لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا گربه من خودش را می خاراند؟

خارش گربه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خارش در گربه های خانگی، به خودی خود یک رفتار طبیعی و سالم در نظر گرفته می شود. با این حال خارش بیش از حد، نشان دهنده یک مشکل در حیوان خانگی شما محسوب می شود. در این شرایط اولین چیزی که ممکن است به آن فکر کنیم مشکل پوستی است. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که گربه شما ممکن است دائما خودش را بخاراند. خارش در گربه خانگی، گاهی اوقات جزئی است و خود به خود برطرف می شود. در غیر این صورت باید به دامپزشک مراجعه کنید. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله دلایل احتمالی که باعث می‌شود گربه‌تان خودش را بخاراند را توضیح می دهیم.

شایع ترین علل خارش در گربه ها چیست؟

 لیس زدن نیز یک رفتار طبیعی است، اما اگر گربه شما بیش از حد خودش را لیس می زند، پس باید به آن توجه کنیم. چون زبان گربه بسیار خشن است و می تواند به پوست و پوشش آنها آسیب برساند.

وقتی گربه بیش از حد خود را لیس بزند یا خراش دهد، ممکن است این رفتار باعث نازک شدن مو، ریزش مو و حتی آسیب به پوست شود. ریزش موی موضعی ممکن است به معنای یک وضعیت معمولی در گربه خانگی شما باشد، اما آسیب عمومی پوست به این معنی است که یک مشکل جدی وجود دارد که باید به دامپزشک مراجعه کنید.

اما به طور کلی، شایع ترین علل خارش در گربه ها عبارتند از:

آلرژی غذایی

خارش در گربه ها می تواند به دلیل مشکلات پوستی بروز پیدا کند. هنگامی که گربه حساسیت یا عدم تحمل غذا دارد، یکی از علائمی که می تواند آشکار شود التهاب پوست است. این وضعیت منجر به خاراندن خود گربه می شود. سایر علائم احتمالاً شامل مشکلات گوارشی است که منجر به استفراغ و اسهال می شود. برای درمان آلرژی غذایی، باید غذای ایجادکننده واکنش را شناسایی کرده و از رژیم غذایی آنها حذف کنیم.

برای آشنایی بیشتر با رژیم غذایی گربه، مقاله گربه ها چقدر غذا می خورند را مطالعه کنید.

انگل های خارجی

گربه های خانگی مستعد ابتلا به آلودگی انگلی هستند. شایع ترین آنها کک بوده که حشرات خون مکنده هستند و نیش می زنند تا از خون حیوانات تغذیه کنند. این وضعیت باعث تحریک پوست و خارش گربه می شود.

با هجوم شدید کک، گربه به خاراندن پوست خود ادامه می دهد. بسیاری از انگل های خارجی دیگر مانند کنه در گربه ها وجود دارد که منجر به مشکلات مشابه می شود.

علاوه بر این، برخی از گربه ها به بزاق کک یا سایر انگل ها واکنش آلرژیک خواهند داشت. در این موارد، نیش گربه باعث واکنش و خارش شدید گربه می شود. این وضعیت می تواند منجر به درماتیت آلرژیک به نیش کک شود. گربه‌هایی که این مشکل را دارند نه تنها بدن خود را می خارانند، بلکه ضایعاتی در ناحیه گردن و لومبوساکرال ایجاد می‌کنند. اگر می بینید که گربه شما پوست خامی در این نواحی دارد، ممکن است مشکل اصلی ابتلا به کک باشد. بعد از گذشت زمان، گربه شما دچار دلمه می شود که نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد.

مطالعه بیشتر: واکسن های ضروری گربه خانگی

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

خارش بدن گربه خانگی || پزشکت

عفونت های قارچی

قارچ ها، مانند قارچ هایی که باعث ایجاد کرم حلقوی می شوند، معمولاً در ابتدا خارشی ایجاد نمی کنند. تنها در طول زمان زمانی که عفونت ایجاد شد، وضعیت حیوان پیچیده تر می شود. کرم حلقوی یکی از مواردی است که به ویژه باعث قرمزی پوست می شود. در این شرایط گربه ضایعات گرد ایجاد می کند که علامتی از این بیماری است. پوست اغلب قرمز و پوسته پوسته می شود. سایر عفونت های قارچی می توانند این مشکل را ایجاد کنند.

باکتری های مخمری مانند مالاسزیا نیز می توانند منجر به خارش و همچنین ضایعات، قرمزی، لایه برداری، دلمه، بوی بد و ضخیم شدن پوست شوند. در این موارد، جراحات می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. مراجعه به دامپزشک برای شناسایی پاتوژن های خاص و تجویز دوره صحیح درمان ضروری است.

مشکلات چشمی

آیا گربه شما صورت یا چشم خود را زیاد می خراشد؟ خارش در این ناحیه در گربه خانگی به خصوص در گربه های بسیار جوان یک مشکل بسیار رایج است. اگرچه مشکلات ذکر شده در بالا می تواند منجر به بروز این مشکل شود، اما معمولاً برخی از مسائل خاص وجود دارد که روی سر حیوان تأثیر می گذارد. هنگامی که گربه مدام چشم، بینی و گوش های خود را می خراشد، می تواند منجر به ریزش مو شود، اما خطر آسیب رساندن به این مناطق حساس را نیز به دنبال دارد.

اگر گربه چشم خود را زیاد می خراشد، احتمالاً به دلیل ورم ملتحمه است که یکی از شایع ترین بیماری ها در گربه ها است. وجود یک جسم خارجی در چشم گربه ها ممکن است مشکلات مشابهی ایجاد کند و احتمال بروز آن در یک چشم بیشتر است. اگر گربه نتواند جسم را دفع کند و یا مشکل بهبود نیابد، باید آنها را نزد دامپزشک ببرید.

اجسام خارجی

یکی دیگر از نشانه های وجود جسم خارجی زمانی است که گربه بینی خود را زیاد می خراشد. در این موارد ممکن است چیزی وارد مجرای بینی آنها شده و خارج نشود. این وضعیت اغلب با ورود تکه‌های مواد گیاهی در بینی گربه ها اتفاق می‌افتد، اما حتی می‌تواند ناشی از کثیفی باشد. آنها معمولاً با عطسه بیرون می آیند، اما اگر چیزی واقعاً گیر کرده است، باید به دامپزشک مراجعه کنید.

اوتیت

اگر گربه شما گوش خود را زیاد خراش می دهد، ممکن است عفونت داشته باشد. در این موارد، احتمال دارد بوی بدی را که از گوش گربه متصاعد می شود، را استشمام می کنید. این به دلیل التهاب ناشی از عفونت است. ممکن است اولین چیزی که توجه ما را به این مشکل جلب کند، این است که گربه گوش خود را زیاد می‌خاراند. علت مشکلات گوش در گربه ها اغلب از کنه های گوش است.

مشکلات دیگر

در برخی موارد، این امکان وجود دارد که مشکل زمینه ای باعث خارش در گربه ها شود. این بیماری ها می تواند به دلیل مشکلات سیستم ایمنی مانند ایدز گربه ها یا در موارد کمتر به دلیل تومور باشد. از آنجایی که خارش در گربه ها علل زیادی دارد، ما خودمان نمی توانیم مشکل را تشخیص دهیم. اغلب علائم مشابه به دلایل کاملاً متفاوت ظاهر می شود. برای تشخیص مشکل و ارائه راه درمانی مناسب باید به دامپزشک مراجعه کنیم تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری شود.

مطالعه بیشتر: انواع کیست در گربه

اگر گربه من زیاد خراشید چه کار کنم؟

درمان خاراندن پوست گربه به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر مشکل به دلیل حساسیت غذایی باشد، باید نوع غذا را تعیین کنیم. فرآیند آزمون و خطا برای تشخیص علت اصلی حساسیت غذایی ممکن است در طولانی مدت طول بکشد، اما یک دامپزشک می تواند آزمایش‌های تشخیصی بهتری را برای برخی از رایج‌ترین آلرژی‌های غذایی در گربه‌ها انجام دهد. پس از شناسایی مواد غذایی، می توانید آن را برای همیشه از رژیم غذایی آنها حذف کنید.

اگر گربه به دلیل داشتن هجوم انگلی زیاد بدن خودش را خراش می دهد، درمان می تواند شامل تجویز محصولات ضد انگلی مناسب برای انگل خاص باشد. این ها را می توان در قرص، محلول، پیپت و سایر روش های درمانی تجویز کرد.

وقتی یک بیماری جدی‌تر مانند یک بیماری ایمنی یا سرطان منجر به خراش در گربه خانگی می‌شود، باید به دامپزشک مراجعه کنیم. آنها آزمایش های تشخیصی مناسب را ارائه می دهند، برنامه درمانی را تعیین می کنند. نادیده گرفتن این مشکلات یا خوددرمانی آنها می تواند کشنده باشد.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ و گربه

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

خاراندن گربه || پزشکتگربه من خیلی خودش را می خاراند اما سالم است؟

اگر می بینیم که گربه مان زیاد خراش می دهد یا لیس می زند، اما علائم قابل مشاهده دیگری ندارد ، ممکن است علت اصلی آن یک موضوع روانی باشد. دامپزشک معمولاً می تواند تشخیص دهد که آیا مشکل روانی است یا نه.

در این موارد، خارش فیزیکی وجود ندارد، اما اضطرابی که گربه از آن رنج می‌برد، باعث می‌شود احساس کنند که باید کاری انجام دهند. نتیجه این وضعیت ممکن است آلوپسی (ریزش مو) یا حتی آسیب دیدگی پوست باشد. درمان اولیه برای آسیب پوست خواهد بود که می تواند شامل آنتی بیوتیک برای گربه ها و درمان هر گونه عفونت ثانویه باشد. پس از آن باید آسیب روانی احتمالی تشخیص داده و درمان شود.

گربه ها بسیار در معرض ابتلا به بیماری ها هستند. عملاً هر تغییری در روتین آنها می تواند باعث ایجاد یک مشکل جدی و استرس شود. در این موارد، ممکن است دچار خارش دائمی شوند که در صورت عدم توقف در نهایت باعث آسیب به پوست می شود.

درمان خانگی خارش در گربه

همانطور که دیدیم، اگر گربه خراش زیادی داشته باشد، باید به دامپزشک مراجعه کرد. ما نمی توانیم مشکل را تشخیص دهیم و هیچ درمان جادویی وجود ندارد که خارش آنها را از بین ببرد.

با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانیم در خانه انجام دهیم که به جلوگیری از مشکل خاراندن بیش از حد گربه و زخم شدن پوست آن کمک می کند. آنها عبارتند از:

کرم زدایی: حتی زمانی که گربه به محیط بیرون از خانه دسترسی ندارد، ممکن است به انگل هایی مانند کک مبتلا شود. به همین دلیل است که برنامه منظم کرم زدایی بسیار حیاتی است.

غذای باکیفیت: زمانی که گربه تغذیه مناسبی نداشته باشد، سلامت عمومی آنها آسیب خواهد دید. یک رژیم غذایی مناسب از مواد غذایی باکیفیت، سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کرده و به آنها کمک می کند تا به طور طبیعی از بیماری هایی که ممکن است باعث خارش بیش از حد آنها شود، محافظت کنند.

غنی سازی محیط: گربه ها به فضایی نیاز دارند که بتوانند فعالیت های روزانه خود را در آن انجام دهند. آنها همچنین باید به طور منظم از نظر شناختی تحریک شوند. در غیر این صورت، ممکن است دچار استرس شوند و در نتیجه ممکن است خود را خراش دهند. آنها همچنین به تکانه های گربه خود نیاز دارند. این به معنای شکار، بالا رفتن و خاراندن پنجه های آنهاست. با ارائه لوازم جانبی برای کمک به آنها در انجام این کارها، می توانیم از رفتار های غیر طبیعی آنها جلوگیری کنیم.

استفاده از محصولات مخصوص گربه: گربه را با محصولات مخصوص انسان حمام نکنید و داروی انسانی را به گربه ندهید.

معاینات دامپزشکی: لیسیدن و خاراندن اجباری با گذشت زمان بدتر می شود. اطمینان از مراجعه به دامپزشک به محض مشاهده نشانه ای از مشکل مهم است. با این حال، ما همچنین باید گربه را برای معاینات منظم به نزد دامپزشک ببریم تا از سلامتی آنها اطمینان حاصل کنیم.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز