لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تغییر خال در بارداری

تغییر خال در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

زنان ممکن است گاهی متوجه تغییر خال در بارداری شوند. این تغییرات ممکن است تحت تاثیر تغییرات فیزیکی و هورمونی در بدن باشد. در نتیجه، زنان ممکن است متوجه خال های جدید یا ناپدید شدن خال های قدیمی شوند. برخی حتی ممکن است متوجه شوند که خال هایشان بزرگتر یا تیره تر از حد معمول می شود. خال، لکه ها یا نقاط بی ضرری روی پوست هستند که ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند یا به مرور زمان ایجاد شوند. خوشبختانه این تغییرات نشان دهنده هیچ خطری نیست. با این حال، اگر در طول بارداری متوجه تغییرات نگران کننده ای در رنگ، اندازه و بافت خال خود شدید، مهم است که با پزشک مشورت کنید. در واقع خال‌ها (نایوی ملانوسیتی) لکه‌های خوش‌خیم (غیر سرطانی) هستند که معمولاً قهوه‌ای تیره هستند، اما می‌توانند رنگ پوست و اشکال و اندازه‌های متفاوتی داشته باشند.

آنها می توانند روی پوست برجسته شوند یا ممکن است حاوی موهای تیره باشند. این عدد بین 10 تا 100 خال روی یک فرد متغیر است. این عدد ممکن است در طول زندگی تغییر کند. به خال ها “علامت زیبایی” نیز می گویند. گاهی اوقات مادرزادی هستند (در بدو تولد وجود دارند) اما بیشتر آنها اکتسابی هستند (که بعداً ظاهر می شوند). در اکثر موارد آنها بی ضرر هستند، اما به ندرت می توانند سرطانی شوند.

آیا تغییر خال ها در بارداری طبیعی است؟

در دوران بارداری، خال هایی که از قبل دارید ممکن است دچار تغییرات جزئی شوند. برخی، به ویژه آنهایی که روی شکم و سینه‌ها وجود دارند، ممکن است بزرگ‌تر و تیره‌تر شوند. اینها تغییرات خوش خیمی هستند که ممکن است به دلیل کشیدگی پوست یا نوسان سطح هورمون رخ دهند. با این حال، در موارد نادر، خال هایی که به طور نامتقارن تغییر می کنند ممکن است بدخیم (سرطانی) شوند و باید توسط متخصص پوست بررسی شوند.

چه چیزی باعث ایجاد خال در بارداری می شود؟

خال های جدید ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری ایجاد شوند. افزایش سطوح هورمونی استروژن و پروژسترون ملانوسیت ها (سلول های تولید کننده رنگدانه ملانین) را تحریک می کند تا رنگدانه بیشتری تولید کنند. بنابراین خال ها در جایی ظاهر می شوند که غلظت سلول های رنگدانه ساز در پوست وجود دارد. همچنین ژن ها (وراثت) نقش مهمی در تشکیل خال دارند. خال های اکتسابی،  می توانند در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا هر منبع مصنوعی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (تخت آفتاب یا لامپ های برنزه کننده) نیز ایجاد شوند.

ظاهر خال در بارداری چگونه است؟

تغییر خال در بارداری || پزشکت

در دوران بارداری، خال ها به دلیل انبساط طبیعی پوست می توانند تیره تر و بزرگتر شوند، به خصوص روی شکم و سینه ها. این تغییرات خوش خیم معمولاً متقارن هستند. بنابراین، هرگونه تغییر نامتقارن در اندازه، شکل یا رنگ باید توسط متخصص پوست بررسی شود. ارزیابی درماتوسکوپی (معاینه با ذره بین دستی) خال ها در دوران بارداری ممکن است برخی از تغییرات را در ساختار نشان دهد، اما اغلب پس از زایمان به طور کامل برطرف می شوند. با این حال، به طور کلی، بارداری تغییرات فیزیولوژیکی قابل توجهی در خال ایجاد نمی کند.

آیا خال ها در بارداری باعث خارش می شوند؟

هنگامی که اعصاب پوست تحریک می شود، خال ها ممکن است دچار خارش شوند. این تحریک ممکن است ناشی از مواد شیمیایی باشد که روی پوست اعمال می کنید.. در برخی موارد، خال ممکن است تنها به دلیل تغییراتی که متحمل می شود (کشش پوست یا افزایش هورمونی) دچار خارش شود.

چه زمانی خال در بارداری مضر می شوند؟

به طور کلی، خال ها دارای رنگدانه یکنواخت، لبه های مشخص و سطح صاف هستند. بررسی خال های در حال تغییر و همچنین بررسی خال های در حال ظهور برای علائم و نشانه های هشدار دهنده برای تعیین اینکه آیا آنها به مراقبت پزشکی نیاز دارند یا خیر، مهم است. اگر خال های زیر را دارید برای تشخیص درست با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید، این خال ها عبارتند از:

  • خارش دارند.
  • از سطح پوست بلند می شوند.
  • خونریزی کند و باعث درد می شوند.
  • خال ها دارای مرزهای ناهموار هستند.
  • تن رنگی ناهموار داشته باشند، یا تیره تر شوند یا رنگ های متنوعی داشته باشند.

این تغییرات ممکن است طی هفته ها و ماه ها اتفاق بیفتد. در برخی موارد، اینها می تواند نشانه هایی از ملانوم، نوعی سرطان پوست باشد.

آیا برداشتن خال در بارداری بی خطر است؟

تغییر خال در بارداری || پزشکت

مطالعات محدودی در مورد ایمنی برداشتن خال در زنان باردار وجود دارد. بی‌حس‌کننده‌های موضعی، مانند لیدوکائین، که برای بی‌حس کردن ناحیه برای برداشتن خال استفاده می‌شوند، برای استفاده در بارداری نسبتاً بی‌خطر هستند، اما در دوزهای کم. با این حال، دوزهای بالاتر و قرار گرفتن در معرض آن در طول سه ماهه اول می تواند اثرات تراتوژنیک بر روی جنین داشته باشد. خال های حاملگی احتمالاً پس از زایمان از بین می روند، مگر اینکه بدخیم باشند، در این صورت نیاز به مداخله پزشکی دارند.

ملانوما چیست و چگونه در دوران بارداری ایجاد می شود؟

ملانوما نوعی سرطان پوست است که از سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) ایجاد می شود. یا به صورت یک خال جدید ظاهر می شود یا خال موجود را به خال سرطانی تبدیل می کند. عامل ژنتیکی خاصی که به خال های ملانوسیتی اکتسابی کمک می کند ناشناخته باقی مانده است، اما ایجاد تعداد زیادی خال ممکن است یک ویژگی اتوزومال غالب باشد.

ملانوما می تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود، اما عمدتاً در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند رخ می دهد. اگر فرآیند بدخیم به سطح پوست محدود شود و به موقع درمان شود، این بیماری قابل درمان است. در صورت عدم درمان، ملانوم ممکن است به لایه‌های عمیق‌تر پوست رشد کند و در نهایت در سراسر بدن پخش شود.

قانون ABCDE

علائم و نشانه های ملانوم در زنان باردار مانند زنان غیر باردار است. برای ارزیابی تغییرات می توانید از قانون ABCDE پیروی کنید. این قانون برای خودآزمایی پوست توسط گروهی از متخصصان پوست در سال 1985 با نام ABCD معرفی شد و بعداً در سال 2004 به ABCDE گسترش یافت.

  • A برای Asymmetry است، به این معنی که نیمی از خال ها از نظر رنگ، شکل یا بافت متفاوت از نیمه دیگر به نظر می رسند.
  • B برای بی نظمی مرزی است، به معنی این که مرز نامنظم یا ناهموار است و هیچ لبه مشخصی ندارد.
  • C نیز تنوع رنگ است، به این معنی که رنگ در سراسر خال یکنواخت نیست و دارای سایه های قهوه ای، سیاه، قرمز یا حتی آبی و سفید است.
  • D برای Diameter است که نشان می دهد خال های بزرگتر از شش میلی متر ممکن است بدخیم باشند.
  • E برای Evolving است. که به عنوان “علامت جوجه اردک زشت” شناخته می شود، که در آن برخی از خال ها با خال های دیگر متفاوت به نظر می رسند. آنها با گذشت زمان تغییر می کنند یا بزرگ می شوند و این می تواند دلیلی برای نگرانی باشد.

اگر یک یا چند مورد از معیارهای بالا را دارید،  فوراً با پزشک مشورت کنید.

چه چیزی باعث ملانوم بدخیم می شود؟

تغییر خال در بارداری || پزشکت

سن، ژنتیک و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید از عوامل خطر اصلی ملانوم هستند. بروز ملانوم در افرادی با سابقه شخصی (و خانوادگی) ملانوم، با پوست روشن، کک و مک های زیاد، یا موهای قرمز، و همچنین در افرادی که در معرض نور خورشید قرار گرفتن بیش از حد و پس از آن آفتاب سوختگی های تاول دار (هم در دوران کودکی و هم در دوران کودکی) افزایش می یابد.

عوامل خطر برای ایجاد ملانوم، عبارتند از:

  • سابقه شخصی ملانوم (ملانوم درجا)
  • افزایش سن (بروز ملانوم با افزایش سن افزایش می یابد).
  • سابقه خانوادگی ملانوم (به ویژه در مورد بستگان درجه یک)
  • پوست روشن، تراکم بالای لنتیژین (کک و مک)، موهای قرمز
  • وجود بیش از 5 خال غیر معمول (خال با شکل و رنگ نامنظم)
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید (یا متناوب حاد – در تعطیلات – یا انباشته مزمن مادام العمر)

درمان بیماری ملانوما در بارداری چگونه است؟

درمان برای بیماران ملانوم باردار معمولاً مانند سایرین است. همچنین، درمان بستگی به مرحله ملانوم دارد، این مراحل عبارتند از:

  • برای ملانوما در مراحل اولیه، درمان ممکن است شامل جراحی باشد که در آن ملانوم پس از تجویز بی حس کننده موضعی برداشته می شود. همچنین، بخشی از پوست سالم که ملانوم را احاطه کرده است، برداشته می‌شود و جراحی معمولاً در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شود.
  • برای ملانوما در مراحل پیشرفته که گسترش یافته است، شیمی درمانی و ایمونوتراپی ممکن است گزینه های مناسبی باشند. هر دو در دوران بارداری توصیه نمی شوند زیرا عوارض جانبی جدی مانند خطرات نقایص مادرزادی و سقط جنین به صورت خود به خود را به همراه دارد.
برای تعیین مرحله ملانوم، جنبه های اصلی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
  • نوع ملانوم
  • درگیری غدد لنفاوی
  • گسترش ملانوم به سایر اندام ها (متاستاز) ضخامت (تا چه حد ملانوم عمیق در پوست رشد کرده است).

سایر روش‌های پزشکی که ممکن است برای مرحله‌بندی ملانوم استفاده شود، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان، اسکن اولتراسوند یا MRI ( تصویربرداری تشدید مغناطیسی) است که همگی در بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند.

بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان برای دانستن اینکه آیا ملانوم به خارج از پوست گسترش یافته است یا خیر، استفاده می‌شود و شامل نمونه‌برداری از اولین گره لنفاوی است که ملانوم در آن تخلیه می‌شود. اگرچه گاهی اوقات ممکن است ارزش صبر کردن تا بعد از زایمان را داشته باشد، در صورت لزوم، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان را می توان در نظر گرفت، زیرا رنگ آبی مورد استفاده در این روش مشخص نیست که باعث ایجاد پیامدهای نامطلوب جنین شود. با این حال، گاهی اوقات مادر ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی را تجربه کند، که می تواند به نوزاد آسیب برساند. با این وجود باید از روش های استفاده از اشعه ایکس یا ایزوتوپ های رادیواکتیو اجتناب شود.

آیا ملانوما می تواند به جنین سرایت کند؟

تغییر خال در بارداری || پزشکت

ملانوما به احتمال زیاد به نوزاد سرایت نمی کند. در مرحله آخر سرطان، زمانی که اندام های داخلی تحت تاثیر قرار می گیرند، ممکن است خطر گسترش سرطان به جفت و جنین وجود داشته باشد. در این صورت جفت نیاز به معاینه کامل دارد و نوزاد باید تحت نظر متخصص باشد. اگر خال در حال تغییر یا خال جدید پیدا کردید، برای تشخیص و درمان کامل و به موقع با یک متخصص پوست مشورت کنید. عوامل خطر ابتلا به ملانوم افزایش سن، سابقه شخصی یا سابقه خانوادگی ملانوم، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا مراجعه منظم به سالن برنزه کردن است.

انجام چند اقدام پیشگیرانه، مانند به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اجتناب از برنزه کردن، و انجام معاینات منظم پوست می تواند خطرات شما را کاهش دهد. همچنین از ضد آفتاب استفاده کنید، بدن خود را بپوشانید و در سایه بمانید تا از پوست خود محافظت کنید. نه اینکه هر خال ممکن است به ملانوم تبدیل شود، اما تشخیص زودهنگام و مدیریت آن می تواند نتیجه را بهبود بخشد.

آیا بارداری وضعیت ملانوم را بدتر می کند؟

بارداری به خودی خود پیش آگهی ملانوم را بدتر نمی کند. با این حال، در بارداری، تشخیص و درمان اغلب به تأخیر می افتد، بنابراین مهم است که خال مشکوک به ملانوما را در اسرع وقت بردارید. همچنین ملانوما بر نتیجه بارداری مادر و نوزاد تأثیری نداشته و این بیماری برای افراد دیگر مسری نیست.

اگر ملانوم در شما تشخیص داده شده است، برخی از پزشکان توصیه می کنند برای بارداری مدتی صبر کنید. این به این دلیل است که ملانوم (به ویژه ملانوم های غلیظ) ممکن است مدتی پس از تشخیص اولیه، حتی پس از حذف ملانوم، به غدد لنفاوی و اندام های داخلی گسترش یابد. با این حال، هیچ دستورالعملی در مورد مدت زمانی که یک زن باید قبل از بارداری منتظر بماند، وجود ندارد. این تصمیم باید پس از بررسی دقیق تمام جوانب مثبت و منفی و پس از مشورت با همسر و پزشکتان گرفته شود.

برای جلوگیری از ملانوما چه اقداماتی را باید انجام داد؟

قوانینی وجود دارد که می توان از ایجاد ملانوم جلوگیری کرد و ملانوم را در اسرع وقت تشخیص داد، این علائم عبارتند از:

  • مطمئن شوید که ویتامین D کافی دریافت می کنید.
  • از قرار گرفتن در اوج نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.
  • از اشعه ماوراء بنفش مصنوعی (تخت آفتاب یا لامپ های برنزه کننده) خودداری کنید و از خود در برابر نور بیش از حد خورشید محافظت کنید.
  • تمام نواحی پوست خود را به طور منظم بررسی کنید تا هر گونه خال در حال تغییر را تشخیص دهید. قانون ABCDE را اعمال کنید. هر خال در حال تغییر باید توسط متخصص پوست بررسی شود.
  • از ضد آفتاب با طیف وسیعی که از شما در برابر UVA و UVB محافظت می کند (فاکتور محافظت در برابر آفتاب 50+) استفاده کنید و آن را نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کنید و هر 2 تا 3 ساعت یکبار تجدید کنید. اما به یاد داشته باشید: پوشش بهتر از استفاده از لوسیون ضد آفتاب است!

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز