لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تعیین جنسیت سگ

تعیین جنسیت سگ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به طور کلی تعیین جنسیت یک سگ بالغ را می‌توان با نگاه به آناتومی و رفتار سگ به شکلی نسبتاً آسان تشخیص داد. با این حال، هنگام برخورد با توله سگ‌هایی که کمتر از 6 ماه سن دارند، تعیین جنسیت کمی دشوارتر خواهد شد. برای تعیین جنسیت، باید بدن آنها را به دقت مشاهده کنید تا نوع اندام جنسی آنها را شناسایی کنید. نشانه‌های رفتاری نیز می‌توانند بینشی در این باره ارائه دهند، اما نسبت به معاینه فیزیکی بسیار کمتر قابل اعتماد هستند.

مشاهده اندام جنسی برای تعیین جنسیت سگ

به عنوان روش اول برای تعیین جنسیت سگ، چند هفته صبر کنید تا بتوانید یک توله سگ تازه متولد شده را به طور کامل معاینه کنید. با افزایش سن تشخیص جنسیت توله سگ آسان تر می‌شود. سعی کنید حداقل 3-4 هفته قبل از بررسی صبر کنید تا شانس خود را برای تصمیم گیری و تشخیص صحیح افزایش دهید.

این حالت راحت‌تر است که صبر کنید تا 8 هفته کامل بگذرد، زیرا پس از 8 هفته اندام تناسلی توله‌های نر باید کاملاً قابل مشاهده باشند. در صورتی که توله سگ هنوز بند ناف خود را دارد، تقریباً 1 سانتی متر به پشت بند ناف حیوان برای مشاهده آلت تناسلی توله سگ نگاه کنید.

در چند هفته اول زندگی توله سگ، آلت تناسلی مانند یک توده کوچک برجسته در وسط شکم توله مشاهده خواهد شد. برخلاف توله‌های نر، توله‌های ماده هیچ اندام تناسلی روی شکم خود ندارند.

مطالعه بیشتر: نگهداری از توله سگ 

بررسی توله سگ برای تشخیص تعیین جنسیت

به عنوان روشی دیگر برای تعیین جنسیت توله سگ خانگی خود، توله سگ را با دقت در دست بگیرید. توله سگ‌های تازه متولد شده بسیار آسیب پذیر هستند، بنابراین باید در هنگام دست زدن به آنها با ملایمت رفتار کنید. قبل از برداشتن توله سگ خانگی، دست‌های خود را بشویید و سپس خشک کنید.

هنگام دست زدن به توله سگ، بسیار ملایم و آرام باشید تا از بروز آسیب و صدمه پیشگیری کنید. سپس مطمئن شوید که سگ مادر نسبت به لمس توله‌های خود مشکلی ندارد و پرخاشگر نشده است. برخی از سگ‌های مادر اگر فردی ناآشنا به توله سگ‌های آنها دست بزند، ممکن است پرخاشگر شوند.

اگر توله سگ یا سگ مادر هنگام دست زدن به حیوان مضطرب شدند، باید توله را به مادرش برگردانید و در زمان دیگری روش تعیین جنسیت را دوباره امتحان کنید. در طول تعیین جنسیت، باید توله سگ خانگی خود را گرم نگه دارید. باید تعیین جنسیت را در یک منطقه گرم انجام دهید تا از سرماخوردگی توله سگ پیشگیری شود.

مطالعه بیشتر: علت ورم بیضه سگ

توله سگ|| پزشکت

هنگام برداشتن حیوان، از گرم بودن دستان خود مطمئن شوید.

دامپزشکی

توله سگ‌های تازه در هوای سرد محیط به راحتی بیمار می‌شوند. به همین منظور، فقط باید 5 تا 10 دقیقه توله سگ را در دست بگیرید. بیرون نگه داشتن توله سگ برای مدتی طولانی ‌تر از این می‌تواند باعث سرد شدن بیش از حد بدن توله سگ شود.

در صورتی که توله سگ خانگی شما شروع به لرزیدن یا ایجاد سر و صدا کرد، باید فوراً آن را به پهلوی مادرش یا به لانه گرم خودشان برگردانید.

بهتر است که توله سگ خانگی‌تان را به پشت استراحت دهید. یک حوله تمیز و نرم را روی یک سطح محکم قرار دهید یا در حالی که توله سگ خانگی‌تان را در دست گرفته‌اید، جنسیت حیوان را بررسی کنید. با احتیاط توله سگ خانگی‌تان را بردارید و به پشت بخوابانید و به این ترتیب شکم حیوان را نمایان کنید.

نگه داشتن توله سگ به طور ایمن به پشت و بر روی دست تنها در صورتی انجام می‌شود که توله سگ به اندازه کافی کوچک و مطیع باشد. مطمئن شوید که سر توله سگ خانگی را در حالی که آن را به پشت گرفته‌اید، محکم نگه داشته‌اید. علاوه براین، حوله ای که استفاده می کنید باید گرم باشد.

در صورت لزوم، قبل از قرار دادن توله سگ بر روی آن، حوله را برای چند دقیقه بر روی خشک کن بیندازید. از حوله‌های سرد، بسیار گرم یا خیس استفاده نکنید.

مطالعه بیشتر: نگهداری سگ خانگی

تفاوت بین آلت تناسلی و بند ناف

در طول تعیین جنسیت توله سگ، باید بین آلت تناسلی و بند ناف حیوان تفاوت قائل شوید. یکی از شایع ترین اشتباهاتی که در رابطه با تعیین جنسیت یک توله سگ خانگی کوچک انجام می‌شود، این موضوع است که افراد فکر می‌کنند بند ناف حیوان، همان آلت تناسلی است.

در حالی که هر دو این قسمت‌ها مانند توده‌های کوچک روی شکم توله‌سگ به نظر می‌رسند، بند ناف جدا شده (ناف) درست زیر قفسه سینه خواهد بود، در حالی که آلت تناسلی بین پاها و در بخشی پایین‌تر قرار دارد. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که هر دو جنس حداقل یک برآمدگی در این قسمت از بدن خود دارند، زیرا هر دو ناف دارند.

توله‌ سگ‌های نر برآمدگی دومی را بین ناف و پاهای خود خواهند داشت. علاوه براین، توله‌های نر فقط یک سوراخ در زیر دم خود خواهند داشت، در حالی که سگ‌های ماده دو سوراخ خواهند داشت. در صورتی که می‌خواهید جنسیت یک توله سگ بسیار جوان را تعیین کنید، بهتر است به دامپزشک، پرورش دهنده یا سایر نگهدارنده‌های حرفه‌ای سگ مراجعه کنید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی 

بررسی ویژگی‌های فیزیکی سگ برای تعیین جنسیت

برای تعیین جنسیت حیوان خانگی‌تان، سگ را از نظر وجود اندام‌های جنسی خارجی مخصوص نوع نر بررسی کنید. آلت تناسلی و کیسه بیضه سگ‌های نر را با نگاه کردن به ناحیه بین شکم و دم شناسایی کنید. در سگ‌های سالمندتر، این اندام‌های جنسی بسیار قابل مشاهده هستند، در حالی که ممکن است کوچک باشند و در توله‌هایی که تازه متولد می شوند، تقریباً وجود نداشته باشند.

کیسه بیضه باید درست زیر مقعد، تقریباً مستقیماً بین پاهای عقب حیوان نر باشد. اگر سگ نر فیکس شده باشد، یعنی توانایی تولید مثل حیوان از بین رفته باشد، کیسه بیضه قابل رویت نخواهد داشت.

برای تعیین جنسیت حیوان ماده، به دنبال اندام‌های جنسی خارجی زنانه باشید. در صورتی که سگ ماده است، باید بتوانید فرج حیوان را در حالی که شکمش در معرض دید است، شناسایی کنید. به آرامی پاهای عقب سگ را از هم جدا کنید تا بتوانید مقعد را ببینید. در بالای مقعد و بین پاهای سگ، باید بتوانید ساختاری به شکل برگ را ببینید. این قسمت فرج سگ ماده است.

علاوه براین، شما می‌توانید که به دنبال علائم فیزیکی بارداری باشید. یک راه مطمئن برای تشخیص ماده بودن سگ، تعیین باردار بودن آن است. علائم بارداری شامل بزرگ شدن شکم حیوان باردار است که با وجود عدم تغییر در رژیم غذایی ظاهر می‌شود. البته عمل فیزیکی زایمان نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

مطالعه بیشتر: مراقبت از سگ ها در بارداری 

از سایر ویژگی‌های فیزیکی برای تشخیص جنسیت حیوان خانگی‌تان خودداری کنید.

تلاش برای یافتن سایر صفات برای استفاده به عنوان نشانگر جنسی می‌تواند وسوسه انگیز باشد. با این حال، تشخیص هر گونه تفاوتی که ممکن است وجود داشته باشد، بسیار ظریف و دشوار خواهد بود، مگر اینکه شما در مورد تعیین نژاد و جنس سگ‌ها، حرفه‌ای و متخصص باشید.

به علت ظریف بودن تفاوت‌های جنسی در نژادهای مختلف، بهتر است از نشانگرهای دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال، هر دو سگ نر و ماده دارای نوک پستان هستند، بنابراین با فرض اینکه یک سگ ماده باید دارای نوک پستان باشد، به تنهایی بر اساس آن تعیین جنسیت حیوان ممکن نخواهد بود.

همچنین، فقط به این علت که سگ نسبت به سایر اعضا نژاد خود دارای بدن بزرگی است یا ماهیچه‌های زیادی دارد، به این معنی نیست که حیوان نر است. تفاوت اندازه بین سگ‌های نر و ماده به طور کلی در محدوده حداقلی است.

توجه به تفاوت‌های رفتاری برای تعیین جنسیت سگ

شما می‌توانید عادات ادرار کردن سگ را بعد از 6 ماهگی حیوان تحت نظر قرار دهید. توله سگ‌هایی که تازه متولد می شوند، صرف نظر از اینکه از کدام جنس هستند، به طور کلی به شیوه‌ای یکسان ادرار می‌کنند. با این حال، پس از 6 ماه، بیشتر سگ‌های نر هنگام ادرار کردن پاهای خود را بلند می‌کنند، در حالی که سگ‌های ماده به طریق چمباتمه زدن این کار را انجام می‌دهند.

در چند هفته اول، توله سگ‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند حرکات روده یا فرآیند ادرار کردن خود را کنترل کنند، بنابراین توجه کردن به حالت دفع ادرار در این مرحله بی فایده است. حتی پس از اینکه توله سگ‌ها به اندازه کافی قوی شدند که بتوانند بایستند و عادت‌های خود را کنترل کنند، همه توله سگ‌ها در 2 ماه اول هنگام ادرار کردن چمباتمه خواهند زد.

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

جنسیت سگ|| پزشکت

بسیاری از توله سگ‌های نر، قبل از ایجاد عادات ادراری سگ‌های بالغ، به ۶ ماه زمان نیاز دارند.

علاوه براین، مراقب علامت گذاری حیوان باشید. هنگامی که سگ‌های نر چند ماهه شوند، ممکن است شروع به علامت گذاری قلمرو خود کنند. این فرآیند یک نشانگر رفتاری بسیار خوب برای تعیین جنسیت حیوان خانگی‌تان است. زیرا توله سگ‌های ماده فاقد این غریزه هستند.

میل به علامت گذاری قلمرو حیوان، به ویژه در توله سگ‌های نری که عقیم نشده‌اند، شدیدتر و بیشتر از سایر حیوانات خواهند بود. با این حال عقیم کردن یک توله سگ تا حد زیادی این میل را کاهش می‌دهد. سن دقیق زمانی که توله سگ‌‌های نر شروع به علامت‌گذاری می‌کنند، از توله‌ سگی به توله‌ سگ دیگر متفاوت است، اما اکثر آنها بین ۲ تا ۶ ماهگی شروع به انجام این رفتار می‌کنند.

سگی که به سرعت در مکان‌های مختلف ادرار می‌کند، احتمالاً مشغول نشانه‌گذاری می‌شود. به خصوص اگر پس از بوییدن کامل هر نقطه، عمداً ادرار کند، می‌توان مطمئن شد که در حال انجام این رفتار است. سگ‌هایی که فقط یک یا دو بار ادرار می‌کنند، معمولاً علامت گذاری نمی‌کنند، حتی اگر در طول پیاده‌روی برای بوییدن نقاط مختلف متوقف شوند، آنگونه نیست.

علائم چرخه فحلی در سگ برای تعیین جنسیت

به عنوان روشی دیگر برای تعیین جنسیت حیوان خانگی، مراقب علائمی باشید که نشان می‌دهند سگ خانگی شما در دوره فحلی است. سگ‌های ماده‌ای که عقیم نشده‌اند، به صورت شش ماهه وارد چرخه فحلی می‌شوند. اولین چرخه فحلی زمانی رخ می‌دهد که توله سگ بین 6 تا 10 ماه سن دارد و هر سیکل تقریباً 3 هفته طول می‌کشد.

علائمی که نشان می‌دهند یک سگ ماده در چرخه فحلی است، شامل تغییر رفتار، تورم فرج و ترشحاتی است که از فرج خارج می شود. تغییرات رفتاری که سگ ماده ممکن است در طول چرخه فحلی از خود نشان دهد شامل تحرک بیش از حد و مالیدن جسم به اشیاء و افراد است.

سگ‌های ماده‌ای که در چرخه فحلی هستند، دارای ترشحات واژنی خواهند بود که می‌تواند شفاف، قهوه‌ای یا خونی باشد. ظاهر ترشحات، بسته به نقطه‌ای از چرخه تولید مثلی که حیوان در آن قرار دارد، متفاوت خواهد بود. همچنین، از شخصیت یا رفتار عمومی حیوان خانگی‌تان به عنوان نشانه‌ای برای تعیین جنسیت استفاده نکنید.

سگ‌های نر و ماده می‌توانند به یک اندازه مهربان، دارای رفتار تدافعی، فعال و آرام باشند. این جنبه‌های شخصیتی آنها چیزی در مورد جنسیت سگ به شما نشان نمی‌دهد. به عنوان مثال، حتی اقدام به برقراری رابطه جنسی و سوار شدن پشت حیوان ماده، که رفتاری است که به عنوان یک ویژگی مردانه در نظر گرفته می‌شود، اغلب توسط سگ‌های ماده نیز انجام می‌شود.

در صورتی که درباره تعیین جنسیت سگ‌های خانگی و روش‌های انجام آن سوالات بیشتری دارید، با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید و مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز