لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا گربه من گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

گاز گرفتن گربه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گربه‌ها رفتارهای عجیب و غریب زیادی دارند که در برخی شرایط رفتار آنها ممکن است باعث خوشحالی و حتی ناراحتی و ناخوشایندی ما شود. یکی از رفتارهای ناخوشایند در گربه های خانگی، گازگرفتن آنهاست. این در حالی است که این حیوانات خانگی به‌عنوان شکارچی‌های کامل، اعمال غریزی تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیادی، مانند کوبیدن، پنجه زدن و گاز گرفتن دارند.

اگر چه گاز گرفتن گربه ها در برخی شرایط طبیعی است اما شاید برای شما سوال باشد که چرا گربه من گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟ چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم این رفتار را در حیوان خانگی خود از بین ببرم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر آنچه که باید در مورد گاز گرفتن گربه های خانگی خود بدانید بهتر است ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

گاز گرفتن گربه نشانه چیست؟

گربه ها به اندازه سگ ها اجتماعی نیستند. آنها یکدیگر را تمیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و تا حدودی یک رفتار خود تمیزکننده دارند. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهند با هم بخوابند. اما آنها از نوازش زیاد خوششان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. پس اگر در برخی شرایط گربه خانگی تان شما را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، به نحوی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد به شما بگوید که تعامل با آنها را متوقف کنید. گربه ها دارای انتهای عصبی حساسی بر روی بدن خود هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به تحریک بیش از حد آنها شود. اگر تعامل و نوازش بیش از حد شما منجر به تحریک آنها، شود ممکن است شما را گاز بگیرند.

مطالعه بیشتر: انواع صداهای گربه

چرا وقتی گربه ام را نوازش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم مرا گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

چند دلیل وجود دارد که گربه شما ممکن است هنگام نوازش شما را گاز بگیرد. سه دلیل رایج آن، عبارتند از:

تحریک پذیری زیاد: نوازش طولانی مدت گربه های خانگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای گربه هایی با پوست حساس ناراحت کننده باشد. نشانه‌های تحریک بیش از حد در آنها شامل علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند موج‌دار شدن پوست در پشت، صاف شدن گوش‌ها، غرغر کردن، گشاد شدن مردمک‌ها و تکان خوردن دم است. برای جلوگیری از گازگرفتگی ناگهانی، اجازه دهید گربه در صورت مشاهده این علائم از شما دور شود.

درد: گربه ها در پنهان کردن درد خود استاد هستند. اگر گربه شما درد دارد، ممکن است وقتی او را در آغوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرید یا نوازش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید صدمه ببیند و باعث شود که شما را گاز بگیرد تا او را رها کنید. در این شرایط بهتر  است برای تشخیص علل درد در حیوان خانگی خود به دامپزشک مراجعه کنید.

کنترل: گربه ها دوست دارند همه چیز در کنترل آنها باشد. اگر هنگام نوازش احساس خطر کنند ممکن است از این کار خوششان نیاید و شما را گاز بگیرند.

بچه گربه ها در طول بازی از گربه مادر نحوه استفاده از چنگال های خود و گاز گرفتن را یاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. اما در شرایطی که یک بچه گربه را خیلی زود از مادرش جدا شود، احتمال دارد این مهارت را یاد نگیرد پس شما به عنوان صاحب حیوان خانگی باید از آنها مراقبت و نگهداری کنید. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که تنبیه بدنی در گربه های خانگی برای پیشگیری از گاز گرفتگی تاثیری ندارد و حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مسئله گاز گرفتن را بدتر کند.

مطالعه بیشتر: علت نفس نفس زدن گربه

دامپزشکی

در صورت نیاز، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص دامپزشکی صحبت کن.

گاز گرفتن گربه خانگی|| پزشکت

چرا گربه ام مرا به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

گاز گرفتن آرام در گربه های خانگی اغلب یک نیش از روی مهر و محبت است. وقتی گربه های مادر، بچه های خودشان را مرتب و تمیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. گربه ها از این گازهای ملایم برای جلب توجه ما یا ابراز عشق و محبت به ما استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

با این حال، یک مرز باریک بین رفتار محبت آمیز در گربه های خانگی و رفتار پرخاشگرانه آنها وجود دارد. چون برخی از گربه ها با لمس و نوازش شدن ارتباط منفی دارند و ممکن است در این شرایط رفتار تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خودشان بروز دهند. این گربه ها احساس ترس و اضطراب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و زیاد به قلمرو خود وابسته هستند و در صورت احساس خطر ممکن است اطرافیان را گاز بگیرند.

مطالعه بیشتر: گربه ها چقدر باهوش هستند؟

چرا گربه ام مرا لیس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند سپس گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

اگر گربه خود را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که هنگام نظافت، خودشان (و سایر گربه ها) را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و لیس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند. گاز گرفتن نیز برای آنها آرامش بخش است. وقتی آنها شما را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیسند و گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، ممکن است عمل نظافت را تمرین کنند. همچنین ممکن است آنها بخواهند با این روش توجه شما را به خودشان جلب کنند.

دلیل دیگری که گربه شما ممکن است شما را لیس بزند و سپس گاز بگیرد این است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد بازی کند. بچه گربه ها سایر گربه های هم خون خودشان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیسند و گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند: “تو دوست من هستی و من احساس خوشحالی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم. بیا کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تفریح ​​کنیم!”

چرا گربه ام بی دلیل مرا گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

گربه‌تان روی بغلتان است و شما به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خزش را نوازش می‌کنید، تا این‌که ناگهان آنها برمی‌گردند و شما را به سختی گاز می‌گیرند. این رفتار حیوان خانگی تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک مورد پرخاشگری ناشی باشد، در این شرایط ممکن است گربه شما بیش از حد تحریک شده باشد. بهتر است حواس گربه خود را پرت کنید و یا دستتان را از روی بدنش بردارید. اما در صورت تحریک بیش از حد بهتر است اجازه دهید حیوان خانگی تان از شما دور شود.

مطالعه بیشتر: استرس در حیوانات خانگی 

چرا گربه ام بینی مرا گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

گاز گرفتن شدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به این معنی باشد که گربه شما بیش از حد تحریک یا عصبانی شده است و دوست دارد با شما ارتباط برقرار کند. اما گاز گرفتگی شبیه به نیشگون یا در موارد خفیف نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که گربه خانگی شما فرایند تمیزکردن و نظافت را تمرین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

گربه‌ها همچنین فرمون‌ها را از غدد دهان خود آزاد می‌کنند تا بوی خود را باقی بگذارند. با گاز گرفتن این فرمون‌ها را روی شما آزاد می‌کند. بنابراین وقتی گربه شما را از بینی گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، ممکن است شما را به عنوان قلمرو  و یا مالک  خودش علامت گذاری کند. اگر از گربه های دیگری در خانه خود نگهداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، یا گربه جدیدی وارد خانه شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، گربه شما ممکن است بخواهد شما را به این روش علامت گذاری کند. این به گربه های جدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فهماند: “این شخص قلمرو من است.”

چرا گربه من پاهایم را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

بیشتر اوقات، زمانی که گربه پاهای شما را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، به این دلیل است که غریزه شکار، حیوان خانگی شما را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. گربه ها حیوانات شکارچی هستند و ممکن است به هر شی متحرکی حمله کرده و آن را گاز بگیرند. پاهای انسان به اندازه ای کوچک است که گربه ها کاملاً مطمئن هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند آنها را بگیرند. پس این احتمال وجود دارد که در مواقعی که پاهای خود را حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، گربه به عنوان یک طعمه آن را تشخیص دهد و به آن حمله کند و در نهایت گاز بگیرد.

چرا گربه من موهایم را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

گربه ها دوست دارند فرد مورد علاقه خودشان را تمیز کنند. وقتی موهای شما را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و لیس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند، در اصل شما را آرایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که شما فرد مورد علاقه آنها هستید.

بچه گربه هایی که خیلی زود از شیر گرفته می شوند یا از مادرشان جدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، انسان مورد علاقه خود را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مکند و گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. این یک رفتار آرامبخش محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، اگر این رفتار گربه خود را دوست ندارید، بهتر است حواس حیوان خانگی خود را به اسباب بازی های اطراف پرت کنید. اما به این نکته هم توجه داشته باشید بروز این وضعیت در طولانی مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده بیماری در حیوان خانگی باشد. در صورت لزوم برای رد و یا تشخیص بیماری احتمالی با دامپزشک خود مشورت کنید.

چرا گربه من را هنگام خواب گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

گربه ها در هنگام سحر و غروب فعال تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و طبیعتاً شبگرد یا کرپوسکولار هستند. در طبیعت، جوندگان کوچکی که گربه‌ها عاشق شکار آن‌ها هستند، در سحر و غروب بیشترین فعالیت را دارند، بنابراین منطقی است که گربه‌ها در این ساعات از شبانه روز فعالیت بیشتری داشته باشند.

اگر گربه‌تان موقع خواب شما را گاز می‌گیرد، به این معنی است که حوصله‌اش سر رفته است و می‌خواهد از خواب بیدار شوید و با او بازی کنید. آنها همچنین ممکن است در شب خودشان یا شما را تمیز کنند. گربه‌ها در اواخر شب و ساعات اولیه صبح حوصله‌شان سر می‌رود، که می‌تواند آنها را به تعامل با شما وادار کند. از طرفی هم اگر گربه‌های شما گرسنه باشند ممکن است شب‌ها شما را گاز بگیرند. بهترین راه برای جلوگیری از این رفتار این است که حواس گربه خود را پرت کنید. برخی از اسباب‌بازی‌های تعاملی را در کنار آنها قرار دهید تا با آنها بازی کنند یا قبل از رفتن به رختخواب به آنها غذا بدهید.

چرا گربه من صورتم را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟

اگر گربه‌تان را در آغوش می‌گیرید و آنها به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورتتان را گاز می‌گیرند، نگران نباشید یک گاز عاشقانه است. شما را به عنوان دوست خودشان علامت گذاری کنند. اما اگر گازگرفتن آنها شدید و غیرقابل تحمل است باید اجازه دهید حیوان خانگی تان از شما دور شود.

به یاد داشته باشید گربه بدون دلیل گاز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. مراقب سایر علائم و رفتارهای آنها باشید.

جهت ویزیت تصویری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

چرا گربم گاز می گیرد؟|| پزشکت

حل مشکل گاز گرفتن گربه

گربه‌ها گوشه‌گیر هستند و به تنبیه، به‌ویژه تنبیه‌های بدنی مانند آب پاشی واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. تنبیه بدنی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رفتار پرخاشگرانه را بدتر کند. آنها به روش‌های مختلف آموزش نیاز دارند. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به تقویت مثبت بهترین پاسخ را بدهند.

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که گربه خانگی تان پشتش را خراش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، به او یک غذا یا اسباب بازی مورد علاقه ش بدهید. وقتی آنها در آغوش می‌گیرید و می‌خواهد شما را گاز بگیرد، با تغییر موقعیت یا نوازش ناحیه‌ای دیگر از بدن حواس حیوان را پرت کنید. اگر علائم تحریک بیش از حد را مشاهده کردید، به گربه خود اجازه دهید تا از شما دور شود.

همچنین توجه به زمان و مکان شروع رفتار پرخاشگرانه همراه با عوامل محیطی مفید است:

زمان روز:

آیا گربه شما زمانی که به طور طبیعی بیدار و آماده شکار یا بازی است (غروب و سحر) گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد؟ حیوان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد توجه شما را به بازی یا تعامل با شما جلب کنند.

مکان:

گربه ها دوست دارند همه چیز در قلمرو و تحت سلطه آنها باشد، و این در مورد انسان ها نیز صدق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر گربه شما روی درخت یا یک مکان راحت چرت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند، به طور حتم دوست ندارد به قلمرو او نزدیک شود. همچنین احتمالا آنها دوست ندارند در نزدیکی ظرف غذا و جعبه بسترشان با شما تعامل داشته باشند. گربه‌ها نیز به راحتی با سر و صدا یا فعالیت بیش از حد تحریک می‌شوند و دوست دارند فرار کنند. آنها به دنبال آرامش و تنهایی به دور از سروصدا هستند.

بهترین زمان برای تعامل با گربه زمانی است که آنها در حال شکار هستند. در این شرایط حیوان خانگی شما مایل به بازی و تخلیه انرژی است. برعکس، وقتی حیوان خانگی تان خودش را تمیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بهتر است به آن نزدیک نشوید. بیشتر گربه‌ها در هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که خودشان را تمیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، توازش کردن را دوست ندارند. بسیاری از گربه ها نیز دوست دارند هنگام خواب آنها را در آغوش بگیرید.

سخن آخر

گاز گرفتن گربه ها دلایل زیادی دارد. بیشتر اوقات، آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهند ما را از انجام کاری بازدارند – مانند نوازش آنها – اما گاهی اوقات، ما را گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند تا محبت و توجه متقابل را به ما نشان دهند.

گربه ها موجودات کنجکاویی هستند و ما آنها را به خاطر دمدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بودنشان دوست داریم. درک تمایلات غریزی آنها نه تنها رابطه ما را با آنها عمیق تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بلکه در رسیدن به آرامش و بهبود سلامت و رفتار آنها هم موثر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. باسلام وخسته نباشید، خیلی مفیدبود بهره بردم وسپاسگزارم، امابایدبگم که بنده مذکروحدود50سالمه ودرخونه چندتاعروس هلندی ویک آکواریوم پرازماهی داریم اماجدیدا فرزندم یه بچه گربه 2ماهه آورده که واقعاباهمه اون پرنده هاوماهیهافرق میکنه وباشیطنت خودبسیارموجب شادی توی خونه شده والبته بایدبگم که همه واکسن وغذایش خوب رعایت میشه وگاهاگازهای خیلی کوچولومیگیره که ممنونم ازراهنماییتان، سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز