لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیبایی

خال های سرطانی

خال های سرطانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خال های سرطانی شایع ترین، علامت ملانوم پوست است. ملانوم نوعی سرطان پوست است. خال های سرطانی شامل خال های جدید یا خال های موجود هستند که دچار تغییرات خاصی شده اند.

اگرچه هر گونه خال جدید یا در حال تغییر سرطان نیست، اما بهتر است که افراد هر گونه تغییرات در خال های خود را پیگیری کنند.

ملانوما شایع ترین شکل سرطان پوست نیست، اما اغلب جدی ترین نوع آن محسوب می شود. این به این دلیل است که می تواند به سرعت به سایر قسمت های بدن انتشار یابد، درمان را دشوار کرده و اغلب منجر به پیش آگهی ضعیف می شود.

با این حال، تشخیص زود هنگام و دریافت سریع درمان می تواند پیش آگهی افراد مبتلا به ملانوم را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. برهمین اساس افراد بهتر است که هوشیار باشند و مرتباً پوست خود را بررسی کنند.

یک عامل خطر شایع برای این خال ها قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش است. بنابراین، اقدامات احتیاطی از جمله محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفتاب، پوشیدن لباس محافظ در هنگام بیرون بودن و استفاده از کرم ضد آفتاب برای افراد بسیار حیاتی است. در این مقاله علل ملانوما، برخی گزینه های درمانی و  نکات پیشگیری بحث خواهد شد.

چه عاملی باعث ایجاد سرطان در خال می شود؟

خال سرطانی یا ملانوم، نتیجه آسیب به DNA در سلول های پوست است. این تغییرات یا جهش ها در ژن ها می تواند منجر به رشد سریع و خارج از کنترل سلول ها شود.

ملانوما نوعی سرطان پوست می باشد که وقتی سلول های تولید کننده رنگدانه معروف به ملانوسیت جهش پیدا کرده و شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می کنند، اتفاق میفتد. ملانوسیت ها رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند.

ملانین، مسئول رنگ پوست است. پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ملانوسیت ها برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش مضر، تولید ملانین را افزایش می دهند. به همین دلیل که برخی از افراد ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برنزه شوند.

تاثیر رنگ پوست در خال های سرطانی

خال های سرطانی | پزشکت

بدن افراد با پوست تیره به طور طبیعی ملانین بیشتری نسبت به پوست روشن تر تولید می کند. افرادی با پوست تیره تا حدودی از محافظت طبیعی در برابر اشعه UV برخوردار هستند.

با این حال، هنوز هم ممکن است برای افراد با پوست تیره تر، خال های سرطانی ایجاد شود. بنابراین این گروه ها نیز باید اقدامات احتیاطی مناسبی را انجام دهند. اگرچه خال های سرطانی در افراد با پوست های رنگی کمتر دیده می شود، اما معمولاً نتایج بدتری دارند. زیرا ملانومای ایجاد شده در انواع پوست های تیره تمایل به انتشار و تهاجمی بودن بیشتری دارد.

خال ها، خوشه های ملانوسیت هستند و تقسیم سریع ملانوسیت های آسیب دیده می تواند منجر به ایجاد خال های سرطانی شود. با این حال، هر خالی، سرطانی نیست. در حقیقت، اکثر آنها بی ضرر هستند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور UV، به ویژه UVA و UVB، شایع ترین علت خال های سرطانی است. منبع اصلی نور ماورا بنفش نور خورشید است. اما منابع مصنوعی نور مانند تخت های برنزه نیز نور ماورا بنفش تولید می کنند. در بعضی موارد، ممکن است افراد جهش های ژنی را از والدین خود به ارث ببرند، که می تواند شانس ابتلا به خال های سرطانی را افزایش دهد.

علائم و نشانه های خال های سرطانی کدامند؟

خال های سرطانی | پزشکت

شناسایی و تشخیص خال سرطانی در مراحل اولیه ملانوما دشوار است. به همین دلیل، افراد باید مرتباً پوست خود را از نظر وجود علائم تغییر، مانند خال جدید یا تغییر شکل خال موجود بررسی کنند. اگر فردی مشکوک به سرطان خال باشد، برای وی بهتر است که برای تشخیص به متخصص پوست خود مراجعه کند.

بنیاد تحقیقات سرطان پوست لیست برخی از علائم که مردم باید از آن آگاه باشند را اعلام کرده است که عبارتند از:

  • خالي كه دچار خارش و يا خونريزي شود.
  • خال که ظاهری براق، مومی، صاف یا کم رنگ دارد.
  • خال که بهبود نمی یابد یا دردناک یا حساس می شود.
  • یک نقطه صاف و قرمز خشن، خشک یا پوسته پوسته است.
  • هرگونه تغییر در پوست، مانند خال جدید یا تغییر در رنگ، شکل یا اندازه خال موجود
  • یک لکه یا خط سیاه یا ناخن انگشتان پا که از ضربه قبلی به ناخن وارد نشده است (ملانومای ناخن تمایل بیشتری دارند).
  • یک توده قرمز و محکم که خونریزی یا پوسته پوسته به نظر می رسد (این مورد خصوصاً در مورد ملانوم آملانوتیک وجود دارد که به دلیل فاقد رنگدانه بیشتر تمایل به توجه ندارد).

افراد همچنین می توانند برای بررسی خال های بالقوه سرطانی از قانون معاینه ABCDE پیروی کنند.

این قانون پنج ویژگی ساده ملانوم اولیه را توصیف می کند. این ویژگی ها عبارتند از:
  • عدم تقارن: به نظر می رسد نیمی از خال های سرطانی متفاوت از نیمه دیگر باشد.
  • در حال تکامل: تغییر شکل ظاهری خال در طی هفته ها یا ماه ها احتمال دارد نشان دهنده سرطانی بودن آن باشد.
  • حاشیه: حاشیه خال های سرطانی ممکن است نامنظم باشد، به این معنی که لبه ها به جای صاف، بریده بریده یا مات هستند.
  • رنگ: ممکن است حاوی سایه ها و رنگ های به طور معمول سیاه، قهوه ای یا برنز ناهموار باشند. بعضی از خال های سرطانی می تواند شامل مناطق سفید، خاکستری، قرمز، صورتی یا آبی باشد.
  • قطر: خال های سرطانی می توانند اندازه خود را تغییر دهند و معمولاً بزرگتر می شوند. اگر یک خال از 6 میلی متر بزرگتر شود (یک چهارم اینچ)، ممکن است سرطانی باشد.

مردم همچنین می توانند از روش “جوجه اردک زشت” استفاده کنند. این استراتژی متكی بر این مفهوم است كه هر خال سرطانی در مقایسه با خال های دیگر فرد مانند یك جوجه اردك زشت برجسته خواهد شد. اگر فردی نگران ظاهر خال است، باید برای تشخیص کامل با یک متخصص پوست تماس بگیرد.

توجه به این نکته مهم است که فقط حدود 20-30٪ از ملانوم ها از خال قبلی ناشی می شوند. اکثریت به عنوان یک خال جدید ارائه می شود.

خال های سرطانی چگونه تشخیص داده می شود؟

خال های سرطانی | پزشکت

با استفاده از قانون ABCDE و بررسی منظم خال های جدید و موجود، افراد ممکن است علائم اولیه خال سرطانی را تشخیص دهند. افراد باید سعی کنند تمام مناطق پوست خود، از جمله کمر و سایر مناطق را که ممکن است بدون کمک به سختی دیده شوند، بررسی کنند. آنها می توانند از آینه استفاده کنند یا از شریک زندگی، یکی از اعضای خانواده، دوست یا پزشک خود بخواهند که در این زمینه ها کمک کند.

اگر شخصی در مورد خال نگرانی یا وسواس دارد، باید به یک متخصص پوست مراجعه کند. وی می تواند با استفاده از ابزارهای میکروسکوپی یا عکاسی، خال را با جزئیات بیشتری بررسی کند.

پزشکان دیگر ممکن است آموزش لازم برای شناسایی خال های غیر طبیعی را نداشته باشند که منجر به بیوپسی غیرضروری و حتی به طور بالقوه مراقبت های پزشکی را به تأخیر می اندازد.

یک متخصص پوست به ویژه برای شناسایی خال ها و ملانومای غیر طبیعی آموزش دیده است. با این حال، حتی با سال ها آموزش آنها، این کار گاهی اوقات دشوار است.

اگر یک متخصص پوست به سرطانی بودن یک خال مشکوک باشد، ممکن است نمونه برداری را تجویز کند. بیوپسی روشی است که در آن یک متخصص مراقبت های بهداشتی نمونه ای از خال را می گیرد و آن را برای آزمایش در آزمایشگاه می فرستد.

درمان خال های سرطانی چیست؟

خال های سرطانی | پزشکت

درمان خال سرطانی معمولاً مانند سایر سرطان ها است. با این حال، برخلاف سرطان های اندام های داخلی، دسترسی به بافت سرطانی و برداشتن خال با جراحی آسان تر خواهد بود. بنابراین، جراحی اغلب گزینه اصلی درمان بیشتر خال های سرطانی است.

این روش به طور معمول شامل برداشتن خال و برخی از بافت های غیر سرطانی اطراف آن است. در برخی موارد، هنگامی که فردی تشخیص زودهنگام دریافت کرده است، جراحی می تواند یک درمان کافی برای درمان خال سرطانی باشد. اگر خال ناحیه زیادی از پوست را پوشانده باشد، ممکن است پیوند پوست پس از جراحی لازم باشد.

معمولاً در حالی که فرد تحت بی حسی موضعی قرار دارد، یک جراح عمل برداشتن را انجام می دهد. این به این معنی است که فرد در طول عمل هوشیار خواهد بود. اما دردی احساس نخواهد کرد، زیرا جراح ناحیه آسیب دیده را بی حس کرده است. جراح این نمونه از بافت برداشته شده را برای تعیین میزان درگیری سرطان به آسیب شناسی می فرستد.

اگر خطر انتشار سرطان به اندام ها، استخوان ها یا خون دیگر وجود داشته باشد، پزشک ممکن است معاینات دیگری مانند بیوپسی غدد لنفاوی، مطالعات رادیولوژیک یا هر دو را انجام دهد.

اگر سرطان انتشار یافته باشد، پزشک بسته به جایی که در بدن انتشار یافته است، گزینه های درمانی دیگر را تجویز می کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چگونه از خال های سرطانی پیشگیری کنیم؟

هیچ راهی مطمئن برای پیشگیری از خال های سرطانی وجود ندارد. برخی از عوامل خطرزا  مانند سن، پوست روشن و سابقه خانوادگی ممکن است افراد خاصی را در معرض خال های سرطانی قرار دهد. گفته می شود، افراد می توانند اقدامات احتیاطی مناسبی را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست انجام دهند.

از همه مهمتر، افراد باید از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش خودداری کنند. آنها می توانند با جستجوی سایه، استفاده از ضد آفتاب و پوشیدن لباسی که بدن را در مقابل آفتاب محافظت می کند، در خارج از خانه به این هدف برسند. پزشکان همچنین توصیه می کنند از غرفه ها، لامپ ها و تخت های برنزه کننده خودداری کنید.

افراد همچنین باید مرتباً پوست خود را بررسی کنند تا خال های جدید یا خال را تغییر دهند، خصوصاً اگر سابقه خانوادگی ملانوم دارند.

سخن آخر

ملانومای پوست نوعی تهاجمی از سرطان پوست است که معمولاً به صورت خال سرطانی بروز می کند.

برای افراد مهم است که به طور منظم خال های خود را کنترل کرده و برای موارد جدید، تغییر دهنده، نامنظم یا در حال رشد به دنبال مراقبت پزشکی باشند. افراد همچنین باید اقدامات پیشگیرانه مناسبی مانند محدود کردن اشعه ماورا UV بنفش و استفاده از ضد آفتاب را انجام دهند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/cancerous-moles#summary

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز