لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین بیماری سالمندان

شایع ترین بیماری سالمندان | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین بیماری در سالمندان را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین بیماری سالمندان را بشناسید تا بتوانید با راهکارهای از بروز آنها در دوران سالمندی پیشگیری کنید. حدود 26 میلیون سالمند در انگلستان حداقل یک بیماری طولانی مدت دارند. این آمار شامل افراد 65-74 ساله و تقریبا دو سوم از افراد بالای 85 سال است. علاوه بر این، تعداد جمعیت افراد سالخورده در سالهای آینده افزایش می یابد. در واقع، کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال 2030، حدود هفت میلیون نفر از افراد مسن حداقل یک بیماری یا مشکل سلامتی طولانی مدت خواهند داشت. بروز انواع بیماری ها یک مشکل رایج در بین سالمندان است.

برای همه ما مهم است که شایع ترین بیماری سالمندان را درک کنیم تا بتوانیم علائم را تشخیص دهیم و در مواقع نیاز به کمک پزشکی برسیم. علاوه بر این، ما باید بدانیم چگونه از بروز بیماری های شایع در دوران سالمندان جلوگیری کنیم. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله شایع ترین بیماری ها در سالمندی را بررسی کنیم.

آرتروز

شایع ترین بیماری سالمندان | پزشکت

آرتریت یکی از شایع ترین بیماری های پزشکی در میان افراد مسن است. این باعث درد و التهاب مفاصل می شود که می تواند حرکت شما را محدود کند. دو نوع شایع آرتریت وجود دارد: آرتروز و آرتریت روماتوئید. در میان افراد مسن، آرتروز شایع تر است. این به این دلیل است که آرتروز ناشی از ساییدگی است. به هر حال، هرچه سن ما بیشتر باشد، بیشتر از مفاصل خود استفاده کرده ایم. حدود هشت میلیون نفر در انگلستان به این نوع آرتریت مبتلا هستند. در مقابل، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است، جایی که سیستم ایمنی به پوشش مفاصل حمله می کند.

متأسفانه در حال حاضر درمانی برای آرتروز وجود ندارد. با این حال، درمان های موثری مانند مسکن و کورتیکواستروئیدها وجود دارد که می تواند به تسکین علائم و کند شدن پیشرفت بیماری کمک کند.

در صورت ابتلا به آرتریت، خطر سقوط افزایش می یابد. بنابراین، افرادی که بیماریهای مفصلی مانند آرتریت دارند (به ویژه کسانی که تنها زندگی می کنند) باید اطمینان حاصل کنند که در صورت نیاز همیشه می توانند درخواست کمک کنند.

آسم

آسم زمانی رخ می دهد که مجاری تنفسی بدن به مواد حساسیت زا حساس شده و ملتهب می شوند. این التهاب می تواند باعث حمله دردناک و ترسناک آسم شود، که باعث سفت شدن و تنگ شدن عضلات مجاری تنفسی می شود و تنفس را سخت می کند. اکثر مردم می توانند آسم خود را به طور موثر با داروهای مناسب مدیریت کنند. با این حال، آسم بدون کنترل می تواند کشنده باشد.

به طور متوسط ​​روزانه 3 نفر بر اثر حمله آسم در انگلستان جان خود را از دست می دهند. افراد مسن مستعد ابتلا به آسم هستند و باید مراقب علائم باشند، به ویژه در ماه های زمستان. آسم می تواند در طول و بعد از یک دوره سرماخوردگی یا آنفولانزا بدتر شود.

نابینایی

علت اصلی نابینایی، دژنراسیون ماکولا (AMD) مربوط به سن است. AMD زمانی ایجاد می شود که رسوبات روی لکه زرد (ناحیه کوچکی در مرکز شبکیه چشم) ایجاد می شود. AMD همچنین می تواند ناشی از رگ های خونی غیرطبیعی باشد که در زیر لکه زرد رشد می کنند.

سایر بیماریهای پزشکی مانند گلوکوم و دیابت نیز می توانند باعث کاهش بینایی شوند . رتینوپاتی دیابتی به شبکیه آسیب می رساند و منجر به از دست دادن بینایی می شود. درمان های کاهش بینایی بسته به علت آن متفاوت است.

سرطان

آیا می دانستید که از هر 2 نفر 1 نفر در برهه ای از زندگی خود دچار نوعی سرطان می شود؟ بیش از 200 نوع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه وجود دارد. سرطان بیماری است که در آن سلول های بدن به طور غیر طبیعی تکثیر می شوند و توده ای به نام تومور ایجاد می کنند. این سلول های غیرطبیعی تکثیر می شوند و یا باعث رشد تومور می شوند و یا سلول های سرطانی از طریق جریان خون پخش می شوند.

در اینجا برخی از علائم رایج سرطان باید مورد توجه قرار گیرد:

  • کاهش وزن بدون دلیل
  • پیدا کردن یک توده غیر منتظره
  • خون بدون دلیل در مدفوع، ادرار، هنگام سرفه یا هنگام استفراغ

به لطف تحقیقات پزشکی، میزان بقای سرطان برای دهه ها به طور پیوسته در حال بهبود بوده است. متأسفانه میزان بقا به طور کلی برای افراد مسن کمتر است. بنابراین، بسیار مهم است که علائم را زود تشخیص داده و درمان را در اسرع وقت آغاز کنید.

برونشیت مزمن

برونشیت مزمن شرایطی است که ریه ها و مجاری تنفسی را درگیر می کند. این یکی از چندین بیماری ریه است که زیر چتر COPD (بیماری انسدادی مزمن ریوی) قرار می گیرد. بیشتر موارد برونشیت در نتیجه عفونی ایجاد می شود که برونش ها (مجاری تنفسی) را تحریک می کند و باعث تولید بیش از حد مخاط می شود. بدن سعی می کند این مخاط اضافی را از طریق سرفه منتقل کند. برونشیت مزمن زمانی است که این سرفه روزانه چندین ماه از سال، به مدت دو سال یا بیشتر ادامه می یابد.

درد و درد در قفسه سینه

شایع ترین بیماری سالمندان | پزشکت

سیگار کشیدن احتمال ابتلا به برونشیت مزمن و سایر بیماریهای COPD را افزایش می دهد. بنابراین، مهمترین کاری که باید در صورت تشخیص برونشیت مزمن انجام شود، ترک سیگار است. سیگار فقط وضعیت را بدتر می کند و ناپدید شدن آن بیشتر طول می کشد. در کنار این، شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که از رژیم غذایی سالمی استفاده می کنید تا در وهله اول از عفونت ریه جلوگیری کنید.

اگر مبتلا به برونشیت مزمن هستید، باید مطمئن شوید که استراحت زیادی دارید، مایعات فراوان می نوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید و هرگونه سردرد یا تب را با پاراستامول یا ایبوپروفن درمان کنید. اما در صورت داشتن آسم از دومی استفاده نکنید.

بیماری مزمن کلیه

بیماری مزمن کلیه (CKD) در میان افراد مسن در انگلستان بسیار شایع است. چندین بیماری دیگر وجود دارد که بر کلیه ها تأثیر می گذارد و می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه شود. این شرایط شامل عفونت کلیه، فشار خون بالا، دیابت و التهاب کلیه است. متأسفانه علائم مراحل اولیه CKD بسیار نادر است. در بیشتر موارد، این بیماری در طی آزمایش خون یا ادرار برای سایر بیماری ها تشخیص داده می شود.

بیماری عروق کرونر قلب

بیماری عروق کرونر قلب یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در انگلستان است. بر اساس NHS، بیماری عروق کرونر قلب (CHD) زمانی اتفاق می افتد که مواد چربی در عروق تجمع کرده و جریان خون را در قلب مسدود می کند. اگر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستید، پزشک ممکن است ارزیابی را انجام دهد. این می تواند شامل آزمایش تردمیل و یک یا چند اسکن متفاوت باشد. آنها همچنین در مورد سابقه خانوادگی و شیوه زندگی سوالاتی از شما خواهند پرسید. علائم اصلی بیماری عروق کرونر قلب شامل آنژین، حملات قلبی و نارسایی قلبی است.

به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، ممکن است لازم باشد تغییرات مهمی در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، همه باید در ورزش منظم شرکت کنند و از رژیم غذایی متعادل استفاده کنند. کسانی که سیگار می کشند باید در اسرع وقت سیگار را ترک کنند.

عوارض جانبی CHD می تواند ناگهانی ظاهر شود و کشنده باشد. اگر زنگ هشدار شخصی دارید، می توانید به محض احساس هرگونه درد قفسه سینه، زنگ هشدار را بلند کنید و کمک در عرض چند ثانیه در راه است. به یاد داشته باشید، یک آویز آشکارساز سقوط به طور خودکار سقوط ناگهانی را تشخیص می دهد و به طور خودکار زنگ خطر را برای شما به صدا در می آورد. در صورت ابتلا به سکته قلبی، داشتن این فناوری می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. ما همچنین یک زنگ GPS ارائه می دهیم که به شما امکان می دهد هم در خانه و هم در حال حرکت برای کمک تماس بگیرید.

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی یک لخته خون در رگ های عمیق شما است که بیشتر در یکی از پاهای شما اتفاق می افتد. این بیماری بیشتر در افراد بالای 40 سال شایع است و همچنین می تواند منجر به عوارض بعدی از جمله آمبولی ریه شود. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به DVT را افزایش دهد. این موارد شامل چاقی، آسیب عروق خونی، عدم فعالیت طولانی مدت و سابقه خانوادگی لکه های خون است.

علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند آسیب جدی به عروق خونی وارد کند. برای کاهش خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی و چندین بیماری دیگر، باید ترک را جدی بگیرید.

زوال عقل

شایع ترین بیماری سالمندان | پزشکت

دمانس یک اختلال پیشرونده است که بر حافظه و عملکرد کلی مغز تأثیر می گذارد. این بیماری در افراد مسن نسبتاً شایع است و از هر 14 نفر بالای 65 سال 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این میزان به 1 نفر از 6 نفر بالای 80 سال می رسد. شایع ترین و شناخته شده ترین نوع زوال عقل بیماری آلزایمر است. زوال عقل عروقی یکی دیگر از انواع زوال عقل است که در نتیجه سکته مغزی یا خرابی عروق خونی ایجاد می شود.

دیابت

افراد مسن مستعد ابتلا به دیابت هستند. در حقیقت، نیمی از افراد مبتلا به دیابت در انگلستان بالای 65 سال دارند. دیابت یک بیماری مادام العمر است که زمانی رخ می دهد که بدن انسولین کافی نداشته باشد. این می تواند به این دلیل باشد که لوزالمعده به اندازه کافی تولید نمی کند یا بدن در برابر انسولین تولید شده مقاوم است.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به سلول های تولید کننده انسولین حمله می کند. دیابت نوع 2 زمانی است که بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا انسولینی که تولید می کند به درستی کار نمی کند. این شایع ترین نوع دیابت است. حدود 90 از بیماران دیابتی را درگیر می کند. دیابت نوع 2 یک مشکل فزاینده در میان افراد مسن است و بخش زیادی از بیماران دیابتی تازه تشخیص داده شده مربوط به نسل قدیمی هستند. در حقیقت، از هر 10 نفر بالای 40 سال، یک نفر با این وضعیت پزشکی زندگی می کند.

صرع

صرع یک بیماری عصبی است که می تواند باعث تشنج شود. آیا می دانید صرع در کسانی که در انتهای مخالف طیف سنی قرار دارند شایع تر است؟ این بیماری بیشتر در کودکان خردسال و افراد بالای 65 سال شایع است. در حقیقت، 25 درصد از افراد مبتلا به صرع بالای 65 سال دارند. روزانه 87 نفر با این بیماری تشخیص داده می شوند. صرع می تواند ناشی از صدمات سر، سکته مغزی، تومورها یا عفونت های خاص باشد. اگر دو یا چند تشنج داشته اید، معمولاً تشخیص را دریافت خواهید کرد. این به این دلیل است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود یکبار تشنج صرع دارند.

داروهای متعددی وجود دارد که می تواند به کنترل صرع کمک کند. در واقع، این داروها از هر 10 نفر مبتلا به صرع به هشت نفر کمک می کند تا تشنج خود را کنترل کنند.

کلسترول بالا

کلسترول یک ماده چربی است که توسط کبد شما ایجاد می شود و در برخی غذاها نیز یافت می شود. لیپوپروتئین های موجود در خون کلسترول را در سراسر بدن حمل می کنند. دو نوع لیپوپروتئین چگالی کم و چگالی بالا وجود دارد. شاید کلسترول “خوب” و “بد” را شنیده باشید”خوب” به لیپوپروتئین های با چگالی بالا اشاره دارد در حالی که “بد” به لیپوپروتئین های با چگالی پایین اشاره دارد. کلسترول بالا یک وضعیت پزشکی است و زمانی رخ می دهد که کلسترول “بد” بیش از حد در بدن وجود داشته باشد.

فشار خون بالا

شایع ترین بیماری سالمندان | پزشکت

فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری های پزشکی در انگلستان است. با این حال، بسیاری از مردم حتی متوجه آن نمی شوند. تنها راه این است که فشار خون خود را چک کنید. بنابراین، انجام معاینات منظم با پزشک عمومی بسیار مهم است، به خصوص اگر در گروه های پرخطر قرار دارید.

علائم قابل توجه فشار خون بالا نادر است. در حقیقت، تنها زمانی که کسی علائم فشار خون بالا را متوجه می شود زمانی است که فشار خون او به میزان خطرناکی بالا برسد. این به عنوان بحران فشار خون بالا شناخته می شود. علائم بحران فشار خون بالا شامل سردرد و اضطراب شدید، درد قفسه سینه و ضربان قلب نامنظم است. فشار خون فشار زیادی را بر رگ های خونی، قلب و سایر اندام های حیاتی مانند کلیه ها وارد می کند. در نتیجه، افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر در معرض بیماریهای زیر هستند:

  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • بیماری کلیوی
  • زوال عقل عروقی
  • سکته مغزی
  • نارسایی قلبی

همه بزرگسالان بالای 40 سال حداقل هر پنج سال یکبار فشار خون خود را چک کنند.

منبع:

https://www.lifeline24.co.uk/medical-conditions/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز