لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

انواع داروهای باروری را بشناسید.

انواع داروهای باروری را بشناسید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر در تلاش برای باردار شدن هستید و نتیجه نمی دهد، ممکن است در حال بررسی درمان پزشکی باشید. داروهای باروری برای اولین بار در دهه 1960 در ایالات متحده معرفی شدند و به افراد بی شماری برای باردار شدن کمک کردند. یکی از رایج ترین داروهای باروری ممکن است گزینه مناسبی برای شما یا همسرتان باشد.پس برای شناخت انواع دارو های باروری و عوارض دارو های باروری بهتر است مقاله های پزشکت در مورد ناباروری و نازایی را تا انتها بخوانید.

داروهای باروری می توانند بسیاری از مسائل را درمان کنند و شانس باردار شدن و به دنیا آوردن نوزاد را افزایش دهند. این داروها مشکلات خاصی را درمان می کنند، بنابراین فرد باید آنها را فقط با توصیه پزشک مصرف کند. مصرف داروهای باروری بدون تشخیص لزوما شانس باردار شدن را افزایش نمی دهد. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در ایالات متحده، 12 درصد از زنان 15 تا 44 ساله در این کشور برای باردار شدن مشکل دارند.

ناباروری می تواند ناشی از مشکلاتی در مردان و زنان باشد. اکثر پزشکان توصیه می کنند در صورتی که زنی نتواند باردار شود یا پس از تلاش برای باردار شدن به مدت 12 ماه یا بیشتر به سقط جنین ادامه دهد، به دنبال درمان باشد. برای زنان بالای 35 سال، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند پس از 6 ماه تلاش برای باردار شدن، به دنبال درمان باشند.

زنانی که قاعدگی منظمی ندارند و زنانی با شرایط پزشکی که می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد، باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنند.

داروهای باروری برای زنان

انواع داروهای باروری را بشناسید. || پزشکت

امروزه انواع بسیاری از داروهای باروری برای زنان در دسترس است. ممکن است متوجه شوید که تعداد داروهای ذکر شده در این مقاله برای زنان بیشتر از مردان است. این تا حد زیادی به این دلیل است که افزایش تولید تخمک در زنان آسان تر از افزایش تعداد اسپرم در مردان است. در اینجا داروهای رایج باروری برای زنان آورده شده است.

داروهای هورمون محرک فولیکول (FSH)

FSH هورمونی است که توسط بدن شما تولید می شود. این باعث می شود یکی از تخمک های تخمدان بالغ و فولیکول در اطراف تخمک در حال بلوغ تشکیل شود. اینها مراحل کلیدی هستند که بدن زن هنگام آماده شدن برای تخمک گذاری طی می کند. مانند FSH ساخته شده توسط بدن شما، فرم دارویی FSH نیز می تواند باعث افزایش تخمک گذاری شود. FSH برای زنانی که تخمدان هایشان کار می کند اما تخمک هایشان به طور منظم بالغ نمی شود کاربرد دارد. FSH برای زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان توصیه نمی شود. قبل از دریافت FSH، احتمالاً با دارویی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) درمان خواهید شد.

FSH به اشکال مختلف موجود است که عبارتند از:

Urofollitropin لیوفیلیزه. این دارو از FSH انسان ساخته شده است. از طریق تزریق زیر جلدی انجام می شود. یعنی به ناحیه چربی درست زیر پوست تزریق می شود. Urofollitropin فقط به عنوان داروی برند Bravelle در دسترس است.

فولیتروپین آلفا لیوفیلیزه. این دارو نسخه نوترکیب FSH است. از طریق تزریق زیر جلدی نیز انجام می شود. Follitropin فقط با نام تجاری Follistim AQ و Gonal-F در دسترس است.

کلومیفن. کلومیفن یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) است. با تحریک غده هیپوفیز شما کار می کند. این غده FSH تولید می کند. کلومیفن غده را تحریک می کند تا FSH بیشتری ترشح کند. اغلب برای زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر مشکلات مربوط به تخمک گذاری دارند استفاده می شود. کلومیفن به صورت قرصی است که از طریق دهان مصرف می کنید. این فقط به عنوان یک داروی ژنریک در دسترس است.

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)

گنادوتروپین جفتی انسانی، هورمونی است که توسط بدن شما ساخته می شود. یک فولیکول در یکی از تخمدان های شما را تحریک می کند تا یک تخمک بالغ آزاد شود. همچنین تخمدان های شما را تحریک می کند تا هورمون پروژسترون تولید کنند. پروژسترون کارهای زیادی انجام می دهد، از جمله آماده سازی رحم برای کاشت تخمک بارور شده در آن.

شکل دارویی hCG اغلب با کلومیفن یا گنادوتروپین یائسگی انسانی (hMG) استفاده می شود. این دارو فقط باید در زنان دارای تخمدان های سالم استفاده شود. در زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان نباید استفاده شود. داروی hCG در ایالات متحده به دو شکل موجود است.

گنادوتروپین جفتی انسانی نوترکیب (r-hCG). این دارو به صورت تزریق زیر جلدی تجویز می شود. قبل از استفاده از r-hCG، با گنادوتروپین یائسگی انسانی یا FSH پیش درمان خواهید شد. hCG نوترکیب به صورت تک دوز یک روز پس از آخرین دوز پیش درمانی داده می شود. این دارو فقط با نام تجاری Ovidrel در دسترس است.

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG). این دارو به عضله شما تزریق می شود. به این عمل تزریق عضلانی می گویند. قبل از استفاده از این دارو، با گنادوتروپین یائسگی انسانی یا FSH پیش درمان خواهید شد. گنادوتروپین جفتی انسان به صورت تک دوز یک روز پس از آخرین دوز پیش درمانی داده می شود. این دارو به عنوان یک داروی ژنریک و با نام تجاری Novarel و Pregnyl در دسترس است.

گنادوتروپین یائسگی انسانی (hMG)

انواع داروهای باروری را بشناسید. || پزشکت

این دارو ترکیبی از دو هورمون انسانی FSH و LH است. گنادوتروپین یائسگی انسانی برای زنانی استفاده می شود که تخمدان آنها اساساً سالم است اما نمی تواند تخمک ایجاد کند. برای زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان استفاده نمی شود. این دارو به صورت تزریق زیر جلدی تجویز می شود. این فقط به عنوان داروی با نام تجاری Menopur در دسترس است.

آنتاگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)

آنتاگونیست های GnRH اغلب در زنان تحت درمان با روشی به نام تحریک تخمدان کنترل شده (COS) استفاده می شود. COS معمولاً با درمان های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) استفاده می شود. آنتاگونیست های GnRH با جلوگیری از تولید FSH و LH در بدن شما کار می کنند. این دو هورمون باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان ها می شوند. با سرکوب آنها، آنتاگونیست های GnRH از تخمک گذاری خود به خود جلوگیری می کنند. این زمانی است که تخمک ها خیلی زود از تخمدان ها آزاد می شوند. این داروها به تخمک ها اجازه می دهند تا به درستی بالغ شوند تا بتوان از آنها برای IVF استفاده کرد. آنتاگونیست های GnRH معمولاً با hCG استفاده می شوند. دو آنتاگونیست GnRH در ایالات متحده موجود است.

گانیرلیکس استات

این دارو به صورت تزریق زیر جلدی تجویز می شود. این فقط به عنوان یک داروی ژنریک در دسترس است.

ستروتاید استات

این دارو به صورت تزریق زیر جلدی نیز تجویز می شود. این فقط به عنوان داروی نام تجاری Cetrotide در دسترس است.

آگونیست های دوپامین

از آنتاگونیست های دوپامین می توان برای درمان بیماری به نام هیپرپرولاکتینمی استفاده کرد. این داروها با کاهش میزان پرولاکتین آزاد شده از غده هیپوفیز عمل می کنند.

بروموکریپتین. این دارو به صورت قرصی است که از طریق دهان مصرف می کنید. این دارو به عنوان یک داروی ژنریک و با نام تجاری داروی Parlodel در دسترس است.

کابرگولین. این دارو به صورت قرصی است که از طریق دهان مصرف می کنید. این فقط به عنوان یک داروی ژنریک در دسترس است.

داروهای باروری برای مردان

انواع داروهای باروری را بشناسید. || پزشکت

گنادوتروپین جفتی انسان به طور طبیعی فقط در بدن زنان وجود دارد. شکل دارویی hCG با تزریق زیر جلدی به مردان داده می شود. برای افزایش تولید تستوسترون آنها استفاده می شود. این دارو به عنوان یک داروی ژنریک موجود است. این دارو همچنین با نام تجاری داروهای Novarel و Pregnyl در دسترس است.

هورمون محرک فولیکول (FSH)

بدن مردان برای کمک به تحریک تولید اسپرم، FSH تولید می کند. فرم دارویی FSH نیز به همین منظور عمل می کند. در ایالات متحده به عنوان فولیتروپین آلفا لیوفیلیزه موجود است. این دارو نسخه نوترکیب FSH است. فولیتروپین با تزریق زیر جلدی تجویز می شود. این دارو با نام تجاری Follistim AQ و Gonal-F در دسترس است.

اگر با ناباروری سر و کار دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد همه گزینه های درمانی شما از جمله داروهای باروری به شما اطلاعات لازم را ارائه دهند. این لیست از داروها را با پزشک خود مرور کنید و هر سوالی دارید حتما بپرسید. سوالات شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دلیل ناباروری من یا همسرم چیست؟
  • بیمه من درمان با داروهای باروری را پوشش می دهد؟
  • من یا همسرم کاندیدای درمان با داروهای باروری هستم؟
  • آیا درمان های غیر دارویی دیگری وجود دارد که می تواند به من یا همسرم کمک کند؟

یادگیری در مورد همه گزینه های درمانی می تواند به شما کمک کند تا احساس آگاهی بیشتری داشته باشید و بهتر بتوانید روش درمان باروری مناسب خود را انتخاب کنید.

واژه شناسی

جدول زیر عباراتی را تعریف می کند که دانستن آنها هنگام بحث درباره باروری مفید است.

مدت، اصطلاح تعریف
تحریک تخمدان کنترل شده (COS) نوعی درمان باروری داروها باعث می شوند که تخمدان ها به جای یک تخمک، چندین تخمک آزاد کنند.
هورمون لوتئینه کننده (LH) هورمونی که توسط غده هیپوفیز تولید می شود. در زنان، LH باعث افزایش تخمک گذاری می شود. در مردان، LH باعث تولید هورمون های مردانه مانند تستوسترون در بدن می شود.
هیپرپرولاکتینمی وضعیتی که در آن غده هیپوفیز بیش از حد هورمون پرولاکتین ترشح می کند. سطوح بالای پرولاکتین در بدن از ترشح LH و هورمون محرک فولیکول (FSH) جلوگیری می کند. بدون FSH و LH کافی، بدن زن ممکن است تخمک گذاری نداشته باشد.
ناباروری ناتوانی در باردار شدن پس از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده در زنان کمتر از 35 سال یا پس از شش ماه رابطه جنسی محافظت نشده در زنان بالای 35 سال
لقاح آزمایشگاهی (IVF) نوعی درمان باروری تخمک های بالغ از تخمدان زن خارج می شوند. تخمک ها با اسپرم در آزمایشگاه بارور می شوند و سپس برای رشد بیشتر در رحم زن قرار می گیرند.
تخمک گذاری خروج تخمک از تخمدان زن
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی که در آن زن هر ماه تخمک گذاری نمی کند.
نارسایی زودرس تخمدان (نارسایی اولیه تخمدان) وضعیتی که در آن تخمدان های زن قبل از 40 سالگی از کار می افتند.
نوترکیب با استفاده از مواد ژنتیکی انسان ساخته شده است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز