاملات اجتماعی
  • بهبود تعاملات بین فردی
  • کاهش شرایط مربوط به استرس مانند فشار خون بالا، فشار خون غیر طبیعی و اضطراب

جدا از این نقش های درمانی، حیوانات برای همراهی نیز نگهداری می شوند که مطمئناً می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

مطالعه بیشتر: استقلال سالمندان و راه های دستیابی به آن

حیوانات خانگی برای سالمندان | پزشکت

نگهداری از حیوانات خانگی، چه تاثیری بر سلامت انسان ها دارند؟

انسان ها در سراسر جهان علاقه زیادی به نگهداری از حیوانات خانگی دارند؛ چون آنها معتقدند نگهداری از حیوانات خانگی بر روی سلامت آنها تاثیر دارد، فواید حیوانات خانگی برای سالمندان چیست؟

برخی از حیواناتی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند، عبارتند از:

  • سگ ها
  • گربه ها
  • اسب ها
  • خرگوش ها
  • همسترها
  • ماهی های آکواریومی
  • پرندگان عجیب و غریب و زینتی

مطالعه بیشتر: کدام حیوان خانگی باعث حساسیت می شود؟
حیوانات خانگی برای سالمندان | پزشکت

دامپزشکی

چرا سالمندان به نگهداری از حیوان خانگی نیاز دارند؟

همه ما می دانیم که حیوانات خانگی می توانند لبخند بزنند، به حرف های ما گوش دهند؛ اما آنها می توانند کارهای بیش از حمایت عاطفی را انجام دهند. به ویژه حیوانات می توانند نقش مهمی در سلامتی سالمندان داشته باشند.

کمک به بهبودی

در حالی که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد حیوانات می توانند بیماری های جسمی افراد را بهبود ببخشند، اما می توانند تأثیر بسزایی در سلامت عاطفی افراد داشته باشند. این خود می تواند به بهبود سریع تر بیماری های جسمی آنها کمک کنند.

جنگیدن با تنهایی

افراد مسن ممکن است از خانه خود به یک مرکز سالمندان نقل مکان کرده باشند، ممکن است از خانواده و دوستان خود بسیار دور باشند یا حتی ممکن است عزیزی را از دست داده باشند. بنابراین قابل درک است که بسیاری از افراد مسن هر از گاهی احساس تنهایی می کنند. با این حال، حیوانات با عشق بی قید و شرط می توانند در مبارزه با تنهایی به سالمندان کمک بزرگی کنند. برخی از خانه های مراقبتی حتی جلسات ویژه ای دارند که در آن حیوانات خانگی آورده می شوند و زندگی مردم را بسیار شاد می کنند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری سالمندان

افزایش فعالیت جسمی

نگهداری از حیوانات خانگی، علاوه بر مزایای عاطفی، با فواید جسمی هم همراه است. برخی حیوانات، مانند سگ های خانگی نیاز به پیاده روی دارند. بر همین اساس سالمندانی که از سگ نگهداری می کنند مجبور به فعالیت و تحرک بیشتری می شوند.

تقویت روحیه

سالمندانی که احساس تنهایی می کنند، به سختی با محیط اطراف خود سازگار می شود. آنها ممکن است درد داشته باشند، نتوانند کارهایی را که قبلاً انجام داده اند را انجام بدهند. در نتیجه، افراد مسن احساس ناراحتی یا حتی افسردگی می کنند. افسردگی در سالمندان می تواند تأثیرات منفی زیادی بر سلامتی آنها بگذارد. می تواند منجر به کم تحرکی و حتی امتناع از خوردن غذا شود. اما داشتن یک حیوان خانگی می تواند به افراد مسن حس هدف تازه ای ببخشد. حتی سالمندان در نگهداری از حیوانات خانگی، مجبور هستند تا از جای خودشان بلند شوند و از آنها مراقبت کنند.

فشار خون پایین

مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهد مالکیت حیوانات خانگی می تواند به کاهش فشار خون و فشار روانی کمک کند. در برخی موارد، اثبات شده است که نوازش حیوان نسبت به داروهای ضد فشار خون رایج مانند لیزینوپریل، موثرتر است.

 بررسی صورت گرفته، بر روی تاثیر نگهداری از حیوانات خانگی بر میزان فشار خون و ضربان قلب افرادی که حیوانات خانگی دارند و صاحب یک گربه یا سگ بودند نشان داده که این افراد ضربان قلب و فشار خون کمتری دارند. شرکت کنندگانی که صاحب این حیوانات اهلی بودند نیز کمتر تحت فشار روانی قرار می گیرند. همچنین احتمال خطا و اشتباه در این افراد کمتر است که نشان می دهد، نگهداری از حیوانات خانگی ممکن است منجر به بهبود تمرکز شود.

مطالعه بیشتر: اضطراب در سالمندان

حیوانات خانگی برای سالمندان | پزشکت

کاهش استرس

این یافته ها به این واقعیت اشاره دارند که همراهی گربه یا سگ خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و با کاهش استرس عملکرد فرد را بهبود می بخشد. در حقیقت، تحقیقات متعدد نشان داده است که نوازش حیوان می تواند منجر به کاهش گذرا ضربان قلب و فشار خون شود.

بهبود جامعه پذیری

برخی از افراد مسن ممکن است برای برقراری ارتباط با دیگران یا حضور در بسیاری از افراد طاقت فرسا مشکل داشته باشند. با این حال، یک حیوان می تواند به افراد کمک کند تا آرام شوند، هوشیارتر باشند و حتی آنها را تشویق کند که آزادانه با دیگران صحبت کنند. این امر به ویژه می تواند برای پزشکان، پرستاران، مراقبین و سایر کادر پزشکی مفید باشد.

احساس امنیت

افراد مسنی تنها، به خصوص در طول شب احساس ناامنی می کنند. افراد مسن اغلب می توانند احساس آسیب پذیری کنند، حتی اگر خانه آنها از نظر جسمی امن باشد. یک حیوان خانگی، چه گربه باشد، چه سگ می تواند گاهی اوقات منجر به احساس امنیت بیشتری شود، زیرا دیگر احساس تنهایی نمی کند.

نگهداری از حیوانات خانگی در سالمندان، می تواند نقش مهمی در کمک به فعالیت و سرزندگی آنها داشته باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که افراد مسنی که حیوانات خانگی نگهداری می کنند در هنگام انجام فعالیت های بدنی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها، تغذیه، نظافت و حمام کردن خود بهتر عمل می کنند.

مطالعه دیگر نشان داد که نگهداری از حیوانات با میزان بالای زنده ماندن در بین بیماران مبتلا به بیماری کرونر همراه است. برای افرادی که قبلاً دچار سکته مغزی شده بودند، میزان مرگ و میر در بین افرادی که حیوانات خانگی نگهداری نمی کردند بیشتر از افرادی بود که نگهداری می کردند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حیوانات خانگی در بهبودی بیماران تاثیر زیادی دارند. حتی به نظر می رسد صاحبان حیوانات خانگی کمتر  مطب پزشک مراجعه می کنند.

مطالعه بیشتر: پت تراپی چیست؟

حیوانات خانگی برای سالمندان | پزشکت

آیا نگهداری حیوانات خانگی منجر به بیماری های روانی می شود؟

فواید نگهداری حیوانات خانگی برای سالمندان چیست؟ تحقیقات نشان می دهد که نگهداری از حیوانات خانگی نه تنها منجر به بروز بیماری های روانی نمی شود بلکه می تواند آسیب روحی ناشی از حوادث استرس زا زندگی مانند طلاق و از دست دادن همسر یا یکی از عزیزان را از بین ببرد. سالمندانی که حیوانات خانگی دارند کمتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند که مهمترین عوارض جانبی تنهایی است.

در واقع، درمان با کمک حیوانات (AAT) در بیمارستان ها، یا پت درمانی در خانه های سالمندان و بسیاری از مراکز درمانی دیگر رواج بیشتری یافته است. هدف از چنین طرح هایی، بهبود عملکرد شناختی و روانشناختی بیمارانی است که از مشکلات ذهنی و اختلال عملکرد عاطفی رنج می برند. برنامه های پت درمانی و یا درمان با حیوانات خانگی، به ویژه در کاهش تحریک و پرخاشگری در افراد مسن که از زوال عقل رنج می برند، موثر بوده است. این برنامه ها مستلزم سازماندهی ویزیت های مکرر سگ های کمک کننده، برای چند ماه و سپس بررسی تغییرات رفتاری در بیماران است.

حیوانات خانگی برای سالمندان | پزشکت

نگهداری از حیوانات خانگی، چه تاثیری بر بهبود روابط دارد؟

به راحتی می توان گفت افرادی که با حیوانات خود راه می روند در مقایسه با افرادی که به تنهایی راه می روند، به احتمال زیاد با غریبه های بهتر رابطه برقرار می کنند. بر همین اساس به نظر می رسد نگهداری از حیوانات خانگی منجر به بهبودی روابط و تعاملات اجتماعی می شود. این تاثیر در بین افراد معلول بیشتر مشهود است.

افراد در حضور حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه بیشتر درهم آمیخته یا درگیر تعامل کلامی می شوند. در مطالعه ای دیگر بیماران مسن مبتلا به بیماری آلزایمر که حیوان خانگی نگهداری می کرده اند، ارتباط اجتماعی بهتری داشتند و روابط اجتماعی را در حضور یک سگ بهبود بخشیدند. کودکان مبتلا به اوتیسم هنگام حضور همراهان حیوانات از استفاده بیشتر از زبان و انگیزه اجتماعی بیشتر بهره مند می شوند.

با این حال، موفقیت حیوانات همراه به عنوان کاتالیزورهای اجتماعی تا حد زیادی به حیوانی که انتخاب می کنید بستگی دارد. توصیه می شود حیواناتی را انتخاب کنید که دارای حسن خلق و خوی متناسب با وضعیت شما باشند. به عنوان مثال با سگ ها، نژادهایی مانند روتوایلر احتمالاً توجه منفی افراد را به خود جلب می کنند.

مطالعه بیشتر: بیماری های قابل انتقال حیوان به انسان

حیوانات خانگی برای سالمندان | پزشکت

چگونه حیوان خانگی مناسبی را انتخاب کنیم؟

برخی ها در هنگام انتخاب نوع حیوان خانگی مناسب، دچار مشکل می شوند.

برخی از عواملی که هنگام انتخاب حیوان خانگی برای سالمندان در نظر بگیرید، عبارتند از:

میزان تحرک سالمند

یکی از اولین مواردی که باید هنگام انتخاب یک همراه مناسب برای یک دوست یا بستگان سالمند در نظر بگیرید، تحرک فرد مورد نظر است. برای افراد سالخورده ای که محدودیت جسمی ندارند، بهتر است یک حیوان فعال مانند سگ، اسب یا پرنده به آنها بدهید. از طرف دیگر، سالمندانی که از نظر جسمی دچار مشکل هستند، گربه ها مناسب تر هستند که می توانند خود را جمع کنند و یا روی تخت یا کاناپه قرار بگیرند. گربه ها اغلب گزینه های بهتری نسبت به سگ ها هستند زیرا به مراقبت کمتری نیاز دارند. سگ های آموزش دیده نیز ایده آل هستند زیرا به راحتی می توان از آنها مراقبت کرد.

سن حیوان

سن حیوان عامل مهم دیگری است که باید در نظر بگیرید. برای بزرگسالان و سالمندان، انتخاب یک سگ یا گربه بزرگسال بهترین گزینه است. توله سگها و بچه گربه ها، اگرچه برای کودکان کم سن و سال ایده آل است، اما به دلیل میزان مراقبت های حساس که برای آنها لازم است، ممکن است برای افراد سالمند مناسب نباشد. با این حال، حیوانات انتخاب شده نباید خیلی پیر باشند زیرا ممکن است محدودیت های جسمی و بیماری را نشان دهند.

سلامتی حیوان

در نظر گرفتن وضعیت سلامت حیوان خانگی در انتخاب بهترین گزینه، بسیار مهم است. برخی از حیوانات خانگی حامل بیماری هستند و یک حیوان بیمار می تواند خطر آسم، آلرژی و سایر عوارض سلامتی را در سالمندان افزایش دهد. توصیه می شود حیوانات خانگی قبل از معرفی آنها در خانه توسط پزشک دامپزشکی معاینه شوند.

ملاحظات آلرژی

افراد مبتلا به آلرژی باید به خصوص هنگام انتخاب فرزندخواندگی حیوان خانگی محتاط باشند. حساسیت به حیوان خانگی می تواند منجر به بروز عوارض جانبی زیادی شود.

علائم و نشانه های حساسیت به حیوانات خانگی ناشی از التهاب مجاری تنفسی شامل موارد زیر می شود:

  • عطسه
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • بیدار شدن مکرر
  • فشار و درد صورت
  • بالا کشیدن بینی در کودکان
  • خارش بینی، سقف دهان یا گلو
  • پوست متورم و تغییر پوست زیر چشم
  • خارش چشم ها، قرمز یا آبریزش بینی

هزینه

سالمندانی که با درآمد ثابت زندگی می کنند، باید در مورد برنامه ریزی برای هزینه های اضافی مرتبط با مراقبت از حیوان خانگی – از جمله غذا، بستر (برای گربه ها)، صورتحساب دامپزشکی و داروها، با احتیاط بیشتری عمل کنند.

مراقبت های احتمالی

حیوان خانگی را انتخاب کنید که هم برای شرایط فعلی و هم برای آینده ای قابل پیش بینی مناسب باشد. قبل از خرید حیوان خانگی برای سالمندان باید مشخص کنید که برای همیشه می خواهید از آن نگهداری کنید و یا موقت؟ در صورتی که سالمند دیگر قادر به مراقبت صحیح از حیوان نیست، باید برای آینده حیوان خانگی برنامه ریزی کنید و مطمئن باشید که برای احساس ضرر و زیان احتمالی آماده هستید. برای بسیاری از کسانی که برای همراهی به حیوانات خانگی خود وابسته شده اند، جدا شدن از حیوان می تواند ویرانگر باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 7

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز