لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تست های خانگی بارداری

تست های خانگی بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

وقتی مطمئن نیستید که باردار هستید یا نه، می‌تواند وسوسه انگیز باشد که تست ‌های خانگی بارداری که در اینترنت توضیح داده شده یا از دوستان خوش‌نیت شنیده‌اید، امتحان کنید. در حالی که منابع آنلاین زیادی در مورد تست بارداری خانگی وجود دارد، تعداد بسیار کمی از افراد به دقت علمی این تست ها توجه می کنند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت برخی از انواع معمول تست بارداری خانگی، نحوه عملکرد آنها و آنچه که تحقیقات می گوید را بررسی کنیم.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای بارداری

انواع تست بارداری

آزمایشات بارداری، خون یا ادرار را از نظر گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) بررسی می کند. بدن شما پس از کاشت جنین در رحم، hCG می سازد. پزشک شما می تواند آزمایش خون یا ادرار را تجویز کند. آزمایش ادرار نیز بدون نسخه در دسترس است. با این حال، آزمایش‌های خانگی برای بارداری ادعا می‌کنند که به دلیل واکنش‌های شیمیایی بین hCG و وسایل خانگی معمولی کار می‌کنند. تعدادی از انواع تست بارداری خانگی وجود دارند، از جمله:

تست شامپو

ادرار را در یک ظرف پلاستیکی جمع آوری کنید. در ظرفی دیگر، کمی شامپو را با آب مخلوط کنید تا مخلوط صابونی به دست آید. ادرار خود را به مخلوط اضافه کنید و مراقب آن باشید. اگر کف کند و کف کند، نتیجه مثبت است.

نحوه عملکرد آن: گفته می‌شود که هورمون hCG با شامپو واکنش نشان می‌دهد و آن را گاز می‌دهد. هیچ مبنای علمی شیمیایی برای این باور وجود ندارد که واقعاً چنین است.

تست قند

1 قاشق غذاخوری شکر را در یک کاسه پلاستیکی بریزید و 1 قاشق غذاخوری از ادرار خود را به آن اضافه کنید. به نحوه واکنش قند نگاه کنید. اگر به سرعت حل شود، نتیجه منفی است، اما اگر توده تشکیل شود، نتیجه مثبت است. نحوه عملکرد آن: ظاهراً hCG در ادرار اجازه حل شدن قند را نمی دهد. باز هم شواهد علمی مبنی بر اینکه این آثار به طور کامل وجود ندارد.

تست نمک

این آزمایش جایگزینی برای آزمایش قند است و مراحل آن یکسان است. فرد قسمت های مساوی ادرار و نمک را مخلوط می کند. اگر نمک کلوخه شود، نتیجه مثبت است. اگر اینطور نباشد، نتیجه منفی است. هیچ تحقیقی نیز استفاده از این آزمون را تایید نمی کند.

مطالعه بیشتر:تست بارداری نمک

جهت ویزیت غیرحضوری و تلفنی با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

تست های خانگی بارداری || پزشکت

تست گندم و جو

در تست گندم و جو که در مصر باستان توسعه یافته است، شامل ادرار کردن بر روی دانه های گندم یا جو است و سپس آنها را به مدت 2 روز رها می کند. اگر بذرها جوانه بزنند، آزمایش مثبت است. در غیر این صورت آزمایش منفی است. بررسی ها نشان می دهد در حدود 70 درصد موارد زمانی که یک زن باردار بود، بذرها جوانه زدند. برخی از دانه ها زمانی که زن باردار نبود جوانه زدند، همین مورد نتایج را غیرقابل اعتماد کرد.

جوش شیرین

 hCG در ادرار با جوش شیرین واکنش نشان می دهد و باعث وز کردن یا ترک خوردن می شود. برای امتحان این کار، ادرار را به مقدار تقریباً مساوی جوش شیرین اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید. اگر جوش شیرین تغییری نکرد نتیجه نشان دهنده این است که زن باردار نیست. اگر وز کند، ترک بخورد یا حباب بزند، زن باردار است.

خمیر دندان

2 قاشق غذاخوری خمیر دندان سفید را در ظرفی بریزید و ادرار خود را اضافه کنید. اگر رنگ خمیر دندان آبی شود، نتیجه مثبتی است. نحوه عملکرد آن: گفته می شود که مواد تشکیل دهنده خمیر دندان در تماس با hCG تغییر رنگ می دهند. با این حال، این آزمایش این واقعیت را در نظر نمی‌گیرد که خمیردندان در رنگ‌های مختلف موجود است. هیچ مدرکی وجود ندارد که این درست باشد.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای تست بارداری

تست های خانگی بارداری || پزشکت

سرکه

۱ فنجان سرکه سفید را به ۱/۲ فنجان ادرار اضافه کنید. 3 تا 5 دقیقه صبر کنید. تغییر رنگ نشان دهنده یک نتیجه مثبت است. نحوه عملکرد آن: مانند خمیر دندان، hCG در ادرار ظاهراً با سرکه واکنش نشان می دهد و باعث تغییر رنگ می شود. بار دیگر، هیچ مدرکی دال بر صحت این موضوع وجود ندارد.

سفید کننده

1/2 فنجان از ادرار خود را در یک ظرف کوچک جمع کنید و 1/2 فنجان سفید کننده به آن اضافه کنید. 3 تا 5 دقیقه صبر کنید. اگر کف کند، نتیجه مثبت است.

اگر بخار را استنشاق کنید یا مخلوط را روی پوست خود قرار دهید، این آزمایش می تواند خطرناک باشد. هنگام استفاده از سفید کننده ها از دستکش استفاده کنید و از دود جلوگیری کنید. مستقیماً روی یک فنجان سفید کننده ادرار نکنید، زیرا بخار می تواند پوست شما را تحریک کند.

نحوه عملکرد آن: اعتقاد بر این است که هورمون hCG در ادرار با سفید کننده واکنش نشان می دهد و باعث کف و وز کردن آن می شود. مانند سایر آزمایشات، احتمالاً بهتر است از این محصول خانگی برای یکی از اهداف مورد نظر خود استفاده کنید. علاوه بر این، ادرار زنان غیرباردار می تواند همین واکنش را ایجاد کند.

صابون

حدود 2 قاشق غذاخوری ادرار را به یک تکه کوچک صابون اضافه کنید و آن را مخلوط کنید. اگر کف کند یا کف کند، نتیجه مثبت است. نحوه عملکرد آن: همانطور که در مورد شامپو، گفته می شود که هورمون hCG باعث وز کردن صابون و ایجاد حباب می شود. و مانند شامپو، هیچ مطالعه ای برای تأیید این کار وجود ندارد.

جوش شیرین

ادرار را در یک ظرف پلاستیکی جمع آوری کنید و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر مخلوط حباب زد، می تواند یک نتیجه مثبت باشد.

نحوه عملکرد آن: همانطور که در مورد سفید کننده و صابون، گفته می شود که هر گونه hCG در ادرار باعث جوش شیرین و حباب شدن جوش شیرین می شود. هنوز هیچ مدرک علمی وجود ندارد.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

تست های خانگی بارداری || پزشکت

روش های خانگی مطمئن تر

تنها تست بارداری خانگی قابل اعتماد یک تست تجاری است که hCG را تشخیص می دهد. با این حال، نظارت بر باروری و روش‌های آگاهی ممکن است به زن کمک کند بارداری را در مراحل اولیه تشخیص دهد. این روش ها نسبت به اکثر تست های بارداری خانگی قابل اعتمادتر هستند اما نمی توانند بارداری را به طور قطعی تایید کنند. آنها همچنین معمولاً به چندین هفته یا حتی ماه ها نظارت نیاز دارند.

دمای پایه بدن

دمای پایه بدن یک فرد، دمای بدن او هنگام بیدار شدن، قبل از حرکت یا انجام هر کار دیگری است. بلافاصله پس از تخمک گذاری، سطح پروژسترون بدن را کمی گرم می کند و باعث افزایش دمای پایه بدن می شود. قبل یا بلافاصله بعد از شروع قاعدگی، سطح پروژسترون کاهش می یابد که باعث کاهش دما می شود. اما اگر زنی باردار باشد، دمای بدن او ممکن است بالا بماند.

خوانش مداوم دمای پایه بدن در خانمی که پریود خود را از دست داده است ممکن است نشان دهنده بارداری باشد.

تشخیص تخمک گذاری

عقب افتادن قاعدگی می تواند نشان دهنده بارداری باشد، اما تنها در صورتی که زن بتواند تخمک گذاری خود را تایید کند. چرخه قاعدگی به طور طبیعی ماه به ماه متفاوت است، بنابراین دوره ای که گمان می رود از دست رفته ممکن است دیر باشد.

اگر خانمی بداند که تخمک گذاری کرده است، باید حدود 2 هفته بعد پریود شود. کیت های پیش بینی تخمک گذاری اغلب می توانند تخمک گذاری را تشخیص دهند، اما می توانند نتایج مثبت کاذب را نشان دهند.

تایید تخمک گذاری به طور قابل اعتماد اغلب شامل ترکیبی از عوامل شامل افزایش دمای پایه بدن، مایع دهانه رحم بارور، و نتیجه آزمایش تخمک گذاری مثبت است.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

تست های خانگی بارداری-پزشکت

پژوهش در مورد تست های خانگی بارداری چه می گوید؟

تست های بارداری خانگی که در بالا توضیح داده شد هیچ مبنای علمی ندارند. هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که آنها روش های دقیقی برای تشخیص بارداری هستند. آنها فقط بر اساس شواهد حکایتی هستند. علاوه بر این، شواهد حکایتی نیز وجود دارد که نشان می دهد ادرار افراد غیرباردار می تواند باعث واکنش های مثبت توصیف شده شود.

خوشبختانه تست های بارداری دقیق تری وجود دارد!

به دلیل عدم انجام تحقیقات علمی، نمی‌توانیم صحت تست‌های بارداری خانگی فوق را تعیین کنیم. وقتی صحبت از موضوعی به اندازه بارداری احساسی و بالقوه تغییر دهنده زندگی به میان می آید، بهتر است از یکی از تست های بارداری دقیق استفاده کنید. اینها شامل آزمایش ادرار خریداری شده در داروخانه و آزمایش خون در مطب دکتر شما است. به طور کلی، تست های بارداری خانگی را می توان یک روز پس از اتمام پریود استفاده کرد. برخی از تست های تشخیص زودهنگام بارداری را می توان زودتر از آن، مورد استفاده قرار داد. تست های بارداری خانگی داروخانه ها ادعا می کنند که حدود 99 درصد دقیق هستند.

تست های بارداری زمانی که از اولین ادرار در روز استفاده می شود دقیق تر هستند. اگر تست بارداری شما منقضی شده باشد، خیلی دقیق نخواهد بود، بنابراین مهم است که تاریخ انقضا را بررسی کنید. برای نتیجه دقیق تر، بهتر است از تست های چندگانه بارداری استفاده کنید. اگر نتایج متناقض هستند، با پزشک خود تماس بگیرید.

با استفاده از تست های علمی معتبر بارداری، از دل شکستگی و اضطراب بالقوه یک نتیجه نادرست نجات خواهید یافت.

مطالعه بیشتر: انواع داروهای باروری را بشناسید.

آیا تست بارداری خانگی جواب می دهد؟

متخصصان و محققان مراقبت های بهداشتی اثربخشی بیشتر تست های بارداری خانگی را بررسی نکرده اند. در حالی که برخی از افراد در تابلوهای پیام و وبلاگ ها می گویند که این آزمایش ها کار می کنند، هیچ پشتوانه علمی برای ادعای آنها وجود ندارد.

یک تست بارداری خانگی ممکن است به طور تصادفی همان نتیجه ای را بدهد که یک آزمایش قابل اعتماد است. گرفتن نتیجه یکسان از هر دو روش نشان نمی دهد که تست DIY دقیق بوده است.

سخن آخر

در حالی که انتخاب یک تست بارداری خانگی ساده به جای انواعی که در فروشگاه خریداری می شود وسوسه انگیز است، اما حقیقت این است که صحت آنها از نظر علمی ثابت نشده است. ممکن است امتحان کردن آنها قبل از استفاده از یک روش اثبات شده جالب باشد، اما نتایج را جدی نگیرید و مطمئناً تصمیمات بهداشتی خود را بر اساس آنها قرار ندهید.

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا بتوانید آزمایش بارداری انجام دهید و مراقبت های دوران بارداری را شروع کنید. اگر می خواهید باردار شوید، باید از ویتامین دوران بارداری همراه با اسید فولیک استفاده کنید. تشخیص زودهنگام بارداری به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که می توانید مراقبت های لازم را دریافت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز