لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا گربه مدفوع خود را دفن می‌کند؟

چرا گربه مدفوعشو دفن میکنه؟ ||پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گربه‌ها حیواناتی هستند که به راحتی می‌توانند نحوه استفاده از جعبه بستر را یاد می‌گیرند. اما نکته‌ای که کمتر شناخته شده این است که چرا گربه‌ها مدفوع خود را دفن می‌کنند. یا اینکه چرا گربه‌ها ادرار خود را می‌پوشانند؟ در این مقاله از پزشکت، درباره این رفتار گربه‌ها بحث خواهیم کرد.

این غریزه گربه‌ها، از استفاده از ادرار و مدفوع برای علامت گذاری قلمرو ناشی می‌شود. ترکیباتی منحصر به فرد از نشانگرهای بو به نام فرمون، در مدفوع هر گربه‌ای موجود است. بنابراین در حالی که احتمالاً مدفوع همه گربه‌ها برای شما بوی یکسانی دارند، گربه‌ها می‌توانند یکدیگر را از طریق بوی مدفوعشان شناسایی کنند.

علاوه بر این، گربه‌ها هر نوع ضایعات و مواد دفعی خود را دفن می‌کنند تا شکارچیان آنها را پیدا نکنند. زیرا دفن این مواد، بوی آنها را کاهش می‌دهد. گربه‌های اهلی می‌دانند که برای زنده ماندن به انسان‌ها وابسته هستند و غالب‌ترین فرد خانواده نیستند، به همین علت است که آنها نیز مدفوع و ادرار خود را می‌پوشانند.

این رفتار گربه‌های خانگی به کاهش شیوع انگل‌ها کمک می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق انگل را کاهش می دهد.

مطالعه بیشتر: چرا گربه خودش را می خاراند؟

گربه ها||پزشکت

چرا گربه ‌خانگی من روی مدفوع خود را نمی‌پوشاند؟

ممکن است گربه خانگی شما همیشه مدفوع خود را دفن نمی‌کند. در موارد نادر، این مسئله ممکن است به این علت باشد که آنها احساس می‌کنند که حیوان غالب خانواده هستند. این رفتار گاهی اوقات به علت ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد. برای مثال، مشکلات معده یا عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند باعث شوند که گربه مدفوع خود را نپوشاند.

در گربه‌های پیرتر، ابتلا به بیماری آرتریت ممکن است استفاده از جعبه بستر را برای آنها دردناک کند. در مورد گربه‌های مبتلا به آرتریت یا آسیب پنجه، بهتر است از یک جعبه بستر استفاده کنید که حیوان خانگی بتواند به راحتی وارد آن شود.

مطالعه بیشتر: بیماری های گربه خانگی

عدم آموزش استفاده از جعبه بستر

دامپزشکی

عدم آموزش کامل گربه خانگی باعث می شود که گربه خانگی شما مدفوع خود را دفن نکند. بچه گربه‌ها با تماشای مادرشان یاد می‌گیرند که چگونه از جعبه بستر استفاده کنند، بنابراین اگر در سنین پایین از مادرشان جدا شوند، ممکن است به کمک بیشتری برای یادگیری نحوه استفاده صحیح از جعبه بستر نیاز داشته باشند.

شما باید به صورت روزانه جعبه بستر حیوان خانگی‌تان را تمیز و هر دو هفته یکبار همه محتویات آن را عوض کنید. پس از تغییر نوع بستر استفاده شده در جعبه، از هرگونه تغییر در رفتار گربه آگاه باشید. از طرف دیگر، یک گربه عقیم نشده ممکن است در چرخه فحلی باشد. در این شرایط آنها قلمرو خود را با ادرار کردن در چندین مکان مشخص می‌کنند.

اگر گربه خانگی شما مرتباً مدفوع خود را نمی‌پوشاند یا خارج از جعبه بستر مدفوع می‌کند، باید با یک دامپزشک مشورت کنید. دامپزشک مشکل احتمالی حیوان خانگی شما را تشخیص خواهد داد‌.

مطالعه بیشتر: واکسن های ضروری گربه خانگی

دفن مدفوع گربه||پزشکت

علل دفن مدفوع در گربه‌های خانگی

سگ‌ها استخوان‌های خود را دفن می‌کنند. در مقابل، گربه‌ها مدفوع خود را دفن می کنند. پنهان کردن اشیا‌ء یا دفع مدفوع، یک غریزه طبیعی در گربه سانان است، اما این مسئله فقط به این علت نیست که گربه‌ها نسبت به تمیزی و بهداشت خود وسواس دارند.

عمل دفن دقیق مدفوع از سابقه طولانی گربه‌ها در استفاده از ادرار و مدفوع برای علامت گذاری قلمروشان ناشی می‌شود. مدفوع گربه‌ها ممکن است برای ما بوی یکسانی داشته باشد، اما گربه‌ها می‌توانند ضایعات خود را از دیگران تمییز دهند. این توانایی به لطف نشانگرهای شیمیایی منحصربفرد به نام فرومون‌ها که در ادرار و مدفوع آنها وجود دارد، عملی است.

در طبیعت، گربه‌های غالب، از جمله گربه‌های جنس پانترا، مانند شیرها، ببرها، پلنگ‌ها و جگوارها که برای تصاحب قلمرو خود با یکدیگر رقابت می‌کنند، اغلب مدفوع خود را دفن نمی‌کنند تا نشان دهند که می‌خواهند منطقه خاصی را تصاحب کنند.

گربه‌های وحشی کوچک‌تر، ضعیف‌تر یا مطیع‌تر، مدفوع خود را دفن می‌کنند تا مطمئن شوند که گربه‌های غالب با آنها دشمنی پیدا نکنند. علاوه براین، گربه‌های وحشی مدفوع خود را به این علت پنهان می‌کنند که از جلب توجه ناخواسته حیوانات شکارچی مختلف، پیشگیری کنند.

با این کار از لانه خود که احتمالا چند بچه گربه در آن نگهداری می‌کند نیز محافظت خواهد کرد. گربه‌های خانگی همان غرایز قوی و محافظ را دارند. حتی با وجود اینکه هیچ شکارچی در خانه شما وجود ندارد، گربه خانگی‌تان ممکن است چندان مطمئن نباشد و در هر صورت مدفوع خود را دفن کند.

مطالعه بیشتر: زبان بدن گربه

چرا گربه خانگی من از جعبه بستر استفاده نمی کند؟

یکی از عللی که باعث می‌شود گربه‌ از جعبه بستر استفاده نکنند و در مکان نامناسب مدفوع کنند، ممکن است این مسئله باشد که آنها خود را بر شما مسلط می‌دانند. با این حال، همیشه اینطور نیست. زیرا این رفتار به ظاهر توام با سرکشی، می‌تواند ناشی از ابتلا به بیماری، عفونت دستگاه ادراری، مشکلات معده یا صرفاً فقدان آموزش در نحوه استفاده صحیح از جعبه بستر باشد. به طور کلی، غریزه دفن مدفوع در بچه گربه‌ها با تماشای مادرانشان در هنگام انجام این رفتار یاد گرفته می‌شود، بنابراین ممکن است به برخی از بچه گربه‌ها که کنار مادرشان نیستند، نحوه استفاده از جعبه بستر آموزش داده نشود.

گربه ها تنها حیواناتی نیستند که مدفوع خود را دفن می‌کنند تا شکارچیان را از خود دور نگهدارند و اختلافات مربوط به قلمرو را حل و فصل کنند. پاکیزگی و نظافت از ویژگی‌‌های اصلی گربه‌های خانگی است، اما این غریزه در واقع ریشه در بقا این حیوانات دارد نه مسائل بهداشتی.

با توجه به وجود چنین غریزه‌ای در گربه‌های خانگی، می‌توانید رفتارهای متفاوتی را در این حیوانات مشاهده کنید. یکی از این رفتارها که علل مختلفی می‌تواند داشته باشد، دفع مدفوع و ادرار و یا پنهان کردن آنها زیر خاک است. با این کار، گربه در واقع به حفظ زندگی و بقا خود کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

در واقعیت، علت پنهان کردن مدفوع در گربه‌ها به احتمال زیاد ریشه در تمایل این حیوانات برای زنده ماندن و بقا است.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

رفتار دفن مدفوع و ادرار گربه‌های خانگی

گربه خانگی ممکن است روی بدن شما بخوابد و یا اینکه از دست شما غذا بخورد، اما گربه‌های خانگی تمامی غریزه‌های وحشی خود را از دست نداده‌اند. ببرها و شیرها و گربه‌های خانگی چندین الگوی رفتاری مشترک دارند، از جمله این رفتارهای مشترک، شامل دفن کردن مدفوع و ادرار است.

در واقع گربه‌ها تمایل دارند که برای دفع ادرار و مدفوع، به منطقه‌ای دور از محل زندگی خود بروند. سپس پس از دفع ضایعات، آنها را دفع می‌کنند. این رفتار گربه‌های وحشی، عاملی مهم در دور نگهداشتن شکارچیان مختلف از محل زندگی آنها و نیز حفظ امینت و بقای یک گله گربه است. به این ترتیب، این رفتار را می‌توان به عنوان روشی برای بقا توصیف کرد.

بروز رفتار دفن مدفوع در گربه‌هایی که در فضای باز زندگی می‌کنند، کاملا طبیعی است، اما در مورد گربه‌های خانگی چطور؟ در داخل خانه کدام شکارچی یک تهدید قریب الوقوع برای حیوان است؟ برخی از محققین می‌گویند که این رفتار گربه‌های خانگی را باید با کمک غریزه آنها توضیح داد. حتی گربه‌هایی که داخل خانه زندگی می‌کنند نیز این رفتار را دارند، و به همین علت است که برای دفع مدفوع و ادرار به جعبه بستر مراجعه می‌کنند.

خاک بستر گربه||پزشکت

علت دفن نکردن مدفوع توسط گربه‌های خانگی

با وجود اینکه دفن زباله یک رفتار غریزی است، با این حال نباید انتظار داشته باشید که این رفتار را در هر گربه‌ای ببینید. علت این امر ممکن است به سادگی مربوط به تقابل آموزش و غریزه این حیوانات باشد. در صورتی که مادر گربه‌خانگی‌تان این رفتار را به بچه گربه خود یاد نداده باشد، ممکن است که حیوان خانگی شما رفتار دفن کردن مدفوع را انجام ندهد.

با این حال، توضیحات دیگری برای این مسئله که چرا گربه خانگی شما ممکن است مدفوع خود را دفن نکند (و حتی ممکن است به طور کلی از جعبه بستر دوری کند) وجود دارد.

گاهی اوقات جعبه بستر خیلی کثیف می‌شود. گربه‌‌ها یک جعبه بستر تمیز را دوست دارند. بنابراین حتماً جعبه بستر گربه خانگی‌تان را حداقل یک بار در روز تمیز کنید. بعضی از گربه‌های خانگی ممکن است مدفوع خود را درست جلوی جعبه بستر دفع کنند. در واقع دوست دارند در جعبه بستر مدفوع کنند، کلی به علت نامطلوب بودن آن، این کار را انجام می‌دهند.

علاوه براین ممکن است که جعبه بستر برای حیوان خانگی‌تان خیلی کوچک باشد. جعبه بستر باید حداقل 1.5 برابر طول بدن گربه شما باشد تا راحت در جعبه بستر جا بگیرد.

حتی ممکن است که گربه خانگی شما استفاده از نوع دیگری از بستر را ترجیح دهد. رایحه بستر نیز ممکن است برای بینی حساس بچه گربه شما بد باشد. بیشتر گربه‌ها بستری بدون رایحه را ترجیح می‌دهند.

گاهی اوقات تعداد جعبه‌های بستر ناکافی است. بنابراین باید جعبه بستر تهیه کنید. اگر یک گربه خانگی دارید، دو جعبه بستر بخرید. اگر تعداد بیشتری حیوان خانگی دارید، تعداد جعبه‌ها را افزایش دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز